Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-07-13, 15:46
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard naxos idag

hej Naxosvänner,

läser just nu många insändare i olika forum från turister som befinner sig på eller har varit på Naxos i sommar. Jag blir lite ledsen och lite orolig; är det verkligen så att Naxos håller på att förändras och bli till ett nytt mykonos med skyhöga priser på boende och mat, alltför många solsängar i rader. för mycket partyturism etc. Eller är det kanske så att de som skriver om detta inte letar på och hittar pärlorna på ön!?
vi har besökt Naxos i nästan 20 år och förälskade oss i allt! Det enkla, vackra. Vackra Chora med hamnpromenaden , De långa stränderna utan solsängar eller endast få, de alldeles tomma ensamma stränderna, de små enkla hotellen, de trivsamma restaurangerna där vi väljer mat genom att visas in i köken, människornas gästvänlighet och intresse, ja helt enkelt det enkla trivsamma, kärleksfulla och vackra på Naxos. Vi har nu efter pandemiåren bokat i september. Ser såå mycket fram emot att återigen möta ön och hoppas att vi inte blir besvikna.... är det någon här som varit/är på Naxos blir jag glad om ni vill beskriva hur ni upplever ön!
/emma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-07-13, 16:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: naxos idag

Jag var en dag i maj och en dag i juni i chora på Naxos för min resa till och från Amorgos. Då var det mellansäsong och jag märkte inget av höjda priser på tavernor och på mitt hotell. Däremot hade snabbfärjorna grymt höga priser! Antalet turister var som normalt vid den tiden.

Däremot kan jag tänka mig att nu när det är högsäsong fram till september är det mer än fullt på ön. Och då tar man verkligen betalt för solstolar, att man får stå i kö för att komma in på tavernor och att man trissar priserna även på annat.

Jag återkommer till Naxos en vecka i september och då till Agios Prokopios och då är lugnet tillbaka, tror jag. I slutet av månaden börjar man stänga ner en del tavernor i strandbyarna och det börjar närma sig lågsäsong. Så jag tror att både ni och jag får en underbar vistelse på Naxos!

Birgitta, som har varit på Naxos sen 1997.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-07-19, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: naxos idag

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
läser just nu många insändare i olika forum från turister som befinner sig på eller har varit på Naxos i sommar. Jag blir lite ledsen och lite orolig; är det verkligen så att Naxos håller på att förändras och bli till ett nytt mykonos med skyhöga priser på boende och mat, alltför många solsängar i rader.
Det började med Mykonos, spred sig till Santorini, och sedan har Paros och Antiparos hakat på och nu verkar det som att Naxos står på tur.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-29, 10:17
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: naxos idag

Så har vi hunnit vara hemma några dagar efter vår efterlängtade vistelse på Naxos. Kan tyvärr hålla med om det jag läst om att det var sååå mycket turister, såå många dyra solsängar och köer till populära restauranger!
Rekord av antal turister i år! uppdämt behov efter pandemin antagligen...

Både vårt värdpar, restaurangpersonal och butiksinnehavare sa "visst vi tjänar pengar, men det är föör många turister i år" tex. så tog det i augusti en timme för vår värd att hämta /lämna gäster vid hamnen eller flygplats. Normalt tar det ca 10 minuter Det hade även varit bråk mellan olika nationaliteter under augusti... och en ny grupp turister har börjat upptäcka Naxos; partysugna ungdomar!

Nu är det ju så att vi varken hyr solsängar (mellan 10-30euro) står i kö till restaurang eller trängs i butiker så visst finns vårt fina Naxos kvar men vi blev förskräckta och tanken kom flera ggr att vi nog kanske kanske måste finna en ny pärla.
Vi hade fantastiska veckor ändå; fantastiskt väder, underbart varmt i havet, fina vandringar, mysiga byar, finaste värdparet, underbart häng på inte så flashiga tavernor och cafeer. Bästa maten; Dukato där vi inte bokade bord utan fick sitta i bakre rummet som inte var poppis tydligen men samma goda vällagade mat
Enligt vår vän skall ett stort allinclusive hotel byggas vid Pyrgaki/Aliko , vi förstod aldrig riktigt var...av någon icke Naxosbo. bara så ni vet....

/emma som trots allt alltid längtar tillbaka
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-10-03, 14:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: naxos idag

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Enligt vår vän skall ett stort allinclusive hotel byggas vid Pyrgaki/Aliko , vi förstod aldrig riktigt var...av någon icke Naxosbo. bara så ni vet....
Stort tack för din rapport!

Även om allt inte var så trevligt att läsa. Att det händer så mycket på kort tid är lite märkligt, även om det har varit ett pandemistopp.

Att det eventuellt ska byggas ett AI-hotell nere i Aliko låter förfärligt. Det är för mig fortfarande jungfrulig mark.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT