Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-17, 18:02
Despinaa Despinaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Grekiska!

Heeej

Ni som har funderat på att lära er grekiska, sätt igång på en gång =) Pluggar själv Grekiska på Medborgarskolan just nu och tycker att det är super kul. Så tveka inte med att börja, utan sök ni med nästa termin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-17, 18:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska!

Jag håller med!
Jag har gått en och en halv termin i Medborgarskolans regi.
Lektionen denna veckan var SVÅR, hitills har det gått förvånansvärt lätt. Men nu lär det bli tufft, mycket pluggande för att hänga med blir det. Men så kul!
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-18, 15:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekiska!

..och jag har startat om efter 8 års uppehåll..Har ju haft Ellinika Tora förut som jag storgillade men nu är det Nygrekiska 2..DEN är MYCKET svårare och jag får läsa in grammatik för att klara mig....Men jag har böckerna före så jag ska läsa och plugga 4 tim/dag hela veckan på Tinos så jag kommer ifatt.... Det är JÄTTEKUL att vara igång igen med grekiskan!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-18, 19:18
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Grekiska!

Och jag har ÄNTLIGEN börjat på nybörjarkursen på ABF
Har anmält mig ett par gånger förut, men det har inte blivit någon kurs pga för få anmälda. Nu är vi dock sex stycken, som redan har börjat fundera på fortsättningskursen också, så visst är vi taggade

Ivi

Senast redigerad av Ivi den 2008-10-18 klockan 19:21.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-19, 12:28
Despinaa Despinaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: Grekiska!

Vad kul att ni också gillar det =) Det är dock lite synd att grekiskan bara är en gång i veckan, skulle vilja komma in i grekiskan ännu mer och studera två gånger i veckan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-19, 13:37
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Despinaa Visa inlägg
Vad kul att ni också gillar det =) Det är dock lite synd att grekiskan bara är en gång i veckan, skulle vilja komma in i grekiskan ännu mer och studera två gånger i veckan.
kolla min tråd "grekiska privatlektioner", kanske skulle vara nåt som komplement till studierna!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-27, 12:46
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekiska!

Förra veckan började läsa turistgrekiska och har flera gånger anmält mig till nybörjarkurs men de har aldrig blivit av då det varit för få anmälda....

i måndags så bekantade vi oss med bokstäverna och siffrorna. Svårt men kul. Läxan till i kväll är siffrorna och läste in dem i helgen men kan fortfarande bara upp till fem.... trots att jag kämpade på med övriga.... JÄTTESVÅRT. Bokstäverna är också svåra men inte så svåra som siffrorna eftersom jag varit i Grekland och där stött på bokstäverna.

Det skall bli spännande att gå dit i kväll och se vad vi lär oss i dag. Fortsättning följer
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-27, 17:58
Despinaa Despinaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: Grekiska!

Klick- vart studerar du ? hihihi =)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-28, 07:45
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Despinaa Visa inlägg
Klick- vart studerar du ? hihihi =)
ABF i Helsingborg...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-28, 13:08
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekiska!

I går var jag åter på språkkursen och ja det är kul men så svårt. I går gick vi igenom veckodagarna, månaderna och klockan. Men att uttala månaderna utan att det låter ngt spanskt är inte helt lätt. Varning för att man bryter tungan en aning.... Jag visste vad måndag heter eftersom jag sett Mamma Mia-filmen mer än en gång. Överraskande nog heter fredag Paraskeví (kan inte få in grekiska bokstäver här) och det finns en mkt fin strand på Skiathos som heter just så....

Hälsn från Klick
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-28, 23:36
Despinaa Despinaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: Grekiska!

Du kommer lära dig, se till att repetera hemma oxå. Hur många lektioner har du gått nu? ni verkar ha kommit ganska långt
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-10-29, 11:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska!

Själv är jag mitt i andra terminen och övar demonstrativa pronomen för fullt
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-10-29, 11:45
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekiska!

Det var andra gången i måndags... Det är ju endast turistgrekiska så vi gör inga djupdykningar men målet är väl att vi skall kunna ta oss fram med det absolut nödvändigaste... Jag försöker att repetera en liten stund varje kväll. Vi som går nu är på olika nivåer... en tjej som går vill absolut inte lära sig de grekiska bokstäverna medan jag vill. I bland måste jag påminna läraren om att jag vill ha de grekiska bokstäverna också... Skam den som ger sig... Det måste gå - det ska gå!!!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-10-29, 11:45
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekiska!

Det var andra gången i måndags... Det är ju endast turistgrekiska så vi gör inga djupdykningar men målet är väl att vi skall kunna ta oss fram med det absolut nödvändigaste... Jag försöker att repetera en liten stund varje kväll. Vi som går nu är på olika nivåer... en tjej som går vill absolut inte lära sig de grekiska bokstäverna medan jag vill. I bland måste jag påminna läraren om att jag vill ha de grekiska bokstäverna också... Skam den som ger sig... Det måste gå - det ska gå!!!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-10-29, 11:46
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekiska!

Det var andra gången i måndags... Det är ju endast turistgrekiska så vi gör inga djupdykningar men målet är väl att vi skall kunna ta oss fram med det absolut nödvändigaste... Jag försöker att repetera en liten stund varje kväll. Vi som går nu är på olika nivåer... en tjej som går vill absolut inte lära sig de grekiska bokstäverna medan jag vill. I bland måste jag påminna läraren om att jag vill ha de grekiska bokstäverna också... Skam den som ger sig... Det måste gå - det ska gå!!!!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-10-29, 11:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
olika nivåer... en tjej som går vill absolut inte lära sig de grekiska bokstäverna medan jag vill.
Förstår att du inte kan svara på min fråga, men hur har hon tänkt sig att kunna lära sig grekiska utan att kunna alfabetet?
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-10-29, 20:20
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Förstår att du inte kan svara på min fråga, men hur har hon tänkt sig att kunna lära sig grekiska utan att kunna alfabetet?
// Helén
Ja, det kan man ju fråga sig!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-11-15, 22:10
Mac88 Mac88 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Grekiska!

Hej... Skulle gärna vilja lära mig Grekiska... Har 3 kusiner som är halv greker, någon som vet vart man kan köpa skivor så man kan börja att lära sig hemma?

Mvh

Marcus
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-11-15, 22:54
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av Mac88 Visa inlägg
Hej... Skulle gärna vilja lära mig Grekiska... Har 3 kusiner som är halv greker, någon som vet vart man kan köpa skivor så man kan börja att lära sig hemma?Mvh Marcus
Hej, jag har läst nygrekiska på distans på umeå universitet i två terminer, första terminen använde vi böckerna lätt nygrekiska 1 det finns även en tillhörande cd man kan köpa. Böckerna och cd:n finns att köpa från olika bolag bl a Adlibris och cdon.com.
Mvh Ann som funderar att köpa lätt nygrekiska 2 som nyligen har kommit ut.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-11-15, 23:15
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Grekiska!

Citat:
Ursprungligen postat av NewAnn Visa inlägg
Mvh Ann som funderar att köpa lätt nygrekiska 2 som nyligen har kommit ut.
Jag citerar mig själv. Nu har jag beställt böckerna, efter att ha läst 1 år så har jag tänkt ägnat mig åt självstudier men jag känner att det hittils inte blivet så mycket av pluggandet, så med nya böcker så får jag förhoppningsvis lite ny energi, om inte annat så är det ju ganska många röda dagar över jul och nyår så då ska jag i alla fall läsa lite. Mvh Ann
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT