Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #461  
Gammal 2015-06-16, 21:00
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Hydran är det grekiska folkets vänner och vill dem väl, den grekiska regeringen dess fiender och vill skada sitt folk. Och inte kan de räkna heller.
Lysande.
  #462  
Gammal 2015-06-16, 23:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Vilka är redan vinnare och vilka är redan förlorare.
Några vinnare i det vansinniga europrojektet är svårt att se. Möjligen de nationer som valt att stå utanför. Förlorare är alla de stackars nationer som var blåögda nog att gå med i spektaklet. "Vi är en politiskt suverän nation (tror vi), men vi styr inte över vår ekonomi". Lycka till!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Man gamblar inte med pengar man inte har
Nej man borde ju inte göra det. Men det är ju just det som euro-spektaklet går ut på. Varje medlemsstat tror sig ju vara suverän och oberoende och "gamblar/beslutar" efter eget huvud, men de ekonomiska konsekvenserna är ju gemensamma.

Det enda positiva med den grekiska krisen är att det fungerar som ett lysande exempel på hur korkat hela idén är med en gemensam valuta när man inte har en politisk union.

Tack alla greker för att ni betalar det mycket dyra priset för ett tydligt pedagogiskt exempel. Det är väl tyvärr befängt att tro att det ska räcka med det.

Masse
  #463  
Gammal 2015-06-17, 07:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack alla greker för att ni betalar det mycket dyra priset för ett tydligt pedagogiskt exempel. Det är väl tyvärr befängt att tro att det ska räcka med det. Masse
Vi får tacka tillbaka!
  #464  
Gammal 2015-06-17, 07:30
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Tror som Masse, konceptet med EMU är inte hållbart. Inte heller fungerar EU så som det var tänkt. Titta på Italien opch den massiva flyktinginvandringen nu och på hur två av länderna inom Schengenområdet agerar...
EU är lätt när det blåser varma och lätta vindar men när det friskar i och blir snålblåst, då blir det svårt. Då tänker var och en ändå på sitt och jämlikheten suddas ut mellan länderna. Tycker det är synd då jag faktiskt, i grund och botten, gillar tanken på EU (EMU har aldrig varit min kopp av te) och hur bra det skulle kunna vara om alla hjälptes åt...men den tanken är naiv, jag vet. När det blåser hårda vindar och när det verkligen gäller. Då tänker var och en på sitt i alla fall. Trots vackra ord och överenskommelser.

"Samtidigt som situationen för asylsökande som tagit sig till Italien över Medelhavet blir allt mer kaotisk har Frankrike och Österrike de senaste dagarna infört gränskontroller inom Schengenområdet som förhindrar att migranterna söker sig till norra Europa."


http://www.svd.se/italien-hotar-att-skada-europa

Senast redigerad av Thira den 2015-06-17 klockan 07:36.
  #465  
Gammal 2015-06-17, 17:17
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Grekland varnar nu får utträde!

Och jag gillar den här killen
"– Om Europa ska bli starkare så måste det visa solidaritet och stöd till de länder som behöver det, sade Faymann efter ett möte med Greklands president Prokopis Pavlopoulos / /."


http://www.dn.se/ekonomi/grekisk-var...or-eu-uttrade/
  #466  
Gammal 2015-06-17, 18:01
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ursäkta dröjsmålet. Lite usel tillgång till Internet just nu.
Jag slänger gärna in dessa begrepp än en gång: "balans, förnuft och objektivitet.
Bakom de orden finner jag alltid len iberalism som ironiserar, undervärder och skildbelägger Grekland. Det är dit man skickar en ekonomisk reporter till skillnad från de andra länderna. HGrekerna kan inte räkna.
Varken Swarch eller nästan någon annan har någon bra analys. Jag finner detta förödmjukande av Grekland systematisk mellan raderna överallt i massmedia. (En "tolkning" javisst) Dessutom sparkar mman fortfarande på den som ligger. Så tusanjag tor mig höra den komplexa förklaring till sakernas tillstånd i Grekland. Klart som korvspad att Grekerna nu vänder sig tom till Putin. Vem skulle de annars vända sig till? Eu har missbrukat ett medlemsland. Jag gråter.
Stulit deras värdighet. Kostar massor med pengar om man säger så.
Slänger jag ur mig alltså. Inte personligt alltså, Lissi.Bara min språkliga stil typ.



/ Maggy
  #467  
Gammal 2015-06-17, 19:17
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Grekland varnar nu får utträde!
Grekland skulle aldrig ha fått tillträde till valutaunionen om inte korrupta politiker, statstjänstemän och dåvarande regeringar mörkat sin taskiga ekonomi, och sedan stoppat pengar i egen ficka ! Det var det aldrig någon som varnade för, så nu sitter efterträdarna där med skägget i brevlådan ! Det var naivt att låta Grekland bli medlem i valutasamarbetet. Ska vi andra EU-medborgare känna sympati och visa solidaritet och betala via skattsedeln för det ? Det tycker i alla fall inte jag känns riktigt rätt i sammanhanget ! Vill Grekland lämna unionen som en varning så känns det i sammanhanget ungefär som musen som röt. För vad har man att komma med, ingenting ......

kanske lika bra att ta Tauros vid hornen och börja om från Skratch ?
Tyvärr !
  #468  
Gammal 2015-06-17, 20:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

i SvD skrivs det om Grekland i delen "Näringsliv" förbryllande konsekvent.
Min tolkning av detta fenomen är att redaktionsledningen ser Grekland närmast som ett företag.
Den förminskningen är belysande.
  #469  
Gammal 2015-06-17, 20:41
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Grekland skulle aldrig ha fått tillträde till valutaunionen om inte korrupta politiker, statstjänstemän och dåvarande regeringar mörkat sin taskiga ekonomi, och sedan stoppat pengar i egen ficka ! Det var det aldrig någon som varnade för, så nu sitter efterträdarna där med skägget i brevlådan ! Det var naivt att låta Grekland bli medlem i valutasamarbetet. Ska vi andra EU-medborgare känna sympati och visa solidaritet och betala via skattsedeln för det ? Det tycker i alla fall inte jag känns riktigt rätt i sammanhanget ! Vill Grekland lämna unionen som en varning så känns det i sammanhanget ungefär som musen som röt. För vad har man att komma med, ingenting ......

kanske lika bra att ta Tauros vid hornen och börja om från Skratch ?
Tyvärr !
Bra formulerat! Bara riktigt tråkigt att det grekiska folket har fått "klä skott" för konsekvenserna! ...men..det här handlar om "fighters" ...en tro på framtiden...och demokrati...
_

Senast redigerad av Maggy den 2015-06-17 klockan 21:14.
  #470  
Gammal 2015-06-18, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Financial Times listar idag alla viktiga datum om krisen, med början idag den 18 juni. Financial Times går inte att läsa på nätet utan att vara prenumerant, så länken går till Chania Post, som hämtat texten från FT.

Läs här.
  #471  
Gammal 2015-06-18, 10:02
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

En intressant intervju med Tsipras under april månad 2014.

http://www.etc.se/utrikes/grekiske-v...-alltfor-lange
  #472  
Gammal 2015-06-18, 17:42
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Den varningen är nog lika mycket riktad till den egna regeringen. Som i de flesta demokratiska länder är centralbanken fristående från regeringen.

Angående Euron:
-Euron är definitivt inte orsaken till Greklands nuvarande situation.
-Närmare 85% av Grekerna vill vara kvar inom EMU, så även Tsipras som det verkar iom att Syriza-regeringen så ihärdigt fortsätter att förhandla för att få resterande nödlån utbetalda.

Senast redigerad av laero den 2015-06-18 klockan 18:11.
  #473  
Gammal 2015-06-18, 18:02
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Ja utifrån den situation de har nu ja så vill de det. Alternativet är väl inte så mycket roligare det får man förmoda. Oavsett vilket så är det en lång natts färd mot dag för det grekiska folket (framför allt de redan värst utsatta) som drabbats väldigt hårt, sorgligt nog.

Personligen tror jag inte den monitära unionen är hållbar i Europa bl.a pga att det är för många olika slags ekonomier från grunden inblandade, för många olika sätt att se på ekonomin osv.

Att euron ensam skulle vara skuld till Greklandskrisen tror jag absolut inte men det har vi ju dryftat så många gånger nu så det behöver vi knappast dra en gång till.
  #474  
Gammal 2015-06-19, 06:59
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Egen spekulation; De senaste dagarna har Tsipras hållit många "tal" i det grekiska parlamentet, till övriga politiker. men tydligt har också varit att han samtidigt vänt sig till folket. De har handlat om att Grekland som litet land ensamt står upp mot jätten EU, EMU osv. Efter så många tal av den typen tror jag inte han har några som helst planer på att backa eller "ge efter" mer nu.
Jag tycker det verkar som att de verkligen på riktigt bestämt sig (orden är inte någon del eller typ av förhandlingstaktik längre alltså) nu för hur det ska bli i framtiden och att inte komma med fler kompromisser.
Jag tror till slut att vi ganska säkert kan förvänta oss en Grexit i förlängningen om inte övriga samarbetspartner hittar en lösning snabbt nu från sin sida och mjukar upp kraven. Men, endast mina egna mycket amatörmässiga spekulationer.

Vi har ett rörigt Europa (EU) att se fram emot tror jag också med många interna konflikter. Flera av medelhavsländerna kan nog följa i Greklands fotspår (eller åtminstone använda möjligheten som en förhandlingsteknik) med det. Se på Italiens hot om att "skada" Europa ifall inte mer hjälp ges för att hantera flyktingfrågan t.ex.
Men, som sagt, bara egna vilda spekulationer.
Vad vet väl lilla jag...egentligen?

Senast redigerad av Thira den 2015-06-19 klockan 07:20.
  #475  
Gammal 2015-06-19, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Tycks vara så att alla har fått nog av Syriza nu, alltså lånegivarna. Lagarde vill tala med vuxna och så vidare. Kanske dags för Syriza att ta ansvar för sitt eget land, men har de inte gjort det hittills så gör de det knappast nu heller.

Tyvärr, det ser inte bra ut. Kanske kommer man ännu på någon nödlösning, men vad det sen skulle innebära är väl en annan sak.

/ Anne
  #476  
Gammal 2015-06-19, 11:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det är upp till det grekiska folket att säga vad som är bäst att fortsätta med. Hårda nedskärningar och besparingar trots en redan väldigt (av desamma) uttröttad befolkning eller att gå hela vägen ut och lämna för att sedan starta om.

Det är väldigt lätt för oss här borta att ha en massa åsikter som hur allt ska skötas. Men jag tror det bästa blir om man lyssnar på grekerna, det är ju de som ska leva med konsekvenserna allra närmast och det är deras land.

Kanske kan Putinrädslan få Greklands motpart att mjuka upp avtalen något. Jag hoppas på det. Men återigen, det är inte upp till mig att svänga mig med vad som är bäst för grekerna. Det vet de bäst själva.
  #477  
Gammal 2015-06-21, 18:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

"The truth is that the creditor power structure (i EU) never even looked at the Greek proposals. They never entertained the possibility of tearing up their own stale, discredited, legalistic, fatuous Troika script.
The decision was made from the outset to demand strict enforcement of the terms agreed in the original Memorandum, which even the last conservative pro-Troika government was unable to implement - regardless of whether it makes any sense, or actually increases the chance that Germany and other lenders will recoup their money.
At best, it is bureaucratic inertia, a prime exhibit of why the EU has become unworkable, almost genetically incapable of recognising and correcting its own errors.
At worst, it is nasty, bullying, insistence on ritual capitulation for the sake of it."

Sterke ord fra en selverklært konservativ i The Telegraph.

http://www.telegraph.co.uk/finance/e...f-finance.html


Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tycks vara så att alla har fått nog av Syriza nu, alltså lånegivarna. Lagarde vill tala med vuxna och så vidare. Kanske dags för Syriza att ta ansvar för sitt eget land, men har de inte gjort det hittills så gör de det knappast nu heller.

/ Anne
Men grekerne støtter Syriza som aldri før. Og Syriza må være talerøret til folket som valgte dem. Demokratiet, med andre ord, funker faktisk. (I motsetning til i endel tidligere regjeringer ) Viser for øvrig til teksten over.
  #478  
Gammal 2015-06-22, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jag låser den här långa tråden och hänvisar till denna nya tråd.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT