Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > BoCinas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-24, 22:37
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard 3 veckor kvar

Länge sedan jag skrev här, livet känns lite σιγά σιγά här, det jag inte gör idag, kan jag göra imorgon och så försvinner dagarna, en efter en. Tiden går fort, snart måste jag åka hem och jobba. Vill inte, trodde i min enfald att jag skulle möta våren, men så lär det ju inte bli. På söndag får jag besök av Janette, skulle egentligen anlänt idag, men valde pga. strejkhotet att boka om sin biljett, klokt. Vi åker sen hem tillsammans den 10 mars.

Vädret här de senaste veckorna har varit helt otroligt, varmt o soligt, knappt något regn alls. Har glömt hur det är när regnet vräker ner, våra promenader blir ju lite begränsade då, särskilt grus-lervägarna är svåra att forcera, asfalt-betongvägarna fungerar som små forsar och i svackorna bildas sjöar.


Egentligen skall väl februari vara värsta vintermånaden här om man får tro lokalbefolkningen. Apelsin- och olivträden har blomknoppar, getoxalisen börjar ersättas av andra blommor, fåren har lamm, japanska mispelns frukter sväller för varje dag. Tyvärr hinner dom nog inte mogna innan jag reser härifrån. De flesta hotell, rumsuthyrare och säsongsrestauranger har fullt upp med att måla, reparera göra fint trädgårdarna.



Den engelska kolonin som finns här är väldigt livaktig, dels driver dom ett litet bibliotek, med böcker på flera olika språk, mest engelska och tyska förstås, men de skandinaviska språken finns, liksom ryska och flera andra språk. Filmer finns också till utlåning. Man kan även köpa kaffe/te, öl eller ett glas vin där. Såhär i lågsäsong öppet alla dagar 10.30 - 12.30 Där anordnas även en del ”jippon”, med mat och dryck. En gång i månaden är det frågetävling på en av barerna här. Säga vad man vill om engelsmän, men de är duktiga på att ta hand om ”såna som mig”. Många har bott här i 8-10 år, förutom sällskap, kan man få tips och råd om det mesta .


Clean Monday, då var det fart här, fullt med folk överallt. Kändes som högsäsong för en dag. Picnic och drakflykning på stranden, dessvärre blåste det ganska kraftigt, så många drakar slutade hängande i träd långt bort från sina ägare.


En sak är säker, det här gör jag gärna om nästa år

Kalinichta
Cina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-24, 22:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 3 veckor kvar

ÅH vilken härlig rapport! Tack för den....
Du har väl sett under tråden om Snö, snö, vad Du missat i Sverige under Din tid på Kreta

Välkommen hem så småningom!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-24, 22:56
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: 3 veckor kvar

Jodå, jag har hängt med i debatten och sett vädereländet oxå. Bosse brukar ha den en dålig ovanan är vi pratar på Skype, han vrider kameran ut över vår gårdsplan och trädgård, ingen rolig syn för en snöallerigeker

Just nu är det 18 grader, vindstilla och månsken, grodorna "sjunger" för fullt, huserar i poolen som är full med regnvatten!

Cina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-25, 08:05
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: 3 veckor kvar

Var nog väldigt förhoppningsfull igår men det är ju bara 2 VECKOR kvar

Cina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-25, 08:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: 3 veckor kvar

Kul att höra av dig igen! Tack för en härlig rapport!

Njut så mycket du kan den tid du har kvar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-25, 09:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: 3 veckor kvar

Rolig läsning! För mig som aldrig varit i Grekland under den här tiden på året är det spännande att se alla blommor som redan tittar fram.

Hälsningar lilla sjöborren.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT