Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-05-31, 15:24
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Första gången på Karphatos

Planerar att åka till Karphatos för första gången i höst. Ska bo I Lesvos och hoppas njuta av lugn, god mat och bokläsande. Har en lite udda fråga men nog så viktig för mig ;-). Finns det pita gyros att köpa i Lesvos? Ska givetvis äta annat också men ”måste” få min pita gyros. Tar tacksam emot andra tips också.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-05-31, 17:04
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av SaraH Visa inlägg
Planerar att åka till Karphatos för första gången i höst. Ska bo I Lesvos och hoppas njuta av lugn, god mat och bokläsande. Har en lite udda fråga men nog så viktig för mig ;-). Finns det pita gyros att köpa i Lesvos? Ska givetvis äta annat också men ”måste” få min pita gyros. Tar tacksam emot andra tips också.
Jag hoppas det är Lefkos du menar. Det ligger på Karpathos. Lesvos är en annan ö.

Jag har aldrig ätit pita gyros i Lefkos, men det skulle förvåna mig storligen om det inte skulle finnas där någonstans. Det finns några olika tavernor där ute. Stannar du en vecka hinner du nog prova igenom dem alla. Vi missar aldrig ett besök på Dramountana.

Lugn och ro kommer du garanterat att få. Lefkos ligger rätt isolerat, så om du vill se mer av ön måste du hyra ett fordon för att ta dig runt. Bussen tar dig bara till Pigadia och om du har tur kan du ta bussen tillbaka på eftermiddagen. Det beror på hur årets tidtabell kommer att se ut. Själva byn består i princip bara av hotell och tavernor. Någon mycket liten supermarket har funnits där, och en biluthyrare. Men stränderna är fina.

Karin
som åker till Pigadia i september
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-05-31, 22:07
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Tack för ditt svar. Självklart menar jag Lefkos. :-)
Vad gör att du väljer Pigadia?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-06-01, 10:22
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Första gången på Karphatos

För min del väljer jag Pigadia , för att det är en lagom liten stad, där människors vardag pågår jämte turisterna. Inte utpräglad turistplats. Därifrån är det lättare och ta sig till olika platser på ön. Tex. båtutflykterna går därifrån. Det är lite mer liv där än på badorterna, som Lefkos. Dock inget störande uteliv. Människorna är gästvänliga och trevliga. (Fast det är dom säkert på Lefkos också ) :-)

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-06-01, 10:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Glömde säga att i Pigadia finns flera girosställen med mycket goda pitagiros :-)

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-06-01, 11:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av SaraH Visa inlägg
Tack för ditt svar. Självklart menar jag Lefkos. :-)
Vad gör att du väljer Pigadia?
Främst av samma orsak som Riitta. Det är där allting finns och det är därifrån allting utgår: bussar, båtutflykter, taxi … Det är också där de flesta av våra vänner bor, så det är enklare att umgås.

Vi gillar att strosa runt i staden på kvällarna. Titta på folklivet på hamnpromenaden, gärna med en drink på något av kaféerna. Gå i butiker och botanisera. Stanna till och småprata med folk. Gå bort till musiktavernan Pelagos och njuta av musiken.

På dagarna brukar vi åka runt till olika småbyar, tavernor och stränder. Både för att upptäcka nya ställen och återse gamla favoriter. Vi stannar normalt fyra veckor åt gången så det blir gott om tid för omväxling. Någon gång per sommar åker vi till Lefkos för stränderna och maten, men vi skulle nog drabbas av lappsjuka om vi skulle stanna där någon längre tid.

Karin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-06-01, 11:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Vi vill oxå veta allehanda tips om ön, för...

VI HAR BOKAT KARPATHOS!!!

Premiärbesök för oss med (om det nu inte blir inställt)!

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-06-01, 11:27
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Väljer också Pigadia, av samma orsaker som du Riitta! Lefkos stora styrka är ju de fina stränderna (stranden i Pigadia-bukten är inte mer än ok) men sedan finns inte så mycket mer I Pigadia är utbudet mycket bättre av det mesta men ändå lugnt och mysigt. Staden är navet på denna vackra ö. Kommer vi iväg i slutet av augusti blir det 6:e gången!
Catlady, som längtar så.....
PS: gyrosen vid taxistationen är våra favoriter Precis, Karin!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-06-01, 14:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Jepp, där har man ätit många gyros under åren :-)

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-06-01, 16:20
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Hej!
I sommar har jag bokat 6 nätter i Pigadia (som jag verkligen gillar!), en natt på Kasos (blir kanske 2 ??) och de sista 2-3 nätterna i Lefkos inför hemresan.
Reser reguljärt.

Pigadia är en jättefin stad/by att bo i.
Rekommenderas varmt!

/Maria.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-06-01, 17:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi vill oxå veta allehanda tips om ön, för...

VI HAR BOKAT KARPATHOS!!!

Premiärbesök för oss med (om det nu inte blir inställt)!

/Netwolf

Häftigt! Välkommen! När?

Karin
som är på ”the rock” 4 - 25 september.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-06-01, 20:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Grattis, Wolfen, tror och hoppas att du kommer trivas! Karpathos har något "speciellt" precis som Skopelos och Paleochora. Det är som ett godartat "virus" man bara vill ha mer av Själv blir jag lugn i själen bara av att landa på ön!
Ett tips: vägen mellan Spoa och Olymbos är väldigt vacker! Många tar båt mellan Pigadia och Diafani (Olymbos hamn) men det lär vara en guppig tur, även i fint väder! Själv drabbas jag av sjösjuka av "vågor på vykort" så det går bort för oss. Vägen till Spoa är också mycket vacker men kanske lite smal på sina ställen. Helt underbar ändå!
En fisklunch/middag i Finniki rekommenderas, deras fisk är så färsk att den nästan sprattlar på tallriken och jättegod. Fisken landas på morgonen och serveras under dagen. Läs också Jannes guide, där finns massor med tips!
Nu får vi hoppas att vi kommer iväg!!
Catlady, som längtar så.......

Senast redigerad av Catlady den 2021-06-01 klockan 20:19.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-06-02, 07:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Häftigt! Välkommen! När?

Karin
som är på ”the rock” 4 - 25 september.
För oss blir besöket under augusti
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-06-02, 10:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
VI HAR BOKAT KARPATHOS!!!
Det var som tusan! Grattis!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-06-02, 10:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
För oss blir besöket under augusti
Grattis till bokningen! Trodde att jag, skeptikern, skulle "våga" före dig! Nu blir jag stressad
/ Kajja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-06-02, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi vill oxå veta allehanda tips om ön, för...

VI HAR BOKAT KARPATHOS!!!

Premiärbesök för oss med (om det nu inte blir inställt)!

/Netwolf
Grattis till bokningen! Friskt vågat, hälften vunnet!

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-06-02, 11:36
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Grattis Netwolf!

Utmärkt val av ö. Ha en fantastisk resa i aug. Vi kanske ses då? 🤔

/Maria
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-06-02, 16:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
För oss blir besöket under augusti
Okej. Då får ni vara beredda på att det är väldigt varmt. Det är också den mest besökta månaden, eftersom övriga Europa har semester då och Karpathos är väldigt populärt i synnerhet bland italienare. (Ön har ju varit ockuperad av Italien. Under den perioden var italienska obligatoriskt språk i skolorna, vilket har medfört att många av de äldre öborna talar italienska. ) Det kan alltså bli litet trångt på de populäraste ställena, men dem behöver ni å andra sidan inte besöka eftersom ni vet vart man ska åka i stället ...

Med tanke på Covid-19 kan jag inte garantera att allt jag rekommenderar är genomförbart i sommar eller ens om alla kaféer och tavernor finns kvar, men vi får hoppas.

Några av våra smultronställen:
- den lilla ouzerian Faros där Ilias styr och bjuder på "vitamina". Där sitter vi länge med en ouzo och tittar på solnedgången innan middagen eller ramlar in senare på nattkröken för att snacka litet med gubbarna som alltid sitter där. ;-) Utgå från fontänen som ligger mitt på Karpathosgatan, vilken går parallellt med hamnpromenaden. Om du har fontänen i ryggen svänger du till höger och passerar La Corte, Ratatouille, GrandE - titta upp till vänster där så har du "Ulof" Palmes gränd med kemtvätt och Mike's restaurant - Acropolis och sedan banken till höger. Där börjar du titta uppåt åt vänster. Första trappan knatar du upp till krönet, så har du Faros på höger sida. En liten blå byggnad. Det är nog den enklaste vägen att förklara.

- Mezedopoleio Mesogeios (den vet jag har öppnat; han skickar mig dagens meny varje morgon ) alldeles i hörnet av hamnpromenaden. Han har en mezemeny lång som sju svåra år; det är bara att börja botanisera. Starta med deras Flogeres, friterade filodegsrullar med god fyllning. Här tar vi sällan någon huvudrätt utan beställer hellre in fyra - sex mezedes.

- Elea Karpathos hittar du om du återigen utgår från fontänen med havet i ryggen men går rakt fram mot taxitorget. Till höger där har du en taverna som ser ut som en typisk turistfälla med en meny som består av inplastade bilder, men låt dig inte luras! Här får du gärna gå in i köket och peka i grytorna. Dagens special är aldrig fel. Min första middag här består alltid av "cod with garlic", dvs bacalaria me skordalia. Öns godaste gigantes finns här och deras saganaki me meli, med honung, är delikat. Utmärkt mat, allt vi har provat. (Och det är en hel del ...)

- i slutet av den gatan ligger två gyrosställen mitt emot varandra. Båda är mycket bra. Tis Erasmias har jättegoda, baconlindade kycklingsouvlaki, men Apse Svise har sin helt fantastiska "Chicken Caesar UFO".

Det var nog de viktigaste tipsen i Pigadia. Jag kan inte räkna upp alla bra och trevliga restauranger; det är bara för er att börja prova! Det är sällan vi har råkat på dålig eller ens tråkig mat på Karpathos. Läs gärna igenom de gamla resebreven från ön; många av tipsen fungerar fortfarande.

Om ni hyr ett fordon har ni möjlighet dels att ta er till litet mer avlägsna stränder, dels att hitta till några riktigt bra tavernor. Om vi börjar med att köra mot flygplatsen. När ni är på väg ner från berget och ser flygplatsrakan framför er har ni mitt i en tvär högersväng en avtagsväg åt vänster. Det står "Poseidon" på skylten. Så sväng vänster och direkt vänster igen. Om ni sedan fortsätter tills vägen tar slut, befinner ni er på vår favoritstrand Damatria. Ovanför den ligger Poseidon, som drivs av en Mastercheffinalist. Angela-Anna lagar riktigt högklassig mat med början kl 13.00. Det är inte billigt, men SÅ gott! Vi kostar på oss åtminstone ett mål här varje gång.

Längre ner längs flygplatsrakan hittar ni lilla taverna Rina på höger sida. Här lagar ägaren Manolis mamma maten. Riktig grekisk husmanskost. Mycket gott och mycket trevligt. Manolis kan berätta mycket om öns historia och traditioner. Lirorna på väggen har hans pappa byggt.

Några kilometer norr om Finiki, längs vägen mot Lefkos, hittar ni Taverna Under the Trees nere till vänster. Tydlig skyltning uppe på ett krön. Åk dit en lördag - söndag, när Kostas eldar upp i vedugnen och ordnar långkok. Det lammet är oslagbart. Krabbsalladen är en dröm och hans zucchini sticks är värda en omväg. Med åren har vi lärt oss att inte beställa in allt som ser gott ut. Det är väldigt gott, men portionerna är stora och det är synd att inte orka äta upp allt.

Det sista tipset är givetvis taverna Pelagos för bra, levande grekisk musik. De börjar spela 20.30 och tar en halvtimmes paus runt 21.30. Då brukar de flesta turisterna gå hem. Efter tio börjar pigadiaborna själva titta in när de har slutat sina arbeten. Tar en bit mat eller ett glas vin och umgås litet innan sängdags. Då kan både allsång och spontandans uppstå.

Var ska ni bo någonstans?

Karin
som har bokat Regina igen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-06-02, 18:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Aj aj aj Karin!

Jag vet att du har gjort liknande skrivelser med dina fantastiska Karpathos-tips tidigare. Och jag minns precis hur det kändes när jag läste dem då. Och nu händer det igen!!!!!! Jag börjar längta så väldigt till Karpathos igen. Och det är inte alls bra. Jag har redan en drös med återvändarställen på min längtar-lista som nu blev ännu längre. Och än så länge är det oklart när jag kan börja beta av den.

Många härliga matställetips!!! Mums! Ta vara på dem och grattis till er som ska dit!

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-06-03, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Du är som ett levande uppslagsverk Karin! Tack för att du delar med dig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT