Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-10, 09:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard När det blåser

... kan det se ut så här. Detta ska vara Blue Star Paros mellan Mykonos och Tinos igår - i 9 BF!

https://m.youtube.com/watch?v=h9M1tk...ature=youtu.be
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-10, 09:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: När det blåser

Shit, att en så stor båt kan kännas så liten!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-10, 09:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: När det blåser

Ja precis. Det ser ut som om det är Skopan som halkar omkring i vågorna.

Jag är lite förvånad för jag trodde att de stora färjorna ställer in vid just 9. Men det stämde nog inte då.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-10, 10:31
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: När det blåser

Undrar hur det gick när de skulle lägga till vid Tinos!

Senast redigerad av Smultron den 2015-04-10 klockan 11:26.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-10, 10:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: När det blåser

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja precis. Det ser ut som om det är Skopan som halkar omkring i vågorna.
Exakt så tänkte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Undrar hur det gick när de skulle lägga till på Tinos!
Undrar jag också. Och hur klarade sig bilarna, för att inte tala om passagerarna.

Lissi är på Tinos just nu, hon skulle inte rapportera, men hon kanske berättar när hon kommer hem.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-10, 11:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: När det blåser

Bevare oss väl!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-10, 12:12
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: När det blåser

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bevare oss väl!
Ja tur man inte var på den båten .

Abi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-10, 13:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: När det blåser

Hon ser ju ut att vara lite låghalt på vänstersidan på slutet. Kan det månne vara en del bilar som kommit på glid? Det är ju ett under om så ej är fallet.

En sak är säker. Jag kommer inte att visa Birgit den här filmen. Gör jag det så blir det ensamresor för mig i fortsättningen om resan inkluderar sjöresa.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-10, 14:22
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: När det blåser

Herregud


Det gick nog åt en del spypåsar på den resan...


Ja mig hade de aldrig fått ombord på en båt i den blåsten! Jag som tyckte Seastar var läskig att åka med utan blåst


Ylva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-04-10, 16:39
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: När det blåser

Det känns som båttrafiken ska gå oavsett vilken j***a blåst det än är, jag ser enbart GALENSKAPER att släppa ut en båt när det är så där karg sjö !!!!!


/Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-04-10, 18:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: När det blåser

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hon ser ju ut att vara lite låghalt på vänstersidan på slutet. Kan det månne vara en del bilar som kommit på glid? Det är ju ett under om så ej är fallet.
Jag reagerade också på att hon verkar ha slagsida, det ser hemskt ut! Men de kan väl knappast ha lastat på bilarna så snett? Jag är väldigt glad att jag inte var ombord.

Såg en bild från båtkontoret i Katapola, där satt lappar på dörren om att Blue Star skulle gå från Amorgos imorgon men var inställd idag.

Hoppas att alla som är på väg hem för att fira påsk kommer fram i tid! Trist tajming med blåsten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-04-10, 18:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: När det blåser

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Lissi är på Tinos just nu, hon skulle inte rapportera, men hon kanske berättar när hon kommer hem.
I andra hand har jag hört att hon kom fram som hon planerat i onsdags, trots att det blåste rejält redan då. Och hon har tydligen riktigt skitväder.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-04-10, 23:04
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: När det blåser

Jag tror uppriktigt sagt att jag skulle dö under en sån båtresa, av totalupplevelsen. Jag skulle helt enkelt inte uthärda strapatserna psykiskt och fysiskt. Jag kan ana ångesten, paniken och det överväldigande illamåendet bara jag ser filmen. Är det nån här som genomlevt nåt dylikt? Hur bar ni er åt för att stå ut hela tiden det pågick? Jag förstår ju att man inte har nåt val när man befinner sig i den situationen (men jag tror alltså inte att jag skulle klara av det). Det vore intressant om nån ville dela med sig av sina erfarenheter. Kanske t o m ge några överlevnadstips?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-04-10, 23:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: När det blåser

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag reagerade också på att hon verkar ha slagsida, det ser hemskt ut! Men de kan väl knappast ha lastat på bilarna så snett?
Nej sannolikt beror det inte på hur ev bilar har placerats vid ilastningen. Men med sådan sjö och fordon som inte är surrade så kan man få lite betänkligheter om vad som hänt med dem under resan.

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Jag tror uppriktigt sagt att jag skulle dö under en sån båtresa, av totalupplevelsen. Jag skulle helt enkelt inte uthärda strapatserna psykiskt och fysiskt. Jag kan ana ångesten, paniken och det överväldigande illamåendet bara jag ser filmen. Är det nån här som genomlevt nåt dylikt? Hur bar ni er åt för att stå ut hela tiden det pågick? Jag förstår ju att man inte har nåt val när man befinner sig i den situationen (men jag tror alltså inte att jag skulle klara av det). Det vore intressant om nån ville dela med sig av sina erfarenheter. Kanske t o m ge några överlevnadstips?
Jo jag har varit med om liknande. Dock inte med färja med lösa bilar ombord. Men i vanligt lastfartyg med styckegods. Det är som du säger inte mycket val utan gäller att gilla läget. Jag tycker att det ser värre ut på film än hur det är i verkligheten. Det fina är att både du själv och fartygen klarar väldigt mycket mera än vad du tror, om bara lasten är rätt hanterad. Det som jag tycker är oroande är som sagt när man har last ombord som inte är riktigt säkrat, eller däckslast som alltid känns jobbigt.

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-04-11, 00:04
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: När det blåser

Fy vad läskigt det ser ut! Jag är glad att jag inte satt med på de färjan, den turen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-04-11, 07:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: När det blåser

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Är det nån här som genomlevt nåt dylikt?
Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är som du säger inte mycket val utan gäller att gilla läget. Jag tycker att det ser värre ut på film än hur det är i verkligheten. Det fina är att både du själv och fartygen klarar väldigt mycket mera än vad du tror, om bara lasten är rätt hanterad.
Precis! Båtar klarar av mer än man tror. Dock har jag själv varit med om en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma.
Under en överfart med bilfärja mellan Sverige Danmark, råkade vi ut för en svår storm. Fartyget hade så kraftig slagsida, så jag trodde att det var kört. Alla bord och stolar i restaurangen åkte över på babordssidan i en enda stor hög. Inkl de fåtal gäster som vågat sig in i matsalen. En man bröt nyckelbenet, när han åkte in i skottet och fick en massa bord över sig. Fartyget rullade så kraftigt och den nämnda vågen, verkade aldrig vilja räta upp sig.
Men det gjorde den tack och lov. Vi kom välbehållna till hamn (även om det var stora problem med att lägga till). Min kollega drabbades av panikångestsyndrom och var sjukskriven flera månader efter det. Jag trodde aldrig han skulle gå ombord igen.

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-04-11, 23:56
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: När det blåser

Tack Masse och Netwolf. När det pågick, kunde ni tänka och handla på nåt klokt sätt som underlättade ert mående på något vis? Försökte ni stå upp? La ni er ner? Ska man försöka följa med "i gungriktningen" eller streta emot, för att uppnå nån slags balans i kroppen?
Jag förstår din kollegas reaktion, Netwolf. En sådan upplevelse är för mig det mest skrämmande jag kan tänka mig. Man är ju totalt utlämnad till naturens krafter. Det finns ju andra sådana också, men det där med hav och storm och båt är det absolut värsta för min del.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-04-12, 07:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: När det blåser

I det läget hjälper nog inget alls. Bara att försöka hålla sig fast. Däremot har jag ett litet sjömansknep, vad gäller sjösjuka (ja, även gamla sjöbjörnar kan bli sjösjuka dom med). Knepet heter - Ingefära! Det hjälper faktiskt.
Så befarar man att man ska bli sjuk, så kan man ladda upp lite med pepparkakor och t ex Ginger Ale, som ju är Ingefärsdricka på svenska.

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-04-12, 10:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: När det blåser

Om det är sjösjuka snarare än att klara livhanken du frågar om, LaRose, så är det viktigaste att du oavbrutet naglar fast blicken vid horisonten. Släpp den inte för ett ögonblick (oftast är det lättast ute på däck). Då förstår din hjärna vad som är "fast mark" och vad som är gungning, du slipper förvirringen i balanssinnet som gör dig sjösjuk.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-04-12, 10:07
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: När det blåser

O M G säger jag bara !!!!!!

Jag mår illa bara av att titta på filmen.
Ett under att kaptenen lyckas att lägga till. Huuuh
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT