Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-11-04, 08:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Kan Grekland få fart på sin IT-bransch och införa digitala betalningar, så är mycket vunnet. Tänk om alla kunde betala sina räkningar på ETT ställe, istället för att springa till slaktaren, elbolaget, vattenverket etc.
Antingen från egen dator, mobil eller kanske ett upprättat "online-centra" i varje Chora? Funkar det i Afrika, så lär det väl funka i Grekland.

Givetvis kostar det säkert en slant, men de kan väl ansöka om ett Nörd-lån?

/Netwolf
  #62  
Gammal 2011-11-04, 09:04
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiska krisen

@Wolfen: Welcome to Mission Impossible!
  #63  
Gammal 2011-11-04, 09:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Du, Netwolf, det finns visst e-banking här.

Men jag tror du har missat en grej. Vi GILLAR att sitta/stå i kö, här i vår mini-värld i alla fall. Man får reda på allt möjligt som hänt sen sist. Man träffar folk man inte sett på länge. Man kan sucka samfällt över idiotiska politiker. Särskilt i väntrummet hos IKA-doktorn, den stackaren som ska betjäna flera tusen människor med recept ooch intyg, kan man få höra hårresande berättelser, sen behövs inga TV-reportage.
  #64  
Gammal 2011-11-04, 10:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
@Wolfen: Welcome to Mission Impossible!
Tja, antingen är man en del av problemet, eller så är man en del av lösningen. Klart som korvspad!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men jag tror du har missat en grej. Vi GILLAR att sitta/stå i kö, här i vår mini-värld i alla fall. Man får reda på allt möjligt som hänt sen sist. Man träffar folk man inte sett på länge. Man kan sucka samfällt över idiotiska politiker. Särskilt i väntrummet hos IKA-doktorn, den stackaren som ska betjäna flera tusen människor med recept ooch intyg, kan man få höra hårresande berättelser, sen behövs inga TV-reportage.
Ja, ok då. Men tåget går och antingen hoppar man på, eller står kvar på perrongen. Och en sak till. Det går inga fler tåg, åtminstone inte enligt tidtabell.

/Netwolf
  #65  
Gammal 2011-11-04, 10:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Nu ger sig Knugen in i Cirkus Grekland oxå! Han kanske kan ge lite goda råd till Papandreou? Snart kommer Papandreou kalla till presskonferens och meddela att det är dax att vända blad och gå vidare.
http://www.dagensps.se/artiklar/2011...0566/index.xml
/Netwolf
  #66  
Gammal 2011-11-04, 11:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Vänta bara. Snart kommer uttalanden som
"Om inte Giorgios Papandeou kan ta hand om Europroblemet, så undrar jag, hur ska han då kunna ta hand om det grekiska folket" eller
"Det kommer inga stekta souvlakis flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa"

/Netwolf
  #67  
Gammal 2011-11-04, 11:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Du, Netwolf, det finns visst e-banking här.

Men jag tror du har missat en grej. Vi GILLAR att sitta/stå i kö, här i vår mini-värld i alla fall. Man får reda på allt möjligt som hänt sen sist. Man träffar folk man inte sett på länge. Man kan sucka samfällt över idiotiska politiker. Särskilt i väntrummet hos IKA-doktorn, den stackaren som ska betjäna flera tusen människor med recept ooch intyg, kan man få höra hårresande berättelser, sen behövs inga TV-reportage.
För pensionärer fungerar det väl men för arbetande männsikor måste det underlätta både på jobbet och hemma att ha effektiva datasystem, adminstrativa system etc. Greklands skatteindrivning kan ju förbättras en del och då behövs bra rutiner och system bland annat hos den myndigheten. Som någon säger tåget går nu.

Eva
  #68  
Gammal 2011-11-04, 11:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Eva, jag skämtar givetvis, synd att det inte gick fram.
  #69  
Gammal 2011-11-04, 12:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Eva, jag skämtar givetvis, synd att det inte gick fram.
Det framgick, köer är ju ett främmande begrepp i Grekland
  #70  
Gammal 2011-11-04, 12:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Eva, jag skämtar givetvis, synd att det inte gick fram.
Nä det är just det att om man skriver något med en gapflabb-smiley efter så TROR man ju att läsare förstår att man skämtar, men det går ju inte alltid fram och då misstolkas man!
Jag tycker att förre medlemmen Peters inlägg var ett bra exempel på detta om jag nu får skriva så utan att misstolkas. Han hade ofta en till synes rå /skämtsam ton i inläggen men med många smileys för att förstärka eller ta udden av uttryck och jag tror att hans inlägg ofta feltolkades för vi uppfattar det skrivna så olika. Det är därför jättesvårt just nu i de trådar som handlar om detta svåra ämne om Greklandsekonomi att skriva utan att missförstås...

Lissi - som säkert också missförstås just nu
  #71  
Gammal 2011-11-04, 12:40
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nä det är just det att om man skriver något med en gapflabb-smiley efter så TROR man ju att läsare förstår att man skämtar, men det går ju inte alltid fram och då misstolkas man!
Jag tycker att förre medlemmen Peters inlägg var ett bra exempel på detta om jag nu får skriva så utan att misstolkas. Han hade ofta en till synes rå /skämtsam ton i inläggen men med många smileys för att förstärka eller ta udden av uttryck och jag tror att hans inlägg ofta feltolkades för vi uppfattar det skrivna så olika. Det är därför jättesvårt just nu i de trådar som handlar om detta svåra ämne om Greklandsekonomi att skriva utan att missförstås...

Lissi - som säkert också missförstås just nu
Akkurat sånn er det, man tror at leseren forstår om det følger med en gapflabb . Og du har rett, Peter var dyktig i så måte. Som norsk, som slett ikke alltid forstår det som skrives her; ordmening, fraser, ordtak, humor og ironi på svensk etc, er det hjelp på veien med smileys. Men i disse tider, opphetede diskusjoner, mye alvor og lite skjemt, kan det som skrives lett mistolkes. Eller overfortolkes .
  #72  
Gammal 2011-11-04, 19:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Hörde på nyheterna nyss att endast 600 M Euro finns kvar i den grekiska statskassan. Statsanställda riskerar att bli utan lön til jul. Inget kul, för dem direkt.
/Netwolf
  #73  
Gammal 2011-11-04, 23:16
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tycker att förre medlemmen Peters inlägg var ett bra exempel på detta om jag nu får skriva så utan att misstolkas. Han hade ofta en till synes rå /skämtsam ton i inläggen men med många smileys för att förstärka eller ta udden av uttryck och jag tror att hans inlägg ofta feltolkades för vi uppfattar det skrivna så olika.

Att skriva någonting där det är uppenbart att mottagaren missuppfattar, känner sig förnärmad, sårad, kränkt, påhoppad är ett sätt att skriva där jag anser att man både saknar respekt och är väldigt naiv.

Det finns väldigt få i detta forum som ALDRIG har varit föremål för "hur f**n tänkte du där, eller vad f**an menade du? Jag själv tillhör inte den skaran och det är banne mig inte alltid lätt att i förväg "veta" hur andra ska reagera. Men jag brukar åtminstone läsa igenom det jag skrivit en extra gång.

Off-topic av mig?


/ Hasse
  #74  
Gammal 2011-11-04, 23:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu ger sig Knugen in i Cirkus Grekland oxå! Han kanske kan ge lite goda råd till Papandreou? Snart kommer Papandreou kalla till presskonferens och meddela att det är dax att vända blad och gå vidare.
Från expressen.se nu ikväll:

Citat:
Innan ödesomröstningen för den grekiska regeringen höll Giorgos Papandreou ett sedan tidigare utlovat tal inför parlamentet.

- Denna uppgörelse ger oss en stor möjlighet, kanske även den sista möjligheten. Den kan inte gå förlorad, sa Giorgos Papandreou om den uppgörelse om stöd från euroländerna som togs fram förra veckan.

Han tillade att uppgörelsen kommer att genomföras de kommande månaderna.

- Det är dags att vända blad.

Grymt jobbat Netwolf
  #75  
Gammal 2011-11-05, 00:23
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiska krisen

Papandreou vann förtroendeomröstningen 153/145 Ja/Nej.

Med andra ord: Rättning i leden.

Nu får vi se hur det går under dagen!

Samaras är mycket "putt" över att hans egna delvis gick emot honom...

Nu gäller det att få ihop minimum 180 röster från regering eller ev. koalliationsregering för att rösta igenom sparförslaget och erhålla utbetalningen i december.

//Uffe
  #76  
Gammal 2011-11-05, 07:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Från expressen.se nu ikväll:




Grymt jobbat Netwolf
Hahaha, ja Knugen som rådgivare! Pagrotsky kan packa ihop sina grejer!

/Wolfen
  #77  
Gammal 2011-11-05, 10:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Att skriva någonting där det är uppenbart att mottagaren missuppfattar, känner sig förnärmad, sårad, kränkt, påhoppad är ett sätt att skriva där jag anser att man både saknar respekt och är väldigt naiv.

Det finns väldigt få i detta forum som ALDRIG har varit föremål för "hur f**n tänkte du där, eller vad f**an menade du? Jag själv tillhör inte den skaran och det är banne mig inte alltid lätt att i förväg "veta" hur andra ska reagera. Men jag brukar åtminstone läsa igenom det jag skrivit en extra gång.
Off-topic av mig?
/ Hasse
Nu förutsätter Du direkt att det jag skrev ovan och hänvisade till var inlägg riktad mot någon person vilket INTE var fallet!! Men ville man tolka det så så fanns ju möjligheten eftersom jag inte tydligt nog skrev detta. Jag menade inlägg om olika företelser i Grekland t ex om ekonomi, levnadssätt osv. Inga personliga påhopp alltså som förstärktes eller förminskades av smileys.
Tala om att det är lätt att missförstå Hasse!!!

Lissi
  #78  
Gammal 2011-11-06, 12:20
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Grekiska krisen

Hej Alla

Läste i bladet och fann följande tänkvärda rader.

Att den ekonomiska krisen slog till i Grekland först beror inte på att grekerna skulle vara världens lataste folk. Om man kollar på OECDs statistik, så finner man att grekerna jobbar cirka 500 timmar mer per år än vad vi nordbor gör. Se länken nedan.
Däremot verkar de ha tagit lite väl lätt på att få till ett fungerande skattesystem.

http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=ANHRS


//PA
  #79  
Gammal 2011-11-06, 12:43
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Att den ekonomiska krisen slog till i Grekland först beror inte på att grekerna skulle vara världens lataste folk.

- - - - - - - -

Däremot verkar de ha tagit lite väl lätt på att få till ett fungerande skattesystem.
Det är nog ingen på detta forum som påstår att grekerna är "världens lataste folk".
Däremot har man, som du skriver, ett uselt fungerande skattesystem. Bland mycket annat.

Det största problemet (anser jag) är att Grekland genom åren har lånat så mycket pengar att man nu inte längre kan betala vare sig räntor eller amorteringar. Och det har inte haft någon betydelse om det har varit en röd eller blå regering.

Vad jag tycker är det riktigt tragiska nu är att det största oppositionspartiet ND röstar emot alla förslag och tjafsar om misstroendeomröstningar och nyval istället för att försöka samarbeta för att ta landet ur den mest akuta krisen. (Precis som republikanerna i USA som röstar emot allt som kommer från president Obama, även om det är ett förslag som tidigare har lagts fram av republikanerna själva.)

De skuldavskrivningar som är en del av det nu aktuella "räddningspaketet" innebär tydligen 80.000 kronor per grekisk invånare. Snacka om skuldsanering!


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2011-11-06 klockan 12:51. Anledning: Tillägg...
  #80  
Gammal 2011-11-06, 13:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska krisen

Apropå politiskt tjafs så känns det oroande med (de obekräftade) uppgifterna om att Venizelos förhandlar med småpartier bakom ryggen på Papandreou. Jag trodde meningen med samlingsregering var en BRED politisk uppslutning för att visa EU att man är med på räddningsplanen.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT