Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-15, 12:52
anni anni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 13
Standard Parga i september

Hej alla greklandsälskare!

Har läst vad ni skrivit om Parga här på Kalimera och har blivit smått förvirrad. Vi är två damer som tänker åka dit i mitten av sept (jag stannar två veckor, kompisen en).
Nu undrar jag om det är rätt ställe för oss. "Turistigt, dålig mat" osv. Jag har varit på en del öar tidigare och visst har det funnits turister, men jag har oftast hittat lite lugnare platser (typ västra Lefkas istället för östra). Var ska man bo i Parga om man inte vill bo "mitt i smeten"? Är hotell som Ionian Beach och Byzantion (Apollo) att föredra framför mer centralt belägna?
Utflykterna och sevärdheterna runt Parga verkar det inte något fel på, men jag vill känna att jag kan ta det lugnt hemomkring också (jag sitter mycket och målar).

Anni.
Ny medlem.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-15, 13:32
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Parga i september

Citat:
Ursprungligen postat av anni
Var ska man bo i Parga om man inte vill bo "mitt i smeten"? Är hotell som Ionian Beach och Byzantion (Apollo) att föredra framför mer centralt belägna?
När vi åkte till Parga med Ving bodde vi på Villa Perivoli som ligger strax "ovanför" hotell nr 10 (Olympic Studios) om du jämför med Apollos hotellkarta. Vi upplevde det som väldigt lungt ca. 10 min promenad till stranden/bykärnan (Parga är en liten by med närhet till allt).

Min minnesbild av området kring Ionian Beach och Byzantion var att det kändes som att hotellen låg lite väl långt borta från "centrum", det fanns någon Supermarket och taverna/restaurang i närheten om jag inte minns helt fel.
Om ni väljer dessa hotell får du ta i beaktande att varje gång ni vill in till "centrum" blir det till att vandra över berget med fortet och det är en ganska brant backe... (man kan i.o.f.s. åka taxibåt till centrum)

Sedan är nog den värsta turistströmmen över om ni åker i mitten av september så ni behöver kanske inte trängas med så fruktansvärt många andra turister?

//Åke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-15, 13:59
anni anni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 13
Standard Sv: Parga i september

Tack Åke för svar. Det hjälpte mej en del. Du har rätt, man vill inte slita ut sej helt om man ska in till byn. Jag ska undersöka "ditt" hotell. Har du någon uppfattning om maten?

Anni
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-15, 14:06
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Parga i september

Apollos "Villa Rosa" ligger lungt och fint längst söderut i staden med berget bakom, ingen trafik, direkt vid stranden, 5-10 minuter längs strandpromenaden till centrum. Bara tre rum med havsutsikt/balkong så boka tidigt.

//PO

Från rum nr 1.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-15, 14:33
anni anni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 13
Standard Sv: Parga i september

Tack PO. Ska genast undersöka även Villa Rosa. Bra matställen, någon?

Anni
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-15, 14:48
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Parga i september

Citat:
Ursprungligen postat av anni
Har du någon uppfattning om maten?Anni
Vi överlevde i all fall

Jag vet att på gamla forumet Klicka här! fanns det tips på bra restauranger och det står säkert även om bra restauranger under denna rubrik samt kolla läsarbreven (Läsarhörna -> Resebrev 2006 -> Resbrev 2005 i menyn till vänster) ELLER köp Jannes e-guide!

//Åke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-15, 14:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Parga i september

Citat:
Ursprungligen postat av anni
Nu undrar jag om det är rätt ställe för oss. "Turistigt, dålig mat" osv.
Anni, ta det lugnt! Det finns lika många uppfattningar om olika resmål som det finns resenärer, tror jag. Det enda man helt kan lita på är rekommendationer från folk som man känner utan och innan - och sitt eget omdöme.

Jag skulle absolut inte känna mig avtänd inför Parga! Bilda dig din egen uppfattning, den kanske skiljer sig helt från det du läst på Kalimera. Dessutom är det ju jättemånga som är Pargafrälsta här, glöm inte dem
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-15, 15:07
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Parga i september

Vi var bara en vecka i Parga men fann inget fel på maten, möjligen är den mer italienskinspirerad än vanligt men god nog åt oss.
Vi hittade (saxat från gammal tråd) två bra mathak i Parga:

Restaurang Villa Rosa, sista huset söderut längs stranden, lila med gula knutar, går ej att missa, bla mkt bra pasta. Lite dyrt.

Pizzeria Oscar i andra änden, nästan framme vid bergväggen. Oscar är trevlig och spexig, gör dessutom riktigt goda pizzor. Bra pris.

//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-15, 15:35
anni anni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 13
Standard Sv: Parga i september

Tack för alla tips. Jag kollar på allt.

Har bestämt oss för Parga. Dumt att vara vara så änslig, kanske. Har ju haft jättelyckade semestrar alla de andra gångerna jag varit i Grekland.
Ska genast gå och boka en resa!

Återkommer säkert.
Anni.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-15, 16:18
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Parga i september

Citat:
Ursprungligen postat av anni
Tack PO. Ska genast undersöka även Villa Rosa. Bra matställen, någon?

Anni
2 av mina favorit-tavernor; Taverna Sakis uppe på höjden på vägen från borgen o upp mot hotel Palatino, bra grekisk "husmanskost" till bra priser, mysigt ställe att sitta på när solen börjar gå ner. Samt Dokos Taverna i utkanten av Parga, längsinfartsvägen till byn, mellan fotbollsplanen o BP-macken. Lite "lugnare" läge än Sakis, men också helt godkänd grekisk mat till bra priser o trevliga ägare. Båda ställena klarar sig bra utan inkastare

Go spis
Tommy
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-15, 18:17
Melan Melan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 11
Standard Sv: Parga i september

Jag rekommenderar verkligen lägenhets hotellet vekios på valtosbeach. Fantastisk utsikt från de stora balkongerna! det ligger precis vid stranden, men vi upplevde de aldrig för livligt. På kvällarna var det så stilla det kunde vara! Lagom avstån in till stan! Bättre kunde vi inte ha bott!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-21, 08:38
Olsson Olsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 35
Standard Sv: Parga i september

Här kommer en rekommendation till: Hotell Angela. Ligger vid den lilla Krioneri-stranden. Jättetrevligt hotell med svensktalande ägare. Frukosten serveras i en fantastisk miljö, en liten terass mellan hotellet och stranden. Att starta med den utsikten varje morgon var inte dumt. Lagom avstånd till centrum, trevlig strand, liten supermarket och ett kondis alldeles intill.

Vi var där precis i början av september, då avtog den värsta turiststömmen (det var mycket italienare och greker där de första dagarna).

Parga är en toppenresmål! Ni kommer säkert att ha det härligt. /Olsson
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-21, 14:04
anni anni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 13
Standard Sv: Parga i september

Det låter mycket trevligt alltihop. Tack för alla tips. Det blir fullt schå att besöka alla restauranger och vackra utsiktsmål ni rekommenderar. Hur ska jag hinna måla?
Jag har bokat resa 18 sept-2 okt. Det blev hotell Milos en bit upp i byn. Hoppas det är OK också.
Är det lätt att ta sej till småöarna utanför? Är stränderna bättre där? Tar gärna emot fler bra och personliga tips gällande Parga.

Anni
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-21, 14:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga i september

Du kommer att få en underbar semester i Parga!
BRA val! Vi har både bott mitt i smeten , halvvägs upp i trappan till fortet, och dels långt bort på Valtosstranden med 20 min promenad till centrum. Lika trevligt båda gångerna!!
HA det gott!!

Lissi- som nog hinner med ett par dar där i sommar också!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-21, 15:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Parga i september

Citat:
Ursprungligen postat av anni
Är det lätt att ta sej till småöarna utanför? Är stränderna bättre där?
Anni
I Parga finns de gott om små resebyråer som säljer biljetter till Paxos/Antipaxos, Korfu mfl. Försök fixa en övernattning på Paxos, utflyktsbåtarnas uppehåll är bara ett par timmar, jag tyckte det blev för bråttom.

//PO
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-02-21, 16:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga i september

Jag åkte med Marco Polo som har en mycket charmig kapten. Bra båt och allt fungerade perfekt.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-02-21, 20:53
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: Parga i september

Ganska kort resa men risk för sjösjuka även vid relativt lugnt väder.
Paxos och Antipaxos var turisttäta men det finns möjlighet att göra en del fynd i affärerna, bland annat olivtvålar.
Stoppet med bad från båten en vanlig företeelse på de flesta turistresor.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-02-22, 08:18
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Parga i september

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag åkte med Marco Polo som har en mycket charmig kapten. Bra båt och allt fungerade perfekt.

Eva
Vi var oxå helnöjda med Marco Polo - rekommenderas starkt
//Åke
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-01-09, 13:05
Jacob Jacob är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 3
Standard Sv: Parga i september

Citat:
Ursprungligen postat av Melan Visa inlägg
Jag rekommenderar verkligen lägenhets hotellet vekios på valtosbeach. Fantastisk utsikt från de stora balkongerna! det ligger precis vid stranden, men vi upplevde de aldrig för livligt. På kvällarna var det så stilla det kunde vara! Lagom avstån in till stan! Bättre kunde vi inte ha bott!
Tjena!
Jag och min flickvän tänkte åka till Parga nu i sommar och sitter o funderar på att välja Vekios som hotell. Undrar bara vad du tyckte om hotellet? Hur är rummen, frukosten, läget, personalen m.m. tack på förhand!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT