Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2020-03-15, 18:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Till Emma! Förstår din oro. Tänkte förut idag, att vilken tur att jag är pensionär nu och slipper och gå till jobbet i förskolan i dessa tider. Det är ju väldigt mycket folk som kommer och går där. Hoppas att du klarar dig av och bli smittad!

Riitta
Svara med citat
  #202  
Gammal 2020-03-15, 19:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 189
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vad vi alla är oroliga och rädda, så naturligt! Kära Kalimerianer, vi måste se till fakta...
Grekland kommer att finnas kvar när denna pandemi är över. Det dröjer kanske tills vi får åka dit igen men tillbaka kommer vi!
Vi får inte ge upp, titta ut genom ditt fönster och se att våren är på väg, ljuset ökar varje dag och mörkret får ge efter! Vi har inte sett hela bilden av detta hemska än MEN det kommer ett slut även nu. Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
Men framför allt: förtvivla inte, det är förgörande i sig självt!
Catlady, som också "kämpar" mot uppgivenheten
Svara med citat
  #203  
Gammal 2020-03-15, 19:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En kompis i Stockholm var idag på en stor COOP, där fanns inte en enda toapapper och inte en enda rulle hushållspapper att köpa.
Samma här. Både ICA Maxi och Coop har helt slut på toapapper. Men vår lilla lokala ICAbutik har hyllorna fulla. Jag tror att folk åker till stormarknader och fyller bilen. De mindre affärerna har andra slags kunder, de som bor i närheten och inte storhandlar.

Karin
Svara med citat
  #204  
Gammal 2020-03-15, 19:32
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 189
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Måste ställa frågan: Är det inte lite "fånigt" att hamstra toa och hushållspapper i ett land som tillverkar så mycket att vi exporterar till halva Europa?? Då skulle jag nog tänka mer på importvaror tex från Italien och Spanien...
Svara med citat
  #205  
Gammal 2020-03-15, 21:45
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

I all corona-elendigheten finnes der små, viktige gleder. I Oslo, som er sterkt preget av viruset, knapt et menneske ferdes ute, ble det dannet en FB gruppe - Heila Oslo Klappar - som en hyllest til alle helsearbeidere. Med oppfordring til borgerne om å gå ut på private balkonger og klappe samtidig kl. 18 i dag. Spontant oppsto det grupper andre steder i landet. Og tenk, sånn ble det!

Dette kan leses om her, sikkert nettsted/NRK. Med klipp som viser at klappingen hørtes.

https://www.nrk.no/nordland/korona_-...-18-1.14945484
Svara med citat
  #206  
Gammal 2020-03-15, 23:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Vad vi alla är oroliga och rädda, så naturligt! Kära Kalimerianer, vi måste se till fakta...
Grekland kommer att finnas kvar när denna pandemi är över. Det dröjer kanske tills vi får åka dit igen men tillbaka kommer vi!
Vi får inte ge upp, titta ut genom ditt fönster och se att våren är på väg, ljuset ökar varje dag och mörkret får ge efter! Vi har inte sett hela bilden av detta hemska än MEN det kommer ett slut även nu. Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
Men framför allt: förtvivla inte, det är förgörande i sig självt!
Catlady, som också "kämpar" mot uppgivenheten
Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Måste ställa frågan: Är det inte lite "fånigt" att hamstra toa och hushållspapper i ett land som tillverkar så mycket att vi exporterar till halva Europa?? Då skulle jag nog tänka mer på importvaror tex från Italien och Spanien...
För varje dag som går förundras jag över dels hur märkligt folk reagerar eller dels hur okunnig jag är i det som nu drabbar oss globalt.

Jag understryker än en gång att jag inte är någon medicinsk expert. Men utifrån det jag har hört av dem som är det så är den pandemi som vi nu upplever något som kommer att smitta oerhört många, men som för väldigt få kommer att ha dödlig utgång. Snarare låter det så att det för en överväldigande del av de smittade kommer att ha karaktären av en normal förkylning eller lättare influensa. Med det som utgångspunkt har jag svårt att förstå allt domedagsresonemang och all uppgivenhet och förtvivlan som nästan alla ger uttryck för.

Rapporter om hur det nu ser ut i butikshyllorna gör mig förundrad. Helt slut på toapapper. Brödhyllorna är tomma. Köttfärs är en bristvara. Hur tänker vi?

Själv har jag sedan c:a 2 dygn tillbaka symptom som överensstämmer med vad som beskrivs för cononainfluensan. Men ......

.... det har främst yttrat sig som lite ont i halsen, hosta och huvudvärk.

Däremot har jag inte märtk några symptom i andra ändan av kroppen. D v s ingen diarre eller ökad frekvens av toalettbesök, vilket annars skulle kunna förklara det ökade behovet av toalettpapper bland kunderna.

Jag märker inte heller att hushållets konsumtion av bröd har ökat. Inte heller behovet av köttfärs känns märkbart större till följd av influensan. Och om så vore så kan vi nog överleva en period av något mindre köttkonsumtion till gagn och glädje för alla som förespråkar det som positivt för vårt klimat.

Så denna hysteri efter toapapper, köttfärs mm med hamstring och tomma butikshyllor som följd är för mig en gåta. Tror man att coronaviruset drabbar hårdare för folk inom pappers- och köttindustrin och att den därför kommer att stängas ner, eller hur tänker man. Om man nu tänker alls, åtminstone på någon mera än sig själv.

All respekt och sorg för alla som själva eller i sin familj drabbas av dödsfall till följd av pandemin. Men jag känner också stort medlidande och sorg för alla dem, och de kommer att bli många, som genom detta drabbas av ekonomisk katastrof. T ex alla de som har levt på arbete inom rese- och turistnäringen i de länder som vi brukar resa till, t ex Grekland och Spanien m fl. Hur går det för dem och deras familjer om stora delar av årets turistsäsong försvinner?

Själv har jag av olika skäl inte kunnat besöka Grekland sedan 2017. Kanske, kanske skulle det kunnat bli en tur dit i år. Men det som nu har hänt ökar inte chansen för det. Men det vore väl skam om jag skulle känna uppgivenhet och förtvivlan för det. Det går väl inte någon större nöd på mig av den anledningen. Då får jag väl istället göra som Catlady skriver. Gå ut och njuta av allt fint vi har omkring oss här hemma.

Masse
Svara med citat
  #207  
Gammal 2020-03-16, 00:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

[QUOTE=Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
[/QUOTE]
Gå ut i naturen kan vi heldigvis👍
Jeg vet ikke hvilke påbud dere i Sverige har fått?
I Norge er vi påbudt/oppfordret til å være hjemme mest mulig og ikke omgåes andre enn de vi bor sammen med for å hindre evt smitte.
Besteforeldre skal ikke besøke barn og barnebarn, eller omvendt.

Besteforeldre skal derfor heller ikke passe barnebarn, som er hjemme fordi barnehagene er stengt...selv om begge foreldre kunne gått på jobb da..
Svara med citat
  #208  
Gammal 2020-03-16, 01:05
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 189
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kari, du har helt rätt men telefoner ringer, skype sänder och matkassar med en blomma kan ställas utanför en dörr.... Vi måste bry oss om varandra var min mening
Svara med citat
  #209  
Gammal 2020-03-16, 06:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Folk är som galna...
Svara med citat
  #210  
Gammal 2020-03-16, 07:15
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vem vet vad som är klokt eller oklokt idag? Inte ens experterna är ju ense, den ena säger si, den andra säger så...

I Sverige säger man bara tvätta händerna i varmt vatten i minst 20 sek stanna hemma om du känner dig sjuk eller uppvisar vissa symtom! Men man tillåter fortfarande folksamlingar på max 500 personer vilket jag kan tycka är väldigt mycket.

Nej, något toa- eller hushållspapper gick inte att finna ens i den lilla lokala butiken igår.

Kollektivtrafik sägs kunna vara en stor smittkälla men vad med dem som måste åka kollektivt till sina jobb och inte kan jobba hemifrån.

Visst har man mycket funderingar som gnager, ingen kan väl vara cool och helt oberörd med vad som händer i världen eller här hemma just nu...
Svara med citat
  #211  
Gammal 2020-03-16, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Nej, något toa- eller hushållspapper gick inte att finna ens i den lilla lokala butiken igår.
Det där med toapapper är en gåta även för mig. Så här skriver DN idag:

”Nej, du behöver inte bunkra toapapper

Svenskarna bunkrar varor i virusets spår – och då särskilt toalettpapper.

Men lugn, produktionen av toapapper rullar på precis som vanligt.

I Australien gick det så långt att det bröt ut ett bråk i en mataffär om det sista toalettpappret – och även svenskarna bunkrar. I sociala medier har det spridits bilder på hyllor som gapar tomma och på kundvagnar fyllda till brädden med pappersförpackningar.

Men det finns ingen anledning till vare sig oro eller bunkring, produktionen av toalettpapper i Sverige pågår som vanligt. Det säger Robert Torstensson, Sverigechef för konsumentprodukter på papperstillverkaren Essity som äger varumärken som Edet, Torky och Tork.

– Vår produktion i Lilla Edet går för full maskin. Man kan vara lugn för att vi har allting på plats för att fortsätta leverera till kunderna och handlarna precis så som vi gör *i dag, säger han.

På Essity har man märkt av en hög*re efterfrågan sedan ungefär en vecka tillbaka, och har fått öka produktionen. Men än så länge ser man inga problem med att möta den eskalerade köplusten.

– Vi har tillgång till råmaterial, 400 jätteduktiga medarbetare och väl fungerande maskiner och transporter. Vi har vidtagit utökade säkerhetsåtgärder för att minimera risk för smittspridning och för att säkra en fortsatt produktion i ett högt tempo.

Finns det en risk att det kan ta slut?

– Jag kan inte detaljerat spekulera om framtiden, men om ordervolymerna blir mycket högre under väldigt lång tid så kommer den totala efterfrågan kanske att bli svår att täcka. Men vi kommer fortsatt att ha en produktion för att fylla på, säger Robert Torstensson.

Men varför är hyllorna då tomma? Enligt Magnus Törnblom, presschef på Axfood, handlar det helt enkelt om att butikerna inte hinner fylla på i samma takt som de töms.

– Det händer att det blir tomt på hyllorna ute i butikerna och då kan det se ut som att en vara är helt slut, men i nuläget har vi kunnat fylla på, sade han nyligen till TT.

Pappersbruket i Lilla Edet, några mil norr om Göteborg, levererar i första hand varor till Sverige, men även till Danmark, Tyskland och Norge. Skulle papperet riskera att ta slut här kan de samarbeta med systerfabriken i Finland för att täcka upp, enligt Robert Torstensson.”

-------------------------------------------------

Det är likadant i hela världen. Även i Grekland. Denna bild dök upp i mitt Facebookflöde igår. Den säger ganska mycket.



För övrigt rapporterade Grekland igår 103 nya fall, och är nu uppe i 331 konstaterade fall. När det gäller öarna så finns der konstaterade fall på Evia, Kreta, Lesbos och Zakynthos.
Svara med citat
  #212  
Gammal 2020-03-16, 10:38
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Samma här. Både ICA Maxi och Coop har helt slut på toapapper. Men vår lilla lokala ICAbutik har hyllorna fulla. Jag tror att folk åker till stormarknader och fyller bilen. De mindre affärerna har andra slags kunder, de som bor i närheten och inte storhandlar.

Karin
Hej Karin, vi hörde från släktingar i Älvsjö att det var soprent på papper mm på de flesta butikerna i helgen, stora som små.
Men det är ju det att man inte hinner fylla på pga all hamstring.

Utöver vår stora ICA Maxi, så hade även vår lokala Coop-butik oxå slut på "allt". Detta innefattar ju även mjölet som folk handlar som galna.

//Conny
Svara med citat
  #213  
Gammal 2020-03-16, 11:53
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
För varje dag som går förundras jag över dels hur märkligt folk reagerar eller dels hur okunnig jag är i det som nu drabbar oss globalt.

Jag understryker än en gång att jag inte är någon medicinsk expert. Men utifrån det jag har hört av dem som är det så är den pandemi som vi nu upplever något som kommer att smitta oerhört många, men som för väldigt få kommer att ha dödlig utgång. Snarare låter det så att det för en överväldigande del av de smittade kommer att ha karaktären av en normal förkylning eller lättare influensa. Med det som utgångspunkt har jag svårt att förstå allt domedagsresonemang och all uppgivenhet och förtvivlan som nästan alla ger uttryck för.

Rapporter om hur det nu ser ut i butikshyllorna gör mig förundrad. Helt slut på toapapper. Brödhyllorna är tomma. Köttfärs är en bristvara. Hur tänker vi?

Själv har jag sedan c:a 2 dygn tillbaka symptom som överensstämmer med vad som beskrivs för cononainfluensan. Men ......

.... det har främst yttrat sig som lite ont i halsen, hosta och huvudvärk.

Däremot har jag inte märtk några symptom i andra ändan av kroppen. D v s ingen diarre eller ökad frekvens av toalettbesök, vilket annars skulle kunna förklara det ökade behovet av toalettpapper bland kunderna.

Jag märker inte heller att hushållets konsumtion av bröd har ökat. Inte heller behovet av köttfärs känns märkbart större till följd av influensan. Och om så vore så kan vi nog överleva en period av något mindre köttkonsumtion till gagn och glädje för alla som förespråkar det som positivt för vårt klimat.

Så denna hysteri efter toapapper, köttfärs mm med hamstring och tomma butikshyllor som följd är för mig en gåta. Tror man att coronaviruset drabbar hårdare för folk inom pappers- och köttindustrin och att den därför kommer att stängas ner, eller hur tänker man. Om man nu tänker alls, åtminstone på någon mera än sig själv.

All respekt och sorg för alla som själva eller i sin familj drabbas av dödsfall till följd av pandemin. Men jag känner också stort medlidande och sorg för alla dem, och de kommer att bli många, som genom detta drabbas av ekonomisk katastrof. T ex alla de som har levt på arbete inom rese- och turistnäringen i de länder som vi brukar resa till, t ex Grekland och Spanien m fl. Hur går det för dem och deras familjer om stora delar av årets turistsäsong försvinner?

Själv har jag av olika skäl inte kunnat besöka Grekland sedan 2017. Kanske, kanske skulle det kunnat bli en tur dit i år. Men det som nu har hänt ökar inte chansen för det. Men det vore väl skam om jag skulle känna uppgivenhet och förtvivlan för det. Det går väl inte någon större nöd på mig av den anledningen. Då får jag väl istället göra som Catlady skriver. Gå ut och njuta av allt fint vi har omkring oss här hemma.

Masse

Hej Masse,

Hoppas att du mår bättre idag!

Gällande hamstringen så är det väl kanske så att man även bunkrar för att klara ett par veckors isolering. Mjöl köper de upp för bakning & frysning etc. Allt är ju naturligtvis in absurdum som det har varit nu en period. Vissa verkar handla som om domedagen är i ankommande.

Inom handeln hoppas man att folk snart har "handlat färdigt", så att påfyllningen i hyllorna kan ske normalt.

//Conny
Svara med citat
  #214  
Gammal 2020-03-16, 13:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Den grekiska regeringen tillkännagav idag nya åtgärder för att bekämpa spridningen av coronavirus, skriver Kathimerini.

1. Alla personer som anländer till Grekland från utlandet ska hålla sig isolerade i 14 dagar. (Från när framgår inte.)

2. Alla butiker stängs från och med onsdag med undantag för banker, stormarknader, apotek och bensinstationer.

Mer information kommer under dagen.
Svara med citat
  #215  
Gammal 2020-03-16, 13:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Alla personer som anländer till Grekland från utlandet ska hålla sig isolerade i 14 dagar
Det är ju helt SJUKT! Om man nu kan använda det ordet i den meningen.
Var ska detta sluta?

Läste dock en liten ljusglimt att inga nya fall har registrerats i Lombardiet de senaste dagarna, vilket skulle kunna betyda att det är på tillbakagång där.

Tänk vilket försprång Italien kommer få, när de blir första landet som blir friskförklarade. De kommer ju få leverera varor till hela Europa. Fast det är ju klart. Folk lär vara jävligt trötta på pasta...

/Netwolf
Svara med citat
  #216  
Gammal 2020-03-16, 15:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Undrar om det finns någon statistik över hur många åldringar, som nu kommer att dö av tristess, när de nu ska hållas inne?
/ Jannis, 81, och som inte kan resa till Kreta i morgon.
Svara med citat
  #217  
Gammal 2020-03-16, 15:16
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja du Jannis,de kan man fråga sig?
Jag var och hämtade nya glasögon idag och
dom hade inget å göra för alla som skulle göra
synkontroll hade avbokat.
Jag säg som killen på affärn,där det var slut på
ris,spagetti,pasta och nästan allt toapapper,begrip
inte folk att dom flesta bara får en vanlig förkylning

Pia
Svara med citat
  #218  
Gammal 2020-03-16, 15:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Eller den här

Svara med citat
  #219  
Gammal 2020-03-16, 15:42
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Såg nu i Ekathimerini att man från måndag skall börja begränsa antalet kunder på stormarknader. Högst 1 person per 10 kvm skall finnas i varje butik. Dessa skall hålla ett avstånd mellan sig på 2 meter!

//Conny
Svara med citat
  #220  
Gammal 2020-03-16, 16:45
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Finland stänger nu skolorna till mitten av april (de skall övergå till distansutbildning). Daghemmen hålls öppna för att de föräldrar som behövs på sina arbetsplatser kan fortsätta jobba. Även de barn på lågstadiet vars föräldrar behövs på sina jobb kan fortsätta gå i skolan.

De som är utomlands skall ta sig tillbaka snarast möjligt. Och ingen får resa utomlands. Jobbar man på t.ex svenska sidan av gränsen får man fortsätta med det.

Ja det är en massa saker som man nu inte får göra. Man får gå till butiken, men inte göra någonting "onödigt". Betyder nog t.ex tomma caféer och t.ex. andra butiker än mat sådana.

/ Anne

Senast redigerad av Alala den 2020-03-16 klockan 16:49. Anledning: Tilläg om distansutbildning
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT