Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2013-09-21, 23:04
AnnikaLi AnnikaLi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Fagersta, Västmanland
Inlägg: 21
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej, roligt att höra allt resonemang om Amorgos. Funderar på att åka dit första v i okt men har hört att det kan vara ganska dött vid den tiden så det har gjort mig tveksam. Trevligt att höra att det är några som ska dit då.
Jag har bott 2 gånger på Katapoliani som ligger alldeles nära hamnpiren i Katapola och har varit nöjd med det boendet men det var 13 år sen senast. Nån som vet hur det är nu?
En helt annan fråga: vad är det för skillnad på om jag klickar på lilla Svara-rutan med bläckhornet eller skriver i Snabbsvarsrutan?
Svara med citat
  #102  
Gammal 2013-09-23, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av AnnikaLi Visa inlägg
En helt annan fråga: vad är det för skillnad på om jag klickar på lilla Svara-rutan med bläckhornet eller skriver i Snabbsvarsrutan?
Med svararutan kan du använda smilyes, med snabbsvar kan du inte gör det. Jag använder alltid "Svara med citat".
Svara med citat
  #103  
Gammal 2013-09-23, 17:37
AnnikaLi AnnikaLi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Fagersta, Västmanland
Inlägg: 21
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Tack, det var alltså inte svårare än så.
Svara med citat
  #104  
Gammal 2013-09-23, 21:06
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Vi har vänner som har bott på Katapoliani 3 gånger de senast åren och är jättenöjda! Vi har sett deras rum och det är verkligen alldeles förtjusande!
Svara med citat
  #105  
Gammal 2013-09-24, 20:51
AnnikaLi AnnikaLi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Fagersta, Västmanland
Inlägg: 21
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Tack Malina för ditt svar. Roligt att höra att rummen är fina. Det finns ju tre olika ställen som Katapolani har (I, II och III) och som jag skrev bodde vi i det vid hamnen (I). Har bett om pris och tillgänglighet nu). Spännande. Blev faktiskt också lite sugen att höra om pris på det som du skrev om, Titika. Det ligger ju lite längre bort, kanske lite lugnare där mtp trafik?! Har du nån uppfattning om standarden är ungefär lika? Vill ha ett rum med kokplatta och kyl helst.
Såg att det skulle bli blåsigt och nordlig vind första v i okt och betydligt lägre temp. Så med tanke på det kanske jag bör ha ett rum som inte vetter mot nord. Om jag minns rätt så borde rummen mot vägen på Katapoliani ligga i söderläge ungefär. Hur ligger Titika till??
Oj nu fick jag svar från K. Hon nämner rum nr 5 med big veranda och möjlighet att göra frukost men nämner inget pris. Frågar om min budget?! Nu får jag tänka till.
Tack så länge,
Annika
Svara med citat
  #106  
Gammal 2013-09-24, 21:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Vi har bara varit på besök några gånger hos vänner som brukar hyra där - just i själva byn.
Det verkar väldigt lugnt och fint och rummen har som sagt en mycket personlig och fin inredning.Jag tror att ni skulle trivas alldeles utmärkt där!
Svara med citat
  #107  
Gammal 2013-09-24, 21:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Men nu måste jag vara helt otroligt trött!!! Har ju svarat nästan som förra gången.Ursäkta!!! Men, det ÄR fint där!!
Svara med citat
  #108  
Gammal 2013-09-25, 21:46
AnnikaLi AnnikaLi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Fagersta, Västmanland
Inlägg: 21
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Tack. Nu har jag fått erbjudande från både Titika och Katapoliani så nu är det bara att välja.
Svara med citat
  #109  
Gammal 2013-09-28, 20:26
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

La Rose o co! Hoppas nu att ni får en underbar resa och att allt blir till er belåtenhet!
Kattflickan heter LITSA inte Litza,bara så ni vet...
Svara med citat
  #110  
Gammal 2013-09-28, 21:16
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Tack Malina! Frågade Titika idag om det finns kaffebryggare i lägenheten (vill ju ha svenskt kaffe om det går). Hon nämnde i svaret, att det varit 30 grader idag... Hoppas på ett litet lätt omslag... Det lär väl komma förr eller senare.
Vi befinner oss nu i en tilltagande hysterisk fas, men ser ändå med relativ tillförsikt fram emot att fraktas Dit. När vi väl är där, kan det bara bli bra, eller hur?
Svara med citat
  #111  
Gammal 2013-09-28, 22:08
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Jag är övertygad om att Titika fixar allt tiller belåtenhet.Ni kommer att tycka om värmen och jag är säker på att det går ner nåra grader.Verkar ha varit osedvanligt varmt denna sommar och höst!
Försök att ta djupa andetag och bara njut nu! Allt kommer att bli så bra.Kramar!
Svara med citat
  #112  
Gammal 2013-09-29, 09:33
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej igen Malina,
(Jag sitter och skrattar lite för mig själv angående "djupa andetag". Jag är andningspedagog.) "Hysterin" handlar mest om packningen och har ännu inte drabbat de livsviktiga fysiska/fysiologiska funktionerna. Det gör dock sömnbrist och värme. Därav mitt ältande om detta från början till slut i tråden. Så jag hoppas på 20 grader och en icke-grekisk madrass... Om inte, så får man fixa och dona och inrätta sig och gilla läget.
Jag har inga som helst tvivel om att boendet hos Titika eller vistelsen på Amorgos i övrigt kommer att vara av högsta kvalité, annars hade jag inte vågat ge mig iväg. De eventuella
problemen finns hos mig. Och i själva resedygnen. Kramar till dig också!
Svara med citat
  #113  
Gammal 2013-09-29, 12:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Nog borde temperaturen vända ner nu sen brukar det ju kunna blåsa ganska bra på Amorgos så vinden ger säkert svalka. Ni får säkert en bra vistelse och verkar ju ha valt ett toppenboende.

Eva
Svara med citat
  #114  
Gammal 2013-09-29, 12:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

"Tilltagande hysterrisk fas"!!! Ha ha ! I to like - som Grekerna säger...
Det kunde bli en bra titel på en bok.
Bra jobb du verkar ha.Själv gick jag på Hatha-yoga för några år sedan och tog till mig många bra andningsknep.
Jag minns inte riktigt hur sängarna hos Eftechia är,men jag TROR att de är mjukare än normalt.
Kalo taxidi!
Svara med citat
  #115  
Gammal 2013-09-29, 14:41
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Annars kanske det ligger madrasser utefter vägarna, som man kan släpa till Titika och provligga (som Lissi skrev att det gjorde på Andros)?!
Den hysteriska fasen kulminerade sent igår kväll, då jag utschleten och halvblind skulle fålla upp en nyinköpt bouzoukiklubbsblåsa (för det finns väl en sådan, klubb alltså?) i den skumma höstkvällen. Sömmen bar iväg åt helt fel håll, stygnen var för små för att kunna sprättas upp i mörkret, jag fick "tunnelseende" och rev och sleeet upp allt som kom i min väg inklusive själva tyget, tills krasandet plötsligt upphörde och en skrämmande tystnad tog vid... Say no more. Söm(n)problem. Andnöd. Min salig mor, sömmerskan, lär ha vridit sig några varv i graven. Ska nu ta itu med lapptäcket.
Svara med citat
  #116  
Gammal 2013-09-30, 12:53
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Det bidde ingen klänning, det bidde en blus...

Hej då, nu lägger jag mig snart och sover några timmar innan nattens avresa hemifrån till Arlanda. Hysterin har vikit och jag är heeelt cool. Dock drabbas jag stundom av gråtattacker, bara av att tangera känslan av att återse mitt älskade Grekland efter 17 år...
Vi ska inte medbringa så mycken apparatur, så det lär inte bli några direktrapporter från äventyret. Men jag återkommer.
Svara med citat
  #117  
Gammal 2013-09-30, 16:04
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej La Rose! På Amorgos, finns mig veterligen ingen bouzoukiklubb.Om det spelas musik, är det mest "Nisotika"=ö-musik.Spelas med lira,gitarr,luta osv.Påminner lite om Kretensisk musik.Ibland ges konserter på det fina torget i Choran.Kan också förekomma i hamnen.Men du! Fråga!!!!

Ha nu en alldeles underbar resa och krama Titika och co.!
Svara med citat
  #118  
Gammal 2013-09-30, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Vi ska inte medbringa så mycken apparatur, så det lär inte bli några direktrapporter från äventyret. Men jag återkommer.
Ser verkligen fram emot att höra om resan när ni kommer tillbaka. Trevlig resa!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Hej La Rose! På Amorgos, finns mig veterligen ingen bouzoukiklubb.Om det spelas musik, är det mest "Nisotika"=ö-musik.
Har inte heller sett till någon sådan, och hade det funnits borde man ju gjort det efter alla besök på ön. Jag tycker nog att Amorgos är en av de "tystaste" öar jag har varit på. Det är sällan man hör någon musik över huvud taget. Jag kan faktiskt sakna det när jag är på Amorgos.
Svara med citat
  #119  
Gammal 2013-09-30, 18:10
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
"Hysterin" handlar mest om packningen och har ännu inte drabbat de livsviktiga fysiska/fysiologiska funktionerna. Det gör dock sömnbrist och värme. Därav mitt ältande om detta från början till slut i tråden. Så jag hoppas på 20 grader och en icke-grekisk madrass...
Ett tips från en Greklandsresenär med ömtålig rygg:
Jag har alltid med mig ett liggunderlag som jag använder som bäddmadrass i de hårda grekiska sängarna. Just nu använder jag ett ganska dyrt uppblåsbart liggunderlag, men till nöds kan man köpa en badmadrass och använda den. Troligen kan ni hitta iggunderlag för camping i Katapola.
Lycka till med resan!
Våga
Svara med citat
  #120  
Gammal 2013-09-30, 19:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Jeg ønsker deg et fantastisk gjensyn med Hellas
Amorgos/Katapola og Naoussa
- det kommer til å bli s å HERLIG
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT