Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-10-14, 18:16
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Det här med kvitto...

Var to uker i Hellas i september. På nesten alle spermarkeder fikk jeg maskintrykt kvittering. På resturantene var det mer blandet. Fikk ofte håndsskrevet kvittering.

På Pantellis på Patmos fikk jeg betale med kort (det fikk jeg andre steder også). Her ble jeg ved en feil trukket to ganger. Noe kelneren straks ordnet opp i. På Kos handlet jeg vann og en Mythos, på en butikk. Jeg betalte med en 20 € seddel. Den vekslet eiren i sin eggen lommebok. Ingenting ble slått inn på kassa-apparatet. Jeg gadd ikke krangle med eieren, men følte dette var feil.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-10-15, 13:47
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Det här med kvitto...

Kan tala om att du som restauranggäst har rätt att neka betala om du får en handskriven nota, det enligt nyhetsprogrammen den senaste helgen. Får se nu om det inte hädanefter dyker upp maskinskrivna kvitton på borden! För vilken krögare vill BJUDA gästen på maten!!!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-10-15, 14:28
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Kan tala om att du som restauranggäst har rätt att neka betala om du får en handskriven nota, det enligt nyhetsprogrammen den senaste helgen. Får se nu om det inte hädanefter dyker upp maskinskrivna kvitton på borden! För vilken krögare vill BJUDA gästen på maten!!!
Da er det jo opp til oss å kreve det. Men det følest ikke alltid så hyggelig å krangle om dette. Men denne loven kan kanskje hjelpe. Men en har heller ikke noen garanti med maskinnskrevet kvittering. Det er mulig å fuske med kasse-apparatet. Det har skjedd, også i Norge. Det aller sikreste er å betale med kredittkort. Da kan skattemyndighetene finne det igjenn på bankutskrifter. Noen som hvet om myndighetene gjør det i Hellas?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-10-16, 11:24
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Vim Visa inlägg
Men en har heller ikke noen garanti med maskinnskrevet kvittering. Det er mulig å fuske med kasse-apparatet.
Det aller sikreste er å betale med kredittkort. Da kan skattemyndighetene finne det igjenn på bankutskrifter.
Precis så. I början ville jag också alltid ha maskinkvitton, men allt eftersom jag börjat finna mina favoritställen har jag slutat med det, eftersom det som sagt in är en garanti med maskinskrivet att det betalas skatt. Och som boende här får man en annan syn. Vi betalar till det Grekland vi sedan länge känt till, och när jag betalar till mina små favorit-mezedopolion ger jag sedan blanka f-n i vad pengarna tar vägen
Men oftast får man här ett maskinskrivet kvitto på cafeer och små tavernor - nu går jag inte längre på stora och dyra ställen

Kreditkortet låter jag aldrig någon annan människa hålla i

Igår hoppade jag till på ett fint och modernt konditori mitt inne i Chania vid torget 1866 - då stod det både i Euro och Drachmer på kvittot . Är det redan på gång med ny valuta ??!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-10-16, 12:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Igår hoppade jag till på ett fint och modernt konditori mitt inne i Chania vid torget 1866 - då stod det både i Euro och Drachmer på kvittot . Är det redan på gång med ny valuta ??!
..eller så har det gamla kvitton .

Själv har jag gett upp vad gäller kvitton. Får jag så får jag och får jag inget så orkar jag inte bry mig. På semestern är jag inte nån skattepolis och jag vet att jag sköter mitt hemma. Greklands ekonomi kan jag inte rädda i alla fall...och jag förstår faktiskt den enskilda grekens totala politikerförakt. Jag skulle antagligen göra samma sak om jag var grek, dvs för min överlevnad se till att jag får så mycket som möjligt kvar i plånboken.

Lissi
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-10-16, 18:12
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
På semestern är jag inte nån skattepolis och jag vet att jag sköter mitt hemma. Greklands ekonomi kan jag inte rädda i alla fall...och jag förstår faktiskt den enskilda grekens totala politikerförakt. Jag skulle antagligen göra samma sak om jag var grek, dvs för min överlevnad se till att jag får så mycket som möjligt kvar i plånboken.
Va? Går du inte in i en polisroll? Moraliserar du inte över andra männsikor? Tar du inte ansvar för det du inte har ansvar för? Är du inte en präktig syster duktig?



Tack ska du ha!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-10-16, 18:49
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Det här med kvitto...

Åter igen ett obegripligt inlägg av "Xenos"

Håller med Lizzi , Grekerna får sköta sin skattepolitik själva .

/ Tom
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-10-16, 19:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Åter igen ett obegripligt inlägg av "Xenos"
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-10-17, 00:28
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Det här med kvitto...

Vad gäller kvitton anser jag att den chauvinistiska attityden "sköt dig själv och skit i andra" är förfärlig och den värsta otjänst vi kan göra grekerna. Det är en solidarisk och långsiktig handling att kräva vettigt kvitto / betala med kort. Varför ska vi som turister inte göra i smått det som Merkel och övriga EU försöker åstadkomma i stort?
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-10-17, 07:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det här med kvitto...

Det skulle aldrig falla mig in att betala med kort i Grekland lite lite som jag gör det på restauranger hemma. Att stå och argumentera efter en god måltid på restaurang i Grekland för ett uteblivet kvitto gör jag inte. Däremot kan jag ju välja om jag vill gå dit igen! Jag bidrar med pengar och skatteintäkter på alla de ställen jag får kvitto och på båtar och bussar (fast där är det gamla biljetter man får där de ändrat summorna ofta. I alla fall på Tilos)
Men det är en himla tur att så många här på Kalimera gör ett så strålande jobb på semestern. Jag beundrar er verkligen som orkar. (Inget skämt utan allvar)

Lissi
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-10-17, 15:44
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Det skulle aldrig falla mig in att betala med kort i Grekland lite lite som jag gör det på restauranger hemma. Att stå och argumentera efter en god måltid på restaurang i Grekland för ett uteblivet kvitto gör jag inte. Däremot kan jag ju välja om jag vill gå dit igen!
Instämmer!

//Lena
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-10-17, 16:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Det här med kvitto...

Det bästa tavernabesöket i Grekland är det där jag får ett maskinkvitto. Och det är dit jag återvänder.
Inte där jag verkligen gillar vad som serveras eller hur jag blir bemött.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-10-17, 17:03
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det bästa tavernabesöket i Grekland är det där jag får ett maskinkvitto. Och det är dit jag återvänder.
Inte där jag verkligen gillar vad som serveras eller hur jag blir bemött.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-10-18, 10:36
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Det här med kvitto...

Man får ju hoppas att om krögarna vet att turister är medvetna om detta, så kanske kvittot kommer automatiskt utan tjafs.

Jag tänker i alla ifall INTE bidra till skattefusk, det har roffats åt sig tillräckligt i det här landet.

Yvonne
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-10-18, 12:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
.

Jag tänker i alla ifall INTE bidra till skattefusk, det har roffats åt sig tillräckligt i det här landet.

Yvonne
I Sverige bidrar jag inte heller till skattefusk, är väldigt noga att betala "vitt" och alltid begära kvitto. Men på min semester , i ett annat land, så känner jag inte att det är mitt ansvar på samma sätt. Vill inte de som har näringsställen där och bor där göra rätt för sig så VILL jag faktiskt inte ta deras ansvar. Krävs det av mig som turist att jaga alla skattesmitare där jag handlar eller äter så stannar jag hellre hemma. Ändå vill jag ju leva i den tron att mina 5-6 veckor i Grekland ändå gynnar andra än skattesmitare

Lissi
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-10-18, 15:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det här med kvitto...

Eftersom jag bor i Grekland, och på en liten ort, är det här inte alls så enkelt och rakt på sak som man kan tro. Jag gilllar att få kvitton från allt fler ställen, inklusive bensinmacken och kafeterian och tidningskiosken.
...men hur ska jag kunna kräva kvitto från de STORA smitarna? Tandläkaren, till exempel, eller ögonläkaren, vilkens goda relation jag inte vill störa...eller datorsnubben? Elektrikern eller rörmokaren som är makens kusiner ...bilreparatören som jag litar på...ska mina vänner honungsproducenterna verkligen lämna kvitto för tre kilo honung? -Nej, jag håller med Lissi .

Det är ett av livets olösliga problem... Det finns fler såna...
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-10-19, 00:58
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Det här med kvitto...

Jag tycker det är synd att debatten fokuserar på de små problemen! Exakt som Monica och Lissi beskriver det...

Vi silar mygg och sväljer elefanter... Det är de större gossarna vi ska fokusera på som undergräver hela landets ekonomi! Börja röra om i grytan från botten i stället för att skumma på ytan...

När samhället är ruttet i toppen så smittar det av sig nedåt...
Alla förfasas över löne och pensionssänkningar, men har någon hört talas om halveringar av ersättningar för politiker och deras representanter? Knappast! Den guldkalven törs ingen peta på... de gör ju ett så fantastiskt viktigt "arbete".
Nu var jag lite spydig... men det är faktiskt den stora sanningen och berättigat.

//Ulf
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-10-19, 08:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med kvitto...

Jag berättade en gång för en grek hur mycket skatt jag betalat på 10 år via skattsedeln och då är alla andra skatter vi har på annat inte inräknade och han höll på att svimma.

Eva
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-10-19, 09:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det här med kvitto...

och han höll på att svimma.

Eva[/quote]

Svara med citat
  #60  
Gammal 2012-10-26, 18:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Det här med kvitto...

I en artikkel i ekathimerini i dag, står det følgende:

Utviklingsdepartementet er i ferd med å presentere en forskrift som sier at kunder i barer, restauranter, kafeer og så videre kan forlate stedet uten å betale, med mindre de får en gyldig kvittering.

Forskriften kan begynne å gjelde fra neste uke, og er et tiltak for å redusere skatteunndragelse.

Videre står det i artikkelen at fra nå av skal morsmelkerstatning (tidligere en apotekvare), tobakk, aviser og magasiner også kunne kjøpes i supermarkeder. (Det hadde ikke noe med kvittering å gjøre, men jeg tenkte det kunne være interessant for noen likevel.)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT