Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-01, 00:54
Ancan Ancan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Giftermål i Parga

Snart bär det av till Parga. Skall bli så underbart skönt att få komma bort ett tag. Men för att göra hela resan lite mera spännande o romatisk har vi pratat om giftermål.

Vi vet att det är väldigt ont om tid för att fixa allt, men är det någon som vet om man kan vända sig till någon om detta i Parga. Att skaffa papper här i sverige kan inte ta så lång tid hoppas jag. Vi hade tänkt något väldigt enkelt.
Hittade Pargaweddings, men den sidan gav mig dock inte så mycket. Alternativt är ju att gifta sig på arlanda innan man åker, men flyget lyfter 06:00 och det verkar så himla opersonligt för våran smak.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-01, 10:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftermål i Parga

Är någon av er grekisk medborgare? Annars är den enda möjligheten att ta med en svensk vigselförättare. I Aten däremot finns en svensk präst som har vigselrätt.

Skaffa papperen i Sverige gör ni på en kafferast.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-01, 11:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Giftermål i Parga

Dere kan gifte dere på rådhuset i Parga (går ut fra de har det der ), men regn med en måned i papirarbeid på forhånd. Dere må bruke noen dager i Parga FØR giftemålet for å få alt i orden - HVIS dere får det i orden... Gresk byråkrati er ikke å spøke med, nei!

Men for en romantisk idé! (Gjorde det samme selv, her i Nafplio)
Lykke til
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-01, 11:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Dere kan gifte dere på rådhuset i Parga
Ja visst kan de göra det, men då blir det inte ett juridiskt giltigt äktenskap, om båda är svenska medborgare. För det krävs en vigselförättare med svensk vigselrätt och sådan finns endast i Aten; prästen i Pireus och förmodligen någon på svenska ambassaden.

Men som sagt, men kan ta med sig en "egen" person med vigselrätt. Det finns inga lagstadgade krav på var vigseln ska ske, så då blir det en "riktig" vigsel, och sådant förekommer, det är inte så ovanligt som man kanske tror.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-01, 23:10
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Ancan
Alternativt är ju att gifta sig på arlanda innan man åker, men flyget lyfter 06:00 och det verkar så himla opersonligt för våran smak.
Vi gifte oss förra året i samband med en resa till Grekland. Efter lite undersökningar här hemma kom vi fram till att det vore enklast att göra det här i Sverige, men vi hade inte heller lust att göra det på Arlanda. I stället valde vi att gifta oss i Sigtuna rådhus - Sveriges minsta rådhus - som inte ligger så långt ifrån Arlanda. Det går direktbussar till Arlanda därifrån så det passade utmärkt för oss, men då gick flyget på eftermiddagen och inte klockan sex på morgonen...

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-02, 07:36
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Giftermål i Parga

V i gifte oss på Arlanda i maj förra året,5.30 på morronen,och för oss var det inte opersonligt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-02, 10:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Giftermål i Parga

[QUOTE=Elisabet]Ja visst kan de göra det, men då blir det inte ett juridiskt giltigt äktenskap, om båda är svenska medborgare.


Virkelig? det er rart at Norge og Sverige har ulike regler her! Skulle tro at i disse EU/EØS-tider var reglene like over alt. Da vi giftet oss i Nafplio var det ingen problem med gyldighet, verken i Norge eller Hellas, og vi er begge norske statsborgere.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-02, 12:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Giftermål i Parga

I så fall är det nog skillnad. Jag har aldrig hört att svenskar kan gifta sig nån annanstans i Grekland än i svenska kyrkan i Pireus (och tidigare också på Rodos).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-02, 12:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Da vi giftet oss i Nafplio var det ingen problem med gyldighet, verken i Norge eller Hellas, og vi er begge norske statsborgere.
Detta förvånar mig verkligen. Har någon av er dubbelt medborgarskap möjligen?

Jag har letat lite på nätet om norska vigslar utomlands och kan inte hitta något annat än att även norsk lag kräver att en person med norsk vigselrätt förrättar vigseln. Men jag garderar mig mot att jag inte hittat all info; kunde ni göra det så går det naturligtvis!

En annan sak som förekommer är att man gifter sig utomlands enligt det landets ordning, för att man vill vara gifta inför varandra men inte inför det egna landets myndigheter. Det är dock inte alla länder som tillåter den typen av vigslar utan kräver att minst den ena är medborgare i landet.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-02, 19:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Giftermål i Parga

Vi er norske statsborgere begge to, og kun det.

Vi måtte få en vanlig attest for giftemål fra myndighetene i Norge, underskrevet også av våre (greske) forlovere. Denne, sammen med begges fødselsattest, fikk vi oversatt til gresk av autorisert translatør. Dette, og så vidt jeg husker kopi av passene, sendte vi til vår greske forlover som da bodde i Nafplio. Han kontaktet borgermesterens kontor osv.

Vigselsattesten vi fikk etter bryllupet i Hellas sendte vi til oversettelse, og sendte så den norske og greske versjonen til norske myndigheter.

Det var det!
Og vi er lovformelig gift
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-02, 21:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftermål i Parga

Det låter lite krångligt, men jättemysigt! Och häftigt! Får man fråga om ni hade någon bröllopsfest och hur ni firade den?

När jag läste detta tänkte jag som du att det är märkligt att lagarna skiljer så mellan Sverige och Norge - kring sådana här frågor gäller ju annars ofta ganska stor internationell samstämmighet. Funderade om det finns någon möjlighet att gifta sig utomlands som jag har missat – och minsann! Efter en stunds letande hittade jag en tredje möjlighet; en vigsel mellan svenska medborgare i utlandet är giltig i Sverige om landets lokala myndigheter har auktoriserat vigselförrättaren. De papper som behövs är personbevis och hindersprövning översatta till engelska (eller annat språk om landet man gifter sig i kräver det) samt om man är skild ett intyg på det. När man kommer hem ska vigselbeviset registreras och först då är vigseln giltig i Sverige.

Dessutom finns olika regler i olika länder. Om man till exempel vill gifta sig i Tonga måste minst en av parterna ha vistats i landet minst sex månader i följd innan vigseln 30 dagar och 10 dagar krävs i vissa andra länder. För kyrklig vigsel krävs vanligen att minst den ena tillhör samma trossamfund som den kyrka man vigs i.

Kort sagt borde det vara fullt möjligt att gifta sig i rådhuset i Parga. Men det kräver nog planering i god tid.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-03, 16:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
en vigsel mellan svenska medborgare i utlandet är giltig i Sverige om landets lokala myndigheter har auktoriserat vigselförrättaren. De papper som behövs är personbevis och hindersprövning översatta till engelska (eller annat språk om landet man gifter sig i kräver det) samt om man är skild ett intyg på det. När man kommer hem ska vigselbeviset registreras och först då är vigseln giltig i Sverige.
Jag tänkte väl att den möjligheten borde finnas kvar. Jag har nämligen gjort det en gång. Och det fungerade hur enkelt som helst.

Den skilsmässan är dock klar sedan många så jag funderar på om jag blir bigamist nästa gång... För jag är ju inte skild i det landet. Fast där fick man ha 3 (!) fruar så där är det grönt

Citat:
Kort sagt borde det vara fullt möjligt att gifta sig i rådhuset i Parga. Men det kräver nog planering i god tid.
Det borde fungera utan problem så länge vigselförrättaren är auktoriserad som du skriver.

Ancan: Kolla med Pastorsexp. De bör ha koll på hur det ska fungera. Annars får de väl ta reda på det åt dig!

Peter
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-05-03, 17:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Kolla med Pastorsexp. De bör ha koll på hur det ska fungera.
Den tiden är förbi Peter. Det är till Lokala skattemyndigheten man ska vända sig. På pastors bokar man bara tid och präst numer. OM man vill ha sån.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-05-03, 17:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det låter lite krångligt, men jättemysigt! Och häftigt! Får man fråga om ni hade någon bröllopsfest och hur ni firade den?
.
Det var en utrolig fin opplevelse. På borgermesterens kontor var det fullt av kjente og ukjente (!). Vielsen var selvsagt på gresk, men vi klarte da å si "ne" der vi skulle. Vi tok opp alt på dvd, og senere fikk vi vigselstalen oversatt.

Om kvelden hadde vi middag med de nærmeste her i Hellas, ingen i Norge visste nemlig at vi skulle gifte oss. Det fikk de vite per telefon og e-post etter at vi hadde gjort det. Lørdagen etter vi kom hjem hadde vi "åpent hus" for venner og familie.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Den tiden är förbi Peter. Det är till Lokala skattemyndigheten man ska vända sig. På pastors bokar man bara tid och präst numer. OM man vill ha sån.
Man kan i tillegg også henvende seg til den greske ambassaden. Vi fikk hjelp av den greske ambassaden i Oslo da vi giftet oss.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-05-04, 10:15
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Giftermål i Parga

Jovisst är det juridiskt giltigt att gifta sig borgerligt i Grekland! Gjorde det själv för snart 10 år sedan, och vi skickade bara in luntan med papper till skattekontoret när vi kom hem. Och vi är "pursvenska" båda två och även gifta även juridiskt sett. Det du talar om Elisabeth, är nog innan vi gick med i EU. Men som sagt, det krävs lite pappersexercis före, man ska bla ha med sig personbevis översatta av auktoriserad översättare. Ska man däremot gifta sig via svensk ambassad stämmer det att det är få platser i världen som har svensk vigselförrättare. Men en grekisk borgmästare att få säga "nai" till är väl inte fel?
Hälsar Lenada
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-05-04, 10:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
Ursprungligen postat av lenada
Men en grekisk borgmästare att få säga "nai" till är väl inte fel?
Bara han är rik så
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-05-04, 12:55
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Giftermål i Parga

Jag ska på bröllop mellan två svenska medborgare i kapellet i hamnen i Korfu stad i sommar, så nog går det. Dock är det en jäkla massa papper och tolkar och översättare som ska till, och så ska det visst annonseras i varenda tidning i hela Korfu-området i förväg för att det ens ska komma på fråga. Tokigt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-05-04, 18:23
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Giftermål i Parga

Det räcker med att annonsera i en tidning, sedan ska annonsen klippas ur och tas med till kommunaltjänstemannen/kvinnan så de kan häfta fast den i "akten". Men visst är det lite stökigt, men det var en del av charmen tycker jag. Eller som min man brukar säga: vi hade ju verkligen betänketid innan allt byråkratiskt var klart.
/ Lenada
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-05-04, 19:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
Ursprungligen postat av lenada
visst är det lite stökigt, men det var en del av charmen tycker jag.
Hade ni någon fest då och hur i så fall?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-05-05, 22:29
Ancan Ancan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: Giftermål i Parga

Tack så mycket för alla era svar. Vi skall fundera på detta nu och sedan då ev åka och få lite papper. Så om två veckor kanske man är gift.
Men även om det inte blir någe giftermål så längtar jag någe oerhört till resan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT