Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-05-17, 12:07
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jag sätter 10 nya Drachmer på att Grekland har egen valuta inom 1 år.

Ja, det gör jag också.

De senaste årens processer har ju uppenbart visat vilket håll Euron är på väg mot.

Har nog aldrig tidigare i livet sett ett projekt med så många missnöjda och med en struktur, som är så känslig att en liten aktörs aktioner (Grekland) påverkar så många stora aktörer. Något fel är det.
Jag har många tyska vänner som tydligt visar sitt missnöje och inte ser det som självklart längre att Tyskland skall vara betalare i alla lägen. Ett alternativ är att lämna.

Sätter vidare 10 nya Drachmer att Euron inom tre år inte finns på dagens sätt.

Paul
  #22  
Gammal 2012-05-17, 12:31
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
...Jag sätter 10 nya Drachmer på att Grekland har egen valuta inom 1 år.
Hoppas bara att inte kommunisterna får mandat att skrämma bort EU turisterna, trots att en ökning kanske sker från Ryssland. Kanske åtminstone Kreta kan få bli en europeisk variant av Hongkong.

Lite mer Ryssland här just nu skulle kanske, precis som med Cypern, skydda ett skört Grekland mot bl a Turkiets hot. Jag sätter gärna också 10 purfärska Drachma på att sedlarna redan hänger på tork någonstans i ett undangömt bankvalv.

//Kikh
  #23  
Gammal 2012-05-17, 15:20
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jeg har ingen tro på at greske myndigheter har trykket opp sedler i en ny valuta, i så fall hvilken regjering har gjort det? Jeg har heller ingen tro på at dette vil bli gjort uten at det blir vel kjent, og det igjen vil bety at absolutt alle vil ta ut det de måtte ha av penger i greske banker, og det vil måtte bli innført fullstending betalinsstopp fra greske myndigheter.

Alternative forslag/meninger fra noen her?
  #24  
Gammal 2012-05-17, 16:29
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag sätter gärna också 10 purfärska Drachma på att sedlarna redan hänger på tork någonstans i ett undangömt bankvalv.

//Kikh
Man kan eventuelt benytte overraskelses-strategi - slippe nyheten en fredag ettermiddag med virkning fra mandag . Leste nylig i DN eller e24 (??) om dette som et mulig alternativ om Hellas forkaster euroen. Men det er jo ikke annet enn en spekulasjon, så klart. Det står så mye merkverdig i avisene nå om dagen.
  #25  
Gammal 2012-05-18, 11:37
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Nu blir man trött, skall kommunisten Alexis Tsipres hota EU med utpressning. Detta bådar inte gott för framtiden

Ur DI nu:

Citat:
Grekiska vänsterledaren: Ge oss lån annars betalar vi inte

2012-05-18 08:43
Alexis Tsipras, ordförande för det grekiska vänsterpartiet Syriza, bedömer att risken för att Europa skulle dra in lånestödet till landet är liten och att om Europa gör det kommer Grekland inte att betala sina skulder.



Det säger han i en intervju med The Wall Street Journal.




En finansiell kollaps i Grekland skulle tynga övriga eurozonen och leda till eurozonens kollaps, enligt Alexis Tsipras.


"Vårt första alternativ är att övertyga våra europeiska partners att det ligger i deras egenintresse att inte upphöra med lånefinansieringen", säger han och tillägger att om finansieringen upphör kommer Grekland behöva sluta betala sina skulder.
Europa måste istället överväga en mer tillväxtorienterad strategi för att motverka Greklands ekonomiska recession och hantera landets växande "humanitära kris", menar han.
Opinionsundersökningar indikerar att Syriza kan bli det största partiet vid nyvalet den 17 juni. I valet den 6 maj blev partiet näst störst.


http://di.se/Artiklar/2012/5/18/2677...-lan---Syriza/
  #26  
Gammal 2012-05-18, 12:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

"Vi kan slutte å gi enkle, ubrukelige råd om hva ”de andre” skal gjøre. Vi kan bry oss og mene noe, men samtidig respektere at grekerne vet mer om det å være greker og hvordan de bør få orden på landet sitt enn det du og jeg gjør."

Dette skriver Hellasguiden i sitt utmerkede blogginnlegg.

Bare sånn helt apropos.
  #27  
Gammal 2012-05-18, 12:52
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

I mine øyne har vel grekerne nettop vist at de IKKE vet hva de skal gjøre for å få orden på landet sitt for du vil vel ikke hevde at de har orden nå?

"Partiet" som grekere nå setter sin lit til er:

"SYRIZA is in many respects a rather peculiar case. In terms of its history, it originates from the schism in the Greek Communist Party (KKE) between those who wanted to remain faithful to the dictates of the Kremlin, when the USSR still existed, and those who wished to move away from that subservient role into a localized communist approach. This initially led to the creation of two KKEs, the KKE-exterior and the KKE-internior. The main forces of SYRIZA come from the latter."

En oversikt over partiene her;

http://www.protesilaos.com/2012/05/p...e#.T7YpSsUrJrO


  #28  
Gammal 2012-05-18, 23:17
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Man kan eventuelt benytte overraskelses-strategi - slippe nyheten en fredag ettermiddag med virkning fra mandag . Leste nylig i DN eller e24 (??) om dette som et mulig alternativ om Hellas forkaster euroen. Men det er jo ikke annet enn en spekulasjon, så klart. Det står så mye merkverdig i avisene nå om dagen.
Tyvärr är ju allt vi skriver bara spekulationer, men jag står fast vid mitt vad och tror att allt är planerat och drachman färdigtryckt redan Tidningarna/avisen skriver alltid mycket utan att veta exakt, spekulationer säljer tyvärr samtidigt som de skrämmer många för att besöka Grekland. Här i Chania har vi fler nya Greklands-resenärer än någonsin, tack vare att biljettpriserna sjunkit, och de 100-tals jag talar med per vecka vill alla återvända redan i höst om möjligt. Jag gillar stenhårt att fler får chansen att hitta till Kreta, det är länge sedan vi hade så många nybesökare och då var jag en av dem Nu borgar det för att, vad som än händer, åtminstone underbara och lugna Chania har fler återbesökare förr eller senare!

//Kikh
  #29  
Gammal 2012-05-18, 23:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
"Vi kan slutte å gi enkle, ubrukelige råd om hva ”de andre” skal gjøre. Vi kan bry oss og mene noe, men samtidig respektere at grekerne vet mer om det å være greker og hvordan de bør få orden på landet sitt enn det du og jeg gjør."

Dette skriver Hellasguiden i sitt utmerkede blogginnlegg.

Bare sånn helt apropos.
Tack Admirala! Vi som lever här kan bara förmedla vad vi hör och ser från vardagslivet i Grekland - Resten får grekerna fixa och vi står dem bi och hjälper till så mycket vi kan hoppas jag!
  #30  
Gammal 2012-05-19, 16:04
Oliven Oliven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 27
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Och för mig är det inga problem att handla med den gamla valutan - ett av de större bekymret i det fallet är väl snarare att flera av de svenska bankerna mer eller mindre slutat med kontanter - men det är ju en annan historia, det mesta löser sig...
38 dagar kvar till resa nr 1 till Kreta i år ..
  #31  
Gammal 2012-05-19, 20:56
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
"Vi kan slutte å gi enkle, ubrukelige råd om hva ”de andre” skal gjøre. Vi kan bry oss og mene noe, men samtidig respektere at grekerne vet mer om det å være greker og hvordan de bør få orden på landet sitt enn det du og jeg gjør."
Kan inte annat än att hålla med.
Det blir liksom bara löjligt att komma med enkla lösningar.
Två greker är nog lika olika som två svenskar eller två norrmän, för den delen. Har nog lika liten möjlighet att påverka vad regering, EU och nationalekonomer håller på med. Dom måste överleva i alla fall.

Fråga är vad vi som enskilda människor här uppe i norr som fortfarande har det bra skall göra för att underlätta. Jag antar att allmosor inte är något som skulle uppskattas. Inte av de greker jag träffat under åren i alla fall.

Så vad är bäst? Jag tror att det bästa är att fortsätta resa.
Nu när resorna är riktigt prisvärda blir det ju mer pengar att spendera på resmålet. Driksa lite extra och så.

Vad kan man göra mer? Några förslag?

/Jonas
  #32  
Gammal 2012-05-19, 21:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Det jag känner mig lite kluven till är om jag vill fortsätta stödja ett så korrupt samhälle, ja, jag vet att det är sett med svenska ögon och att systemet inte fungerar som här.
Men just begreppet hjälpa till genom att resa? Jag är inte alls främmande att hjälpa till, men frågan är om jag verkligen hjälper genom att resa? Det blir kanske pengar som det inte betalas en endaste euro i skatt på? Då känner jag att mina pengar går rakt i fickan på några och då kan jag ju lika gärna skicka pengar direkt till de jag känner.
Det är i mina ögon exakt samma hjälp, dvs. hjälp för stunden. Jag kan inte se det på annat sätt än att det krävs förändringar (stora sådana). Den bild jag fått är att alla vill ha rätt till bidrag och pensioner, men ingen vill betala, och den ekvationen får jag inte ihop.
  #33  
Gammal 2012-05-19, 23:00
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

"" Liten tuva stjälper ofta stort lass""

Vad jag har läst mig till så står Grekland för cirka 2-4 % av EU:s totala ekonomi...inte mycket !

Att det då blir så total panik,kris,etc att man börja tala om att hela Euro-
samarbetet ska haverera kan jag inte förstå !

2-4 % !!!

Är hela Eurosamarbetet bara en uppblåst bubbla !!!
  #34  
Gammal 2012-05-20, 00:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jag funderar och funderar och läser och läser allt jag kan om Greklands ekonomi.
Så tänker jag en vända igen när jag läser Héllens inlägg och kan visst förstå hennes resonemang. Men för MIG är ju egentligen inte något ändrat sen jag första gången reste till Grekland på 80-talet vad gäller grekernas vilja att betala skatt eller att ge kvitton etc.
Jag har VARJE år accepterat det kvittolösa samhället och stöttat de familjedrivna tavernorna och pensionaten där jag glatt betalat utan att få kvitton. Redan DÅ borde jag ju bråkat och krävt mina kvitton.... Jag gjorde inte det då, varken på drachmernas tid eller efter eurointrädet.

Ska jag NU sluta att åka dit?? Hjälper det grekerna om jag inte åker? Hjälper det grekerna OM jag åker?? Vem vet??
Om jag ändå åker för att jag vill träffa grekiska vänner, njuta det grekiska livet och ha en skön semester i det bästa land jag vet...Ska jag behöva skämmas då och känna mig som en bov som stöttar ett skattesmitande land. Är det en börda JAG ska ta på mig.??

Lissi
  #35  
Gammal 2012-05-20, 00:28
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag funderar och funderar och läser och läser allt jag kan om Greklands ekonomi.
Så tänker jag en vända igen när jag läser Héllens inlägg och kan visst förstå hennes resonemang. Men för MIG är ju egentligen inte något ändrat sen jag första gången reste till Grekland på 80-talet vad gäller grekernas vilja att betala skatt eller att ge kvitton etc.
Jag har VARJE år accepterat det kvittolösa samhället och stöttat de familjedrivna tavernorna och pensionaten där jag glatt betalat utan att få kvitton. Redan DÅ borde jag ju bråkat och krävt mina kvitton.... Jag gjorde inte det då, varken på drachmernas tid eller efter eurointrädet.

Ska jag NU sluta att åka dit?? Hjälper det grekerna om jag inte åker? Hjälper det grekerna OM jag åker?? Vem vet??
Om jag ändå åker för att jag vill träffa grekiska vänner, njuta det grekiska livet och ha en skön semester i det bästa land jag vet...Ska jag behöva skämmas då och känna mig som en bov som stöttar ett skattesmitande land. Är det en börda JAG ska ta på mig.??

Lissi
Precis så känner jag också!!
Detta är ju inget nytt för oss som åkt till Grekland under många år.
//maji
  #36  
Gammal 2012-05-20, 00:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
...Den bild jag fått är att alla vill ha rätt till bidrag och pensioner, men ingen vill betala, och den ekvationen får jag inte ihop.
Det är bara barnfamiljer som får bidrag utan att ha tjänat ihop till dem i förväg. Ett bidrag som betalas ut med ca 50€ per barn i samband med ex på A-kassan (som man måste ha jobbat "vitt" i två säsonger för att få ta del av). Det bostadsbidrag som finns får bara den som jobbat ihop en massa försäkringsdagar, kommer inte ihåg om det är runt 1500 dagar eller mer nu efter höjningen. Övriga bidrag är antingen rejält sänkta eller helt indragna. Vart säsong jag jobbar har jag ca 125 försäkringsdagar som min arbetsgivare betalar för, alltså måste jag ha jobbat mer än 10 säsonger innan jag kan ansöka om bostadsbidrag... De enda som lyckas sko sig på systemet är de som redan har pengar att spela med. Jag, och de allra flesta av mina vänner, lever helt utan andra bidrag än de 350€ per månad vi får under 5 vintermånader nu och de pengarna har våra chefer betalat in åt oss i form av IKA-dagar.

//Kikh

Senast redigerad av Kikh den 2012-05-20 klockan 00:57.
  #37  
Gammal 2012-05-20, 07:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Pela Visa inlägg

Är hela Eurosamarbetet bara en uppblåst bubbla !!!
Jo, kanske det! Grekland i och för sig är ju inte det STORA problemet utan Spanien, Italien, kanske också Frankrike... ja snart är vi alla i samma stora konkurs. Antar att det är det man är rädd för. Politikerna tycks bara glömma att det är de själva (i alla länder separat och EU och Eu-tjänstemän) som kokat ihop denna illasmakandre soppa. Och blink, snart är det val igen någonstans och samma skitsnack fortsätter. Man borde ju för många år sen ha sett åt vilket håll det bär. Men man bara klappade varandra i ryggen.

/ Anne
  #38  
Gammal 2012-05-20, 08:33
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Vi skal hverken reise til, eller la være å reise til Hellas for grekernes skyld, men for vår egen skyld. I mine øyne er det absolutt ingen grunn til å ikke reise hit hvis man allikevel har tenkt å reise til et hyggelig og gjestfritt sted med sol og sommer og god mat og drikke!

Når man først er her så kan man jo hygge seg på en lokal taverna, og hvis man er fornøyd med mat og service (og det er man troligen?) så kan man gi litt godt med tips uten å overdrive. Når man går i matbutikken for å kjøpe litt lokale varer så kjøper man litt ekstra og legger i boksen ved utgangsdøren merket med Røde Kors.

Er nå på fjerde uken her og kun en eneste gang har jeg ikke blitt "pådyttet" en kvittering og det var i en turistsjappe i Platanias som selger t-shirts og slikt til turister. Ellers er alle butikker og tavernaer svært nøye med å gi kvittering, og jeg har blitt fortalt av butikkeiere at de ser utenfor hos seg politi som kontrollerer at kunder som har handlet har kvittering! Har man ikke det så er det "big problem" både for kunden og for butikken.

Og jeg vil vedde en euro imot alle som vil vedde på at Hellas vil innføre en ny valuta, uansett navn, i løpet av 2012!

Jeg tror også at nyvalget vil gi et annet resultat enn valget nettop, at det vil bli en samlingsregjering med de gamle partiene og at EU vil endre en del av sine krav til å bli mildere og med lengre varighet/nedbetaling.

Noen som husker at jeg spådde nyvalg og at det ville bli 17. juni?
  #39  
Gammal 2012-05-20, 15:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

En analytiker på (svenska) Exportkreditnämnden tycker att man ska ta med extra kontanter till Grekland i sommar. Läs mer här.

/kimmen
  #40  
Gammal 2012-05-20, 22:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men för MIG är ju egentligen inte något ändrat sen jag första gången reste till Grekland på 80-talet vad gäller grekernas vilja att betala skatt eller att ge kvitton etc.
Jag har VARJE år accepterat det kvittolösa samhället och stöttat de familjedrivna tavernorna och pensionaten där jag glatt betalat utan att få kvitton. Redan DÅ borde jag ju bråkat och krävt mina kvitton.... Jag gjorde inte det då, varken på drachmernas tid eller efter eurointrädet...............

..............som stöttar ett skattesmitande land. Är det en börda JAG ska ta på mig.??

Lissi
Javisst har jag gjort lika dant, jag måste dock i ärlighetens namn erkänna att jag inte förrän de tre senaste åren reagerat på avsaknaden av kvitto, tidigare har jag inte ägnat det en tanke, jag har varit dåligt påläst om hur ekonomin i landet sett ut och på vilket sätt EU-bidragen strömmat in, vilket jag säkert inte är ensam om heller
Jag har aldrig fått frågan om jag vill betala XX-euro med kvitto eller X-euro utan kvitto, hade jag fått frågan och valt kvittolöst alternativ, då hade jag kunnat känna mig delaktigt i systemet.
Kvitto i alla ära, men vad spelar de för roll så länge inkomsterna inte redovisas?

Jag menade med mitt inlägg absolut inte att de som väljer att resa skall känna sig omoraliska, och det tror jag att du Lissi förstår.


Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Precis så känner jag också!!
Detta är ju inget nytt för oss som åkt till Grekland under många år.
//maji
Jag kommenterar på liknande sätt till dig, jag har inte reflekterat över det tidigare år, varken under drachmernas tid eller senare heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Det är bara barnfamiljer som får bidrag utan att ha tjänat ihop till dem i förväg. .....jobbat "vitt" i två säsonger för att få ta del av). Det bostadsbidrag som finns får bara den som jobbat ihop en massa försäkringsdagar, kommer inte ihåg om det är runt 1500 dagar......Övriga bidrag är antingen rejält sänkta eller helt indragna..........
Jag stympar inte citatet, valde bara att ta med en bit av all intressant info du delger.
Vad jag egentligen hade i tanke när jag skrev (vilket jag inte klart uttryckte) var uttalandet från kommunistpartiets ledare "Ge oss mer bidrag, annars betalar vi inte"
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att EU kräver motprestationer från landet innan mer medel släpps till. Och visst känner jag med gräsrotsfolket som alltid är de som får det tuffast när det skall stramas åt. Men ovanstående uttalande kommer ju från en som påstår sig vara kapabel att styra landet, det oroar mig.

Själv avvaktar jag och ser vad som sker den närmsta tiden efter den 17 juni, eftersom jag inte har bokat än, så känner jag att jag lika gärna kan vänta.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT