Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-13, 21:35
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Aten veckan mellan jul och nyår?

Hej!
Vi planerar att åka till Aten i veckan mellan jul och nyår. Är det en bra idé? Vad säger ni andra som har mer erfarenhet än vi av Grekland? Hur brukar vädret vara? Det vi vill är att gå runt och titta på olika platser vi läst om, besöka Akropolis och något museum. Har ni några tips på vad man kan se och göra mer? Själv vill jag förstås också handla både CD-skivor med grekisk musik och böcker på grekiska. Hälsningar IBM
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-13, 22:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Perfekt idé, om du frågar mig!

Vi har åkt till Aten över nyår de senaste åren och det har varit mycket lyckat att tillbringa några dagar i Aten vid den tiden.

Vädret har varit härligt, mild vinter med sol och upp mot 20 grader när som bäst, dvs. lunch ute och som regel middag inne.

Det finns många som skrivit resebrev med tips från deras besök i Aten om du läser under Resebrev här på Kalimera (till vänster på denna sidan). Under 2003 kan du läsa och se bilder från vår resa "Nyår i Aten", men det finns även flera andra resebrev under de olika åren.

Söndagar är det gratis entré till museum i vinterperioden, men tänk på att det mesta är stängt på nyårsdagen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-14, 10:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Instämmer helt med Marianne!
Helt underbart mellan jul och nyår...Nyårsdagen 2005/06 så satt jag i linne och solade!
Aten har blivit vårt "vinterresemål".. och för andra året i rad åker vi dit en vecka i februari....

Lissi - som skrivit ett par resebrev från Aten
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-01, 19:31
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Hej igen! Väder som svensk förhöst alltså, 15 -20 grader? Om man är i Aten från julafton och till nyårsafton/dagen hur är det med sevärdheter? Brukar Akropolis och museer vara öppna? Affärer? Hälsningar IBM.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-01, 20:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Mellan jul och nyår är det shopping som gäller.REA OCH ÖPPET!

Akropolis är gratis på söndagar, öppet annars hela veckan men INTE på nyårsdagen...

På nyårsdagen är det "öppet hus " hos presidenten ...Maffigt att se på alla celebriteter...fast då åker ni kanske hem?? Sevärdheter...hela Aten, bara strosa runt, åk Metro med veckokort för 10 euro pp....åk till Pireus, helt annorlunda än på sommaren...gå på muséer...ät på Kapnikarea, H Stoa, Athanaikon..... Gå till Stadsparken och se på alla som åker skridskor... Gå på konsert!!!..Hotellet hjälper er säkert... ÅH VAD JAG LÄNGTAR!!!!! I febr är det vår tur!!!

Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-01, 20:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Vi har också varit lite sugna på Aten en längre tid, men det har aldrig blivit allvar...
Något jag har fått för mig är iaf. att Aten är en ganska ful stad
Det är nog därför vi dragit oss så för att åka dit. Fast vi kanske borde ändra uppfattning...

Vilken tid är isåfall bäst att åka? Det känns som om att våren är lite lockande....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-01, 21:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Visst kan Aten ibland verka skräpig och "ful"..men för oss är Aten en stad vi verkligen lärt oss älska...Hon har en "själ"..och SÄLLAN har vi mött så hjälpsamma människor som där...


Jag har varit där i september/oktober, i december/januari , februari, ..och även i juli och augusti...INGEN gång har kännts fel.... På sommaren blir det bara något dygn..på väg ut till öarna eller hem...med ett eller par extra dygn i Aten, men de andra gångerna har vi bott en vecka..

Februari gillar jag......men kunde jag skulle jag gärna vara där i slutet av oktober/början av november....

INGEN tid mellan september-maj är fel!!!!!!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-01, 21:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Början av januari har varit jättebra dom tre gångerna vi har varit därBlev direkt förtjust i staden. Hoppas verkligen och kunna komma dit många gånger till Nu börjar väl artisterna sjunga snart.
En kille från Karpathos åkte till Athinon Arena nu när vi var där. Han skulle dit och göra ordning för Remos och Marinella igen

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-01, 22:43
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Hej alla. Tack för alla svar. Det låter som om vi kommit på en god idé. Istället för att ha det vanliga köret med gran och skinka som vi egentligen är rätt trötta på. Och över nyårsdagen skall vi försöka att stanna, åtminstone ta ett sent flyg hem. Hälsningar IBM
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-02, 10:14
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Aten är UNDERBART vid den tiden! ÅK! Vi hade fantastiskt fint när vi var där förra året.
Ja, Aten har verkligen själ!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-16, 20:56
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Är det nån som vet om alla äffarer är stängda på söndagar?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-18, 10:32
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

De flesta affärer är stängda, förutom typ nere i Plaka och Monastiraki, där har du även marknaden som är varje söndag, dock kan någon större kedja vara öppen, tror Zara, och varuhuset Attica har öppet!

Camilla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-20, 16:55
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Visst kan Aten ibland verka skräpig och "ful"..men för oss är Aten en stad vi verkligen lärt oss älska...Hon har en "själ"..och SÄLLAN har vi mött så hjälpsamma människor som där...
Lissi
Du har helt rätt.
Aten är en ful stad som har en själ och hjälpsamma människor!

dimitris
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-12-28, 21:39
spagetti spagetti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Aten veckan mellan jul och nyår?

Affärer är normalt öppna mån, ons, tidigt på dan osch stänger 15.00 men tis, tors, fre, har dom även öppet från 17.00 till 20.00-21.00. under julhelgerna har affärerna öppet annorluna beroende på commersen men det syns nog.

Monatirakis marknad stänger nästan aldrig men sena kvällar är det inte öppet normalt.

Att fira nyår i Aten är säkerligen roligt och annorlunda och jag ger er ett tips om nyöppnad Irländskt medanför monatiraki station. Baren ligger mellan Adrianou och Ermou och den går att hitta enkelt om man följer Ermou från Monastiraki ner mot Thission. Skylten hänger på väggen 300 meter ner och James Joyce Erbjuder Guinness samt live musik vissa kvällar. Givetvis kan du se live sport och kanske fotboll är ett behov, Då har du hittat rätt...

Michael
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT