Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-03-14, 22:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Darrigt med flygen?

Jaha, nu är det darrigt. Senaste tidens turbulens med Boeings 737: or skapar ju inte bra vibbar, med flyg framöver och speciellt de bolag med flera sådana maskiner, som t ex Norwegian. Som ju dessutom omgärdats av rykten om finansiell oro sen tidigare.
Vi har ju som sagt bokat sommarens resa redan. Vasa? Med vilka? Ja, Norwegian förstås...

Nu kan man bara avvakta!

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-03-14, 23:41
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Lägg på några kronor, flyg Lufthansa, rymliga säten, få bra mat ombord o kom fram utvilad i tid.
Eller trixa o fixa, ha fjärilar i magen, kliv upp mitt i natten etc etc
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-03-15, 07:34
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Vi har 2 resor bokade med Norwegian och möjligt att jag är dum,men jag känner ingen oro...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-03-15, 07:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Detta gäller endast Boeings flygplanstyper Max 8 och i viss mån 9. Äldre versioner av 737 är inte på något vis drabbade så vänligen var mer specifik i att bidra till mer oro om flygning, tack.


/Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-03-15, 15:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Detta gäller endast Boeings flygplanstyper Max 8 och i viss mån 9. Äldre versioner av 737 är inte på något vis drabbade så vänligen var mer specifik i att bidra till mer oro om flygning, tack.


/Hasse
Här har vi en som INTE bokat Norwegian 😂
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-03-15, 16:16
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Nej jag bokar inte hos Norwegian om det nödvändigtvis är så intressant?


Vilket eller vilka flygbolag jag bokar hos angår ingen och jag upprepar att det som sagt är de allra nyaste 737-versioner jag tidigare nämnt som dessvärre inte är så pålitliga som övriga versioner. Och antagligen är inte samtliga levererade exemplar av dessa versioner tagna ur trafik men massmedia för gärna ut nyheter om vilka som dock gör det. Boeing jobbar naturligtvis för att rätta till det som inte har fungerat som förväntat. Alla krascher är väldigt tragiska, särskilt dessa som nyligen har hänt men man bör ha i åtanke att flygning i regel är oerhört säkert vilket har nämnts otaliga gånger i forumet.




/Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-03-15, 22:39
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-03-16, 01:03
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Hasse, Anar en viss irritation i ditt inlägg.
Förstår inte varför inlägget innan provocerande dig?! Måtte vi ha en trevlig konversation angående detta utan att bli "putt".. Gonatt 😴
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-03-16, 07:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hasse, Anar en viss irritation i ditt inlägg.
Förstår inte varför inlägget innan provocerande dig?! Måtte vi ha en trevlig konversation angående detta utan att bli "putt".. Gonatt 😴
/ Kajja
Kan bara instämma med föregående talare

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-03-16, 11:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Darrigt med flygen?

När jag först läste om flygolyckan, och kopplingen till den andra flygolyckan, tänkte jag att nästa gång jag flyger ska jag kolla vilken typ av plan det där. Nu behöver jag inte det eftersom de inte används i trafik längre. När till och med Boeing själva rekommenderar att alla flygningar med den olycksdrabbade modellen 737 MAX tillfälligt ska stoppas kommer jag aldrig flyga med den modellen, oavsett vad de kommer fram till.

Jag tror att det kommer bli allt mer darrigt för flygen framöver, och det beror på att allt fler blir klimatmedvetna, och slutar att flyga.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-03-16, 14:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag först läste om flygolyckan, och kopplingen till den andra flygolyckan, tänkte jag att nästa gång jag flyger ska jag kolla vilken typ av plan det där. Nu behöver jag inte det eftersom de inte används i trafik längre. När till och med Boeing själva rekommenderar att alla flygningar med den olycksdrabbade modellen 737 MAX tillfälligt ska stoppas kommer jag aldrig flyga med den modellen, oavsett vad de kommer fram till.

Jag tror att det kommer bli allt mer darrigt för flygen framöver, och det beror på att allt fler blir klimatmedvetna, och slutar att flyga.
Vet man vilken sorts maskin man ska flyga med? Det framgår väl inte när man bokar? Det är väl först när man fått biljetten, som man vet vilken sorts kärra man ska flyga med? Att då avboka, bara för att man inte vill flyga med en viss modell. Kan man göra det?

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-03-16, 15:17
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vet man vilken sorts maskin man ska flyga med? Det framgår väl inte när man bokar? Det är väl först när man fått biljetten, som man vet vilken sorts kärra man ska flyga med? Att då avboka, bara för att man inte vill flyga med en viss modell. Kan man göra det?

/Netwolf
När man bokar hos SAS kan man se det, hade för mig att det är så med Norwegian också men det är det kanske inte....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-03-16, 15:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Ska flyga med BRA inom kort och där står det inte vilken maskin det är (men de har ju bara tre modeller). Iofs, så kanske det framgår när man bokar platser, för då måste ju flygplanstypen vara bestämd. Jag har nog aldrig tänkt på det innan...

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-03-16, 19:28
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Jag har inbokade resor till Grekland, t o r, med Norwegian, en i maj och en i september.
Har varit inne på min bokning och tittat runt, hittade ingen info om flygplanstyp/modell (inget i resehandlingarna heller), men jag är nästan säker på att det är 737 M8/M9, eftersom mina senaste resor med Norwegian (2 ellr 3 st) har varit med denna modell. Dessutom är det känt att Norwegian numera använder sig av denna Boeing modell för nästan alla medeldistansflygningar.
Så, jag avvaktar...

Senast redigerad av RobEri den 2019-03-16 klockan 19:36.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-03-17, 10:03
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Det sies at man kan legge på noen kroner og ikke fly med feks Norwegian.
Jeg sjekket nå helt tilfeldig tur til Kreta Chania 28.5.-11.6.19. Det koster
kr 7902 med Norwegian (uten innsjekket bagasje). Direktefly. Ikke spesielt tilbud noen av veiene.
Sjekket så SAS (elendig nettside) samme dager. Der koster det 10.916 for fly med mellomlanding. Dette er SAS Go, som vel også er uten bagasje.
Vi syns dessuten Norwegian stort sett har nyere fly enn SAS.
Dette er grunnen til at VI flyr Norwegian.
Ikke tror vi de går konkurs heller, men blir kjøpt opp av andre evt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-03-17, 11:44
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 436
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Tidtabeller för flighter läggs långt i förväg. T.ex. hösten 2018 lades tidtabell för vår, sommar och höst 2019.
Flygplanstyperna är en del i planeringen men kan ändras fram till avgång. Händer regelbundet men oftast (inte alltid) mot en annan maskin av samma modell.

Norwegian har 737 Max 8 men den klart övervägande modellen är 737-800 som används på kort och medeldistans.

Det är inte helt ovanligt med incidenter vid nylanseringar (Airbus 380, Boeing 787) men haverier oavsett vad de beror på är både ovanligt och en tragedi för alla drabbade.
Jag känner mig ganska övertygad om att de bakomliggande orsakerna till att max modellerna står på marken kommer att analyseras grundligt och att flygplanstypen kommer att bli ett säkert plan.

Ozogott
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-03-17, 15:05
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Citat:
Ursprungligen postat av ozogott Visa inlägg

Norwegian har 737 Max 8 men den klart övervägande modellen är 737-800 som används på kort och medeldistans.

Ozogott
Takk Ozogott. Ble litt nervøs et øyeblikk, skal fly Norwegian til København om noen uker. Trives best med SAS, men flytiden passet ikke.

Er normalt ikke redd for å fly, hadde dog en skrekkens opplevelse med Norwegian innenriks for noen år siden. Dvs Norwegian hadde plutselig satt inn et østeuropeisk selskap, det fløy uvanlig lavt, rett over tretoppene, ga fra seg en intens lyd konstant- det var et svært gammelt fly. Var lettet da flyet landet. Glemte umiddelbart irritasjonen over fire timers venting på flyplassen. Den gode herr Kjos kunne vise mer respekt for kundene sine.

Tror neppe Norwegian er i ferd med å gå konkurs. Selv om det har vært nære på. Min neste reise til Hellas er i mai. Med SAS.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-03-17, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vet man vilken sorts maskin man ska flyga med? Det framgår väl inte när man bokar? Det är väl först när man fått biljetten, som man vet vilken sorts kärra man ska flyga med?
När jag flög med TUI i höstas kunde jag se vilket plan det var. Kollade nu och så här står det när det gäller Jet Time.

"Jet Time flyger med Boeing 737-300 samt 737-700."

Men det verkar inte gälla alla flygbolag.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-03-18, 19:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Darrigt med flygen?

I gårdagens DN var den intressant artikel om flygolyckorna.

Vet ej om den är bakom en betalvägg.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-03-18, 22:03
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Darrigt med flygen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I gårdagens DN var den intressant artikel om flygolyckorna.
Vet ej om den är bakom en betalvägg.
Ja, artikeln är bakom en mycket tjock och ogenomtränglig betong/betalvägg. Tyvärr.
Please, en kort sammanfattning. Finns det hopp eller är det kört?
Tack.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT