Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-07, 15:50
poross avatar
poros poros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 47
Standard Flyga till Naxos

Hemma från första Greklandssemestern! Smakar mer! Naxos lockar väldigt. Hur gör man då? Vi tänkte att eventuellt flyga till Santorini (är det närmaste flygplatsen?), ta oss till Naxos och bo där några nätter och sedan åka tillbaka till Santorini för att bo där två-tre nätter innan vi flyger hemåt igen. Det är två öar som lockar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-07, 18:08
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Flyga till Naxos

Ja Santorini är närmaste flygplatsen, sedan tar man båten till Naxos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-07, 18:18
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Flyga till Naxos

Hej !
Har idag kommit hem från mina 4 veckor på Naxos , till ett höstlikt och kallt Sverie, lämnade Aten i går morse 27 + kl 9.00 när jag stod och väntade på flygbussen ut till flygplatsen. Visst är det närmast att flyga till Santorini..men då är ni bundan till chater flyget.. dvs Apollo. vet inte riktigt när dom börjar och slutar sin säsong.
Jag själv flyger alltid med SAS direktflyg till Aten, tar färjan ut till Naxos och njuter....från första stund tills den sista. Bokar man tidigt på året flyger du billigt även med SAS.. vet inte när ni tänkt åka igen. Men chatern till Satorini har nog slutat för säsogen...
Om ni inte vill åka båt från Pireus går det att flyga inrikes flyg till Naxos...kostar ca 65 € per pers och tar ca 35 min. men måste bokas i god tid , då planen är små.
Blue star från Pireus kåstar ca 29-30 €
Jag själv skulle stanna längre på Naxos , tycker Satorini mer är en dyr transfer Ö, ingen plats där jag själv skulle stanna längre än max 1 dygn, men det är vad jag tycker. Hör gärna av er om ni vill ha lite mer tisp omm Naxos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-08, 13:08
poross avatar
poros poros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 47
Standard Sv: Flyga till Naxos

Tack för svaret. Då kanske vi var samtidigt i Aten. Vi kom dit kl 11 på fm i lördags 6/10. Du får gärna berätta massor om Naxos. Vet just ingenting. Vi gillar när det finns att göra. Sevärdheter, shopping, mycket restauranger. Fina stränder. Hur lång tid tar det med båten från Pireus till Naxos? Santorini är inte viktigt, det kanske finns någon annan ö i närheten som är mysig? Har nyss kommit hem från Grekland, men längtar redan till nästa resa. Dessvärre blir det inte förrän till hösten 08. Slutet av september skulle jag tro. Men det är alltid roligt att kolla lite på nästkommande resmål. Att ha något att längta till.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-09, 10:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flyga till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av poros Visa inlägg
Santorini är inte viktigt, det kanske finns någon annan ö i närheten som är mysig?
Det finns många andra fina öar i närheten, men när det gäller Santorini så måste man bilda sig en egen uppfattning och ska inte lyssna på andra. Det är en ö som de flesta antingen älskar, hatar eller till och med älskar att hata.

Men en sak är säker: det är bara på få, enstaka och små områden det är dyrare där än på andra öar. På andra ställen kan det vara billigare.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-09, 12:48
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Flyga till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
När det gäller Santorini så måste man bilda sig en egen uppfattning.
Alldeles rätt, vi hade väldiga fördomar mot Santorini innan vi åkte, men när vi väl kom dit blev vi helt stumma, jätte vackert och för den utsikten betalar man med nöje lite mer. Jag skulle nog inte stanna på Santorini i en vecka, men en dag mellan Naxos och Sverige är perfekt.

Här är lite Naxos-tips!

Lycka till, ni kommer att få det jätte bra på Naxos, en underbar ö!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-09, 14:26
poross avatar
poros poros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 47
Standard Sv: Flyga till Naxos

Åhhh, nu längtar man ännu mer! Jesses, ett helt år dit. Mailade ett hotell igår och fick svar på kvällen. Villa Naxia. Det ligger vid stranden (St George) och har nära till stan. I september har de ett pris på 35 euro per natt. Billigt tycker vi. Hotellet är enligt AirTours klassificeringar ***+. 10 rum. Vet inte ännu hur vi ska göra. Antingen flyger vi med AirTours och då ska det kosta (priser för 2007) ca 4.200 kr för en vecka (+ transfer och flygtillägg) Eller så flyger vi på egen hand till Aten, båt från Pireus och bokar hotellet på egen hand. Frågan är bara om det blir billigast. Två frågor till: är det varmt i vattnet i slutet på september? Nu när vi var på Poros var det kyligt värre. Och hur ligger priserna på restauranger? På Poros åt vi jättegod mat för 7-8 euro. Svägerskan som ska med oss nästa år har precis kommit hem från Cypern och där var det INTE billigt. 160 kronor för en köttbit och 40 kronor för en öl. Så hon tycker nog det är kul om priserna ligger lägre på Naxos.

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-09 klockan 16:09. Anledning: otillåten länk
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-09, 14:44
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Flyga till Naxos

Naxos är en billig ö när det gäller det mesta.

Vi åt middag 2 pers. varsin huvudrätt, delade på en Grekisk sallad, dricka X 4 .... ibland efterrätt eller förrätt. 25-30 euro.

Såg på flera ställen i Naxos stad, moussaka, souvlaki m.m. för ca. 5 euro, så man kan komma undan billigare.

Vårt favorit-gyrosställe ligger mitt på hamnpromenaden, gröna markiser och man "beställer inomhus", det enda av de vi hittade som hade kyckling-gyros, vilket enligt mig är godast. pita-souvlaki blir aldrig lika gott. 1.70 euro. SUPERGOTT!!


Förboka inte, välj på plats.

Senast redigerad av Siri A den 2007-10-09 klockan 14:50. Anledning: Tillägg av text!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-09, 18:48
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Flyga till Naxos

Kolla Sterling, man kan flyga billigt från Göteborg till Ahten i september/oktober. Ett toppen matställe är rest Meltemi, vi åt där många kvällar nu i slutet av september, jättegod mat och personligt bemötande. Världens godaste potatis och en rätt gjord på kikärtor som var mkt god. För mig som är vegetarian fanns det alltid något gott att äta. De har öppet året om. Jättetrevlig personal!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-09, 19:12
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Flyga till Naxos

Naxos, som en av mina favoriter bland öarna, fick mig som besökare även i år.
14dagar i sept. Helt underbart väder. Några blåsiga dagar, men inget regn (tyvärr- för alla öbor)Vattnet i sept. brukar vara underbart ca 25-26grader. När det gäller att ta sig till Naxos så är jag numera så bekväm att jag flyger från Aten. SAS till A och sedan inrikes för ca 50 -60EU (beror när på dagen man åker). Boka i god tid bara. Jag brukar sedan snurra runt på olika öar. Varje ö i Cycladerna har sin charm. Jag kan berätta i timmar om så gott som varje. OK,då, Syros kanske inte ligger i topp.
När det gäller boende och mat på Naxos, så är utbudet i september stort. Att bo i ett bra dubbelrum med AC mellan 35 - 60EU, beror på var det ligger. I Choran något dyrare änt ex Agia Ana. Mat finns det ett utbud av som täcker alla smaker och plånböcker. De nya ägarna till Labyrint (i Old Town)har verkligen gjort underverk i köket. Underbar mat. OK lite dyrare än förr, men inbland kan det ju vara gott med något lyxigt. Jag längtar redan tillbaka till nästa års visit. Hinner nog med Samos och
Ikaria ett par veckor i maj/juni, bara så man är lite tillvand inför mina 5veckor i spet/okt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-09, 21:55
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Flyga till Naxos

Hur hade Ni det på Poros? Vill minnas att det var ni som bilade från Aten/flygplatsen och ner till Poros? Var det kallt i vattnet?? Jag åker ner i slutet på okt, det blir kanske inte så mycket bad då...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-10, 09:55
poross avatar
poros poros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 47
Standard Sv: Flyga till Naxos

Hej Mariamaria. Vi hade det urbra. För oss var det extra spännande eftersom vi aldrig ens har varit i Grekland förut. Bilfärden från Aten till Poros gick bra, om än lite segt på slutet när klockan närmade sig halvtio och det var ju mörkt och mycket krokvägar för att komma dit eftersom Peleponnesos var så bergigt. Vi hade ju varit uppe sedan 02.00 på natten. När vi så äntligen hittade hotellet var det helt nedsläckt. Ytterdörren var öppen men ingen personal. Då traskade vi över till grannen och hon i sin tur ringde till hotellägaren som kom på moppe och gav oss vårt rum som var helfräscht. Vi gillar Poros. Gullig liten stad (by?). Inte så turistigt. Vi har de senaste åren varit i Alanya, Turkiet. Och detta var som natt och dag jämförelsevis. Har du varit där förut? Vi gillade alla dessa gränder som var helt otroligt mysiga och liknade ingenting vi sett tidigare. Ja, det var inte alls skönt i vattnet vilket förvånade oss eftersom det var jätteskönt i luften, kanske 28 grader. I efterhand skulle vi nog ha bokat ett par dagar ytterligare. Tiden gick så fort, alldeles för fort. Och ett är säkert: GREKLAND SMAKAR MER!!!

Senast redigerad av poros den 2007-10-10 klockan 09:57.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-21, 21:45
lyckos avatar
lycko lycko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Bromma
Inlägg: 17
Standard Sv: Flyga till Naxos

Det mest tids-och kostnadseffektiva sättet att ta sig från Sverige till Naxos är att i god tid boka Sterling eller SAS till Athen. Och sedan ta färja från Lavrio, inte Pireus!

Nästan alla tar bussen västerut och väntar halva dagen i Pireus hamn. Och tar båten vid 17-tiden och kommer fram till Naxos sent, sent på kvällen. Jättetrötta eftersom de gick upp i svinottan hemma.

Tag i stället bussen söderut till Lavrio. C:a 30 min. bussresa helt utan bilköer.

Från Lavrio tar du båten till Naxos och kommer fram redan vid 18.30-tiden, ännu pigg nog att förhandla med rumsraggarna och sedan får du en trevlig kväll på Naxos och kan kanske se dina medresenärer från flyget mosiga och uttröttade kliva iland vid 23 -tiden.

F.ö. är de flesta s.k. rumsraggarna trevliga personer som jobbar hårt (från 07 till 24) för att få gäster till sitt hotell.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-10-22, 10:38
poross avatar
poros poros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 47
Standard Sv: Flyga till Naxos

Berätta mer! Vi ska landa i Aten 10.40. När går båten från Lavrio? Vi har annars varit inne på att flyga med Olympic för att komma fram så snabbt som möjligt. OM nu detta flyget går varje dag eftersom vi åker så sent på säsongen (slutet av sept-okt). Men det klart båt måste ju vara billigare än flyg, även om vi har en kille med som blir sjösjuk mellan Gränna och Visingsö och måste ta hänsyn till honom naturligtvis. Vi tänkte oxå boka rum via nätet så att det är klart när vi kommer fram.

Senast redigerad av poros den 2007-10-22 klockan 10:41.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-10-22, 15:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyga till Naxos

Hittills är det en stor färjekatamaran från NEL-lines som gått från Lavrio till bla Paros och Naxos. Stor och stabil båt. Jag har för mig den går 16.00 och ska vara framme 19.30. Kostar ca 35 € per pers och väg. Vill du ta taxi i s f buss dit kostar det också ca 35 € för fyra pers med bagage.

Lavrio är ett utmärkt alternativ till Pireus och Rafina när färjetiderna passar. Det finns mera info om Lavrio här på Forumet som du kan hitta via sökfunktionen.

Peter
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-10-22, 17:18
poross avatar
poros poros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 47
Standard Sv: Flyga till Naxos

Tack så jättemycket för infot. Nu vet vi. Vi köper biljetter med färjan från Lavrio-Naxos redan på flygplatsen och beräknas sedan vara framme vid 19.30, checka in på hotellet och kanske hinna ut (orka??) för att se lite av stan innan vi stupar i säng. Suveränt. Hemvägen blir kanske från Santorini. Vi ligger nog sista natten i Aten för att vara på den säkra sidan att vi hinner med planet hem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT