Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-06, 18:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Barfota

Två varma dagar och jag har redan glömt bort yllesockar, farmorstofflor, långkalsonger, dubbla tröjor, mössa och värmedyna. Idag kunde man åka moppe i sommarkläder och sandaler. Det ser lite oproportionerligt ut med en stor hjälm längst upp, och bara armar och ben längre ner, men vad göra...

Två glassar gick det åt, en på strandpromenaden och en i Arginoda. En hel del folk badade, främst barn, och det var fint att höra de upprymda skriken igen, sommarljuden.

Massor av småfåglar försöker bygga bo under takpannorna. Överallt på altanen ligger det små kvistar, gräs och torra blommor, det kvittras och tjattras.

Inga cikador än och inga nattinsekter utom myggen föratås. Det finns en pytteliten myggsort, sknipa, som inte hörs men som dumdristigt landar på mina armar när jag ligger och läser. Myggnät hindrar dem inte, så små är de. Men det nyper till och är ganska irriterande. Man skulle väl vara djurvän rakt över och bjuda dem på en liten drink, hur mycket kan det rymmas i en millimeterstor prick? -Här har evolutionen gjort en miss: varför känns det när de sticker, det motverkar ju deras överlevnad.

På nätterna, när det inte blåser, är tystnaden intensiv här utanför stan. Jag sitter ibland på verandan och analyserar de få ljuden. Ugglor. En hund långt borta. Ett flygplan ännu längre bort. En vibration i marken? luften? vattnet? -som talar om att den stora Pireusbåten drar västeröver.

Tycker man om (o)ljud finns det gott om sånt också, dagtid . Maskiner. Moppar. Dunka-dunkabilar (inte gamla Volvo, konstigt nog).Badande barn.
Fårklockor. Hundar. Utombordare. Försäljare. Flygplan. Mer moppar.

Nu är det dags att rota fram de gamla sandalerna och sommarkläderna.
Vi hade klädbytardag i tjejföreningen och jag hittade ursnygga beige byxor. I morgon ska jag åka till stan och köpa mig några färgglada t-tröjor, sommaren till ära.

Det blir nog en glass i morgon också, kanske två.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-06, 19:08
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Barfota

Låter som en härlig dag... precis som hemma på Rhodos vid den här tiden på året. Den 27:e maj bär det av dit igen. Den här gången stannar jag i sex månader. Minst.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-06, 21:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Barfota

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Den här gången stannar jag i sex månader. Minst.
I den där turistfällan? Bah.

(Ren och skär avundsjuka kan ta sig många underliga uttryck )
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-06, 23:28
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Barfota

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I den där turistfällan? Bah.
Kom förbi så bjuder jag på en paraplydrink på Norska baren. Eller tre shots för en euro. Det är så praktiskt, du behöver bara säga vilken färg du vill ha, innehållet är inte så viktigt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT