Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2007-07-09, 15:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Det är bättre vi betalar var för sig, och var och en ger det den vill ge.
Det har jag däremot aldrig gjort när jag rest i sällskap, antingen har vi lagt en pott på bordet eller så har en betalat och så har vi gjort upp sinsemellan efterhand. Däremot har jag sett folk som börjat dividera om vem som ska betala vad när notan kommer - och då har jag tyckt rätt synd om serveringspersonalen

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-09 klockan 16:22.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2007-07-09, 15:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snålhet?

Nu pratar jag inte Grekland, där reser vi alltid själva, men när vi reser med vänner utomlands annars så ber vi om 2 notor direkt, inga problem. Vi äter och dricker så helt olika så skulle vi dela rakt av så blev det VÄLDIGT dyrt för oss...och billigt för de andra.. Att sitta efteråt och dela är inte kul..Det kan ju inte förutsättas att bara för man äter tillsammans så har man delad ekonomi... Ofta så frågar servitören, alla fall i Tyskland, om vi vill ha separata eller gemensam nota redan när han kommer fram till bordet......
Kanske en annan kultur bara...

Lissi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2007-07-09, 15:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snålhet?

Vi är på inget sätt unika i att redan från början beställa familjevis, notan blir sedan per familj, kanske tycker personalen att vi är konstiga, men i så fall är det ingenting de visar. Jag har sett att vi inte är ensamma om det, inte så kul kanske för de som reser två från ett hushåll att behöva betala lika mycket som de som är fem i familjen.
// Helén
Svara med citat
  #44  
Gammal 2007-07-09, 15:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Fast jag menar inte att man ska splitta rakt av om man själv äter fisk och de övriga gurksallad. Vad jag menar är att det är schysst mot personalen att inte börja delan notan vid betalningen.

Å andra sidan äter jag nästan aldrig "olika" när jag äter i sällskap. Vi beställer in mat och sen plockar vi från tallrikarna. Varsin rätt händer inte ofta.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2007-07-09, 16:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast jag menar inte att man ska splitta rakt av om man själv äter fisk och de övriga gurksallad.
Jo, det är just vid sådana tillfällen man skall splitta notan, det är ju "värre" om alla andra ätit fisk och du själv gurksallad
// Helén
Svara med citat
  #46  
Gammal 2007-07-09, 16:05
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Å andra sidan äter jag nästan aldrig "olika" när jag äter i sällskap. Vi beställer in mat och sen plockar vi från tallrikarna. Varsin rätt händer inte ofta.
Äter i sällskap gör vi nästan för det mesta och då blir det oftast plockmat. Eftersom vi ofta äter tillsammans med samma personer slänger alla upp pengar på bordet när notan kommer in - Alltså aldrig frågan om vem som ätit eller druckit vad eller i vilken mängd. Oftast kommer ju inte heller hela sällskapet samtidigt utan kan börja med 2 - 4 st för att därefter utvidgas till... ja hur många som helst. Nästa gång är det vi eller någon annan som kommer senare, men alla betalar lika då det ju ändå jämnar ut sig i längden

//Zanét
Svara med citat
  #47  
Gammal 2007-07-09, 16:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Då för jag förklara igen: vad jag menar med "splitta rakt av" är: jag åt fisk, du åt gurksallad, det gick på 20 E, vi betalar 10 var. DET vore rätt orättvist (om man inte jämnar ut det i längden).

Däremot brukar jag försöka undvika att blanda in servitören i våra mellanhavanden med notan. Jag betalar tjugan, sen får jag några euro för salladen av dig. Typ.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2007-07-09, 16:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Exakt Zanet, det är jag också van vid
Svara med citat
  #49  
Gammal 2007-07-09, 16:09
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Däremot brukar jag försöka undvika att blanda in servitören i våra mellanhavanden med notan. Jag betalar tjugan, sen får jag några euro för salladen av dig.
Ja men visst Varför krångla till det?

//Zanét
Svara med citat
  #50  
Gammal 2007-07-09, 17:15
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
På flera ställen vi ätit på senaste åren har det faktiskt hänt att servitören helt självvalt behållit pengarna som blivit över om vi betalt med sedlar och det varit ett par, tre euro över..utan att han kommit tillbaks och vi fått tillfälle att säga att vi inte VILLE ha pengar tillbaks..Men jag vill SJÄLV säga att det är dricks,vill inte att kyparen bara behåller pengar! Lissi
Kan en del av förklaringen vara att turiser ofta gör så jämnar av ett par euro uppåt så att de blir vana vid detta. Själv så brukar vi när vi lämnar pengarna säga något på engelska liknande det är jämt (och lämna ungefär 10% med betalningen). Om vi bara har större sedlar och vill växla då poängterar vi att vi vill ha växel tillbaka.
Mvh Ann
Svara med citat
  #51  
Gammal 2007-07-09, 17:37
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Snålhet?

Jag känner också igen resonemanget om snåla svenskar
Någon skrev här att italienare är snåla enligt grekerna!?

Jag är i både Italien och Grekland varje år och Grekland är riktigt billigt i jämförelse med Italien.
Jag själv brukar förvånas över hur italienarna har råd med dessa middagarna...först äter dom sin antipasti för 5-10€ ofta klämmer dom också in primo innan det tar sin huvudrätt för 7-20€...sedan alltid efterrätt som avslutas med kaffe...ytterligare 4-8€
Därför tycker jag det låter konstigt att italienarna skulle vara snåla när det gäller mat??

Vet inte om det har med snåla svenskar att göra men jag tycker att prisdiskussionerna går högt och tätt här på Kalimera!?

Har full förståelse för personer med svag ekonomi eller stora barnfamiljer att man tittar på priser...och givetvis vill man ju inte skänka bort sina pengar eller känna sig lurad, men är jag på semester bara några veckor om året och kanske dricker tre-fyra öl ute om dagen vill jag väl strunta i om ölen kostar 1.80€ eller 4€
Jag var i Taormina nu i juni och där låg ölen på runt 5€

Sen snackas det så mycket om dyra Sverige!
Sverige har blivit riktigt billigt!!!!
Någon som varit i Schweiz, Norge, Italien, Danmark eller Frankrike på sistone??
En öl och en pizza kan gå loss på flera hundra kronor i franska alperna eller på azurkusten!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2007-07-09, 17:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snålhet?

Ricky: Det är inte pengarna jag pratar om utan PRINCIPEN! Det är JAG som betalande gäst på restaurangen som ska bestämma om jag vill ge dricks och hur mycket, inte kyparen!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2007-07-09, 20:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Snålhet?

Jag ger aldrig dricks om jag inte är nöjd!

Men får jag god mat och service tycker jag att dricks är på sin plats!

På vissa ställen ingår en serveringsavgift (ej kuvert)

Det är bra om man får bra service för då är dricksen inräknad
Svara med citat
  #54  
Gammal 2007-07-09, 20:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Det hände mig på Tilos redan år 2001.
Den eneste gangen det har hent oss var i Pythagorion på Samos
Jeg er usikker på om det var i -92. eller i -94
Kari
Svara med citat
  #55  
Gammal 2007-07-09, 21:21
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Snålhet?

[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ricky: Det är inte pengarna jag pratar om utan PRINCIPEN! Det är JAG som betalande gäst på restaurangen som ska bestämma om jag vill ge dricks och hur mycket, inte kyparen!
Et viktig poeng, Lissi. Sånn er det faktisk. Som oftest gir man likevel godt med dricks, enten maten er så som så eller ok. I Grekland forventer man seg ikke gourmet-mat. Kanskje er det vennligheten man betaler ekstra for. Men må man betale en euro ekstra for en kaffe eller øl? bare fordi man er i Grekland. Og betaler man med en seddel, vil man definitivt ha tilbake resten og selv avgjøre hva som skal være tips. Enten man er hjemme eller på ferie. Og Richy, en øl til 4-5 euro er absolutt i overkant, da priser servitørene sitt eget driks ut. De fleste som loffer eller chartrer er trolig ikke veldig velstående/formuende.

Her i Norge (Oslo) kan man nå knapt kjøpe et brød på bakeriet eller en kopp på en kaffebar, uten at det forventes tips. Forunderlig at det forventes at man betaler betale ekstra for brød som man selv plukker ut, eller for en kaffe man henter ved disken. En barrista skrev nettopp i den norske avisen Aftenposten at fordi han 'gir av seg selv' og sin 'vennlighet' er tips et viktig tema. Jahaaa.

Senast redigerad av malou den 2007-07-09 klockan 21:23.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2007-07-09, 21:24
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Snålhet?

Vi er to par som reiser sammen nesten hver vår. Et par ganger har også et tredje par vært med. Som regel har jeg vært "finansminister" og har hatt en felles lommebok, hvor hvert par har betalt inn et par hundre euro. Når det begynner å bli tomt, krever jeg inn mer, likt fra hvert par.

Fra denne lommeboken betaler jeg så alle felles måltider, og en del andre utgifter som gjelder oss alle, som ouzo og Metaxa for felles drinker på balkongen, kanskje noen bussbilletter eller en leiebil. Vi har aldri en gang snakket om å vurdere om det blir rettferdig. Vi bestiller alle det vi har lyst på, tar de drinkene vi har lyst på fra den felles flaska, og vi vet at ingen vil forsøke å utnytte dette systematisk. Om noen en kveld har lyst på en dessert, og en annen vil ha en dyr fiskerett neste kveld, har vi bare gått ut fra at det jevner seg ut over ei uke eller to, uten at det har vært noe tema. Jeg kan aldri tenke meg at det kan slå ut i mer enn en hundrelapp eller to pr. person (kroner, ikke euro ) på hele ferien. Så lenge alle får det de har mest lyst på, er det vel ikke feil at alle betaler det samme, har vel kanskje vært holdningen.

På denne måten er jeg også suveren når det gjelder hvor mye driks jeg vil gi, og de andre pleier ikke engang spørre hva jeg gir. Jeg gir ikke noen fast prosent, men runder oppover der det er noenlunde rimelig, og gir litt ekstra noen ganger, slik at driksen vil variere mellom 5 og 15 %. Det har hendt en sjelden gang at jeg ikke har gitt driks, eller litt demonstrativt lagt igjen en 10-lepta hvis servicen har vært virkelig dårlig.

Senast redigerad av JohnS den 2007-07-09 klockan 21:31.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2007-07-09, 21:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
De fleste som loffer eller chartrer er trolig ikke veldig velstående/formuende.
Det tycker jag inte riktigt hör hit, faktiskt. Har man ont om pengar, inte kan man dra in på dricksen. Dricksen beror ju på servicen, inte på gästens plånbok.

Om man öser dricks omkring sig för att visa hur mycket pengar man har - då är man bara pinsam.

(Därmed inte alls sagt att du gör det malou, verkligen inte!)
Svara med citat
  #58  
Gammal 2007-07-09, 21:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

En sak som är lite svår med dricks är på kaffebarer, tycker jag. Säg att jag tar en enda frappe, en enda öl, en enda cola - det är inte lätt att ge dricks. I synnerhet inte när de är så schyssta att de tar 2 E för en frappe i stället för 2.20 som hade kunnat ge bra med dricks varje gång...

Det känns dessutom lite fånigt att betala 2 E och sen bara lägga pyttemynt på bordet, här får du en allmosa

Jag brukar lösa det med ett ha ett stamställe för kaffe dit jag går flera gånger. Då kan jag lämna överdrivet med dricks den gången jag tar t ex en glass - så får dricksen visa tacksamhet över bra service andra gånger också.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2007-07-09, 22:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Snålhet?

En sak som ytterligere kompliserer problemet med driks, er at skal man følge gresk etikette, skal driksen deles i to, en som legges på fatet eller hva man nå får regningen servert på, til kelneren, og en mindre del (mynter) som legges på duken til den som rydder bordet.

Dessuten skal man jo ikke gi driks til eieren av tavernaen, hvis det er han selv som serverer, hvordan man nå skal identifisere ham. Jeg gjorde den feilen senest på Thassos i vår, og fikk diskret beskjed om å gi driksen til en av de andre av betjeningen.

Det forventes dessuten at turister gir mer driks enn greske gjester de fleste steder. Samme hva man gjør, er man dømt til å gjøre noe galt, ser det ut til, så det er like greit å bare legge seg på et gjennomsnitt på 10 %, med litt + eller -, og ikke fundere så mye mer over det
Svara med citat
  #60  
Gammal 2007-07-09, 22:09
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Snålhet?

Jag ger alltid dricks när jag äter ute.
Att vi nordbor inte beställer mer än vi orkar äta upp beror väl på våran uppfostran att inte lämna något. Här blir de nästan förtvivlade om jag ätit upp allt, de tror att maten inte var tillräcklig. Att greker alltid beställer 4-5 rätter stämmer inte. Under högsäsong har vi väldigt mycket greker här och jag har kollat: är det ett par så beställer de oftast varsin rätt+sallad och delar sedan på detta.
De italienarna beställer däremot frikostigt (kan bero på som någon nämnde,att det är billigare här).
Tyskarna äter lite och dricker MYCKET, men de tycker ju att grekland är dyrt nu mera.
Svenskar, danskar och finnar har just kommit hit så dem har jag inte hunnit "studera".
Engelmännen, äter de i huvudtaget? Ser dem mest drickandes.
Holländare och fransmänn märker man knappt någonstans, de har nog självhushåll i sina campers.

Gissa vad jag har för söndagsnöje?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT