Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-11-29, 10:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Grekisk Julmat

Det lackar ju mot jul igen! Hur vi firar julen är säkert väldigt olika och individuellt. Även så då det gäller julmaten.

Självklart är det väldigt individuellt även inom respektive land vad vi dukar fram på julbordet. Men den mat som vi här i Sverige kanske mest förknippar med julbordet är nog bl a Ägg och Sill, Julskinka, Brunkål, Revben, Jansons frestelse, Risgröt mm mm. En del av rätterna äter vi förvisso även vid andra tider på året. Ägg och sill är väl nästan obligatoriskt vid varje högtid i Sverige.

Men ...... vad dukas fram på det Grekiska Julbordet? Jag har aldrig vistats i Grekland över julen och jag har ingen aning om vad man äter då. Är det samma mat som vid andra högtider i Grekland eller finns det vissa rätter som är speciella just för julen?

Berätta ni som vet!

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-11-30, 09:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Grekisk Julmat

Jag försöker mig på ett svar, även om vi aldrig varit bjudna bort under julhelgerna, då vi varit här. Vanligtvis reser vi hem innan.

Som vanligt då det är helg vankas mycket mat, fläsk och fågel och kåldolmar. Sötsaker i mängd. Det finns två vanliga julkakor, melomakárona och kourambiétes, som alla bjuder på i hela Grekland. Vi har ju våra pepparkakor och saffransbullar. Men det är säkert så, att julmaten varierar mycket mellan regioner och byar.
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-11-30, 09:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Grekisk Julmat

Jag har inget att komma med, annat än att jag försöker smyga in grekmat på vårt svenska julbord. Men ibland klagar dock de traditionella högljutt, när man gått lite för "långt"

Det jag lyckats etablera är grekiska lämmfärsköttbullar. De är numera ett stående inslag. Nästan lika ofta har vi marinerad rödbetssallad med fetaost och kryddor. Nåt år har jag lyckats få med spanakopita med, men det är ju lite meck med den.

I år tänkte jag försöka kuppa janssonen. Undra hur man fresta med grekisk touch där?

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-11-30, 10:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Grekisk Julmat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I år tänkte jag försöka kuppa janssonen. Undra hur man fresta med grekisk touch där?
Om du får tag i sardiner från Lesbos till Janssonen får du en grekisk touch.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-11-30, 11:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekisk Julmat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

I år tänkte jag försöka kuppa janssonen. Undra hur man fresta med grekisk touch där?

/Netwolf
Det låter riskabelt tycker jag eftersom Jansson med mycket ansjovis är en av mina viktigaste favoriter på julbordet. Men spännande, så berätta gärna hur det blev!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-11-30, 15:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Grekisk Julmat

Vi har vistas många jular i Grekland, närmare bestämt i Paleochora på Kreta. Vad jag har erfarit är det framför allt kalkon som gäller på julafton. Till detta serveras olika kulinariska såser och massor med grönsaker. Väldigt gott!

Man slaktar också en julegris inför jul och nyår. Traditionen bjuder att man fastar innan julperioden för att sedan frossa på grisens ALLA delar, inälvor, huvud, hjärna, fötter och allt fläsk.

Sen finns det speciella bakverk både på jul och nyår.

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-11-30, 17:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekisk Julmat

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Man slaktar också en julegris inför jul och nyår. Traditionen bjuder att man fastar innan julperioden för att sedan frossa på grisens ALLA delar, inälvor, huvud, hjärna, fötter och allt fläsk.

Sen finns det speciella bakverk både på jul och nyår.

Birgitta.
Intressant läsning! Att fasta är inte det första jag tänker på vad gäller grekiska matvanor. Tänker på alla 2-3-timmarsluncher och middagar som man har sett på grekiska tavernor med dignande bord.

Kom att tänka på våran glögg. Den är ju främst kopplad till julen även om vi på senare år har valt att på sommaren som fördrink bjuda vänner på väl kyld glögg med isbitar i och pepparkakor med ädelostvisp som tilltugg. Brukar ibland ta en stund innan de kommer på vad de dricker, glögg mitt i sommaren! Men gott!

Har grekerna någon speciell dryck som avnjuts särskilt till jul, eller är det vanliga åretruntdrycker som gäller?

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-12-01, 07:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Grekisk Julmat

På Waters Edge Cafe på samma ställe, alltså hos Haris i Paleochora bjuds alla på någon form av glögg på julaftonen (eller juldagen). Man värmer rött vin, men om den är kryddad kommer jag inte ihåg.
Vet inte om det är en grekisk tradition eller om det beror på att det turister i byn även under vintern.

Naturligtvis får man meloraki "on the house" under hela december-januari.

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-12-22, 10:45
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Grekisk Julmat

En tanke slog mig nyss när jag planerade för dagens kökspyssel... Om man skulle ta och "greka" till Janssons? Riva ner potatis och rödbeta samt byta ut ansjovisen mot fetaost. Hur skulle det smaka tro ? Är ju endå inte så förtjust i de där fiskbitarna som "stör" min gratäng. Kanske kalla rätten för Papandreou
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-12-22, 12:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Grekisk Julmat

Grekisk frestelse? Why not? Skulle säkert gå hem i alla stugor
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-12-22, 20:14
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Grekisk Julmat

Vet att jag har läst ett recept med ouzosill, men jag testade aldrig att göra det.

Lena
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-12-22, 21:31
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Grekisk Julmat

Kajja: då får du en rödaktig Jansson! Så rätt med Papandreou som namn
Catlady, som kommer stå "upp till armbågarna" i skinka och diverse i morgon......

PS: eller har jag fel där, var han "höger"?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-12-22, 22:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekisk Julmat

Jag som tillhör det något udda släktet av skåningar som älskar surströmming och äter det några gånger per år har vid ett flertal tillfällen snuddat vid en smått galen men spännande idé.

Varje gång som vi har surströmmingsfest så brukar det bli några goa sillar kvar i skålen när alla har ätit sig mätta. Våra bästa surströmmingsvänner har berättat att de då sedan barndomen är vana vid att man lägger dessa överblivna sillar i en glasburk med gummiringslock för att följande dag avnjuta dem.

Ofta har då tanken mig slagit att varför inte göra en liten smakrik Jansons Frestelse på de här goa firrarna. Några gånger har jag dristat mig till att föreslå det till min kära hustru. Beskedet har varje gång varit "Icke i min ugn!!!!".

Med tanke på pandemin och risken för att bli husvill har jag i år avstått för att framföra dylikt förslag.

Masse
som så smått börjat längta efter en helt vanlig Jansson och julskinka mm
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-12-23, 06:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Grekisk Julmat

Masse, Jag som norrlänning av börd avskyr surströmming. Att sen ha den i Janssons... förlåt, men uurk... 🤢

Men kul att alla tycker olika

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-12-23, 07:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Grekisk Julmat

Men gu´vad jag börjar längta efter surströmming så här dagen före julafton!



Lite off

Birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-12-23, 08:06
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Grekisk Julmat

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Kajja: då får du en rödaktig Jansson! Så rätt med Papandreou som namn
Catlady, som kommer stå "upp till armbågarna" i skinka och diverse i morgon......

PS: eller har jag fel där, var han "höger"?
Får lägga i lite grönkål då. Voala'..En "rödgrön" röra

Masse, jag håller med din fru..för hur skulle sockerkakan smaka efter att en surströmmingsjansson stått och pruttat i ugnen
/ Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-12-23, 13:21
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Grekisk Julmat

Kajja, det var snabbt funnet

Masse: ber att få framföra avvikande åsikt! Surströmming=BLÄÄÄÄ! Jag vet att den inte är "rutten" men den luktar ruttet i min nos i alla fall..
Om jag kunde skulle jag förbjuda alla inom en kilometers radie här hemma att öppna en sådan burk
Catlady, som älskar fisk (även rå = sushi)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-12-23, 15:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Grekisk Julma

Trots att jag älskar surströmming, har jag svårt att tänka mig en surströmmings Jansson.

På tal om grekiska juldrycker så tog jag häromdagen fram min ”årgångs-ouzo”- den odrickbara.Tänkte att den måste få en andra chans eller rättare sagt en tredje eftersom jag provat med citron som Yannis tipsade om, vilket var en välbekant smak som sa att jag druckit den vid flera tillfällen.

Tänkte att några isbitar kanske skulle pigga upp drycken, väcka den till liv. Min
man smakade (hade tack och lov nära till slasken). - Fy f..! det smakar ju finkel. Sen började han prata om att skriva det vita arket. Jag höll med med min man men tog resten, vilket jag snabbt ångrade. Men jag är uppvuxen med att inte lämna ... så är det bara.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT