Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-23, 20:06
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Der er en første gang for alting!

Jeg havde pludselig lejlighed til at tage en uges ferie, og så var charter den billigste løsning. Valget faldt på Kalymnos.

I alle årene jeg har rejst i Grækenland, har jeg undgået netop Kalymnos. Og hvorfor så det? Ja, det spørger jeg også mig selv om, nu hvor jeg netop har tilbragt en herlig uge på øen

Når jeg kørte rundt på min moped, fik jeg lidt følelsen af et Grækenland som ”i gamle dage”.

Jeg følte mig meget velkommen og blev modtaget med smil og venlighed overalt (selv nu hvor det er højsæson). Der er mange hyggelige steder rundt om på øen, strandene er meget bedre end deres rygte, maden var fantastisk, og det hele krydret med en 5-stjernet udsigt fra hotellet og en dag på Telendos gør, at ugen blev en overraskende oplevelse – på den gode måde

Og så var jeg nødt til at dele disse betragtninger med alle jer
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-23, 20:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Vilken fin vecka du fick på Kalymnos.. en ö jag aldrig besökt.. MEN.. är väldigt nyfiken på!
Någon gång ska jag dit med och kombinera med Telendos vore fint!!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-23, 20:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Kalymnos var jag på 1996 och jag undrar fortfarande över varför jag aldrig återvänt? Men det är inte för sent än.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-23, 21:37
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg følte mig meget velkommen og blev modtaget med smil og venlighed overalt (selv nu hvor det er højsæson). Der er mange hyggelige steder rundt om på øen, strandene er meget bedre end deres rygte, maden var fantastisk, og det hele krydret med en 5-stjernet udsigt fra hotellet og en dag på Telendos gør, at ugen blev en overraskende oplevelse – på den gode måde

Og så var jeg nødt til at dele disse betragtninger med alle jer

Takk for at du deler. Det du nevner er bare så treffende. Kanskje blir det ikke din (første) siste gang på Kalymnos? Jeg kom også dit litt tilfeldig, spontan charterreise i august for mange år siden, da var kun Samos eller Kalymnos alternativ. Valget var enkelt . Blir en først sjarmert av Kalymnos og menneskene der, reiser en gjerne tilbake.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-24, 06:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Som boende här tackar jag för de trevliga omdömena!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-24, 08:31
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Så härligt att du tyckte så bra om Kalymnos Jag besökte ön för första gången på -80 talet och sedan dess har jag Kalymnos i mitt hjärta


Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-24, 10:16
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Hei alle!


Vi dro også til Kalymnos for første gang i fjor. Vi har vurdert det i mange år, men det har aldri blitt noe av. Vi tok derfor en kombinasjonsferie med en uke på Kalymnos og en uke i Kos by i fjor høst.
Vi syns også at Kalymnos er en fantastisk øy. Vi leide scooter i 5 dager og var rundt hele øya på den. Til Vlichadia (husker ikke stavingen) dro vi 3 dager for å slappe av og bade. Først siste dagen kom vi oss på stranda i Massouri, og den var fin den også.
Vi bodde på Agean Homes, som jo er en perle. Dessverre ble vi invadert av mygg der så vi kunne egentlig ikke sitte ute om kvelden. Vi brukte så mye myggmidler både ute og inne at det sikkert var helsefarlig. Derfor har jeg fått litt skrekken for det stedet.
Vi må tilbake til Kalymnos, men da tror jeg at vi skal bo helt ved havet.
Kanskje det ikke er så mye mygg der da.
Ellers vi jeg nevne at jeg gikk endel opp i vekt i løpet av uka, for det ble loukomades hver eneste kveld!
Vektøkningen fortsatte uka etter i Kos by, der det var god mat på rekk og rad.
Anbefales!


Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-24, 10:27
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg havde pludselig lejlighed til at tage en uges ferie, og så var charter den billigste løsning. Valget faldt på Kalymnos.

I alle årene jeg har rejst i Grækenland, har jeg undgået netop Kalymnos. Og hvorfor så det? Ja, det spørger jeg også mig selv om, nu hvor jeg netop har tilbragt en herlig uge på øen

Når jeg kørte rundt på min moped, fik jeg lidt følelsen af et Grækenland som ”i gamle dage”.

Jeg følte mig meget velkommen og blev modtaget med smil og venlighed overalt (selv nu hvor det er højsæson). Der er mange hyggelige steder rundt om på øen, strandene er meget bedre end deres rygte, maden var fantastisk, og det hele krydret med en 5-stjernet udsigt fra hotellet og en dag på Telendos gør, at ugen blev en overraskende oplevelse – på den gode måde

Og så var jeg nødt til at dele disse betragtninger med alle jer

Så härligt att du tyckte om Kalymnos! För mig är det en plats där jag känner mig hemma, jag trivs ofantligt bra på ön. Om några veckor blir det en resa igen, den 19 resan tror jag det är. Den första gick 1992...En gång Kalymnos, alltid Kalymnos!

/Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-24, 14:58
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

För oss är Kalymnos den vackraste, finaste och mest trivsamma Grekiska ön. Vi åker dit två gånger om året och stannar ett par veckor varje gång. Vi har varit där mer än trettio gånger. Människorna, maten, miljön, det kristallklara vattnet, ja listan kan göras lång

Siw och Lena, som längtar dit
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-24, 17:55
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Det är något med Kalymnos/Telendos som inte går att till fullo sätta ord på men som gör att man återvänder om och om igen. Man får helt enkelt inte nog!
Min kärlek till dessa två öar startade 1992 när jag efter att ha haft planer på att åka dit äntligen kom dit för mitt första besök. Sen dess har jag återvänt nästan varje år och väldigt många år har jag varit där både i maj och september.
Nedräkningen är i full gång, det är mindre än två veckor tills det är dags att än en gång återvända. Den här gången blir det hela tre veckor i vårt lilla paradis. Allt medan vårt kök blir ombyggt. Visst är det är bra plan?


Längtan är stor, vi ses snart Sevasti och Eleni och alla andra kära återvändare som vi lärt känna genom åren!


Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-24, 18:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Det låter härligt! Synd att vi har så lång startsträcka bara till flyget....Annars skulle det vara lättare att åka dit. Det vore VERKLIGEN underbart att återse ön igen, SÄRSKILT Pothia...men en dag,,,,,,

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-24, 18:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

http://www.welovegreece.org/paphos/K...ngFestival.jpg

Man kanske skulle ta och börja med bergsklättring på Kalymnos.. ..vacker bild!!

Sunny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-24, 21:49
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg

... Jeg følte mig meget velkommen og blev modtaget med smil og venlighed overalt...
Det var præcis samme oplevelse jeg havde da jeg besøgte Kalymnos i 2012.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-25, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Det var præcis samme oplevelse jeg havde da jeg besøgte Kalymnos i 2012.
Och samma som jag har upplevt varje gång jag har varit på Kalymnos, och det är många gånger.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-25, 12:19
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Der er en første gang for alting!



Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-08-25, 17:52
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Det eneste ikke helt så positive jeg har at sige om Kalymnos er angående fiskefarmene. På grund af dem undlod jeg blandt andet at køre ned til Paranga Beach, som ellers så meget indbydende ud. Da jeg fortalte dette til en af øboerne, kunne han berette, at det var blevet besluttet af afvikle Kalymnos' fiskefarme i løbet af de næste 2 år. Kan du, Monica, måske bekræfte dette?

Set med mine turist-øjne vil dette være et stort plus.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-08-25, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Det eneste ikke helt så positive jeg har at sige om Kalymnos er angående fiskefarmene.
Som denna.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-08-25, 20:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Detta kan man diskutera hur länge man vill och har argument. Jag är kluven i sakfrågan. En välskött fiskfarm med god vattenkvalité ger arbete åt många lokala anställda. Fisken står för en stor del av exporten. Fisk vill vi ju ha, billig ska den vara...

Dessvärre är det så,(säger en av dessa anställda, god vän till oss) att vinsterna går utomlands till stora bolag. Anställningsvillkoren tål knappast dagsljus. Vattnet kan bli rena algsoppan.

Kalymnosborna säger att de aldrig skulle vilja äta fisk från kassarna, men när någon kasse går sönder blir det rusning till stränderna för att fånga middagsmaten...

De som gillar odlingarna helhjärtat är delfiner, tonfisk och säl, som lockas till alla fiskar som simmar omkring kassarna där maten är riklig. Senast i går såg min simmande man en stor tonfisk helt nära sig , den strök omkring honom flera gånger.

Susie, du har säkert goda argument för att inte gilla fiskodlingarna. Jag antar att du tycker lika illa om äggfabriker och andra anläggningar vi människor har skapat för att få rikligt med billig mat.

Min son, som är vegan, missar aldrig en chans att lära mig inse hur galet den är, hela matindustrin över huvud taget. - Svårt att vara renlevnadsperson med etiska värderingar.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-08-28, 20:58
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Detta kan man diskutera hur länge man vill och har argument. Jag är kluven i sakfrågan. En välskött fiskfarm med god vattenkvalité ger arbete åt många lokala anställda. Fisken står för en stor del av exporten. Fisk vill vi ju ha, billig ska den vara...

Dessvärre är det så,(säger en av dessa anställda, god vän till oss) att vinsterna går utomlands till stora bolag. Anställningsvillkoren tål knappast dagsljus. Vattnet kan bli rena algsoppan.

Kalymnosborna säger att de aldrig skulle vilja äta fisk från kassarna, men när någon kasse går sönder blir det rusning till stränderna för att fånga middagsmaten...

De som gillar odlingarna helhjärtat är delfiner, tonfisk och säl, som lockas till alla fiskar som simmar omkring kassarna där maten är riklig. Senast i går såg min simmande man en stor tonfisk helt nära sig , den strök omkring honom flera gånger.

Susie, du har säkert goda argument för att inte gilla fiskodlingarna. Jag antar att du tycker lika illa om äggfabriker och andra anläggningar vi människor har skapat för att få rikligt med billig mat.

Min son, som är vegan, missar aldrig en chans att lära mig inse hur galet den är, hela matindustrin över huvud taget. - Svårt att vara renlevnadsperson med etiska värderingar.
Det var vældig interessant at få fakta og en masse nye oplysinger omkring fiskefarme. Tak for det, Monica.

"äggfabriker och andra anläggningar vi människor har skapat för att få rikligt med billig mat" kan, som du og din søn også gør det, diskuteres til hudløshed - lige som fiskefarme også kan det.

Som jeg nævnte, var mit syn på fiskefarme ene og alene negativt af turistmæssige årsager og var ikke et utryk for at være frelst. Det sidste vil jeg gerne overlade til andre om at være
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-08-28, 21:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Der er en første gang for alting!

Ja, inte är det lätt att veta vad som är bra eller dåligt. Alltid är det någon som har bra argument-och så kommer någon annan och har helt olika syn på saken.

Någon säker tid för avveckling kan jag inte verifiera. Däremot har det varit hård diskussion om man ska tillåta ny eteblering och i så fall var. Det är mycket som ska passa: tillgänglighet för personalen (både dag-och nattskift behövs, fisken ska ha mat, ny småfisk ska planteras ut, den fullstora ska hämtas upp, bevakning mot sabotage) och ändå tillräckligt avstånd från badstränder och bebyggelse, god vattengenomströmning, inte ivägen för båttrafiken, inte till hinder för yrkesfiskarna (som inte får vara i närheten av kassarna) , lönsamhet och goda transportmöjligheter för de lastbilar som i stora tankvagnar hämtar den fullstora fisken.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT