Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-06-20, 16:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Värmebölja här och snart där

Det råder ju värmebölja i stora delar av Sverige sedan några dagar. Under den kommande veckan är det Greklands tur att få höga temperaturer. Temperaturen börjar stiga i morgon måndag för att sedan gå uppåt mellan tisdag och fredag. På fastlandet kommer temperaturen att pendla mellan 38 och 41 grader enligt prognoserna. Vi kusterna och på öarna ligger temperaturerna 3 till 4 grader lägre.



Bilden är från Zakynthos där det rådde en hemsk värmebölja när vi var där i juni ett år.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-06-21, 14:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Värmebölja här och snart där

Usch så varmt det är här hemma, men åskan gillar jag. Alltid något.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-06-21, 14:41
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 697
Standard Sv: Värmebölja här och snart där

För mig är det tvärtom! Gillar värme (just nu "grekvärme" och "fön-vindar" - men är livrädd när åskan går ä

/Ulla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-06-21, 18:55
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Värmebölja här och snart där

Åska är magnifikt, vilka krafter! Kan sitta och titta och lyssna hur länge som helst Har varit med om en hel del i olika delar av Grekland. Mest minnesvärd var nog åskvädret i Delphi, hade balkong ut mot dalen ner mot Itea. Knallarna rungade runt i Parnassos bergsmassiv, så mäktigt! Då var nog Zeus lite irriterad Eller det enorma på Skopelos.... Å, älskar åskväder!
Vill gärna ha värme men torr värme. Här i Sverige är vämen oftast fuktig, tyvärr. "Är som en ödla trivs bäst i öknen"
Catlady, som längtar till augusti och Karpathos.......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-06-21, 22:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Värmebölja här och snart där

Jag tjusas mycket av hårda vindar och tuffa åskväder. Det får mig att känna mig så levande och nära naturens krafter. Mäktigt!!!

Vår lille 2-årige hund har däremot inte ännu fattat det fina med åskväder, och inte med annat heller som låter. Dock har jag med hjälp av fyrverkerier på Youtube lyckats träna honom inför nyårsfirande så det funkar utan problem. Ska prova samma övningar med åskväder.

Och vad jag tycker om värmebölja kräver väl inte någon mera kommentar här på forumet gissar jag.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-06-22, 05:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Värmebölja här och snart där

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Och vad jag tycker om värmebölja kräver väl inte någon mera kommentar här på forumet gissar jag.

Masse
Yep. Massevärme! Det har vi sannerligen haft här också. Gillar värme, men då vill jag inte behöva göra något. Och ha en möjlighet att komma undan värmen. Lyckligtvis kan vi kyla av inne hos oss, men om man måste vara i hetta inne är det inte roligt. Även den lilla hjärnfunktion man har normalt försvinner totalt. När det är så här varmt vill jag vara på semester, bara vara, svalka mig med lite öl då och då.

Och åska! Nej tack! Det får vara hur spektakulärt som helst, men åskan är också livsfarlig och kan få en massa skador till stånd.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-06-22, 09:25
Farmony Farmony är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Nynäshamn
Inlägg: 697
Standard Sv: Värmebölja här och snart där

Apropå blixtar och dunder...
Minns en midsommarafton för några år sedan, då blixten slog ner i brunnens pumpaggregat i stugan (ligger långt ute i obygden). Blev utan både el och vatten ett par dagar Tur det var varmt - man får vara glad åt det lilla!
Glad midsommar alla


/Ulla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT