Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-03, 00:17
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Nya affärer

Hej!

Åkte till Parga på en fika i dag.
Har inte vart där på ett tag. Det var jättemysigt!

Det var ovanligt mycket folk men kan tänka mig att de flesta var hem för att fira påsk. Men såg även en och annan turist.
De flesta är Holländare hörde jag av en bekant restaurangägare.

Ett nytt fint "glasscafe" har öppnat. Stort och fräscht med en lokal i ljusgrönt. Det låg en liten glassbutik där och en liten pita-giro restaurang bredvid, förut. De har alltså slagit ihop och omrenoverat hela stället.

Och jag som tyckte om giron som de hade där .

Sen har det öppnats en ny souvenirbutik med mycket smycken och sjalar osv.

Hamnpromenaden är på god väg. Men ännu inte klar..........

Förresten var jag i Mourtor(Sivota) i går em-kväll och satt och njöt av den underbara solnedgången. 1-0 till Mourtor för den har underbara solnedgångar. Nu är sommaren här....

Agapi

Senast redigerad av Agapi den 2005-05-03 klockan 00:24.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-03, 08:47
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi
Hej!

Åkte till Parga på en fika i dag.
Har inte vart där på ett tag. Det var jättemysigt!

Det var ovanligt mycket folk men kan tänka mig att de flesta var hem för att fira påsk. Men såg även en och annan turist.
De flesta är Holländare hörde jag av en bekant restaurangägare.

Ett nytt fint "glasscafe" har öppnat. Stort och fräscht med en lokal i ljusgrönt. Det låg en liten glassbutik där och en liten pita-giro restaurang bredvid, förut. De har alltså slagit ihop och omrenoverat hela stället.

Och jag som tyckte om giron som de hade där .

Sen har det öppnats en ny souvenirbutik med mycket smycken och sjalar osv.

Hamnpromenaden är på god väg. Men ännu inte klar..........

Förresten var jag i Mourtor(Sivota) i går em-kväll och satt och njöt av den underbara solnedgången. 1-0 till Mourtor för den har underbara solnedgångar. Nu är sommaren här....

Agapi

Tack för denna lilla "Parga-rapport", Agapi. Det låter härligt och höra att sommaren börjat på riktigt i Parga med omnejd nu. Om sisådär 3-4veckor sitter jag också där någonstans och njuter.

Hälsning
epiros

Senast redigerad av epiros den 2005-05-03 klockan 08:53.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-03, 10:20
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nya affärer

3-4 veckor låter så härligt så jag nästan storknar. Är litegrann avundsjuk kan man säga..

Vi vet ännu inte om vi har råd att åka på vår resa i augusti, eftersom vi ska flytta och det kostar några kronor. Men biljetterna har vi ju, så vi håller tummarna. I värsta fall får vi väl sova på stranden...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-03, 16:05
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
3-4 veckor låter så härligt så jag nästan storknar. Är litegrann avundsjuk kan man säga..

Vi vet ännu inte om vi har råd att åka på vår resa i augusti, eftersom vi ska flytta och det kostar några kronor. Men biljetterna har vi ju, så vi håller tummarna. I värsta fall får vi väl sova på stranden...

Hej Janet

Hade förhållandet varit omvänt hade jag nog oxå varit lite avundsjuk. Kanske blir du ännu mer avundsjuk om jag berättar att vi nästan har sommarvärme och strålande sol här i Malmö idag oxå

Hoppas flyttandet inte kostar er mer utan att ni med kan komma iväg på er resa i augusti. Håller tummarna

epiros
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-06, 17:32
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Tack för denna lilla "Parga-rapport", Agapi. Det låter härligt och höra att sommaren börjat på riktigt i Parga med omnejd nu. Om sisådär 3-4veckor sitter jag också där någonstans och njuter.

Hälsning
epiros

Njuta är verkligen det rätta ordet .

Agapi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-07, 21:00
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi
Njuta är verkligen det rätta ordet .

Agapi

Japp, njutning är ordet för maten, atmosfären, människorna, naturen och klimatet när man har semester
Vad heter njutning på grekiska förresten

Ha det gott
epiros
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-07, 21:57
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nya affärer

Oj skulle också vilja vara i Malmö såhär års, här i Umeå rinner regnet ner från himlen denna kväll.
Det är bra att du håller tummarna för oss epiros, kanske kan det hjälpa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-08, 12:02
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Oj skulle också vilja vara i Malmö såhär års, här i Umeå rinner regnet ner från himlen denna kväll.
Det är bra att du håller tummarna för oss epiros, kanske kan det hjälpa
Ja så här års är det inte dumt att befinna sig i "Vardens Mittponkt", Malmoe.

Men vintrarna är för j-ligt trista, för det mesta ligger regnet horisontellt i blåsten när lågtrycken dundrar in västerifrån, och grått och trist är det. Då är det skönt att tänka på härliga minnen från Grekland.

Klart jag håller tummarna

Ha det gott
epiros
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-09, 09:06
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nya affärer

Undrar om Kalmar har likadana vintrar som Malmö? Risken är stor eller hur? Det är nämligen dit vi ska flytta...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-09, 18:09
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Undrar om Kalmar har likadana vintrar som Malmö? Risken är stor eller hur? Det är nämligen dit vi ska flytta...
Nu tycker jag det egentligen är synd om vi förvandlar Agapis utmärkta Parga-rapport till en jämförelse av de meteorologiska förhållandena i Sverige.
Men det är klart att jämför du Umeå med Kalmar och Malmö så liknar väl väder- typen i Kalmar mer Malmö än Umeå.

Men jag vill ändå gratulera er till att det säkert blir enklare att hitta billigare resor till Grekland från södra Sverige till Grekland då ni ju kommer få närmare till kontinenten direkt via både Kastrup och Sturup

Mvh epiros
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-09, 20:54
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nya affärer

Tänkte inte på att det jag skrev var väldigt off-topic, sorry!

Japp, det blir underbart skönt att kunna hitta billiga resor, och då kan vi åka oftare (kanske?) till Parga och kolla in nya affärer Så, nu är vi tillbaka på topic igen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-09, 22:42
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Tänkte inte på att det jag skrev var väldigt off-topic, sorry!

Japp, det blir underbart skönt att kunna hitta billiga resor, och då kan vi åka oftare (kanske?) till Parga och kolla in nya affärer Så, nu är vi tillbaka på topic igen.
Nu är väl epiros själv ganska bra på att lämna ämnet? Eller hur kan han annars få ihop så otroligt många inlägg?

Ruby
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-10, 07:30
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

[QUOTE=Janet]Tänkte inte på att det jag skrev var väldigt off-topic, sorry!


Ibland snubblar tankarna, och fingrarna fladdrar över tangent-bordet, och ibland glömmer vi kanske bort att det mesta här trots allt handlar om nåt så angenämt som semester.


Ha det gott
epiros
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-05-10, 08:28
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Nu är väl epiros själv ganska bra på att lämna ämnet? Eller hur kan han annars få ihop så otroligt många inlägg?

Ruby
Om du läst mitt inlägg till Janet lite nog-grannare så skrev jag; "Egentligen tycker jag det är synd om VI förvandlar Agapis utmärkta Parga-rapport till osv."

Alltså bortser jag inte från att även jag tappar tråden ibland

Nu ser jag det ju inte som ett egen-värde att få ihop många inlägg som möjligt. Hela den här Kalimera-grejen är väl mer som en hobby som hänger ihop med mitt Greklands-intresse.Men några av mina inlägg har jag riktat till dig eftersom du bett om tips om boende-tips etc.på Lefkas bl.a. Hoppas dom kommer till användning


Ha det gott
epiros
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-05-11, 08:52
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Nya affärer

Vad heter njutning på grekiska förresten

Ha det gott
epiros[/QUOTE]


Det heter apolavsi. Med toning p[ o.

T'nkte [ka och bada i helgen men h;rde att det 'r fortfarande ganska kallt i vattnet. Helst i Mourtor(Sivota) d'r det 'r kallt i vattnet 'ven p[ sommaren, men h'rligt. Men min farbror Stavros som badar [ret om s'ger att det 'r varmt . Jag kanske 'r lite av en badkruka trots allt.

Approp[ Sivota skulle det vara en rekommendation kom jag just p[. Allts[ att ta en kombinationsvecka. 1vecka i Sivota och 1 i Parga. Sivota 'r lite lugnare liv i. Mindre men med underbara solnedg[ngar vid hamnen f;r romantiska, som jag d[ .

Idag har vi sol och fint. Ca 23 gradet just nu.
H[ller p[ och storst'dar.....PUH!

Ha en h'rlig dag!!
Agapi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-05-11, 09:52
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nya affärer

Farbror Stavros verkar vara modig som badar året om, även om det är i grekiska vatten. Men det sägs ju att sådant är bra, vinterbadande alltså, i alla fall här uppe i Norden. (?)

Hur stort är Sivota? Går det bussar dit från Parga? Det kan absolut vara ett alternativ för oss (om vi nu kommer iväg, peppar peppar). Åtminstone några dagar i Parga och några dagar i Sivota.
Finns det gott om rumsuthyrare där eller måste man förboka (tänkte om det är så litet..) eller vad tror du Agapi?

Kram på er alla!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-05-11, 13:49
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi
Vad heter njutning på grekiska förresten

Ha det gott
epiros

Det heter apolavsi. Med toning p[ o.

T'nkte [ka och bada i helgen men h;rde att det 'r fortfarande ganska kallt i vattnet. Helst i Mourtor(Sivota) d'r det 'r kallt i vattnet 'ven p[ sommaren, men h'rligt. Men min farbror Stavros som badar [ret om s'ger att det 'r varmt . Jag kanske 'r lite av en badkruka trots allt.

Approp[ Sivota skulle det vara en rekommendation kom jag just p[. Allts[ att ta en kombinationsvecka. 1vecka i Sivota och 1 i Parga. Sivota 'r lite lugnare liv i. Mindre men med underbara solnedg[ngar vid hamnen f;r romantiska, som jag d[ .

Idag har vi sol och fint. Ca 23 gradet just nu.
H[ller p[ och storst'dar.....PUH!

Ha en h'rlig dag!!
Agapi[/QUOTE]

Ja, Sivota är fint tycker jag oxå, lite speciellt med stranden på ön som man kan vada över till. Jag fick intrycket att det var många engelska charter-turister där. Det finns en webb-sida med lite reklam för boende och annat i Sivota som hittas med någon sök-motor som börjar på G och slutar på S. Bussar går det från Parga 4 gånger dagligen.

Ha det gott
epiros

Senast redigerad av epiros den 2005-05-11 klockan 14:02.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-05-11, 14:42
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nya affärer

Jag sökte själv, men på en sökmotor som börjar på G och slutar på S, och fann en bra sida med fina bilder över Sivota, Paxos och Igoumenitsa bland annat. Där fanns också fina lite äldre bilder.

Det verkar mysigt där, vi åker nog dit några dagar på väg mot hemresan från Korfu, smidigt när det går buss från Parga. Den går fort eller hur?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-05-11, 19:19
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Om du läst mitt inlägg till Janet lite nog-grannare så skrev jag; "Egentligen tycker jag det är synd om VI förvandlar Agapis utmärkta Parga-rapport till osv."

Alltså bortser jag inte från att även jag tappar tråden ibland

Nu ser jag det ju inte som ett egen-värde att få ihop många inlägg som möjligt. Hela den här Kalimera-grejen är väl mer som en hobby som hänger ihop med mitt Greklands-intresse.Men några av mina inlägg har jag riktat till dig eftersom du bett om tips om boende-tips etc.på Lefkas bl.a. Hoppas dom kommer till användning


Ha det gott
epiros
Jag menade inget illa, jag försökte bara skoja lite! Dina inlägg är alltid läsvärda och jag läser dem lika noggrant som jag läser alla andras inlägg här på Kalimera. Dessutom förstår jag att du inte skriver dem för att få ihop så många inlägg som möjligt. Men jag får väl ändå vara imponerad av mängden inlägg du har fått ihop?

Ruby - menar sällan något illa
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-05-12, 07:55
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nya affärer

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Jag menade inget illa, jag försökte bara skoja lite! Dina inlägg är alltid läsvärda och jag läser dem lika noggrant som jag läser alla andras inlägg här på Kalimera. Dessutom förstår jag att du inte skriver dem för att få ihop så många inlägg som möjligt. Men jag får väl ändå vara imponerad av mängden inlägg du har fått ihop?

Ruby - menar sällan något illa

Hej Ruby
Det är okey. Jag är lite trögfattad ibland, förstod inte att du skojade,
så jag miss-förstod dig helt enkelt

Ha det gott
epiros

Senast redigerad av epiros den 2005-05-12 klockan 08:24.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT