Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-08, 20:49
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Snålhet?

Jag håller med Nilam,det är självklart inget fel i att äta billigt,men man ska inte
besöka en restaurang och sedan "gnälla" över olika avgifter och prisnivån.
Då är det bättre att man stannar hemma och äter korv med bröd.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-08, 20:57
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Pröva att ge dricks i Malaysia eller Singapore;
-No thank You, I earn quite enough!
Eller att knäppa med fingrarna/vissla till en kypare;
-Yes Sir, do You need a dog?

En gång till; bort med tiggerisystemet, det stinker !

//PO
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-08, 21:07
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Hälsa från mig, det är en förstahandsupplevelse och ingen skröna, dock 26 år sedan, hoppas de står på sig!

//PO
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-08, 21:12
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Snålhet?

Hei!
Norsk som jeg er så skulle jeg vel ikke blande meg inn i dette. La dette være noe internt for svenskene, men jeg lar det stå til likevel. Ja, jeg har alltid hørt at svenskene og forsåvidt sett, at svenskene ikke er rause med drinks. De la litte eller ingenting igjen, og jeg husker at vi alltid presiserte at vi var norske og ikke svenske. Spesielt i Danmark var det viktig! Jeg har blitt fortalt at folk at som har delt bord sammen med svensker syntes dette var heller pinlig! La derfor igjen ekstra godt med drinks.
Vi har godt nok med penger til å gi litt ekstra til drinks. Det er nok en viktig inntekt for mange folk, og det kan ikke alltid være like godt å holde maska når man ser hva som ligger igjen. Å krangle på brødet/smør man har fått er virkelig smålig!
Skjerp dere!!!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-08, 22:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Hur svenskar uppfattas beror nog också på vilken ö vi besöker.

Allra första gången i Grekland reste jag med mina föräldrar till Rodos. De var MYCKET generösa med dricks. När jag sen kom ensam till Symi lämnade jag dricks på samma sätt - varpå servitrisen gav mig tillbaka pengar. Hon utgick från att jag hade räknat fel.

På stora turistöar är serveringspersonalen med all säkerhet mer "bortskämd" med mer dricks. Rodos är också det enda ställe jag varit med om som man väldigt tydligt försökte maxa dricksen genom att dröja en evighet med att komma tillbaka med växeln. Det är precis sånt som får mig att bli obstinat och inte lämna mer än jag absolut behöver.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-08, 22:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikkel Visa inlägg
Hei!
Å krangle på brødet/smør man har fått er virkelig smålig!
Skjerp dere!!!
Nu blir jag förolämpad. Och jag är säkert inte ensam. Jag är helt övertygad om att ingen här krånglar med brödet. Vänd dig med dina pekpinnar till dem det gäller.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-08, 22:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
En gång till; bort med tiggerisystemet, det stinker !
Stinker är bara förnamnet. Lönesystem som bygger på att arbetsgivaren inte betalar de anställda vad deras arbete är värt borde vara förbjudet för länge sedan i alla världens länder.

Alla som ger dricks stöder detta system och förhalar utvecklingen mot värdiga anställningsformer för restaurang- och annan servicepersonal. Det är kränkande och människoovärdigt att inte få en lön som går att leva på och var och en som ger dricks är delaktig i den kränkningen.

Nu tog jag i så ni tror väl jag spricker när jag väl tog bort munkavlen, men allvarligt talat så tycker jag att alla andra sätt att se på saken är mycket korttänkta även om det innebär lägre inkomster för dem det berör under den tid som krävs för att förändringar ska ske.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-08, 23:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snålhet?

På flera ställen vi ätit på senaste åren har det faktiskt hänt att servitören helt självvalt behållit pengarna som blivit över om vi betalt med sedlar och det varit ett par, tre euro över..utan att han kommit tillbaks och vi fått tillfälle att säga att vi inte VILLE ha pengar tillbaks..Men jag vill SJÄLV säga att det är dricks,vill inte att kyparen bara behåller pengar! Det är ett oskick!..och tyvärr går man då inte tillbaks även om maten varit jättegod, så restaurangen förlorar på det....
En gång var faktiskt på SYMI....

De flesta av oss ger nog tämligen bra med dricks, då vi ju ändå tycker att vi ätit billigt...

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-08, 23:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snålhet?

Lissi, i det läget skulle jag sitta kvar tills jag fick min växel. Sen skulle jag lägga mina 10 proc på bordet - för det lämnar jag alltid så länge jag inte blivit grundlurad. Det är skitdålig stil av servitören.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-07-08, 23:18
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snålhet?

Jag ger dricks av ungefär samma anledning som jag kör vänstertrafik i England, inte för att det är bra utan.. ja ni hajjar?
Men jag är f-banne mig inte snålare än naboerne!!

//PO
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-07-09, 09:56
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Snålhet?

Håller helt med dig Nilam och har nämnt detta innan.
Det är inte bara att de många ggr är snåla,utan de spenderar tid så till den milda grad att en del av resan går förlorad.

Mvh!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-07-09, 10:08
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
DET har aldrig hänt mig i Grekland. Inte någonstans faktiskt. Fruktansvärt fräckt!
Det hände mig på Tilos redan år 2001.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-07-09, 10:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snålhet?

Under min studenttid för länge sedan extrajobbade jag en hel del i restaurangbranschen. Många gav dricks och det ska vara en belöning för god service, bra mat och inte en ersättning för dålig lön eller något som personalen alltid ska räkna med.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-07-09, 11:39
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Snålhet?

Hej!
Jag hör väl enligt vissa av er till kategorin snåla svenskar men jag har ingen lust att beställa in mer mat än jag vill ha bara för att inte verka snål. Jag skulle aldrig "krångla om smör och brödet"(jag älskar grekiskt bröd) men tänk så här: Någon av er skrev att servitören tog för givet att han skulle få växeln och tyckte det var dålig stil att han inte kom tillbaka med pengarna(med rätta anser jag). En del kanske tycker det är lika fräckt att ställa fram något som man inte beställt och sedan ta betalt för det. Bara en tanke.....

Nicka
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-07-09, 12:01
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Snålhet?

Nä det anser inte jag.fast det beror på att jag fick lära mig allra första gången (1973) i Grekland : "Det finns en service avgift och i den ingår bröd o smör.Även om man inte tar något."
Kanske hade det varit förnuftigt att skriva detta på menyn.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-07-09, 12:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snålhet?

Jo Nickan, det senare var jag med om på Kreta år 2000. Ett gäng unga danskar som vägrade att betala bröd de inte beställt! det var en principsak sa de och likaså att betala för en duk de inte heller beställt på bordet... Givetvis slapp de betala för framdukningen..men att bråka så inför hela tavernan för de ynka pengar det rörde sig om kändes inte kul förr alla andra ätande!
Jag vill betala med mycket dricks för ett trevligt bemötande och god mat, INTE för att höja lönen för servitören...Då skulle man ju även lägga på mycket varje gång man handlar i affärer också. Lönen är säkert inte hög där heller.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-07-09, 12:09
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Snålhet?

Visst borde personalen ha så bra lön att inte dricks skulle behövas. Men tyvärr så är inte fallet, det måste nog till för att kunna överleva (ex hotellstädersor i New York som inte har någon lön alls!).
Vi ger alltid dricks både i Sverige och Grekland. Vill inte vara snål, snålhet är en väldigt dålig egenskap tycker jag, vad det nu än gäller.
Vi brukar säga till hur mycket vi vill ha tillbaka när vi lämnar en större sedel. Det kan vara ett bra knep, då behöver man inte sitta och vänta på något som inte kommer, men likväl kan servitören komma tillbaka med pengarna ändå.

Tidigare brukade vi säga: Vi delar väl på notan rakt av, men det fick vi ändra på eftersom våra norska vänner tyckte att vi gav för mycket i dricks. Det är bättre vi betalar var för sig, och var och en ger det den vill ge. Någon pinsam diskussion om dricksen vill man inte ha vid bordet.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-07-09, 12:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snålhet?

Vill inte bli missförstådd, VI LÄMNAR ALLTID MINST 10 procent i dricks oavsett service, men extra utöver det blir det om servicen varit god....
Servicen har f ö överlag blivit mycket sämre senare år tycker jag....många servitörer är ganska ointresserade och kan sitta eller stå och röka och verkligen inte anstränga sig om man visar att man vill något..t ex beställa mer dricka..många gånger har detta hänt..På Skopelos MÅNGA gånger!

Men visst är de flesta tavernor jättetrevliga ändå med bra service...och det är ju dessa man blir återkommande gäst på ..Man kanske blir mer kräsen själv också efter många års resande Mycket att jämföra med så att säga...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-07-09, 14:08
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snålhet?

Det har faktiskt inträffat att vi inte lämnat någon dricks, då vi ansett att servicen har varit undermånlig. Har kanske efter några dagar åter besökt tavernan , blivit igenkända ocg faktiskt fått bra service då. Givetvisa har dricksen då varit därefter. Anser att måttet på dricks är ett sett att visa hur man blir bemött. Har som oftast lämat minst 10% men det kan givetvis variera både uppåt och nedåt. När det gäller brödet har vi alltid upplevt att detta sättes fram oavsett om man beställt eller inte. Har för mig att det är litet av en "kulturtradition" ivarje fall med brödet. Smöret har vi upplevt kommit till på 90-talet.
Häls/Chras
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-07-09, 14:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Sv: Snålhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Smöret har vi upplevt kommit till på 90-talet.
Häls/Chras
Vi opplevde faktisk i Agios Nicholaos på Kreta at et engelsk par kom i en heftig diskusjon med eieren av en taverna om smøret, som manglet. Han var meget klar i sin tale, smør skal ikke serveres til brødet på en gresk taverna. Han viste dem hvordan de skulle bruke oljen, og selv da de spurte om å få bestille smør separat, var han ikke til å rokke. Dette var tydeligvis en prinsippsak!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT