Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-26, 18:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Souvenirer

Hur har ni det med det? Jag har några få saker som jag antingen köpt, fått eller dykt efter i Grekland.

Så här ser min Greklandshylla ut:



Ni som varit på Karpathos känner igen Xapsis målningar. Bordet och stolarna har jag köpt på Patmos. Stenen med ögat tittade på mig när jag låg och snorklade utanför Pigadia, jag höll på att få slag

Jag inser att jag gillar prydnadssaker om de har en historia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-26, 19:00
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Souvenirer

De vanligaste minnena man tar med sig hem är foto. Det har blivit ett antal tusen bilder från Grekland. Ett måste är givetvis några flaskor ouzo men de blir ju uppdrukna. Tvättsvamp från Kalymnos brukar det också bli. Slits ut efterhand. Annars inga särskilda prylar. men som sakt, foto,foto, foto.........
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-26, 19:18
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Souvenirer

Jag vill också ha bordet och stolarna.De är ju så söta
Så du menar att ögat fanns på stenen när du hittade den?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-26, 19:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Jag vill också ha bordet och stolarna.De är ju så söta
Ja, det tyckte jag med! Hade fullt sjå att få hem dem oskadda i ryggsäcken, men jag ville så gärna ha dem. Dessutom köptes de på en resa då jag för första och enda gången har stått på en stol och dansat (på Kos) så stolar fick en speciell betydelse

Citat:
Så du menar att ögat fanns på stenen när du hittade den?
Ja! Det var det som var så läskigt. Låg och snorklade i godan ro när den där stenen plötsligt blängde till på mig. Nån har målat den, men varför eller hur den hamnade i vattnet vet jag inte. Det är hur som helst jättekul.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-26, 19:27
Izzas avatar
Izza Izza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Souvenirer

Jag har en sten från samos som det står "hej snygging" på, hahaha, det var inte menat till mig och min kompis (vad vi misstänker då vi hittade den direkt när vi kom till stranden och vi hade aldrig varit där förr) men gissa om vi skrattade haha.

//Elsa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-26, 19:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Izza
Jag har en sten från samos som det står "hej snygging" på,
*springer genast och kollar på andra sidan av min sten*
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-26, 19:53
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: Souvenirer

Vi har en del mer eller mindre vackra,men trevliga,minnen i vår hylla.Små glas,lerkrukor från Sifnos,snäckor etc.Den i särklass fulaste souverniren är dock en liten åsna med vidhängande skylt-Santorini! Den tjänade som pris på den resans mycket roliga Yatzyturnering(på liv och död) så den får bli kvar!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-26, 19:53
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Souvenirer

Jag har precis likadana små stolar på min "lilla greklandshylla." De är inköpta på Andros för ett antal år sedan tillsammans med ett litet grönt bord, dock av en annan sort - det klassiska runda och trefotade av metall. Tittar ofta på mitt lilla möblemang och drömmer mig tillbaks till tavernan.
På hyllan finns även en torkad olivkvist och en samling vackert slipade stenar samt några bitar av gamla kakelplattor med vackert mönster på ena sidan, även de slipade av havet.
En souvenir som jag också brukar försöka få med hem är några "söldukar" från favorittavernan att användas för att skapa extra greklandsstämning när vi lagar grekisk mat där hemma.
Också ouzo förstås - ej att förglömma, samt några 50 cl. flaskor med kapsyl av det lokala vinet.
Också musik på CD, det höll jag på att glömma!

Ann-Kristin.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-26, 19:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Marouli
Den i särklass fulaste souverniren är dock en liten åsna med vidhängande skylt-Santorini!
Det kan aldrig vara fult när det ligger en historia bakom! Och det gör det ju i åsnefallet
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-26, 20:03
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Souvenirer

Hemma hos oss syns det verkligen vilket land som är favorit nr 1. Många småsaker som tavlor, ikoner, blått/vitt, stenar, tvålar, småflaskor m m. Köper dock inte medvetet hem souvenirer för att utöka galleriet, de kommer med hem ändå av någon anledning. När vi renoverade om köket blev den gamla farstudörren helt naturligt och utan eftertanke blå och vit. Färgen som inköptes här i Sverige har det klingande namnet "Greek Feeling" samtidigt som blåvitt även är de skånska färgerna



//Zanét
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-26, 20:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Åh vad fint, Zanet! Men det ska vara havsutsikt genom de där fönstren
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-26, 20:08
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Åh vad fint, Zanet! Men det ska vara havsutsikt genom de där fönstren
Jag har en stoor brunn alldeles utanför. Visserligen är där lock på, men det är ju trots allt vatten
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-26, 20:19
Izzas avatar
Izza Izza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
*springer genast och kollar på andra sidan av min sten*
Få se om det var en hemlig beundrare som vart där med

Kan även tillägga att när jag och min lillasyster var små (jag ca 6 och hon ca4) och vi var på Kreta med mor och mormor fyllde vi varsin liten neccesär med myror som bodde i vårt rum, för att ta hem dom till sverige och älska dom för evigt hahaha.

Men ja, mamma genomskådade oss och räddade dom små liven, tror inte dom hade trivts i resväskan hela vägen hem... dessutom är det nog inte riktigt tillåtet haha.

//Elsa
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-26, 20:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Kom på fler saker.

Min älskade kaffeburk som jag haft kaffe i de senaste tio åren eller nåt. Köpt som extraerbjudande om man köpte 2 pkt kaffe:


Och fina skal som jag plockat upp när jag snorklat:
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-27, 09:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Souvenirer

ÅH så härligt med allt det fina! Mina souvernirer är mest stenar!! Ett jättefat på en bänk under vardagsrumsfönstret med delar av Patmos främst och sen alla andra öar jag besökt...Några små keramiktavlor från Kreta på väggen bredvid. Altanen på sommaren har också STORA Greklandsstenar... Flera kg sten i bagaget är nästan vana!!! Inför var ny resa rensas stenar bort för att ge plats för nya! En del souvenirer har också fått annan bostad då jag ju genom åren separerat 2 ggr från andra Greklandsälskare
Ouzo, olivolja, tvättsvampar är ju "flyktiga" souvernirer..... Fast barskåpet inneåller mycket grekiskt som faktiskt finns kvar länge!!
Men de käraste souvenirerna är hundratals och åter hundratals bilder samt alla CD-skivor oc DVD!!!!

VILKET UNDERBART KÖK ZANET!!! Till våren kommer vi cyklande från Lund!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-02-27, 17:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Souvenirer

Hustrun är galen i konst och keramik!!! Väldigt opraktiska prylar att forsla
hem från öarna. Vid ett av besöken på Kastellorizo var ön översvämmad av Brittiska akvarellmålare, enkom kvinnliga sådana. Till råga på allt elände hade Britterna vernissage på hamntavernan sista kvällen innan avresan!!!

Visst, Hustrun inhandlade akvareller för en smärre förmögenhet....
Turligt nog voro akvarellerna ej inom glas och ram. Numera är de dock inom glas och ram.

De azurblå thekopparna på Sifnos ej heller att förglömma....

Själv inhandlar jag enligt Hustrun alltid konstiga saker på öarna. Vid ett tillfälle köpte jag fem orangefärgade stavar med modell-lera att förära barnbarnen med vid hemkomst. Hade ett helvete att komma igenom säkerhetskontrollen enär vakterna gav sig den på att det var dynamit!!!!

Läs och lär; Ingen modell-lera i handbagaget!!!

De andra sakerna jag under åren inhandlat draga vi dock ett barmhärtighetens täckelse över....

Arne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-02-27, 17:30
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Souvenirer

Några fina Greklandstavlor pryder min vägg och lite stenar och annat smått och gott
och vilken fin dörr!!!!! Zanet


Martinifk
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-02-27, 17:40
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Souvenirer

Nja, souvenirer blir det inte så mycket av, det blir mest att man tar hem något i mat o dryck väg. Men eftersom jag har släktingar som är ikonmålare, så ser jag ofta till att få köpa med mig hem någon vacker ikon.
Har 2 st beställda som jag hoppas är klara när jag kommer ner i april, Agios Alexandros och Agia Eleni. Dessa ska jag ge till mina barn.

Yvonne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-02-27, 21:00
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Souvenirer

Hei,hei.
Vi kjøper keramikfat med navnet på øyene vi har besøkt.Pakker de ned om vinteren,men om sommeren henger vi de opp på veggen på terassen.De pynter fint opp.Men det vi nå har oppdaget er at det er stor forskjell på kvaliteten.Noen er begynnt å falme,altså mister farge og det er jo dumt,så neste gang får vi spandere litt mer penger å kjøpe god kvalitet.
Samler også på fingerbøl,vet ikke det svenske navnet,men de kan brukes på pekefingeren når man syr..Keramikk det også.

ANNE
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-02-27, 21:48
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Souvenirer

De fineste souvernirene jeg har, kjøpte jeg på Karpathos ifjor. Det var to store gips-plater, en av Alexander den store og en av Moses. Datteren min, som er fullstendig heste-gal, kjøpte et gigantisk heste-hode i gips, det var et svare strev å få det med seg hjem. Først prøvde jeg å prakke det på de vi reiste sammen med, som dro hjem en uke før oss, men det lot seg rett og slett ikke gjøre å få det ned i koffertene deres, de var for små. Så jeg måtte pent nødt ta ansvar for dævelskapen selv, det ble et forferdelig oppstyr rundt det forbaskede hodet. Tungt som fy var det også, så da jeg endelig hadde fått stappet det ned i kofferten min, klarte jeg omtrent ikke å løfte den. Men vi var ganske stolte over å ha fått det til. For det var et utrolig fint hestehode.Men da vi kom hjem, var det selvfølgelig knust... Alt det strevet... Til ingen nytte. Tror vi skal satse på heste-hoder i miniatyr heretter. Ikke i full størrelse...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT