Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-20, 14:44
AlmaSaga AlmaSaga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 2
Standard Första gången till Parga!

Hej!

Vår familj ska för första gången åka till Grekland i juni - till Parga! Ju mer jag läser om Parga desto gladare blir jag; det verkar vara ett underbart ställe.

Vi ska bo på Elena. Jag har läst en massa recensioner och är nöjd med valet av (lägenhets)hotell. Har nån bott där och kan rekommendera mataffär/bageri/taverna i närheten?

Vilken strand är "bäst"? Som jag förstår det är stadsstranden (Krioneri) närmast från Elena. Eller Piso Krioneri. Är det lätt att komma till fots till Valtos stranden? Är det trångt på stränderna i juni? Finns där strömmar? Kallt vatten i juni?

Hur brukar vädret annars vara i juni (vi kommer 10.6)? Kan det vara svalt om kvällarna? Eller förfärligt varmt om dagarna?

Och Lichnos - enligt google är det nästan 5 km från hotellet. Men då är väl promenaden längs med vägar, jag är mer intresserad av att vandra genom olivlundarna. Finns det bra med skyltar så man hittar?

Funderar även över utfärder. Vi vill så gärna till Meteora. Är en bussutfärd att föredra framom att hyra bil? Det blir ju ganska dyrt för en 5-personers familj. Min man tycker ändå att en bussutfärd låter bekvämt

Även en båtutfärd till Paxos-Antipaxos står på önskelistan. Åka tåg upp till borgen. Floden Styx vore också intressant... Jag inser ju att det blir dyrt att åka på allt. Så tips, tack!

Finns det nåt som vi absolut inte får missa under våra 2 veckor i Parga? Tips på god grekisk mat?

En massa frågor - hoppas nån av alla Parga experter på forumet kan svara på nån!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-27, 22:11
arizona arizona är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Ulrica Johansson
Inlägg: 30
Standard Sv: Första gången till Parga!

Hejsan!
Jag åker också till Parga för första gången i vår. Jag beställde E-guiden här på Kalimera..den var verkligt bra..många fina tips..så det tipsar jag dej om
Hoppas ni får en underber resa..det tror jag vi båda får!!

Hälsn Ulrica!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-28, 17:28
AlmaSaga AlmaSaga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 2
Standard Sv: Första gången till Parga!

Tack för ditt svar Ulrica!

Jag skulle gärna köpt e-guiden, men det går tyvärr inte om man inte bor i Sverige. Synd!

Är övertygad om att vi får en underbar resa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-24, 14:04
PeterJk PeterJk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 8
Standard Sv: Första gången till Parga!

Ah, måste man bo i Sverige för att kunna köpa den.

Senast redigerad av Kalimera den 2014-01-03 klockan 09:24. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-24, 20:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Första gången till Parga!

Hej,

Tips om det man inte ska missa. Det jag uppskattade mycket är just det du frågar om beträffande Lichnos-stranden. Att ta sig dig från stan är en härlig promendad genom en magnifik oliv-skog. Gå till (södra ?) ändan av hamnpromenaden. Passera ut ur stan förbi "rosa hotellet" sen ger det sig vartefter. C:a 1 timmas promenad genom olivskog. Mycket vackert. Lichnos-stranden är vacker och har en tjusig bergvägg som fond. Blir man hungrig och törstig finns taverna. Under sägsong badbåt till/från stan. Annars taxi om man inte orkar gå tillbaka.

Betr badstrand så tycker jag att Valtosstranden är mycket bra. Grovkornig sand. Fint vatten. Promenaden dit från hamnpromenaden innebär (norrut?) 10 min i trappor uppåt (förbi borgen) och sedan 10 min mindre asfaltväg nedåt. Bra strand med strandservice, tavernor och minibutik.

Betr. Kalimeras e-guide. Klart läsvärd! Har för mig att någon kreativ Kalimeramedlem har haft någon bra lösning på support för kalimerianer som finns utomlands och vill köpa. Hör av er!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT