Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2013-04-22, 20:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Var inte min mening att vara elak på något vis. Om det är elakt och jag inte förstått det så tar jag genast tillbaka mitt, inte till 100 % allvarliga, inlägg. Förlåt.
Inte uppfattade jag dig som elak inte,
Icke alls!
Svara med citat
  #142  
Gammal 2013-04-22, 20:52
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Inte uppfattade jag dig som elak inte,
Icke alls!

!Va bra!
Det skall bli väldigt intressant att prata lite med de där inkastarna och höra vilka trix de försöker med iaf.. Längtar till Kreta nu det är 7 år sedan sist....
Svara med citat
  #143  
Gammal 2013-04-23, 06:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Va bra!
Utmärkt!

Sju år sedan? Jag skulle aldrig överlevt det!
Sist var det sju månader sedan, svårt det
Stick genast!
Svara med citat
  #144  
Gammal 2013-04-26, 15:01
joehelmer joehelmer är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Inlägg: 20
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Åt på En Plo/Enplo första gången jag var på Kreta för tre år sedan, gör inte om det. Faktum är att vi kollade efter Ela, men hittade inte den, vi gick längs med hamnen tre gånger och kollade upp i gränderna utan att se Ela. Sen när vi gick från En Plo gick vi upp i närmaste gränden och bara ett tiotal meter upp hittade vi Ela... Gissar att vi inte kollade så noggrant där för att hålla oss borta från inkastaren i möjligaste mån. Maten på En Plo var inte alls lika bra som på de flesta andra ställen och sen när vi gick förbi förra sommaren var inkastaren väldigt otrevlig och när vi sade att vi redan visste var vi skulle äta frågade han varför vi inte tyckte om hans restaurang. Vi bara kollade på honom och gick vidare.
Svara med citat
  #145  
Gammal 2013-04-28, 20:59
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Varje gång vi är i Chania och vi går förbi En Plo så känns det väldigt obehagligt, de springer efter en, är aggressiva. Det är det enda stället i Grekland där jag har fått dessa dåliga vibbar... Det finns säkert flera lurendrejare där, men jag är tacksam att jag inte har råkat ut för dem. Sist utmanade de männen i vårt sällskap riktigt ordentligt, men fick skarpa svar:"We will never eat at your place again!"
Svara med citat
  #146  
Gammal 2013-04-28, 23:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

denna sidan på TripAdvisor finns några bilder så att man lättare kan undvika stället.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-04-28 klockan 23:07.
Svara med citat
  #147  
Gammal 2013-04-29, 06:31
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Intressant hur litet och otydligt själva namnet Enplo är på skylten, går knappt att utläsa. Man kan nästan tro att de inte vill att folk inte ska veta vilken restaurang de besöker!
Svara med citat
  #148  
Gammal 2013-04-30, 11:00
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Utmärkt!

Sju år sedan? Jag skulle aldrig överlevt det!
Sist var det sju månader sedan, svårt det
Stick genast!

Jag får gott vänta till juni.. skall ta en sväng till Rhodos om 10 dagar sen hem och packa om. Gissa om jag längtar till Kreta!!??
Svara med citat
  #149  
Gammal 2013-05-28, 14:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Förra veckan gick vi förbi En Plo flera gånger. Upplevde inte inkastarna speciellt aggressiva, men kanske det beror på att jag genast kände igen stället tack vare denna tråd och meddelade genast de andra i sällskapet att här ska vi inte äta, de är lurendrejare! Kanske blir de krångliga om man börjar diskutera med dem. Herr T i mitt sällskap kunde inte låta bli att fråga inkastaren varifrån han var hemma. Azerbadijan var svaret.

/ Anne
Svara med citat
  #150  
Gammal 2013-05-28, 19:29
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Oavsett var i Grekland vi befinner oss passar vi oss för "ryck i skjortan" inkastare. Regeln vi förhåller oss till är personalens attityd och restaurangens placering. Ju större stad och ju fler turister desto mer är man på sin vakt.

Men det ska framhållas att dessa "bandit restauranger" är i klar minoritet.

Kreta är alldeles för fantastiskt för att dessa ska avhålla någon från att njuta av atmosfären, maten, vinet och sitt sällskap.

En liten flagg för att de för Grekland tuffa tiderna kan medföra att frestelsen till banditfasoner kan öka.
Svara med citat
  #151  
Gammal 2013-07-08, 22:42
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Nyss hemkommen från Kreta och mitt lilla studiebesök på En plo. Efter att kategoriskt sagt "no thanks" eller "ochi efcharisto" till ett antal tjatande inkastare nere i hamnen begav jag och mitt sällskap oss upp mot Ela och En plo. Vi såg genast att vi blev observerade och väntade oss ett bombardemang... det uteblev.. iallafall i syftet att försöka övertala oss om att slå oss ned där. Min make är ganska lång.. ja inte extremt men ofta blir det ett samtalsämne iallafall. Vi blev utfrågade om hur lång han var... pekades på ... och upplysta om att de minsann haft en kvinna som var över 235 cm som matgäst. Ett foto visades upp där samme inkastare (som var ca 160-165) stod på en stol och böjde sig lite ned för att komma i samma höjd som kvinnan. Jag skulle gissa att hon var lite drygt 200 cm. Det var allt. Ja när vi började gå så ropade han att de faktiskt blivit rekommenderade i Expressen. Vi svarade inte och vände oss inte heller om. Inget mer hände. Inga hårda ord.. inga otrevligheter. Det jag såg nere i hamnen var att flera ställen satt upp skyltar om att de inte hade några inkastare som tjatade eller stressade på. Så jättebra!
Svara med citat
  #152  
Gammal 2013-07-09, 13:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
Vi svarade inte och vände oss inte heller om. Inget mer hände. Inga hårda ord.. inga otrevligheter.
Vad bra! Då kanske de har lärt sig en läxa.

Citat:
Det jag såg nere i hamnen var att flera ställen satt upp skyltar om att de inte hade några inkastare som tjatade eller stressade på. Så jättebra!
Det såg jag också och det är verkligen jätteskönt att slippa allt tjat. Hoppas att fler tar efter.
Svara med citat
  #153  
Gammal 2013-07-09, 18:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
inga otrevligheter. Det jag såg nere i hamnen var att flera ställen satt upp skyltar om att de inte hade några inkastare som tjatade eller stressade på. Så jättebra!
Men måste man ha skyltar om det?? Det räcker väl med att bara låta bli att tjata

Lissi
Svara med citat
  #154  
Gammal 2013-07-09, 22:45
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men måste man ha skyltar om det?? Det räcker väl med att bara låta bli att tjata

Lissi

Jo, det kan man tycka..! Men så var det iallafall.
Jag pratade med en hel del personal på olika ställen och alla var de medvetna om vad som pågår (framför allt i hamnen) men även i t.ex Platanias. De var inte glada åt detta ofog som alla ansåg var ett stort problem för turistnäringen. Förhoppningsvis kommer detta att försvinna snart.
Svara med citat
  #155  
Gammal 2013-08-12, 11:28
jukka_ts avatar
jukka_t jukka_t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 53
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

.

Vi träffade ett väldigt trevligt par i Agia Marina som tyvärr
--> åkte på en Emplo <--

Inga menyer utan we-recomend mat av dåligt kvalitet
och två öl 80 Euro...

:-(

Mvh
Jukka
Svara med citat
  #156  
Gammal 2013-08-12, 12:22
kickimoj kickimoj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag gick förbi igårkväll och de är inte så aggressiva som tidigare. Han var tom riktigt trevlig, tyvärr.
Svara med citat
  #157  
Gammal 2013-08-20, 12:37
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Tyvärr verkar det finnas fler som hakat på "affärsiden" när jag läser på Tripadvisor, Selini Resturant i Chania och Drosoulitis Taverna i Frangokastello verkar man göra gott i att undvika...

Tackar för varningen om En Plo, nu vet man att man måste passa sig lite när vi åker ner
Svara med citat
  #158  
Gammal 2013-09-10, 12:36
telefonplan telefonplan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hej,

Jag bor nästan granne med En Plo om somrarna och jag kan intyga att det är samma skrot och korn som det alltid har varit. Numera har de slutat försöka få oss att äta där och faktum är att vi stannade för en drink en gång. Två frappé och ett glas ljummet vitt vin av sämsta kvalitet kostade drygt 10 Euro. Numera garvar jag bara när de frågar, de rycker på axlarna och ser mest roade och lite ursäktande ut.

De kan alltså inte låta bli att blåsa sina grannar, trots att de hade chansen (nåja) att skaffa sig stamgäster. Men det ligger väl i turistfällans sanna natur. Deras beteende påminner mig om följande historia:

"En sköldpadda och en skorpion bodde på en ö i floden. Skorpionen försökte alltid sticka sköldpaddan, men han lyckades alltid dra in huvudet och benen.

En dag började det brinna på ön. Sköldpaddan gick ner till floden för att simma mot land och mötte då skorpionen, som frågade om han kunde få sitta på sköldpaddans rygg under simturen.

"Du är inte klok. Då kommer du att sticka mig", svarade sköldpaddan.
"Det vore ju självmord. Om jag gör det så sjunker ju du och jag kan inte simma", svarade skorpionen.

Sköldpaddan insåg logiken i detta och lät skorpionen hoppa upp på hans rygg. Mitt i floden kände han en skarp smärta i nacken. Han hade blivit stungen.

"Varför gjorde du så, nu dör vi ju båda två", sade sköldpaddan.
"Jag vet", sade skorpionen sorgset. "Men det är mitt naturliga beteende".
Svara med citat
  #159  
Gammal 2013-11-25, 13:49
telefonplan telefonplan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania


Titta vad jag fick i min mail i dag. Kanske slipper vi det här stället En Plo i fortsättningen:

"
Greek Republic Ministry of Tourism
Greek National Tourism Organization
Directorate of Inspection
Complaints and Consumer/Tourist Protection Section
Tsoha 7
11521 Athens
Tel: 210-8707773
Fax: 210-8707791
Email: kalivioti_c@gnto.gr
25.11.2013
Ref. No.: 505983

Dear Mr XXX, (Jag bor ju i grannskapet så det är onödigt att skylta med mitt riktiga namn)

In reference to your complaint about EN PLO restaurant, we would like to inform you that the restaurant operates without the necessary legal license from the Municipality of Crete and it has been requested that a penal action is taken by the District Attorney of Chania.
We remain at your disposal.

The Head of the Directorate of Inspection
Athena Spakouri
p.p.
Pagona Katsimpiri
True Copy
Christina Kalyviotou
"
Svara med citat
  #160  
Gammal 2013-11-25, 13:53
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT