Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-27, 10:50
E.L E.L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 9
Standard Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Hej kära greklandsfantaster!

Nu äntligen är det bara 5 dagar kvar till vår efterlängtade Greklandsresa till Halkidiki, Hanioti Palace!

Har börjat läsa på vad man bör och inte bör äta om man är gravid. Blir helt snurrig!

Någon som kan hjälpa mig? Hur stor är sannolikheten att feta, saganaki & tzaziki innehåller listeriabakterien måntro?

Hälsningar E.L
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-27, 11:51
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Använd sökfuntionen och ordet gravid. Läs Mimis tråd "Jag är gravid". Bebisen som låg i magen då är snart ett och ett halvt år och ska snart bli storebror!
Farmor Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-27, 11:52
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Ingen alls. Möjligen ska man undvika mizithra, men jag är osäker på om ens den görs på opastöriserad mjölk. Faran är överdriven i vilket fall. Min sambo åt kilovis med feta när hon var gravid under vår senaste vistelse på Kreta. Mizithra också, när jag tänker efter. Så njut på du bara!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-27, 12:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Risken är mycket liten, men som i alla andra frågor gäller det att fundera över om det är värt att ta den. All seriös information i frågan rekommenderar att man inte äter mjölkprodukter om man inte vet säkert att de är pastöriserade. Det rådet skulle jag följa om det var mitt barn det gällde.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-27, 12:19
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

När jag var gravid och skulle åka till Grekland så kollade min barnmorska upp hur många fall som faktiskt hade fått listeria pga. fetaost osv.
Och hon blev förbluffad över det hon fick reda på!! Det var ungefär lika stor risk som att hitta en nål i en höstack, typ ingen alls!!!
Plus att misstänker man tex efter en resa att man kan ha blivit smittad av listeria (influensasymptom) så tas ett enkelt blodprov och om det visar positivt (mycket osannolikt) så sätts antibiotika in (ingen fara för barnet).
Detta gjorde henne mycket irriterad eftersom de dagligen råder blivande mödrar till att bara hålla sig till pastoriserade produkter, pga livsmedelsverkets rekommendationer!

Mycket skrämselpropaganda där alltså!!!

Så jag håller med Henric där - mumsa på du bara!!!

/Katta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-27, 12:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Nästan all fetaost och youghurt är ju pastöriserad nu för tiden, vilket är förklaringen statistiken. Det intressanta är ju att veta hur stor risken är om man äter opastöriserade mjölkprodukter.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-27, 19:29
E.L E.L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 9
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Tack snälla ni för synpunkter och info!Henric, jag gillar ditt resonemang...

Jag kommer köra på magkänslan helt enkelt, kanske inte kommer äta fetaost från gårdar osv. men jag kommer definitivt känna mig lugnare och mumsa på så gott jag kan :-)

En fundering kring det Elisabet citerade från Livsmedelverket, om ost är pastoröserad varför ska man ändå undvika den undrar jag?? Alltså mögel, taleggio mm. Jag käkade taleggio i helgen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-27, 23:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av E.L Visa inlägg
om ost är pastoröserad varför ska man ändå undvika den undrar jag?? Alltså mögel, taleggio mm.
Är inte helt säker, men tror att det har att göra med att det lättare blir bakterier i mögel- och kittostar för att de så att säga inte är "rena" ostar. Det gäller ju även andra livsmedel, som till exempel färdigkryddat kött, det blir fortare dåligt är "rent" kött.

Listeria är ju en bakterie som i princip är ofarlig för friska människor. De flesta av oss har med all sannolikhet fått i oss den många gånger, utan att på något sätt ha blivit sjuka. Personer med nedsatt immunförsvar kan dock få hjärnhinneinflammation av den och foster kan dö eller få svåra skador. (Dödligheten i listerios är hög, ca 30%.)

Det är inte säkert att mamman känner av några symptom alls, och om hon gör det är det endast influensaliknande symptom som feber, muskelvärk eller nackstelhet. Det kan ta flera veckor från smittotillfället tills symptomen bryter ut. Då kan man behandla med antibiotika som anses ofarlig för barnet, men risken finns naturligtvis att fostret redan smittats och påverkats, särskilt från graviditetsvecka 14. Att med blodprov undersöka om fostret smittats är möjligt, men medför i sig en risk för missfall.

Men återigen, risken är väldigt liten att det ska hända. Tyvärr kan ju ingen säga i förväg vem som kommer att drabbas.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-29, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Jag har flyttat inläggen som handlar om alkohol och graviditet till Kafé Kalimera.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT