Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-13, 20:05
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Nyårsresan till Naxos och Aten

Hej
Nu har vi varit hemma snart en vecka och har försökt samla mina tankar om resan.
Vi flög från Göteborg den 30 december och landade i Aten klockan 13.00. Tog flygbussen direkt till Pireus. När vi landade var det 0 grader, nästan full storm och ösregn. Vi misstänkte att båten till Naxos inte skulle gå. Mycket riktigt. Den hade inte gått på tre dar.... Dagen efter gick den klockan fyra på eftermiddagen så det blev till fira del av nyårsaftonskvällen på Blue Star. Inget dåligt alternativ. Vi var många på båten och det spelades levande musik där vi satt på utedäcket. Kända och okända för varandra slöt upp och spelade tillsammans.

Väl framme på Naxos vid tio på kvällen gick vi ut för att äta. Mycket var stängt..... men vi fick en fantastisk middag på taverna 1926 som ligger på Paralian.

Dagarna som följde var det mesta stängt, mer än jag trodde. Det blåste enormt mycket, regnade inte hela tiden och var cirka sex grader. De som var hemma i Göteborg hade varmare..... Det mesta var fortfarande stängt, både affärer, caféer och tavernor. Men vi fick fantastisk god mat varje dag. En liten sittning på café Rendezvous blev det nästan varje eftermiddag och kväll innan nattning.

Mycket promenader blev det. En underbar dag i full storm på Sankt Georges beach till exempel. En dag tog vi taxi till Södra Plaka och gick tillbaka till Chora. Vi brukar bo där när vi är på Naxos så det var fantastiskt att se det på vintern. Sååå vackert!!! Vi tog ett stopp på taverna Gorgona på Agia Anna. Det var den dagen det var sol, stilla och 12 grader. Båda stranddagarna var fantastiska, nästa så man blir religiös.

En kväll spelade några vänner till oss på Kozi så vi gick dit på kvällen. De blev både glada och överraskade att se oss där. Vi fick en oförglömlig kväll

Vi skulle sedan, enligt plan, åka tillbaka till Aten den 4 januari men det gick fortfarande inga båtar så det blev den 5 januari stället. Inga problem med det. Fick två nätter i Aten och återigen många promenader, kultur, museum, många kyrkor samt goda middagar. Vår sista middag i Aten åt vi på taverna Saita. Det var där vi hörde de första svenskarna på en vecka. På Naxos såg och hörde vi ett par från Tyskland som var grektalande. Det var de turister vi såg på Naxos.
Återigen var vädret speciellt när vi kom tillbaka till Aten. Ösregn och 0 grader. Men jag kommer från Göteborg så jag är van...... och vi hade kläder nog med oss.

Jag har varit i Grekland över 100 gånger sedan 1983, firat jul i Paleochora och nyår i Aten tidigare men måste ändå säga att denna resan är den mest fantastiska jag har gjort!!!!!!!! Det säger jag rätt ofta men denna gången är det det

Lena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-13, 20:40
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Häftig resa!! God fortsättning
Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-01-13, 23:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Så härligt att ni blev så nöjda med er resa!

Och tänk så olika vi är! Men det är ju det som är så kul och som gör att det är intressant att få ta del av varandras upplevelser. Måste erkänna att det mesta av det som du beskriver ligger väldigt långt utanför mina trivselramar. Därför är det för mig självklart att välja andra årstider för mina resor. Men att träffa på goda vänner på plats kan jag väl förstå är kul.

Och .... som sagt, härligt att det blev så som ni gillar!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-01-14, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Tack snälla för din fylliga rapport!

Så intressant att läsa om Naxos under lågsäsong. Vi har inte varit där under nyår, men flera gånger i november, och jag känner igen mycket av det du skriver. Vi gick också ofta längs de öde stränderna och bara njöt av stillheten, och ibland av stormarna. Första gången vi var där i november var det flera tavernor öppna utanför Naxos stad. Men mot slutet av den resan var allt stängt, även Gorgona i Agia Anna. Så vi fick ta med oss bröd ut på våra utflykter, som vi bland fick äta inne i bilen för det var sådant oväder.



Brödlunch i bilen.

Citat:
men måste ändå säga att denna resan är den mest fantastiska jag har gjort!!!!!!!! Det säger jag rätt ofta men denna gången är det det
Vår första novemberresa (tre veckor) till Naxos är en av de tre bästa vi någonsin har gjort.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-01-14, 20:06
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Det som är så skönt att veta är att vi har fyra veckor i juni och två veckor i september framför oss. Då får vi den värme vi vill ha. Det är roligt att kunna unna sig både och

Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-01-15, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Det som är så skönt att veta är att vi har fyra veckor i juni och två veckor i september framför oss.
Lyckans er.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-01-16, 04:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Väldigt trevligt att ni trivdes trots stormandet. Det är nog en helt annorlunda stämning under vintersäsongen. Och så härligt för er att ni kan sprida era resor runt hela året.

Många fina resor till!

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-01-16, 06:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Vilken fantastisk resa! Tack för att du delar med dig.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-01-16, 08:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Nyårsresan till Naxos och Aten

Lena,jag tänkte på er på nyårsafton och undrade om ni hade kommit fram till Naxos.
Jag satt ju själv i Paleochora och Waters Edge Cafe och hade det trevligt. Vi har haft samma väder där, som ni hade. Mycket regn och starka vindar men hela tiden sol däremellan.

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT