Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2012-05-23, 19:21
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Här kommer en länk som kanske lite grann kan lugna dem som är oroliga?
http://www.apollo.no/NO/min-reise/Pa...formasjon.aspx

Kunde ej hitta motsvarande information på den svenska Apollo-hemsidan.

/Delfi
  #62  
Gammal 2012-05-23, 20:27
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Visst, hotell och restauranger är privata, men inte flygplatserna. De ägs av Grekiska staten (Hellenic Civil Aviation Authority), och om staten går i putten påverkar det säkert flyget på det sättet. Inte minst för att flygplatspersonalen, flygledarna m m står utan lön då. Vad hjälper en fet sedelbunt i fickan då?
  #63  
Gammal 2012-05-23, 20:47
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Visst, hotell och restauranger är privata, men inte flygplatserna. De ägs av Grekiska staten (Hellenic Civil Aviation Authority), och om staten går i putten påverkar det säkert flyget på det sättet. Inte minst för att flygplatspersonalen, flygledarna m m står utan lön då. Vad hjälper en fet sedelbunt i fickan då?
Nei du! En seddelbunke hjelper ikke. Du må nok ta med deg gullbarrer til Hellas. Enten er du veldig redd for allt som kan skje. Ellers forsøker du piske opp stemningen. Jeg tror det siste. Jeg er i alle fall ikke redd for å reise til Hellas.
  #64  
Gammal 2012-05-23, 20:51
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Og selv er jeg ikke redd for å være her og har tenkt å bli til lenge etter valget!
  #65  
Gammal 2012-05-23, 21:41
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Du återkommer med stor envishet, men vad är din uppgift? Sprida dåliga tankar? ...... Smutsiga och otrevliga är dina tankar, hoppas de också är kortsiktiga! Har du villervalla, valla om!
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
....Ta du och semestra i ett annat land, Grönland sägs vara tryggt och stabilt.
//Kikh
Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Seukel.
Vi är många som hoppats, att du nu var på Grönland. Det finns naturligtvis hetare ställen, där du skulle platsa! Att du inte ger upp! Jag undrar fortfarande, vad är ditt mål med allt dyngspridning på Kalimera?
Jag har läst ikapp i den här tråden efter nästan en veckas frånvaro från Kalimera och blir något förvånad över tonläget här.
Visst, Seukel målar upp ett värsta-scenario men han/hon gör det på ett seriöst sätt utan övertramp eller personangrepp. Varför ska han/hon behöva utstå spott och spe för att man framför detta i en tråd som de facto är full av olika spekulationer om Greklands krisläge.
Vad får er att tro att era spekulationer som går i rosenrött är garanterat rätt ?

Seukel skrev i liknande banor för ett år sedan och jag hörde då till dem som var kritisk till hans/hennes profetior. Idag måste jag nog medge att sannolikheten för en riktigt dålig utveckling har ökat markant.

Den 17 juni är det nyval, tänk efter vad som händer om:
- det återigen blir omöjligt att skapa en regering
- eller det skapas en majoritet som avbryter samarbetet kring stödpaketen
- och att detta leder till utträde ur euron och en därpå följande statsbankrutt.

Ett sådant scenario är tyvärr högst tänkbar, och att då tro att det bara är att semestra på som om ingenting hänt är liktydigt med att ta på sig rejäla skygglappar.

Men som sagt, argumentera gärna kring detta men ingen borde behöva bli mobbad på forumet för att man framför sin synpunkter.

Lars
  #66  
Gammal 2012-05-23, 21:54
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Håller med dig Lars.


Lucky
  #67  
Gammal 2012-05-23, 21:57
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Klokt sagt, Lars. En påminnelse kan så absolutt være på sin plass. Vi er nok en gjeng med besserwissere, men behøver slett ikke ta krone på hodet av den grunn.
  #68  
Gammal 2012-05-23, 22:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Den 17 juni är det nyval, tänk efter vad som händer om:
- det återigen blir omöjligt att skapa en regering
- eller det skapas en majoritet som avbryter samarbetet kring stödpaketen
- och att detta leder till utträde ur euron och en därpå följande statsbankrutt.

Ett sådant scenario är tyvärr högst tänkbar, och att då tro att det bara är att semestra på som om ingenting hänt är liktydigt med att ta på sig rejäla skygglappar.
Lars
Vi är två personer som tänker resa kort efter nyvalet och jag kan säga dig laero, att det finns ingenting förutom att UD avråder för att vi ska stanna hemma. Och även om säg - 100.000 svenskar till skulle resa till Grekland i sommar så hjälper det ju inte Grekland någonstans på vägen fram mer än att vi spenderar våra pengar där. Är vi dåliga människor om vi tar på oss de skygglappar du menar att vi gör om vi "semestrar på som om ingenting har hänt"? Dessa scenarios du målar upp är fullt tänkbara, det tror jag många begriper men det finns ju även andra "lösningar". Du bidrar ju faktiskt själv till det negativa i denna tråd.


/ Hasse
  #69  
Gammal 2012-05-23, 22:09
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jeg er uenig med deg, Hasse. Mobbing av personer og ulike synspunkter var det jeg oppfattet som det viktige her. Ikke saksfakta - som mange oppfatter på ulike måter. Om det er negativt å gi uttrykk for sin måte å se saken på, er jo leit.
  #70  
Gammal 2012-05-23, 22:13
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Vi är två personer som tänker resa kort efter nyvalet och jag kan säga dig laero, att det finns ingenting förutom att UD avråder för att vi ska stanna hemma. Och även om säg - 100.000 svenskar till skulle resa till Grekland i sommar så hjälper det ju inte Grekland någonstans på vägen fram mer än att vi spenderar våra pengar där. Är vi dåliga människor om vi tar på oss de skygglappar du menar att vi gör om vi "semestrar på som om ingenting har hänt"? Dessa scenarios du målar upp är fullt tänkbara, det tror jag många begriper men det finns ju även andra "lösningar". Du bidrar ju faktiskt själv till det negativa i denna tråd.
/ Hasse
För det första, jag tror kanske inte heller på att ett värsta scenario måste inträffa. Kommer eventuellt själv att åka till Grekland runt midsommar om det inte är fullständigt kaos.
Poängen med mitt inlägg var alltså att det, i en tråd om Greklands kris, måste vara ok att även beskriva ett negativt scenario utan att bli trakasserad.
Du Hasse, skriver att jag bidrar till det negativa i tråden men då måste jag fråga varför allt i en tråd som denna måste vara positivt. Det vi har gemensamt på Kalimera är intresset och kärleken till Grekland men innebär det att allt som är negativt måste censureras?

Senast redigerad av laero den 2012-05-23 klockan 22:27.
  #71  
Gammal 2012-05-23, 22:32
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Poängen med mitt inlägg var alltså att det, i en tråd om Greklands kris, måste vara ok att även beskriva ett negativt scenario utan att bli trakasserad.
Du Hasse, skriver att jag bidrar till det negativa i tråden men då måste jag fråga varför allt i en tråd som denna måste vara positivt. Det vi har gemensamt på Kalimera är intresset och kärleken till Grekland men innebär det att allt som är negativt måste censureras?

Vem har blivit trakasserad? Några i den här tråden har väl varit elaka mot en person och det är väldigt vanligt en "allvarlig tråd" som denna. Det har hänt förr, åsikter som tenderar att vara "onyanserade" leder ofta till ilskna kommentarer.

Och nej, det måste definitivt inte bara vara positiva inlägg här. Finner det tämligen svårt med tanke på det allvarliga som KANSKE KAN HÄNDA med Grekland och jag delar det stora intresset och kärleken som så många andra. Dock har jag alldeles för lite kunskaper om vad som verkligen håller på att eventuellt ske, jag är för fokuserad på den egna resan. Jag tycker det är alldeles för högt politiskt spel som allt fokuseras på men det är antagligen omöjligt att komma ifrån. Tankarna går till hur många år det tog innan Grekland kom på fötter igen efter vad som hände i landet i slutet av 1960-talet. Allt detta som nu händer kanske tar ännu längre tid än c:a 40 år? Vem kan svara på det?

Jag/vi kan inte göra mer än resa dit, att stanna hemma finns inte på kartan som sagt.

Vem har blivit censurerad???


/ Hasse
  #72  
Gammal 2012-05-23, 23:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Visst, hotell och restauranger är privata, men inte flygplatserna. De ägs av Grekiska staten (Hellenic Civil Aviation Authority), och om staten går i putten påverkar det säkert flyget på det sättet. Inte minst för att flygplatspersonalen, flygledarna m m står utan lön då. Vad hjälper en fet sedelbunt i fickan då?
Du som är så insatt i allt borde veta att Kreta hyser både NATO-, NAMFI- och flertalet Amerikanska flyg/flott-baser runt Kreta. Åtminstone de Amerikanska baserna är Amerikansk mark och ägs INTE av Grekiska staten och jag tror säkert att de länder som vill hämta hem eventuellt strandsatta klarar av att förhandla till sig luftrum eller kajplatser. Eftersom jag har bekanta på två av de Amerikanska baserna vet jag också att Uncle Sam fortfarande skickar nya soldater och inte visar några tecken på att dra tillbaks de som redan finns här.

Allt som skrivs är och förblir rena hypoteser eftersom ingen säkert kan sia om utgången. Jag är bofast och tror mig ha större inblick i vardagen på Kreta än du har, och livet går vidare här. Nya tavernor och butiker öppnar, bankomaterna fungerar och vi har som tidigare nämnts både bensin och mat på butikshyllorna.

//Kikh
  #73  
Gammal 2012-05-23, 23:18
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
...

Men som sagt, argumentera gärna kring detta men ingen borde behöva bli mobbad på forumet för att man framför sin synpunkter.

Lars
I mitt fall har det inget med mobbing att göra. Jag sitter på första parkett mitt i krisens Grekland och läser Seukels osakliga inlägg om rasistiska, våldsamma och upploppsbenägna Greker - vilket är raka motsatsen till vad jag ser och hör ute bland grekerna. Om han/hon nu är så orolig över att semestra här, varför då ens överväga saken när det finns så många trygga platser att tillgå? Grönland var bara ett förslag från min sida, Borås eller Jokkmokk finns också utsatta på kartan.

//Kikh
  #74  
Gammal 2012-05-24, 09:37
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Vem har blivit trakasserad?
Det var precis det jag gav exempel på. Tycker nog att en kommentar som "Smutsiga och otrevliga är dina tankar, hoppas de också är kortsiktiga! Har du villervalla, valla om!" passar väl in under rubriken trakasserier.

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag sitter på första parkett mitt i krisens Grekland och läser Seukels osakliga inlägg om rasistiska, våldsamma och upploppsbenägna Greker - vilket är raka motsatsen till vad jag ser och hör ute bland grekerna.
Jag har läst Seukels 4 inlägg i denna tråd igen. Tycker inte att något där kan anses vara mer osakligt än övriga spekulationer i tråden. Kan heller inte hitta någonting om att Greker är våldsamma och upploppsbenägna. Det finns en punkt om att främlingsfientligheten ökar; ett konstaterande att rasister/nazister blivit invalda i parlamentet, men det är ju fakta.
  #75  
Gammal 2012-05-24, 12:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

På tal om militärer: Grekland har västvärldens näst högsta militärutgifter (efter USA, förstås), som andel av BNP. Så har det åtminstone varit tidigare och vad jag har förstått är det samma idag. En stor del av vapen och annan militärutrustning köps från Tyskland och Frankrike. Som alltså är med och lånar ut pengar till Grekland, så att dom kan fortsätta köpa vapen därifrån. Bara en reflektion.
  #76  
Gammal 2012-05-24, 21:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Tycker nog att en kommentar som "Smutsiga och otrevliga är dina tankar, hoppas de också är kortsiktiga! Har du villervalla, valla om!" passar väl in under rubriken trakasserier.
Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag har läst Seukels 4 inlägg i denna tråd igen. Tycker inte att något där kan anses vara mer osakligt än övriga spekulationer i tråden. Kan heller inte hitta någonting om att Greker är våldsamma och upploppsbenägna. Det finns en punkt om att främlingsfientligheten ökar; ett konstaterande att rasister/nazister blivit invalda i parlamentet, men det är ju fakta.
Jag kan inte annat än att till fullo hålla med!


/kimmen
  #77  
Gammal 2012-05-24, 22:23
Darkness Darkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Anderstorp
Inlägg: 26
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Pela Visa inlägg
"" Liten tuva stjälper ofta stort lass""

Vad jag har läst mig till så står Grekland för cirka 2-4 % av EU:s totala ekonomi...inte mycket !

Att det då blir så total panik,kris,etc att man börja tala om att hela Euro-
samarbetet ska haverera kan jag inte förstå !

2-4 % !!!

Är hela Eurosamarbetet bara en uppblåst bubbla !!!
Problemet får förödande konsekvenser om Grekland " går i konkurs " i europa.
Värre än när USA lehman brothers gick i konkurs.
Varför ?
Jo eu bankerna dom som har lånat ut pengar till Grekland är små banker i Tyskland där industrin ligger.
Så skulle Grekland gå ur euro så försvinner alla pengar ifrån framförallt dom tyska bankerna. Och då även ifrån företagen som har sina pengar där.
Vilket i sin tur kommer göra att Sverige även kommer drabbas hårdare än 2008-2009.
Vi kommer i Sverige få en stillastående industri.
Detta är ren fakta ..
Jobbar inom säljande organisation och reser i södra Sverige så har verkligen sett vad 2008-2009 handlade om.
20% av Greklands BNP är oss turister.
Greklands enda hjälp i framtiden är att vara kvar i euron och börja betala som vi gör i övriga Europa.
Går dom ut så kommer grekiska folket att få en otroligt låg valuta som inte kommer vara värd ett öre. Vilket gör att det dom kommer få det ännu tuffare än vad har idag. Problemet kommer kvarstår om dom går ur. Det löser inga problem för dom...
  #78  
Gammal 2012-05-25, 07:40
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
På tal om militärer: Grekland har västvärldens näst högsta militärutgifter (efter USA, förstås), som andel av BNP.
Det stemmer det, og dokumentasjonen på det finnes blant annet her:

http://www.globalis.no/Statistikk/Militaerutgifter#bars

MEN; når man ser at det kanskje er snakk om 0,5/1 prosentpoeng forskjell fra andre europeiske land OG tar hensyn til hvor stor del av den greske økonomien som er utenom de offisielle statistikkene (og derfor ikke inngår som en del av BNP) så har jeg vanskelig for å tro at sørlig mye av forklaringen på de økonomiske probleme i Hellas kan føres tilbake til de høye militøre utgiftene.

Det kan vel også tenkes at en del støtteordninger som kommer Hellas til gode ikke er med i disse tallene (?) slik at det bildet som man søker å fremvise faller ifra hverandre med et brak? Jeg tror det!
  #79  
Gammal 2012-05-25, 09:26
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Även jag tillbringar största delen av året på Kreta. Visst händer det att folk frågar oss var vi kommer ifrån. Mer förr än nu. Men vi känner ju alla historien bakom.
OK. Det kanske var dumt av mig och min make att raljera om Suekels rädsla. Om den är äkta, så ber jag om ursäkt. Då måste den naturligtvis tas på stort allvar. Jag håller med Kikh. Men om man är rädd för att åka till Grekland kanske man inte skall åka till Italien, Spanien, Portugal eller Frankrike heller. Deras ekonomier ligger ju också risigt till. Varför inte försöka med Pite Havsbad. De brukar ju leda solligan i Sverige.
De flesta av oss som skriver på Kalimera är vuxna. En del är säkert, liksom jag, pensionerade. Vi är vana att ta vara på oss själva och varandra. Klarar vi inte längre det, är jag fullkomligt övertygad om att greker i vår närhet kommer att hjälpa oss.
Jag fick ett ordspråk med mig från min farmor, född på 1800-talet:"Man skall inte måla fan på väggen förrän man ser honom där".
Ylva
  #80  
Gammal 2012-05-25, 09:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Fra Athens News i dag:

Greece will probably remain in the euro zone, Italian Prime Minister Mario Monti said on Thursday, but demands made of Greece by its partners had been unrealistic and far reaching economic reform could take decades to achieve. "Anything can happen, but I think the most probable outcome is the one which is most positive for Greece and for all of us," Monti said on an Italian television talk show, when asked if he believed Greece would stay in the currency bloc. "Europe has to learn how to not take too much of a short-term view," he said, adding the reforms needed in Greece would take a generation, rather than two or three years as its partners had demanded. "Greece has lost its sovereignty, it's under the instructions of the IMF, the ECB, the European Commission. Having the others tell you, 'here is the money but I'm deciding,' must be a terrible, terrible humiliation."
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT