Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-31, 12:04
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Eller något resmål ni skulle avråda ifrån och varför? De senaste två somrarna har vi besökt Samos och trivts bra. Nästa semester valde vi mellan Kefalonia och Naxos. Det blev Naxos till slut. Vi läste på Kalimera, tittade på nätet osv. Läste just om Karpathos - låter ju också som en fantastisk ö.

Vart ska man inte åka?

Kan tänka mig att det finns öar man inte ska åka till om man vill ha lugn och ro, om man vill vandra, om man vill kunna ta sig fram kommunalt, om man bara vill festa, absolut inte vill ha klappersten osv...men finns det några öar/resmål som någon av er bestämt skulle avråda från?

Det här är ett småbabbelämne. Jag blev bara så full i skratt när jag läser om alla dessa öar som får lovord. Hur ska man välja?!

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-31, 12:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

LIPSI.....

"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler,
Den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-31, 12:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Det finns självklart öar där olika människor har trivts mindre bra. Men någon ö som generellt är otrevlig, nej lika självklart finns det inte det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-31, 12:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
LIPSI.....

"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler,
Den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"

Arne
Arne, du måste ha haft en väldans otur på Lipsi!

Det är ju en underbar ö! Tro inte på Arne!

/Netwolf - Gillar Lipsi!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-31, 17:53
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
LIPSI.....

"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler,
Den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"

Arne
Var det inte Boden?

Lipsi tyckte jag väldigt mycket om så det är väl som med allt annat. Att smaken är som baken.
Anki
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-31, 18:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Det finns en ö.
Theoudoro. Innevånarna (Kri Kri) är våldsamt tiggande och lokala polisen gör allt för att de inte ska få något. Enda besökstillfället är tror jag 6/6 en gång per år.De älskar tobak i dess rena form samt puffar hårt på fickor för att få något. Respekterar inte icke rökare utan tror alla är lika.

Uffe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-01, 12:25
elca elca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 48
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Har suttit och tittat runt på forumet för att få nåt tips,,,jag och dottern vill gärna åka till Grekland igen,men som sagt va är det inte lätt ,då så många öar får lovord. Vi vill bara sola ,bada ,äta gott och bo bra.
Har varit inne på Karpathos,då det ser ut som det är en relativt "billig" ö att vara på men men vi får se.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-01, 19:10
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Har varit på Agistri en gång och aldrig mer..... Det måste nog va ön som Gud har glömt.... Otrevlig personal på hotellet, finns bara en sandtstrand på ön som ligger inne i huvudorten överhuvudtaget var det ogästvänligt och det enda positiva med ön är att det går bra med båtar till Poros och till Egina... Skulle inte rekommendera denna ö....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-02, 08:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Det finns en ö.
Theoudoro.
Var ligger den? Googlade, men jag fick träff på nåt helt annat

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-02, 08:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Netwolf, ön Thodorou är mera bekant som Kri-Kri Island och belägen just utanför Platanias/Agia Marina på Kreta. Ön har landstigningsförbud, men en dag om året är det besökstillstånd. Kan det vara högst en kilometer ut i havet.

Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-02, 09:39
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
LIPSI.....

"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler,
Den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"

Arne
Det er jamen bra at vi har forskjellige oppfatninger om de forskjellige øyer. Tenk om alle ville reist til Lipsi! Det hadde ikke vært plass rett og slett. For oss er den et paradis gjennom 15 år. MÅ liksom innom der noen dager. Hyggelige mennesker, idylliske strender - rett og slett et flott sted.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-11-04, 15:04
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Hej!
Sådana här yttringar är ju ytterst personliga. Men jag kände mig inte väl till mods på Leros. Svårt att sätta fingret på varför, men dit åker jag inte igen.
/Ofelia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-11-04, 15:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Har varit på Agistri en gång och aldrig mer..... Det måste nog va ön som Gud har glömt.... Otrevlig personal på hotellet, finns bara en sandtstrand på ön som ligger inne i huvudorten överhuvudtaget var det ogästvänligt och det enda positiva med ön är att det går bra med båtar till Poros och till Egina... Skulle inte rekommendera denna ö....
..ha ha, där var vi 2 veckor sommaren 2000 och trives alldeles förträffligt....utom med MYGGEN som var otrevliga Vi mötte bara trevliga människor...Men som sagt man KAN inte råda andra för vi tycker alla så olika!

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-11-04, 15:29
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Nej, det finns det inte!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-11-05, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Nej, det finns det inte!
Bra svar SteffTee!

Så här skrev jag för några år sedan:

”När man frågar andra om förslag på resmål bör man ta tipsen med en liten nypa salt. Svaret på frågan är naturligtvis helt beroende på vem som svarar, vem personen är och vad han eller hon har för tycke och smak. Jag får själv ofta förfrågningar om jag kan lämna förslag på trevliga öar som är värda att besöka. Jag brukar alltid svara att jag inte vet. Jag vet vilka öar jag själv tycker om, men det betyder inte att personen som frågar kommer att tycka likadant.

Naturligtvis är vi alla olika och har därför olika tycke och smak. Vissa vill att det ska vara bekvämt och bor på fina hotell med pool och de kanske vill ha nära till stränder som har parasoll och solstolar. Andra gillar stränder som ligger så avsides att man är mol allena. Somliga vill träffa landsmän och uppskattar resmål där man kan göra sig förstådd på svenska. Andra reser bara till så kallade "greköar" för att vara säker på att inte träffa andra turister. Om någon säger att "du måste bara åka till NN, det är den bästa ön av alla", eller "åk inte till NN, där är hemskt". Lita inte på det, såvida du inte känner personen väl och om han eller hon vet vad du själv värderar.

Vad är det då som gör att vi har favoritöar? För det har nästan alla. Vad är det som gör att man tycker om en ö och återvänder år efter år? Och vad är det som gör att man överhuvudtaget fastnar för en ö? Och varför finns det öar man aldrig mer vill se? Och varför finns det öar man vet att man aldrig kommer att åka till, fast man aldrig har varit där? Och varför älskar andra just den där ön som du själv ogillar mest av alla? Många frågor, och säkert lika många svar.

Att man inte tycker om en ö kan mycket väl handla om fördomar. En person som föredrar små öar som Donoussa eller Arki skulle aldrig få för sig att åka till Kos eller Rhodos. Inte en chans, för där är det bara fulla ungdomar som skriker och grisar ner, menyerna är på svenska, där finns "svenska köttbullar", grekerna kan tala svenska, stränderna är så packade med turister att man inte ens får plats med sin bastmatta och hotellen är enorma. Och - hemska tanke - man kanske träffar sin otrevliga granne hemifrån.

Tvärtom tänker kanske den som älskar Kos eller Rhodos. Han, eller hon, skulle inte vilja spendera sin semester på Donoussa eller Arki. För där finns det ju bara tio hus och två tavernor och en massa greker, och inte finns det något att göra mer än att sitta och glo, och för att komma till stränderna får man gå flera timmar på dammiga åsnestigar. Några affärer finns det inte så det där med shopping är ju bara att glömma.
När man sedan frågar dessa personer om de varit på de öar de inte tycker om så blir svaret oftast nej. Sådant vet man ändå. Det har man hört från andra. Jag vet att många har fördomar då det gäller vissa öar, de tror inte att öarna stämmer in med deras ideal. Tro mig, jag har själv tyckt illa om öar. Utan att ha varit där. Nu är jag klokare och försöker i stället bilda mig en uppfattning på plats.

Har man fördomar om en ö är det ganska troligt att man aldrig åker dit. Men det finns öar man har varit på, men som man ändå bestämt sig för att aldrig mer återvända till. Då är det inte längre fördomar utan kalla fakta. Man tycker helt enkelt inte om ön. Och nu kommer vi till det mest intressanta. Varför tycker just jag om en ö som någon annan avskyr? Än en gång spelar tycke och smak in. Men det finns också en annan aspekt på detta fenomen. Och det är hur man upplever ön första gången man kommer dit.

Exempel: Är du trött efter en lång resa och du kommer fram mitt i natten och rummet är dåligt och det finns inget vatten i duschen och utanför blåser det för fulla muggar och tuppen är redan uppe trots att klockan bara är tre på morgonen och det du trodde var en kaka var den största kackerlacka du någonsin sett. Nästa dag blåser det ännu mer och det går knappt att vistas utomhus och på kvällen är det så kallt att du måste äta inomhus och den ordinarie kocken är i Aten så hans kompis, som är bilmekaniker, trixar till det i köket och bläckfisken smakar gamla regummerade däck och när du lägger dig för att läsa några rader i din nya bok visar det sig att den egentligen handlar om en trött indier som funderar på varför maten är godare i Goa än i Dehli. Nästa dag tar du första bästa båt från ön för att aldrig mer komma tillbaka. Ön blir en så kallad "icke-återvända-ö".

Men återvänder du vid en annan tidpunkt kanske du ser ön med helt andra ögon. Kanske kommer du med en tidig båt som sakta glider in i en spegelblank hamn och där sitter fiskarna och lagar sina gula nät och någon kanske tjoar ett välkomnande Kalimera och rummet är inbjudande och rent och från balkongen ser du hela havet så som i en spegel och damen du hyr av kommer in med lite frukt på ett fat och börjar småprata och utanför hör du det härliga ljudet från en åsna. Under dagen ligger du på stranden och läser din favoritförfattare och havet är stilla och du ser en bläckfisk när du snorklar och strandtavernan serverar suverän bondsallad och på kvällen sitter du utomhus nära vattnet och äter en läckert tillagad hummer och kvällen är ljum och du börjar småprata med dina bordsgrannar som visar sig vara både trevliga och intressanta och ditt kaffe kommer in tillsammans med en femstjärnig metaxa och du känner värmen stiga och alla stjärnor lyser bara för dig. Denna gång blir exakt samma ö en "hit-måste-jag-återvända-ö".

Personligen tycker jag att alla öar har något att ge oavsett vad eller vem man är. Det gäller att resa med öppet sinne och ta saker och ting för vad de är. En klyscha kanske, men ack så sant. Gillar man Grekland så spelar platsen inte så stor roll.”
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-11-05, 21:29
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Tack för alla svar på min dumma fråga. (Finns inga dumma frågor, brukar det heta, men det finns gränsfall.) Många öar lockar när man läser Kalimera, men det finns också dem vi valt bort, ska också erkännas. Jag säger inte vilka...! Kan vara någons favoritö. De har inte känts som "våra ställen" helt enkelt.

Och Arne, jag minns vad ni råkade ut för på Lipsi, det har jag läst din utförliga beskrivning av.

Själv är jag inte så värst sugen på att åka tillbaka till Kreta, trots att det finns mycket att se och utmärkta vandringsmöjligheter. Provar då hellre något nytt, eftersom jag inte har obegränsade resechanser.

Aina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-11-05, 22:00
eldo eldo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Duved
Inlägg: 45
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej!
Sådana här yttringar är ju ytterst personliga. Men jag kände mig inte väl till mods på Leros. Svårt att sätta fingret på varför, men dit åker jag inte igen.
/Ofelia

Åh jag som bara älskar Leros

Eva-Lena
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-11-05, 22:02
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Nej, det finns nog ingen otrevlig ö, men däremot otroligt många trevliga
// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-11-05, 22:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Själv är jag inte så värst sugen på att åka tillbaka till Kreta...
Men det måste du!!! Oavsett vad du tycker om Kreta, så är det enda ön i Grekland, som har allt! Där finns både superturistiska ställen, som små egna paradis. Där finns Greklands finaste stränder, likväl som de sämsta.
Kreta är ett Grekland i minatyr!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
...Donoussa eller Arki. För där finns det ju bara tio hus och två tavernor och en massa greker, och inte finns det något att göra mer än att sitta och glo...
Donoussa är ett av resmålen som är inplanerade sommaren 2009 och med din beskrivning, så blir jag mer ännu mer säker på att jag ska till Donoussa!

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-11-05, 22:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Finns det någon riktigt otrevlig ö i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av eldo Visa inlägg
Åh jag som bara älskar Leros

Eva-Lena
Neida, du er ikke alene, v i (jeg vet om flere og... ) synes Leros er ei herlig øy, skal tilbake dit Kari
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT