Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-29, 03:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sugen på nått Grekiskt?

Kan Janne & Camilla, så kan jag! Nu var det ett tag sedan jag skrev sist och just nu är längtan efter Kreta stor…


Men det går att fixa substitut i alla fall till magen. Jag lekte lite i köket efter att ha kollat i min samling från ”Mama Katerina” catering service! Hittade detta och försvenskade det lite.


Fråga mig inte om rotsellerin, för det var ”Mamma Rosetti” som lärde mig det i slutet av 60-talet med ett tal om att smaker ska balansera. Hon var en äkta italiensk matmorsa (skomakarens fru). Tomater kräver rotselleri sa hon, och därmed basta! Plus timjan och lite andra kryddor… Vitlök ska vi inte tala om på den tiden. Jag tror vi var den enda familjen på Hornsgatan som efterfrågade den ”exotiska” kryddan vitlök på den tiden… i slutet av 50-talet.

Om ni inte visste det så hade vi vedspis till jag fyllde 12 år. Mormor hade det hela livet!

Rosettipojkarna var mina lekkamrater (skomakarens ungar) från barndomen och jag åt hemma hos dem ganska ofta och kom hem och luktade ”faen” enligt morsan. Hon lärde sig med åren då jag införde lite nytt i Wiman’s kök (vitlök och tomater). Enligt många då så luktade man ”Turk eller Grek” om man hade ätit något dylikt.


Det ska väl sägas att jag har lagat mat sedan jag var ca: 7 år gammal p.g.a. en sjuklig morsa och en sjöofficer till farsa (han kom hem när jag var 11 år). Någon måste ju sköta ruljansen. Och jag älskar att ta ut svängarna i köket som jag anser vara min region. Jag har även lärt mig basmat enligt min mormor på svenskt vis. Min förkärlek ligger i det grekiska köket, men det italienska är mycket nära. Svensk husman går bra det med, men det ska vara med det gamla stuket, inga nymodigheter tack! Allt jag gör idag är nästan samtliga s.k. långkok, men det är det jag känner till och är bäst på.


Jag ville bli radiotekniker i det militära, men de tyckte att jag passade bättre i köket så jag blev matlagare (kock) i stället. Okej, jag vet hur man gör ärtsoppa till 5000 personer i fält så det är ingen fara, jag vet vad jag gör. Hungriga beväringar är världens mest tacksamma publik! Nu fick jag ett anfall och gjorde detta:


Gigantes med lamm (Ulf) i gryta 5 liter (Med Katerinas välsignelse)

1,2 kg lammstek (tärnad i bitar)
1 pkt Saltå extra stora vita bönor (500 gr)
Några lagerblad (6)
Några korn Szechuanpeppar (15 st., hade inget annat)
Vatten
1,5 stor gul lök delad i stora bitar (1,5 beroende på att den ena löken var dålig till hälften)
¼ rotselleri i strimlor (matberedaren)
½ vitlök hackad i småbitar
3 burkar hela skalade tomater (X-tra i juice)
1 pkt grovkrossade tomater (Coop)
Olivolja efter behov (1-2 dl)
5 msk tomatpuré (ung. en halv tub)
2 buljongtärningar (nöt eller höns)
Timjan (massor) och vitpeppar till köttet

Bönornas egen procedur:
Blötlägg bönorna i minst 24 timmar.
Häll av vattnet och skölj bönorna noga i kallt vatten.
Koka bönorna i 10-15 minuter. Byt vatten och skölj av bönorna i kallt vatten. (Det är skummet från det första koket som ska bort).
Koka bönorna i nytt vatten med lagerblad med en eller två buljongtärningar och pepparkornen i 45 minuter.
Häll av vattnet och skölj i kallt vatten. Provsmaka bönorna! De ska vara ganska hårda med ett visst tuggmotstånd samt med lite smak av buljongen.

Grytan:
Fräs löken tillsammans med olivoljan och häll i det kryddade tärnade lammköttet.
Låt detta fräsa under omrörning tills köttet och löken fått färg.
Häll i 2-3 burkar tomater och låt det koka upp. Tillsätt tomatpuré, rotselleri och en skvätt vatten. Låt det hela koka upp och bli varmt. Häll över de kalla bönorna och lite olivolja.
Rör om ordentligt och låt det hela småputtra i 2-3 timmar. Om det behövs vatten så häll i en skvätt. Provsmaka och tillsätt vitlöken och eventuellt den extra grovhackade tomaterna, kanske lite mera timjan. Låt allt bli varmt igen till det börjar koka. Det gör inget om detta kokar en eller ett par timmar till, det blir bara godare. Du kan behöva fylla på med lite mera hackade tomater, men det gör inget. Detta är ingen snabbmat utan ett typiskt grekiskt långkok.
Värm gärna några vitlöksbaguetter under tiden och ta ett glas vin eller två…

Hela huset luktar bytaverna efter detta kok. Avätes under andakt och känn hur den grekiska känslan infinner sig. Mina grannar undrade vad jag höll på med då det luktade i hela trapphuset, så jag bjöd in dem till att avsmaka och det föll mycket väl ut.


Nu kan jag inte garantera om det var vinet eller maten som föll bäst ut, men de gick hem till sig nöjda i alla fall. Idag till lunch blir det bräckt skinka med stekt ägg och råstekt potatis.


//Ulf

Senast redigerad av UlfWiman den 2013-01-29 klockan 03:22.
  #2  
Gammal 2013-01-29, 05:37
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

Jag "hittade" rotselleri (hör och häpna) i december förra året. Sedan dess använder jag den till det mesta. En potatisgrätäng med inblandad rotselleri är supergott!
Och som du säger Uffe, långkok är den bästa maten. Dillkött, pepparrotskött, stifado, kalops, ja listan kan göras lång.
Birgitta.
  #3  
Gammal 2013-01-29, 06:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

Det låter jättegott! Stor tjockbottnad kastrull har jag. Men maken vägrar att äta lamm, kan jag ta något annat i stället?
  #4  
Gammal 2013-01-29, 08:13
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

Jag har ocså gjort gigantes och hittade typ kalopps kött ,nöt. Men nästa gång skall jag prova med fläsk el lamm
  #5  
Gammal 2013-01-29, 13:19
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

@Monica: Det går lika bra med gris eller kalv...

Senast redigerad av UlfWiman den 2013-01-29 klockan 13:27.
  #6  
Gammal 2013-01-29, 14:52
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

Dette må prøves! Hørtes kjempegodt ut
Astri
  #7  
Gammal 2013-01-29, 15:27
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

Uffe du måste prova att göra soppa på selleri, nja inte till 5000 beväringar utan ett lagom hemkok.
lars
Kriti stin kardia mou
  #8  
Gammal 2013-01-29, 17:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

Dette høres virkelig kjempegodt ut, Ulf
- og må prøves
Takk for gode tips, at Tomater "trenger" rotselleri visste jeg ikke - men siden jeg er veldig glad i selleri, var det godt nytt for meg
En av mine favoritter er Svineragu m/selleri/ "xirino me selino", det lager jeg fhv ofte hjemme, men best er den jeg får på "To Saiitta" i Plaka(Athen) og hos min vertinne i Kardamili
  #9  
Gammal 2013-02-04, 20:31
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Sugen på nått Grekiskt?

Rotselleri..ja,rotsaker över lag i grytor o soppor är gott.Åt Boreki(tror jag det heter)på Kreta.Enkelt o gott.En typ av potatislåda...Bästa matrundan fick jag i höstas på seglingskursen,utgång från Poros...en hamn/kväll o olkika tavernor.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT