Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2008-08-28, 08:38
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jo men visst på en "ung" kille tillsammans med ett slimmat linne är det snyggt... men då pratar vi chinos från tex Gant eller Acne INTE från dressman på en medelålders man med tillhörande skjorta Då är det fortfarande gubbigt! Jag tror inte du var tydlig nog mot "hemmavarande fachionista"

Malin
Dessutom skulle dom "moderiktiga chinosen" var så smala som möligt och uppvikta några varv kring anklarna. Jag skriver "skulle" efter som detta mode tack och lov blev kortlivat.

Fö tycker jag den här tråden har spårat ur en aning.
Vi pratar väl om tavernor som finns på turistorter? Dvs tavernor som inte ens skulle finnas om det inte kom dit turister oavsett kläder.

Bara man lämnar foppatofflorna hemma och sätter på sig något rent på överkroppen tror jag dom flesta tavernaägare blir glada att man väljer just deras taverna att spendera sina pengar på.

OBS! Jag förespråkar inget Kalle Anka-mode, tar bara för givet att alla har byxor eller shorts på sig.
Svara med citat
  #82  
Gammal 2008-08-28, 08:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Fö tycker jag den här tråden har spårat ur en aning.
Vi pratar väl om tavernor som finns på turistorter? Dvs tavernor som inte ens skulle finnas om det inte kom dit turister oavsett kläder.

Bara man lämnar foppatofflorna hemma....
Håller med, fast för min del så får man gärna ha Foppatofflor på sig, fast kanske inte nästa år, då de troligtvis kommer att vara hopplöst ute- vad vet jag?
// Helén
Svara med citat
  #83  
Gammal 2008-08-28, 09:04
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Håller med, fast för min del så får man gärna ha Foppatofflor på sig, fast kanske inte nästa år, då de troligtvis kommer att vara hopplöst ute- vad vet jag?
// Helén
Kanske skulle ha lagt till en symbol...
Svara med citat
  #84  
Gammal 2008-08-28, 10:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg

Bara man lämnar foppatofflorna hemma och sätter på sig något rent på överkroppen tror jag dom flesta tavernaägare blir glada att man väljer just deras taverna att spendera sina pengar på.
Här tror jag att du har helt fel. De accepterar foppatofflor också bara vi handlar och äter på deras ställen

Förövrigt tror jag att det är helt ok att vara lite enkelt klädd på många av de små öar och orter dit många av oss som ö-luffar gärna åker. Vi betyder en del för de små tavernornas omsättning och föraktet mot turister som är felklädda är nog större på massturismorterna.

Eva
Svara med citat
  #85  
Gammal 2008-08-28, 10:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Förövrigt tror jag att det är helt ok att vara lite enkelt klädd på många av de små öar och orter dit många av oss som ö-luffar gärna åker. Vi betyder en del för de små tavernornas omsättning och föraktet mot turister som är felklädda är nog större på massturismorterna.
Eva
Instämmer helt i ditt tänkande, här hemma har det hänt att jag ibland känt att jag klätt upp mig, och även "klätt ner mig" vid fel tillfälle. Inget jag har upplevt på de öar jag varit på. Jag känner mig lika välkommen oavsett klädsel.
// Helén
Svara med citat
  #86  
Gammal 2008-08-28, 10:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Instämmer delvis. Jag tror att tråden förs på flera plan. Som jag skrev tidigare, rätt fascinerande. En etnolog skulle nog kunna ge oss en intressant analys, men den kanske vi inte skulle tycka var så kul.
Ha ha jag har dragit ut alla inläggen till en god vän som är etnolog.

Eva
Svara med citat
  #87  
Gammal 2008-08-28, 10:48
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ha ha jag har dragit ut alla inläggen till en god vän som är etnolog.

Eva
Väntar med spänning på resultat. Under tiden ser jag fram mot fler intressanta synpunkter i tråden.

Senast redigerad av Pnyx den 2008-08-28 klockan 10:51.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2008-08-28, 11:31
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Back on track.
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
HUR SER SERVITÖRERNA/KYPARNA EGENTLIGEN på vår klädsel ??
Hasse
Jag tror de ser lite olika på oss då de är ganska duktiga på att urskilja "ryggsäcksfolket" från övriga. Jag har suttit med min vän Andrea som jobbade på Ozon och gissat och han hade till 80% rätt i sina gissningar. Hans egna åsikter är att folk ska vara hela och rena samt trevliga. Gärna inte för berusade som vissa danskar var. Uppföra sig normalt och inte hojta/skrika på kypare. Så länge människor uppför sig på det sättet är alla välkomna. Modet med trasiga jeans/hängbrallor gillas inte samt stora hål i linnen/t-shirts bör undvikas. Deras egen klädsel är beordrad för att man enkelt ska se vem som arbetar på krogen.Uppfyller man bara ovan nämnda kriterier är man välkommen. Däremot har jag sett folk bli nekade med öppna skjortor, bikini m.m. I och med att jag som oftast satt vid familjens bord kunde jag komma lätt klädd d.v.s shorts och tröja. När det däremot var fest gällde det bättre kläder för att visa respekt åt värdfamiljen. Då pratar jag om bröllop och dop.

Uffe
Ps:Andrea och Adina är helt annorlunda privat när vi var och badade.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2008-08-28, 11:35
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Eftersom jag känner mej smått träffad (dock ej förolämpad!) av diverse mer eller mindre subtila anklagelser från några av deltagarna i den här tråden, måste jag bara få förtydliga:
Givetvis ska man inte förolämpa varken lokalbefolkning eller serveringspersonal genom sin klädsel. Men jag har fortfarande inte fått nåt svar från de i Grekland boende: ÄR det verkligen så att man upplevs som förolämpande och respektlös om man inte klär upp sej inför en tavernasittning på en ”öluffarö”? Ogrekisk måhända, men respektlös? Om så är fallet, är det ju lite konstigt att man under alla sina resor dit aldrig har känt av eller märkt nånting av detta, eller att aldrig någon har påpekat det. Att man inte klär sej exakt som lokalbefolkningen behöver väl inte betyda att man inte visar respekt? Man kan ju även här i Göteborg ibland tycka att någon klär sej lite underligt eller udda, men inte känner jag mej på något sätt förolämpad för det (tvärtom kan det ofta upplevas som rent uppfriskande). Men om det verkligen är så att man förolämpar lokalbefolkning/serveringspersonal genom shorts-och-t-shirt-utstyrsel är det förstås anledning att tänka om. Det är bara det att jag tvivlar på att man gör det på de matställen jag brukar frekventera på mina semestrar.
En helt annan sak är om andra turister har åsikter om min klädsel. DET tycker jag inte jag borde behöva bry mej så mycket om.

Och, som flera har påpekat, väldigt intressant tråd detta.

/Thomas
Svara med citat
  #90  
Gammal 2008-08-28, 11:38
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

...och under tiden jag skrev och skickade mitt senaste inlägg hade alltså Uffe inkommit med svar på min fråga. Tack för det.
/Thomas
Svara med citat
  #91  
Gammal 2008-08-28, 15:59
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Ha ha ha. SÅ lättprovocerad är jag inte!

/Thomas
Svara med citat
  #92  
Gammal 2008-08-28, 16:51
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
En stilla undran, finns det nätta skor till ankfötter??
Här är ett exempel. Eller varför inte köpa snygga skor du tycker om med "okej" uppbyggnad och sen köpa till inlägg. Jag har det till mina skor. Dock kostar det en slant. 250:- betalar jag för mina i läder, men man kan ju "flytta" runt inläggen i skorna så man behöver inte ett par till varje par skor.

Det finns snygga skor för breda fötter man det är kanske inte alltid så lätt att hitta. Om du kommer till Sthlm kan du kika in på Frövi skor i Gamla stan. Min mamma handlar där. Allt är i läder, och det är lite "tantigare/vuxnare" modeller än på t.ex. DinSko.

// Siri - ägare till 16 par skor!!
Svara med citat
  #93  
Gammal 2008-08-28, 20:10
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag har aldrig förstått - på nästan 30 år - att shorts (snygga, nya, rena, ej för små som visar rumpan, ej för korta, ej av hawaiji-modell, ej badshorts utan modell city-eller khaki tillsammans med en hel, ren, nystruken, ibland helt ny, lagom stor, ej för liten, ej urtvättad T-shirt/Piké-tröja/kortärmad skjorta kan vara fel!

Ingen grek har behandlat oss illa, även om mannen (öhöm, männen) har varit klädda så... (Obs! Inga shorts för mig på kvällen!)

Det känns snopet att få veta om detta på det här sättet, vi har bara njutit och varit glada, artiga och tagit hänsyn. Trodde vi. Men kanske har vi blivit utskrattade istället? Ändå har vi blivit hjärtligt mottagna av många greker som vi blivit lite bekanta med på restauranger som vi valt att vara våra stamställen! Är dessa greker av dubbelnatur, talar de med kluven tunga? Jag tycka om dig om jag får dina pengar...?

Jag tror inte killarna ändrar på klädseln, men man kommer kanske vara mer vaksam. Inte gå på dessa fina ställen med vikta servetter, utan välja en enkel taverna... don efter person. Fast det är ju tavernor vi trivs bäst, med lokalfolket och husets vin... med husmanskost.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2008-08-28, 20:29
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Det finns snygga skor för breda fötter man det är kanske inte alltid så lätt att hitta. Om du kommer till Sthlm kan du kika in på Frövi skor i Gamla stan. Min mamma handlar där. Allt är i läder, och det är lite "tantigare/vuxnare" modeller än på t.ex. DinSko.

// Siri - ägare till 16 par skor!!
Bor man i Norrköping kan man handla på "Sköna skon". De har skor för alla fötter. Och de är inte tantiga. Jag som förr kunde ha smala italienska skor har nu fått byta ut dessa mot lite bredare. Orsak.. börjat få knölar på fötterna. Inte så kul. Men bara att göra det bästa av det. Alltså var det bara att slänga iväg en del fina skor till Myrorna.

Första gången jag var inne på "Sköna skon" blev jag förvånad över hur fina skor de har där. Jag trodde i min enfald att bara var för "tanter". Men så var det nu inte..

//Monica
Svara med citat
  #95  
Gammal 2008-08-28, 21:28
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg

Ingen grek har behandlat oss illa, även om mannen (öhöm, männen) har varit klädda så... (Obs! Inga shorts för mig på kvällen!)

Jag tror inte killarna ändrar på klädseln, men man kommer kanske vara mer vaksam. Inte gå på dessa fina ställen med vikta servetter, utan välja en enkel taverna... don efter person. Fast det är ju tavernor vi trivs bäst, med lokalfolket och husets vin... med husmanskost.
Haha... rolig parentes där, Gita

Och angående don efter person - jag håller med dig.
Går jag ut och äter på en finare restaurang i Grekland, eller var jag än befinner mig i världen, klär jag upp mig mer.
Äter jag på en enklare taverna eller en pizza med låga priser i Sverige - tja, då är det inte riktigt lika noga, även om jag, för MIN EGEN SKULL, gärna klär mig lite finare bara för att jag faktiskt ska unna mig en middag ute.

Och vad gäller snygga, söta, stora, små, korta, långa, gubbiga(?) kläder/skor/stilar etc... det viktigaste är nog ändå att man klär sig i det man trivs i. För varför leva livet så som andra människor vill att man ska leva det?

Men hänsyn - javisst. Det är jag för.

Trevlig kväll, kalimerianer!

Senast redigerad av Janet den 2008-08-28 klockan 21:30.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2008-08-28, 23:08
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Hej alla glada kalimerianer!

Har följt den intressanta diskussionen som verkligen har böljat fram och tillbaka..

Min åsikt är:

Hel och ren - sen är det beroende på ställe/taverna/restaurang, man avgör om man måste klä upp sig lite extra eller ej, och man kanske kan kolla upp stället innan man går dit? Men långbyxor i +30-grader för att gå till en taverna, nä det sätter inte mannen på sig, med full förståelse, skulle inte jag heller göra...

Helena S
Svara med citat
  #97  
Gammal 2008-08-28, 23:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag är i och för sig konservativt uppfostrad i fråga om klädsel. Och jag har dessutom till största delen i mitt yrke alltid haft kostym, vit skjorta och slips varje dag. På fredagar, om man inte hade kundbesök, kunde man ha uddabyxor och kavaj... Och jag känner mig bekväm i sådan klädsel! Tyvärr har jag väl "vuxit ur" smokingen nu...

Så det har aldrig, kommer aldrig, att falla mig in att gå ut och äta i shorts på kvällen. Inte i Grekland, inte här hemma, inte någonstans! Före siestan och käka lunch på en vanlig Taverna OK. Men inte på kvällen.

Jag vill påstå att kvinnor/tjejer kan ha shorts på kvällen. Snygga shorts eller en kortare kjol/klänning spelar nog ingen större roll. Men det är skillnad för män tycker jag. (Nu startade jag väl något nytt...)

Mitt ex kommenterade denna tråd för några dagar sedan när vi pratade på telefon. Hon sade: Nu förstår jag bättre varför du alltid tog med långbyxor och snygga skjortor. Hon var lite ifrågasättande när vi reste då.

Men. Jag tar på mig ett par hyfsat snygga chinos eller motsvarande och en snygg kortärmad skjorta när jag ska gå ut och äta på kvällen. Det gör jag av tre anledningar:

1. Jag känner mig bekväm i det. Jag trivs i det! Jag vill göra ett gott intryck!

2. Jag försöker ta seden dit jag kommer. "When in Rome..."

3. Jag gör förhoppningvis även ett gott intryck på övriga gäster på det ställe jag äter. Och även på de jag möter på baren eller fiket jag besöker efter Tavernabesöket...

Ärligt talat så finner jag det inte så hetsande, eller aptitretande, att se ett antal håriga ben vid borden runtomkring mig när jag ska äta... Faktum är att... Nä... Självcensuren grep in....

Den 3:e punkten är inget någon tagit upp tidigare. Hur andra gäster på Tavernan/i Choran upplever mig/dig. Dagtid kan man ju klä sig "lättare" men man ska vara medveten om att både Greker och andra turister ser hur man ser ut... Speciellt om man befinner sig på en mindre ö eller Chora. Och frågan är vilket intryck vill man ge? Det finns säkert de som inte bryr sig! "Skit du i mig så länge jag trivs..." Och det är ju upp till var och en! Men jag bryr mig om hur andra människor uppfattar mig! Vilket intryck jag ger. Och i den frågan är inte klädseln helt oviktig!

Jag klär mig inte enbart för att jag själv ska trivas utan även för att andra, och då menar jag inte bara Tavernapersonalen, ska tycka att det ser hyfsat ut.

Men om man kommer i tex shorts, som "man" då , eller ser allmänt slafsig ut, får man säkert i stort sett samma service som alla andra gäster. Men vad man inte märker är vad kyparen tänker eller säger till sina kollegor ute i köket... Därför förstår man kanske inte att man inte når upp till, eller respekterar, den normala "standard" som är förväntad.

Jag är för att ta seden dit man kommer så länge det gäller det vi kan kalla etikett. Det finns andra saker i Grekland, och i många andra länder, som jag inte tycker om... Men då hamnar vi på ett annat plan...

Många har i tråden nämnt Respekt. Jag vill säga så här: Respekt kan aldrig krävas. Den som tror det har antingen sett för mycket på Amerikanska TV-serier, eller har ett alldeles för stort självförtroende.

Den som åker till ett annat land och kräver respekt för att jag är här som turist och betalar för mig, bör nog tänka om en gång till...

Respekt kan enbart förtjänas. Ett sätt att förtjäna Respekt i det land vi besöker som gäster är att försöka anamma lite av de regler, vanor och koder som finns där. Och det gäller då naturligtvis även hur man klär sig i olika sammanhang....

Det ligger i sakens natur att långt ifrån alla här håller med mig. Men kanske några har fått sig en tankeställare....

Själv ska jag uppdatera min respekt, och min respekt för Grekland, om ett par veckor...

Senast redigerad av Peter den 2008-08-29 klockan 00:17. Anledning: Lovikavantar...
Svara med citat
  #98  
Gammal 2008-08-29, 06:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Själv är jag ingen stor anhängare av håriga karlben på tavernan men grekerna får defintivt inte min respekt om de är nedlåtande och talar illa om turisterna. Att grekiska män är ovanligt skvallriga vet säkert alla som besökt landet ofta och har man dessutom som jag rest med en grekisktalande ibland så har vi fått ta del av sådant som inte varit avsett från våra öron.

Kan faktiskt inte förså varför en karl i shorts skulle väcka så mycket känslor att han blir kallad för apa eller något annat fult som flera skrivit tidigt i tråden eller att han överhuvudtaget blir ett samtalsämne där nere. Det finns inte heller några likhetstecken mellan en karl klädd i shorts och att han är smutsig eller otrevlig i övrigt. Om grekerna har svårt med att folk inte klär sig rätt tycker jag att de ska sätta upp en engelskt skylt på tavernan att proper klädsel önskas och en förklaring över vad som avses.

Eva
Svara med citat
  #99  
Gammal 2008-08-29, 08:48
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

En fråga till er rävar som har rest i många år.

Låt säga att ni äger en finare taverna (alltså inte en turist-ghetto-taverna med bildpek-meny)

Hur ofta under alla era resor har ni sett en svensk taverna-gäst som klätt sig så illa (på kvällen) att ni skulle gå ut i köket och skratta alt. inte släppa in?

Jag har aldrig gjort det men jag har iofs inte rest särskilt mycket.

Om en servitören står och skrattar, åt att jag har shorts, i köket... couldn't care less.
Svara med citat
  #100  
Gammal 2008-08-29, 09:31
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag uppfattar det som att åtminstone två av de i Grekland boende forummedlemmarna gett klartecken för shorts vid tavernamiddag.
Jag tackar för det.
/Thomas

Se bara till att du håller ihop dina ben........
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT