Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-18, 08:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Har fått i uppdrag att ordna lekar till 40 årsfest, inga problem sa jag....
Nu har det totala hjärnstilleståndet infunnit sig, någon som har någon kul lek på lager?
Nivån kan vara (nästan) hur låg som helst, jag censurerar
Alla tips och idéer mottages
// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-21, 15:05
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Har fått i uppdrag att ordna lekar till 40 årsfest, inga problem sa jag....
Nu har det totala hjärnstilleståndet infunnit sig, någon som har någon kul lek på lager?
Nivån kan vara (nästan) hur låg som helst, jag censurerar
Alla tips och idéer mottages
// Helén
Ser att du inga svar fått, Helén. Ja, du ser hur svårt det är att få 40-åringar till att leka. Jag har inga heller. Däremot har jag en 50-åring att planera för. Fast det blir inte förrän till hösten. Kanske skall fira honom vid Kalimeras fest i Stockholm? Vad tror du? Blir han glad på mig nu?
Svettigt värre.
Kram från Annika
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-21, 15:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Rollespill er ikke akkurat en lek, men det har vært utrolig morsomt når vi har gjort dette. Kommer an på hvor mange dere er om alle skal delta eller bare noen. Og det kommer an på om det er festdeltakere som er villige til å drite seg ut...

Tenk på en aktuell hendelse eller noe som er i tiden. Sist gang vi arrangerte dette var ved juletider, så vi hadde stikkord jomfrufødsel.

I tillegg tenkte vi ut ulike sjangere/settinger, som såpeopera, finsk fjernsynsteater, skateboardmiljøet, sosialhøgskolen osv.

Man må ha tre - fire - fem lag med ca tre personer på hvert lag. Så får hvert lag i oppgave å lage en kort (få minutters) sketsj/teaterstykke om dette temaet. Lagene trekker lodd om hvilken sjanger de skal bruke.

Lagene blir deretter sendt til hvert sitt rom, hvor de får et kvarter eller noe sånn til å planlegge sitt innslag. Alle festdeltakerne er selvfølgelig til stede når lagene framfører sine bidrag.
Jeg kan love at det blir kjempegøy!

De som satte i gang leken gir en liten premie til det de synes er beste lag. Det kan også stemmes over beste innslag, og man har selvsagt ikke lov å stemme på eget lag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-21, 20:46
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Jag har en bra lek, man har två pappassietter på ca 15 cm diameter, 2 sockerbitar, 2 medicinbägare och en plast(frys)påse ca 3 L, eller större, du ska kunna ta den på huvet som en mössa.
Alla dessa saker lägger man i plastpåsen och ger var och en till gästerna.
I pappassietten har du klippt ett kryss mitt i, så du kan trä dem på varsitt öra, medicinbägarna klämmer du fast vid varje öga, sockerbitarna till framtänder samt plastpåsen på huvet.
Låter kanske töntigt, men när ni får se er alla på festen i detta, så är det garanterat kul! Personerna ser så väldigt olika ut!
Ska se om jag hittar på pappret, för jag tror det finns en sång till detta!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-21, 22:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Jag har en bra lek, man har två pappassietter på ca 15 cm diameter, 2 sockerbitar, 2 medicinbägare och en plast(frys)påse ca 3 L, eller större, du ska kunna ta den på huvet som en mössa.
Alla dessa saker lägger man i plastpåsen och ger var och en till gästerna.
I pappassietten har du klippt ett kryss mitt i, så du kan trä dem på varsitt öra, medicinbägarna klämmer du fast vid varje öga, sockerbitarna till framtänder samt plastpåsen på huvet.
Denna lek har vi gjort, vi hade istället för plastpåsar, blå skoskydd. Det var också en syn...

Tack till alla som lämnat förslag.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-21, 22:41
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Ska skriva ner sången man ska sjunga till det hela...men ngt strul blir det... han sänder inte iväg, när det blir för mkt text....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-21, 22:42
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Denna lek har vi gjort, vi hade istället för plastpåsar, blå skoskydd. Det var också en syn...

Tack till alla som lämnat förslag.
// Helén
Ni som inte lekt den, varsågoda! Den är kul!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-22, 11:49
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Denna lek kan få de största tråkmånsarna att ligga dubbla av skratt!! Vi använde snapsglas till ögonen ( tänk på att det ska vara 4 cl inte 6 cl), istället för sockerbitar klippte vi kaninframtänder av liten vit plastmugg ( gör inte så ont under läppen). Det finns olika sånger, jag har sett två. Googla på vuxenlek. Första länken är till hem.passagen. Där är ett utbud av lekar. Denna som beskrivits heter "Vi är så glada". (Det är dock inte den texten jag haft, om jag nu kan hitta den...). Passar till både gamla och unga, (och de mitt emellan) alla har lika roligt.

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-22, 19:08
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Läste om lekar nyss, det var två som jag tänkte testa:

- Norsk karaoke (förlåt - inte min idé!). Man tar en bandspelare, hörlurar och en person får lyssna på musik. Han/hon skall nynna (ej sjunga med ord) låten, och andra skall gissa vad det är för låt

- I den andra leken la man fram en massa verktyg på bordet. Hammare, nagelfil, potatiskalare, gaffel etc. Sedan får alla en potatis (detta håller man hemligt tills alla har valt varsitt verktyg) och så tar någon tid och man skall tillverka den längsta sammanhängande potatisen med sitt verktyg...

Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-22, 21:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Har ni lekt Älgleken? Eller Beerhunter?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-22, 22:02
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har ni lekt Älgleken? Eller Beerhunter?
Inte vad jag vet, förklara gärna.
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-23, 10:18
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
- Norsk karaoke (förlåt - inte min idé!). Man tar en bandspelare, hörlurar och en person får lyssna på musik. Han/hon skall nynna (ej sjunga med ord) låten, och andra skall gissa vad det är för låt

-

Ja, den är så himla bra!!!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-23, 19:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Inte vad jag vet, förklara gärna.
// Helén
Älgleken

Att leka Älgleken är kul. Man ser ganska dum ut och man känner sig inte så lite löjlig. Jag har bilder, men de vill jag inte visa här.

Så här går det till:
Vi låtsas att du är älgen. Sätt tummarna mot respektive tinning med handflatorna utåt, mot ”publiken”. Vifta på händerna som om du vinkar mot de andra. Nu är du älg. Dina grannar är halvälgar och ska göra samma sak som du, men bara med en hand. Personen till vänster viftar med höger hand och personen till höger om dig använder sin vänstra hand. Resten av församlingen gör inget alls, förutom att titta på en viftande älg och två halvviftande halvälgar. Ser ganska kul ut. Jag lovar.

När du tröttnat på att vara älg (eller får kramp i händerna) skickar du älgen vidare. Till vem spelar ingen roll. Men det blir roligare om det är någon du vill jäklas med. Du skickar älgen vidare genom att föra ihop händerna framför dig med en ljudlig klapp. Sedan pekar du med båda händerna till den du vill ska bli ny älg. Samtidigt som du skickar älgen vidare ska dina grannar (halvälgarna) sluta vifta och ta ner sin händer. Den nya älgens grannar ska börja vifta så snart den nya älgen börjar vifta med sina båda händer. Den som inte hänger med, eller är för sen, åker ut. Till slut är det bara en kvar och det är vinnaren.

Funkar bäst med ett par ouzo innanför västen.


Beer Hunter

Den som sett filmen Deer Hunter minns att de spelade rysk roulett med en revolver som det fanns en skarp patron i. Man satsade pengar och riktade revolver mot tinningen. Hade man otur dog man, hade man tur blev det ett "löst" skott och man överlevde och fick pengar. Så farligt är inte Beer Hunter. Det går till så här:

Ta ett sexpack öl. Skaka en av ölen ordenligt. Det är den ölen som är den skarpa patronen. Sex personer får välja varsin öl, den som öppnar ölen som skummar har förlorat. Vad som händer sedan får ni bestämma själva. Det finns tusen scenarier. Jag har ”lekt” att den som får den skummande ölen måste köpa nästa sexpack. Han – eller hon – får inte smaka någon öl förrän han – eller hon – öppnar en öl som inte skummar. Ni är ju på fest och där finns säkert öl redan så får ni hitta på ett annat ”straff”.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-23, 20:22
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Vill man lägga ned jobb och har mycket musik på datorn så gör man en egen "så ska det låta-tävling". Lägg en samling blandad musik på en cd ( eller ta en färdigköpt blandad), dela upp i två lag ( hos oss alltid tjejer mot killar. Såklart), spela låten. En poäng om laget kan artisten och en poäng om man kan låten. Pausa så fort någon reser sig eller räcker upp handen. Såklart extra poäng om laget sjunger bra...Det gäller dock att domaren är stark och styr upp. Det brukar bli ett väldans hallå när ena laget försöker överrösta det andra vem som var först, och vem som sjunger bäst...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-24, 19:26
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Kom att tänka på en rolig lek när jag läste era inlägg. Visitkortsleken, känns den igen? Man får inte vara blyga för varann eller vara den svartsjuka typen om man leker den här. Vi brukar iallafall skratta. Man sitter vid ett långbord och någon börjar med att suga in luft, samtidigt suger man in visitkortet mot läpparna. Nu gäller det att vara snabb och skicka vidare till sin granne som suger in luft och försöker ta emot kortet, för annars blir det garanterat en smällpuss. Sen skickar man vidare etc. En del lär sig tekniken snabbt om man kan hålla sig för skratt vill säga. Lycka till.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-25, 23:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Varför inte leka alls? Ärligt talat, så förstår jag mig inte riktigt på svensken. Varför ska det hela tiden lekas och aktiveras så fort man ska träffas? Är det inte femkamp på Liseberg, så är det gokart, frisbeefgolf och gud vet allt.
Jag är inte alls emot att leka emellanåt, men varje gång? Så är det på jobbet, vägföreningen, släkttfäffen etc. Hela tiden en massa löjliga lekar.
Nä, varför inte duka fram vin och ost och samtala och umgås med varandra på ett avslappnat sätt. Ibland undrar man om svensken är så rädd för att prata med andra, så att man "gömmer sig" genom att aktivera sig och leka.

Ska ni prompt leka, så får jag väl också komma med ett förslag. Finsk kurragömma. Tre personer dricker varsin flaska Koskenkorva, sen gömmer sig en person i en garderob. Sen är det upp till de andra två att gissa vem som är i garderoben!

/Netwolf - Som tycker bra om finländare
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-26, 12:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
.. men varje gång? Så är det på jobbet, vägföreningen, släkttfäffen etc. Hela tiden en massa löjliga lekar.
Vem har sagt att man måste leka varje gång? Det här handlar om en 40-års fest, vad jag vet så fyller man bara 40-år en gång.
Men tack för tipet om finsk kurra gömma, tyvärr är vi för många för denna lek.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nä, varför inte duka fram vin och ost och samtala och umgås med varandra på ett avslappnat sätt.
Det här är väl det mest typiska svenska sättet att umgås på, om inte, då är jag och min bakanstskapskrets mycket osvenska.

// Helén
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-05-26, 12:39
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Jag har en bra lek, man har två pappassietter på ca 15 cm diameter, 2 sockerbitar, 2 medicinbägare och en plast(frys)påse ca 3 L, eller större, du ska kunna ta den på huvet som en mössa.
Alla dessa saker lägger man i plastpåsen och ger var och en till gästerna.
I pappassietten har du klippt ett kryss mitt i, så du kan trä dem på varsitt öra, medicinbägarna klämmer du fast vid varje öga, sockerbitarna till framtänder samt plastpåsen på huvet.
Låter kanske töntigt, men när ni får se er alla på festen i detta, så är det garanterat kul! Personerna ser så väldigt olika ut!
Ska se om jag hittar på pappret, för jag tror det finns en sång till detta!

Skulle någon utsätta mig för detta på en fest skulle jag garanterat gå därifrån.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-26, 19:59
Flinga Flinga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Dansbingo låter fånigt men är jättekul om man vill få igång dansen. Alla får ett nummer fastnålat på tröjan, man kan ha 2 st 01, 2 st 02 etc efter hur många man är, en på män en på kvinnor eller lite huller om buller. Är man ca 40 st så har man siffrorna 1 - 20. Sen får alla ett papper med 9 rutor där det står siffror. Det gäller att bjuda upp den som har rätt siffra som man har på kortet ( alla kort olika så klart) När man fått tre i rad, eller fem om man vill det, så skriker man bingo och vinner en flaska vin eller nåt. Det brukar räcka med en rad, sen är dansen ändå i full fart...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-26, 22:06
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Vill ha förslag på 40-årsfest lekar

Precis, varför ska man leka? Kan man bara inte få umgås och ha trevligt. Jag absolut ha:ar dessa påtvingade lekar.

Bästa lekfesten jag var på var en femkamp vars deltävlingar var påhittade, t,ex, man skulle kasta 5 olika bollar i en vanlig plasthink eller 5 ramlösaflaskor med olika mycket vatten i som man skulle välta med någon lustig boll ala bowling, Det bästa var att ingen tvingade en att deltaga och alla litade på poängen man ev. skrev själv. Ville man hellre dricka vin/öl/ramlösa och prata med bordsgrannen och skita i femkampen så var det helt OK.

birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT