Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-17, 14:45
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Var skall man bo??

Hej!
Jag har gjort ett impulsköp(1199 kr ToR)och åker till en för mig ny ö: Karpathos!
Har läst allt jag kan hitta här på forumet och känner mig ganska påläst nu
Jag funderar på var jag skall bo...
Jag åker själv och skall vara borta en vecka.

Har tittat runt på nätet och har hittat lite olika alternativ som kanske skulle passa

Zephyros Village ser väldigt fint ut men det jag undrar är om det kan vara lite för mycket "Family" där...inget ont om barnfamiljer men jag vill ha lugn och ro
Garden Villa ser lugnt och fint ut och verkar ägas av samma familj som driver Zephyros...
Verkar inte vara någon havsutsikt där dock.
Någon som bott på Garden Villa?

Elias Rooms är säkert jättetrevligt men verkar vara lite för enkelt boende för min smak.

Vidare funderar jag på att bo i Lefkos, ser väldigt fint ut där men långt bort från civilisationen, kommer dock ha hyrbil.

Har tittat på Potali Apartments i Lefkos, någon som bott där möjligen?

Har också tittat på Nikos studios som erbjuder små hus att hyra, som ser väldigt fina ut?

Detta får mig att trivas med ett boende:
Havsutsikt
Tystnad
Vackra omgivningar
Lugn och ro
Egen stor balkong eller terrass
Skön soffa
Enklare kök och kylskåp
TV
Parkering för hyrbilen

Var tror ni jag skall bo för att de flesta av ovanstående kriterier skall bli uppfyllda?

Jättetacksam för alla synpunkter och tips
Mvh. Stina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-17, 15:12
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Var skall man bo??

Vi åkte också på en impulsresa till Karpathos för några år sedan.
Bodde då 2+1 natt i Pigadia. De mellanliggande 4 nätterna i Lefkos.
Det trivdes vi väldigt bra med.
Kanske inte svar på din fråga, men vill i alla fall gärna rekommendera att du kombinerar med några nätter i Lefkos (med besök i den mycket vackert belägna Mesochori t ex).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-17, 17:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Var skall man bo??

Med den önskelistan så tror jag nog också att Lefkos kan bli bra för digMikke brukar ju bo ofta på Garden Villa och den ligger ju en bra bit från havet om jag fattat rätt
Nu börjar ju skolorna så det kanske inte är så mycket barnfamiljer på Zephyros
Karpathos är ju inte så stort speciellt om du har hyrbil. Du kan ju testa och bo på Lefkos och kanske byta om du hittar någon annan by som känns bättre
Ha det så gott på Karpathos

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-17, 17:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Var skall man bo??

Elias är enkelt, mer komfortabelt i de två större lägenheterna dock.

Garden ligger helt off. Jag tog en sväng dit nu senast bara för att kolla var det låg - och är du inte extremt enstörig lär du inte trivas där. Havet ser du inte heller.

När jag ser din önskelista så tror jag du gör helt rätt som funderar på Lefkos! Det är idylliskt (med reservation för vid vilken tidpunkt du ska åka förstås, tvivlar på att där är superidylliskt precis just nu).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-17, 19:10
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Var skall man bo??

Med fare for reaksjoner, , vil jeg allikevel her legge inn et tips om Amopi. Der er det lugn og ro, og ihvertfall etter min mening idyllisk. Kan komme med noen tips til bosted som matcher det du ønsker deg, hvis du er interessert! Har også noen telefonnummer.

(Grunnen til at jeg liker Amopi bedre enn Lefkos, er at dersom man bor i Amopi, har man liksom en "fluktmulighet" dersom man har lyst på litt mer liv rundt seg. Det er jo bare noen få kilometer inn til Pigadia. I Lefkos er det litt mer tungvint.)

Senast redigerad av Nora den 2007-08-17 klockan 19:12.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-17, 19:15
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Var skall man bo??

När åker du Stina? Jag åker från Gbg till Karpathos för första gången på torsdag och ska bo min andra vecka i Lefkos...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-17, 21:43
six six är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 14
Standard Sv: Var skall man bo??

Om du vill bo med fin utsikt och lugn/ro så skulle nog Kyra Panagia passa dig (akropoli studio) och det är inte så långt från Pigadia.
Dolphin Hotel ligger väldigt bra i Pigadia,fint läge men inte så långt ifrån "händelsernas" centrum.
Jag tyckte att Lefkos var som sardinburk,överbefolkad av turister och ingen by/stad bra hotell och tavernor.
(vi har precis kommit hem från karpathos)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-17, 22:19
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Var skall man bo??

Zephyros kan du inte boka i förväg i och med att det resebolag Apollo bl.a som använder sig av det hotellet. Andreas (ägaren) kan inte lova i förväg att han har plats. Om man kommer ner och det finns lediga rum så ligger priserna på 40-70 E beroende på vilket rum man får. Annars så ligger det bra till, nära stranden och lite i utkanten av staden. Poolen är lite liten för min smak. Men annars så verkar det trevligt, liksom ägarna.

Mia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-08-18, 12:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Var skall man bo??

Citat:
Ursprungligen postat av six Visa inlägg
Om du vill bo med fin utsikt och lugn/ro så skulle nog Kyra Panagia passa dig (akropoli studio) och det är inte så långt från Pigadia.
Jag funderade också på Kyra Panagia. Vill man ha bedövande utsikt är det ju sanslöst vackert uppifrån Akropoli studios (där finns fler boendealternativ men inga lika högt beläget).

Vad jag själv skulle sakna är däremot bykänslan. Kyra Panagia är ju bara en vik med några hotell och tavernor, där finns väl inte ens en minimarket? Lite väl lugnt - om än mycket, mycket vackert.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-08-18, 16:22
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Var skall man bo??

Jag säger som Nora: bo i Amopi, där har du havet och stränderna. Några supermarkets, några restauranger. Och så åker du inte till Pigadia på kvällarna, det tar ca 5-10 minuter.

Så får du lugn och ro på dagarna och lite mer folkliv på kvällarna! Perfekt!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-08-20, 08:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Hej och tusen tack för alla svar!

Har inte hunnit att läsa förrän nu, jobbar...

Funderar mest på att bo i Lefkos eller kanske Amopi...
Det som talar mot Lefkos är att det verkar vara närmare tre mil slingrig väg om man vill till civilisationen...men stränderna verkar vara bättre i Lefkos än i Ammopi
Boendetips tages tacksamt emot .
Jag åker den 30/8(Paulina, vi kanske ses i Lefkos)

Det skall bli så roligt att komma iväg och dessutom en ny ö att upptäcka!//Stina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-08-20, 15:57
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Var skall man bo??

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Det som talar mot Lefkos är att det verkar vara närmare tre mil slingrig väg om man vill till civilisationen...men stränderna verkar vara bättre i Lefkos än i Ammopi
Ja, det er litt for langt til Pigadia fra Lefkos, etter min mening ihvertfall. Om strendene er bedre i Lefkos enn Amopi, er nok en smakssak. Jeg syns de er bedre i Amopi. Der kan du finne akkurat hva slags strand du vil, stein, grus eller finkornet sand. Noen som blir fort dype, og noen langgrunne. Vannet er nesten alltid i ro, da det som regel blåser fralandsvind. Dette gjør at vannet er klart også. I Lefkos har jeg flere ganger opplevd ganske grumsete vann, med mye planter som driver omkring. Allikevel er det veldig vakkert i Lefkos også, absolutt. Men alt kommer jo an på hva man ønsker seg mest. Lykke til med valget!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-08-20, 16:29
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Tack för svar Nora!
Var brukar du bo i Amopi?

Jag funderar och googlar vidare...Lefkos eller Amopi, vilka behagliga problem man har egentligen

Mvh. Stina, som åker om 9 dagar
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-08-20, 16:33
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Var skall man bo??

Hej!
Personligen tilltalar stränderna i Amopi mig mer än dem i Lekos. Stränderna i Lefkos är större och med vit sand. I Amopi är de mindre och har småsten (det finns en med fin sand också). Dessutom gick det att bada i Amopi trots att det var halv storm eftersom vikarna ligger skyddade.
Amopi är dock inget bra val för dem som har svårt att gå eller har en större vagn att köra på. (förmodligen är det inget du behöver bry dig om) Ville bara nämna det för jag har inte läst det någonstans i forumet när Amopi rekommenderas.
/Ofelia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-08-20, 17:53
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Ok, vitare sand i Lefkos...hmmm, tycker om vit sand...
Fast Lefkos kanske kan kännas lite ödsligt..
Funderar

Har tittat lite på två olika hotell/studios i Amopi:
*Sunflower studios
*Vardes Hotel
Någon som vet något om dessa?

//Stina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-08-20, 19:50
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Var skall man bo??

Jeg har ikke noen erfaring med Vardes og Sunflower. Men jeg har bodd mange andre steder i Amopi: Aegean Village, Argo, Lakki beach, Votsalakia og Sophia hotel. Av disse så er det vel bare Lakki beach og Aegean som kan tilby kjøkken. De andre er hotellrom, men med kjøleskap, og alle har balkong.
Aegean Village er et Apollo-hotell, så jeg er ikke sikker på om du kan bestille rom utenom. Men det går jo an å forsøke. Det er et veldig vakkert hotell, med flott utsikt over Amopi-bukten. Parkering er ikke noe problem. Aegean er nok et av de hotellene som har høyest standard.

Argo trivdes jeg egentlig ikke noe spesielt godt på. Men det ligger sentralt til i Amopi.

Lakki beach ligger rett ved Aegean Village, og man kan bruke Aegeans svømmebasseng. Jeg er veldig glad i dette stedet. Sofia Skordara, som driver stedet sammen med mannen og datteren sin, gjør alt de kan for at du skal trives, ordentlig gresk gjestfrihet. De står som regel på trappa og venter på deg når du ankommer, og byr på nybakt kake. Endel av dette hotellet er leid bort til Apollo, men jeg har flere ganger ringt og bestilt rom direkte. Rommene er forholdsvis enkle, men de har også noen leiligheter, og de er veldig fine! Lakki ligger litt oppe i Amopi, et lite stykke å gå til stranden, men absolutt ikke avskrekkende!
Tlf.nr. til Lakki beach er +302245081015 (spør etter Sofia)

Votsalakia er et ganske nybygd hotell, midt i Amopi, rett ved stranden. Tror heller ikke de har kjøkken, men de har stort sett alt det andre du ønsker deg. På Votsalakia finner du dessuten Trust rent-a-car, her pleier vi alltid å leie bil, veldig god service og gode priser.
Tlf.nr. til Votsalakia er +302245081004.

Sophia hotell ligger nær den store sandstranden, nede i Amopi. Jeg er veldig glad i dette stedet også, Mike og Nelly, som driver det, er veldig vennlige mennesker. Ikke kjøkken her heller, men det andre du ønsker deg (hmmm. kanskje ikke tv...). Basseng er det også. God plass til bilen din. Veldig nær alt i Amopi.
Tlf.nr. til Sophia: +302245081078

Et annet sted som jeg gjerne vil anbefale, er Four Seasons, som ligger litt høyt oppe i Amopi (litt ovenfor Lakki). Jeg har ikke bodd her, men jeg har vært veldig mye i restauranten deres, som er min absolutte favoritt på hele Karpathos. Det er en veldig hyggelig familie som driver dette stedet, de har også et minimarked. Jeg tror det er kjøkken i leilighetene deres. Det er et lite stykke å gå til stranda, men det er et fint sted!
Tlf.nr. til Four Seasons: +302245081116 (dersom du ringer, så spør om å få snakke med George Diakos, og si at du har fått tips om dette stedet fra Margrethe! )

Dette var noen tips, bare spør mer, jeg hjelper gjerne til!
Hilsen Margrethe
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-08-21, 09:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Var skall man bo??

Stina - lite bilder från Ammopi och Lefkos som kanske kan ge dig lite vägledning:

Ammopi:





Lefkos:


Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-08-21, 23:33
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Var skall man bo??

Og enda et bilde fra Lefkos:

Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-08-22, 06:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var skall man bo??

Lefkos är inte mindre än Faros som du gillar men det är några mil till Pigadia. Har du bil och gillar att köra skulle jag välja Lefkos. Jag har bara besökt byn i augusti för ett antal år sedan och vi åkte då buss från Pigadia till Lefkos. Finns flera stränder och det var defintivt inte ödsligt. Fina vandringsleder som jag inte provat utgår från byn. På Dramoundana som ligger idylliskt vid de små fiskebåtarna har vi ätit gått. Vill du däremot ofta vandra i stadsgränderna och ha nära till det utbudet i Pigadia är det kanske inte ett bra alternativ. En idé är kanske att dela på veckan och bo några dagar på varje ställe.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-08-22, 08:08
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Åter igen tack för alla svar och bilder

Det lutar nog åt att det blir Amopi, men jag kommer ju att hyra bil så man kan ju åka vart man vill på dagarna

Tack så jätte mycket Nora, för alla hotelltips!
Hur är det med utsikten från Four Seasons?

Jag åker om 8 dagar//Stina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT