Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-15, 19:24
Nathalies Nathalies är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 1
Standard Inte ny i Grekland, men alldeles ny på Thassos!

Hejsan alla!

Behöver alla tips och råd jag kan få om Thassos.
Jag, maken och vår 15 mån dotter åker dit i början på juni. Det som lockade mest med ön var sandstränderna och att ön inte verkar vara så exploaterad.

Vi tänkte bo på hotellet il Mare, men vet att det ligger en bit bort från de berömda stränderna Golden beach och Paradise beach... Men om man hur bil är det himla långt att ta sig runt ön? Tänkte att vi kunde åka runt och se olika stränder/byar..

Är det någon som bott på det hotellet och har några åsikter? Vart någonstans på ön finns det mest rörlighet på kvällen? Och då menar jag inte disco .. ;-)
Om någon kunde tipsa om bra restauranger vore jag också tacksam då maten har en stor betydelse för hur lyckad semestern blir. Hoppas inte ön erbjuder enbart pita gyros och souvlaki med pommes som det tyvärr finns alltför mycket av på andra öar.

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-16, 10:56
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Inte ny i Grekland, men alldeles ny på Thassos!

Om det är Ilio Mare som ligger i Skala Prinos har ni en helt OK strand alldeles vid hotellet! Annars är det precis 10 mil runt hela ön och bra asfalterad väg. På "er" halva av ön är det ganska flackt medan det är brantare på nord-öst och östsidan, där bl.a. Golden Beach ligger. Ni ska absolut hyra bil och åka runt och utforska ön! Livligast är det i Limenas (huvudbyn) och Limenaria, men det går inte vilt till direkt... Även om Thassos inte är så hårt exploaterat är ändå turismen ofta påtaglig, dock är det inte så mycket skandinaver utan även en del greker (från Thessaloniki?). Det finns inga "jättehotell" utan den mesta bebyggelsen är ganska charmig. Favoritrestauranger i Limenas är Pigi, Patrikos och Mousses, men det finns många bra och prisläget är bra! Läs de andra Thassostrådarna så får ni många värdefulla tips!

/Erik
(som åker till Thassos med familjen andra halvan av juni)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-18, 18:33
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Inte ny i Grekland, men alldeles ny på Thassos!

Erik beskriver Thassos mycket bra tycker jag. Vägarna är verkligen bra. Ett par tips vill jag ändå lägga till. Restaurang Flisvos i Skala Potamia är både mysigt, har god mat å bra service. Hälsa gärna Sarah o Vangelis med personal från Maria o Jörgen (vet dock ej om de känner oss till namn). Besök även fridfulla Megalos Prinos å turistiga men mysiga byn Panagia. Golden beach är en underbar strand, men många skräms av de ganska ofta förekommande vågorna. Många klarar å andra sidan av de även med små barn. Smak- eller vanesak. Lagunen är härlig men inte något för småbarn. Hoppas ni trivs å hittar era favoritplatser på Thassos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT