Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-19, 10:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Det här med kvitto...

Nyss hemkommen från Kreta, vill jag gärna förmedla följande episod. Vi tillbringade vår sista natt i Chania. Dottern var rejält trött på grekmat och ville ha pasta - Comprende! Spagettin som finns på grekställen á la "tomato sauce" eller "minced meat" dög inte. Det skulle vara riktig italiensk pasta.
Italienska restauranger lyste dock med sin frånvaro. Vi hittade dock ett ställe nära hamnen. Hamnområdet ville vi helst undvika, utan vi ville helst ha nåt i gränderna. Men nu började vi bli trötta, så det fick bli detta etablissemang. Veneto, som stället hette, såg jättemysigt ut.

Vi beställde in pizza och pasta, samt en flaska av husets rödtjut. Mozzarellapizzan var rätt smaklös, men pastarätterna var rätt ok. Tortellinin var faktiskt riktigt god! Dotra blev nöjd.
Vinet. Nja, ett riktigt lågkvalitetsvin av den sämre sorten. Och det hade de mage att ta 16,50€!!! Kände mig rejält uppskörtad där.

Så skulle vi då betala. En handskriven nota, landar på bordet. På en så "fin" restaurang som denna, halade jag upp kortet (det var inte billigt!). Då det dessutom var sista kvällen, ville jag inte plocka ut mer € än nödvändigt.
Hovmästaren - en kopia av figuren Carl i filmen "Upp" - ger mig ett snett leende och säger "We only accept cash!". Jag förklarade då att jag inte hade kontanter nog, utan ville ta det med kortet. Han var omedgörlig. Endast kontanter gällde. Nu var det min tur att härskna till. Sonika begärde jag då att få ett maskinutskrivet kvitto.
Blev karln sur, eller? Han tog den handskrivna notan, rev den i bitar och stormade ut.
En lång stund senare, var han tillbaka, med ett maskinutskrivet kvitto (som lustigt nog var 1€ billigare!). Efter att ha fingranskat alla poster, betalade jag då notan (rätt skönt att bli av med alla småpengar iaf ). "Carl" rafsade ihop stålarna och sa inte ens hejdå.

Nu fick iaf grekiska staten in lite skattepengar.

Veneto är dock inte ensamma om handskrivna notor. På hela veckan fick vi bara ett maskinskrivet kvitto. Resten var handskrivna, av den gamla modellen.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-19, 11:08
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Det här med kvitto...

Jag rensade i min "Grekplånbok" igår efter majresan. Sparade en del tavernakvitton för att kolla lite i efterhand vad saker kostade
Såg att på 2 ställen fick vi maskinskrivet kvitto. En på Chios och så en på tavernan Maritsa i Pythagorion! Resten var handskrivna.
Såg att slutsumman hamnade nästan på samma summa många kvällar Strax över, eller under 30 euro och där ingick var sin förrätt, huvudrätt samt var sin Mythos
Ibland festade vi till lite mer och det blev dyrare

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-19, 12:21
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Det här med kvitto...

Synd att ni missade den Italienska restaurangen Kariatis som ligger lite bakom i östra delen av hamnen. Där får man riktigt god italiensk mat... Lite dyrare men väl värt pengarna. Där fick man riktigt kvitto och jag kunde betala med kort. Det är samma ägare som på Zafferano ute i Platanias.

Vi har varit 5 veckor i Chaniaområdet i år och fått betala med kort på de "finare" restaurangerna iaf Jag kan knappt komma ihåg något ställe som enbart lämnade handskrivet kvitto...

// Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-19, 12:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Synd att ni missade den Italienska restaurangen Kariatis som ligger lite bakom i östra delen av hamnen. Där får man riktigt god italiensk mat... Lite dyrare men väl värt pengarna.
Ja, det var synd, men vi hann inte reka. Vi chansade, men det gick inte hem. Var dock inte så jätteförvånad ändå, med tanke på närheten till turistfällehamnen.

Kommer ihåg en grej till. Vi beställde mat och vin samtidigt, men "Carl" skrev inte upp nåt. Vi fick vinet. "Carl" frågade då om vi ville ha bruschetta, vilket vi avböjde. Vi smuttade på vinet i godan ro. Då kom "Carl" igen och skulle ta upp matbeställning. Han svamla nåt om att han inte hörde, vid den första beställningen..
Förmodligen ville han sälja på oss förrätt, samt att vi skulle dricka ur vinet, så att han kunde sälja en flarra till.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-19, 12:58
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Det här med kvitto...

När vi var på Kreta i våras fick vi inte många maskinskriva kvitton. I affärerna frågade de om vi skulle betala kontant eller med kort - kontant var naturligtvis billigare.

Att få ett maskinskrivet kvitto i Grekland är nästan lika ovanligt som att möta någon i kalimeratröja. Jag har aldrig, sett någon bära kalimeratröja i Grekland - förutom min man. Och då reser jag 5 veckor/år ... och nu är den snart utsliten.

Sjöborren.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-19, 13:54
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det var synd, men vi hann inte reka. Vi chansade, men det gick inte hem. Var dock inte så jätteförvånad ändå, med tanke på närheten till turistfällehamnen.

Kommer ihåg en grej till. Vi beställde mat och vin samtidigt, men "Carl" skrev inte upp nåt. Vi fick vinet. "Carl" frågade då om vi ville ha bruschetta, vilket vi avböjde. Vi smuttade på vinet i godan ro. Då kom "Carl" igen och skulle ta upp matbeställning. Han svamla nåt om att han inte hörde, vid den första beställningen..
Förmodligen ville han sälja på oss förrätt, samt att vi skulle dricka ur vinet, så att han kunde sälja en flarra till.

/Netwolf
Bra att veta att man aldrig ska gå dit...
På alla veckor i år har vi bara en restaurang på svarta listan och det är Adama i Platanias. Där försökte jag beställa in husets vin men då sa servitören att det var så dåligt...men då får de väl ta bort det från vinlistan då Alla andra beställde såklart in dyrt flaskvin då men vi tog öl i stället Sen fick jag in en ljummen kleftiko...när jag klagade sa de att aldrig någon klagat tidigare... Den var alltså hur torr som helst och bara värmd, eller skulle varit värmd...osten var inte smält! Klagade en gång till men fick ingen kompensation eller avdrag på notan Så varning för Adama!

// Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-19, 14:00
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
När vi var på Kreta i våras fick vi inte många maskinskriva kvitton. I affärerna frågade de om vi skulle betala kontant eller med kort - kontant var naturligtvis billigare.

Att få ett maskinskrivet kvitto i Grekland är nästan lika ovanligt som att möta någon i kalimeratröja. Jag har aldrig, sett någon bära kalimeratröja i Grekland - förutom min man. Och då reser jag 5 veckor/år ... och nu är den snart utsliten.

Sjöborren.
Och jag som varit där 5 veckor i år fattar inget av vad ni skriver här Har aldrig fått frågan om att det skulle bli billigare vid kontant betalning...får maskinskrivet kvitto t o m om man bara tar en öl vid stranden. Vi betalade ganska ofta med kort under de senaste 3 veckorna och det var inga extra påslag någonstans. Endast biluthyraren skulle ha 6% extra vid kortbetalning...och då betalade vi kontant men fick kvitto. Alla små supermarkets har också kassa-apparat där vi bor.

// Malin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-19, 14:18
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Och jag som varit där 5 veckor i år fattar inget av vad ni skriver här Har aldrig fått frågan om att det skulle bli billigare vid kontant betalning...får maskinskrivet kvitto t o m om man bara tar en öl vid stranden. Vi betalade ganska ofta med kort under de senaste 3 veckorna och det var inga extra påslag någonstans. Endast biluthyraren skulle ha 6% extra vid kortbetalning...och då betalade vi kontant men fick kvitto. Alla små supermarkets har också kassa-apparat där vi bor.

// Malin
Enligt min erfarenhet, både från Kreta och andra öar, så är det stor skillnad på supermarkets och tavernor. I supermarkets får man i stort sett alltid maskinskrivet kvitto, hur liten affären än är, medan man på tavernor mycket sällan får det. Från mina 4 veckor på Lipsi, Fourni och Kalymnos i somras kan jag inte minnas att jag fick ett riktigt maskinskrivet kvitto på någon enda restaurang, medan jag heller inte kan minnas någon supermarket där jag inte fick det
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-19, 14:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: Sv: Det här med kvitto...

Det pågår en kontroll på många öar och man skriver mycket om det i dagspressen- det är väl känt att många ställen inte ger ut kvitton/betalar in sin moms.Sen att vänta sig några resultat...tja...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-19, 20:20
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Det här med kvitto...

Så synd at dere hadde en dårlig opplevelse på Veneto. Flere i familien var på Kreta 3 uker i juli, spiste på Veneto flere ganger. De var kjempe fornøyde. Kjempe hyggelig betjening og god mat. Hva betaler man egentlig for pasta og pizza på Kreta nå? Vi spiste begge deler i Chania og rundt Kato Daratso i fjor, betalte rundt 6 - 9 euro pr rett. Så jeg synes ikke det hørtes så ille ut med 16 euro, selv om vinen var dårlig.

hilsen AnitaC
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-08-20, 12:13
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Det här med kvitto...

Netwolf, jag undrar vad det är du vill säga. Vilken bild av Grekland, Kreta eller Chania, du vill förmedla med din kvittorecension? Jag undrar hur du ser på ditt ansvar inför det land och de människor du gästar.
Är det så att du vill förmedla en bild av ett fuskande och oärligt folk? Vill du bidra till moralisk upprustning i ett land som många redan trampat på? Eller anser du det så viktigt att presentera de få undantagen så vi har ditt vittnesmål på att grekerna är, egentligen, ärliga och schyssta?
Jag ser fram mot ett förtydligande, en begriplig synpunkt på varför kvittorecensionerna fortfarande är legitima?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-08-20, 12:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Det här med kvitto...

I grekiska tidningar kan man idag läs om en “kvittoincident” på Hydra. Finanspolisen var på ön för att kontrollera restauranger. En av restaurangägarna – vars restaurang inte hade maskinskrivna kvitton - greps och skulle föras till Aten med båt. Då gjorde delar av lokalbefolkningen uppror och försökte stoppa överlämningen till Aten. Kravallpolis fick tillkallas och ägaren fördes sedan till Aten.

Läs mer på Ekathimerini.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-08-20, 13:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med kvitto...

Kvittodiskussionen känns ännu mer relevant just idag än tidigare. Den grekiska krisen har enligt en undersökning gjort att fler svenskar är motståndare till att anlita "svart arbetskraft". En utveckling som vi hoppas få se även i Grekland.

Grekerna har i sista stund lyckats låna upp pengar till mycket hög ränta för att klara det lån som ska amorteras idag. Fär de allra flesta av oss är det därför självklart att skattemoralen måste förbättras och att de som kan betalar skatt, moms etc.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-08-20, 13:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Det här med kvitto...

Glömde skriva att under vår senaste resa var det en blandad kompott på handskrivna kvitton och maskinskrivna dito.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-08-20, 13:30
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kvittodiskussionen känns ännu mer relevant just idag än tidigare.
Ja, och åsikten att vi inte ska kunna diskutera detta är absurd. Greklands kanske största problem är ju just att skatteindrivningen inte funkar.


Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Grekerna har i sista stund lyckats låna upp pengar till mycket hög ränta för att klara det lån som ska amorteras idag
Detta är intressant. Eftersom det är högst osäkert om det blir någon mer utbetalning av stödlånen har Grekerna isåfall lyckats låna på öppna marknaden. Var har du hittat den uppgiften?

Lars
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-08-20, 13:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Det här med kvitto...

Här finns mer att läsa om kvittohändelsen på Hydra. Det kanske blir fler maskinskrivna kvitton i framtiden efter denna incident.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-08-20, 13:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ja, och åsikten att vi inte ska kunna diskutera detta är absurd. Greklands kanske största problem är ju just att skatteindrivningen inte funkar.



Detta är intressant. Eftersom det är högst osäkert om det blir någon mer utbetalning av stödlånen har Grekerna isåfall lyckats låna på öppna marknaden. Var har du hittat den uppgiften?

Lars
I P1 i morse i den första nyhetstimmen. Tror det här inslaget sändes runt 06.15.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-08-20, 13:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Det här med kvitto...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
I P1 i morse i den första nyhetstimmen. Tror det här inslaget sändes runt 06.15.
Jag lägger en länk till inslaget under rubriken Krisen i Grekland, så låter vi denna tråd handla om kvitton.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-08-20, 17:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Det här med kvitto...

Jag ber ALLTID om kvitto och kommer fortsätta göra så. Accepterar inte några handskrivna kvitton när vi äter ute, varför skulle jag det? Jag själv har fått skatten/moms höjd via el, vatten, tvavgift, sopavgift, kommunala avgifter, nya skatter etc etc. Alla måste bidra sen är det ju tyvärr de som redan lite har som får stå för den största bördan ( sänkta löner och pensioner bla) så självklart inget konstigt att lyfta frågan här. Som turist tycker jag absolut att man ska be om kvitto, kan iofs vara att någon känner varför ska jag som inte bor här bry mig? just därför de flesta här bryr sig om Grekland och då anser jag att vi oxå skall bry oss och be om kvitto.

Camilla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-08-20, 18:21
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Det här med kvitto...

Som turist og gjest i en uke, eller to, så hadde ikke jeg brukt mange kaloriene på å krangle med noen om dette, alvorlig talt. Er inne i min fjerde måned på Kreta i år og har enda ikke spurt etter en kvittering, men fått de enten som en håndskrevet lapp eller en ordenligkassakvittering. Virker som om andelen ordentlige kvitteringer er på vei opp, og det er bra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT