Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-10-09, 07:11
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Grekiska krisen

Hellas har i dag en gjeld til utlandet på 350.000.000.000 EURO. Er det virkelig noen som tror at dette kun skyldes størrelsen på politikernes lommer og grådige bankfolk i resten av Europa?

Mener folk her at Hellas skal legge ned forsvaret? Hvis jeg husker riktig så inngår Hellas i Nato og således har sine klare forpliktelser i så måte. At USA da hjelpe til ved å gi bort 400 tanks synes for meg som et fornuftig bidrag for alle vet at et forsvar som smuldrer opp vil ta lang tid, svært lang tid, å bygge opp igjen, hvis det overhodet er mulig i praksis.

Jeg minner om at tyskernes nokså enkle innmarsj i Hellas og erobring av landet først og fremst skyltes mangelfullt utstyr hos grekerne og da primært transportmidler!

I slike diskusjoner blir det meste utrolig svart/hvitt, mens "sannheten" (hva enn det er) kun er nyanser av grått.

Grekernes problem kan kun rettes opp ved et fells løft som går på systemer som funger, at all inntekt må oppgis og beskattes, kvitteringer forlanges og at man begynner å leve etter evne, ikke over evne.

Jeg lurer f.eks på hvorfor det hevdes å være 600.000 gjestearbeidere på Kreta når det er på størrelse med den totale lokale befolkningen? Hva er det disse gjestearbeiderne gjør som ikke grekere kan gjøre selv hvis de må, og kanskje dette er tidspunkte man må innse at man må?
  #22  
Gammal 2011-10-09, 07:57
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Grekiska krisen

Gjestearbeiderne jobber svart og for en meget lavere pris enn grekerne.
  #23  
Gammal 2011-10-09, 08:11
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Grekiska krisen

Det er meget mulig, sågar sannsynlig, når det gjelder den private sektoren. Det er vel også en kjennsgjerning (?) at man i den private sektoren har langt lavere lønninger og andre goder enn i den offentlige sektoren i Hellas, så kanskje det må gjøres noe der for å bedre på den totale økonomiske situasjonen i landet?
  #24  
Gammal 2011-10-09, 08:14
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hellas har i dag en gjeld til utlandet på 350.000.000.000 EURO. Er det virkelig noen som tror at dette kun skyldes størrelsen på politikernes lommer og grådige bankfolk i resten av Europa?

Mener folk her at Hellas skal legge ned forsvaret? Hvis jeg husker riktig så inngår Hellas i Nato og således har sine klare forpliktelser i så måte. At USA da hjelpe til ved å gi bort 400 tanks synes for meg som et fornuftig bidrag for alle vet at et forsvar som smuldrer opp vil ta lang tid, svært lang tid, å bygge opp igjen, hvis det overhodet er mulig i praksis.

Jeg minner om at tyskernes nokså enkle innmarsj i Hellas og erobring av landet først og fremst skyltes mangelfullt utstyr hos grekerne og da primært transportmidler!

I slike diskusjoner blir det meste utrolig svart/hvitt, mens "sannheten" (hva enn det er) kun er nyanser av grått.

Grekernes problem kan kun rettes opp ved et fells løft som går på systemer som funger, at all inntekt må oppgis og beskattes, kvitteringer forlanges og at man begynner å leve etter evne, ikke over evne.

Jeg lurer f.eks på hvorfor det hevdes å være 600.000 gjestearbeidere på Kreta når det er på størrelse med den totale lokale befolkningen? Hva er det disse gjestearbeiderne gjør som ikke grekere kan gjøre selv hvis de må, og kanskje dette er tidspunkte man må innse at man må?
Det største problemet er at grekerne tjener alt for litet fordi ALLE systemer fungerer suboptimalt siden alle i ledende stillinger er rekrutert ut fra "Politiske bekjentskaper". Nepotisme.
Det andre problemet er "Tradisjoner" En greker vil alltid gjøre som hans far og farfar og hans farfar har gjordt! Se på gresk vinproduksjon! Mesteparten selges til Italia på tankvogner! Oppblandet med billig Italiensk vin selges det til slutt i supermarkeder for bunnpriser!
Klimaet og jordsmonnet i Hellas er egnet til å lage vin som kan konkurere med de beste, men det krever andre druesorter og en gjennomgående rasjonalisering. Det som kommer til å ta lengst tid er å endre den grunnleggende greske mentaliteten! Det tar generasjoner. Den hører ikke hjemme i Europa. Jeg er ikke i tvil om at det ender med at Hellas må ut. Det hadde vært billigere å kaste dem ut da svindelen ble oppdaget for 2 år sinden.
  #25  
Gammal 2011-10-09, 08:39
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekiska krisen

Hemkommen efter en resa finner jag att såpan om Greklands ofullkomligheter rullar vidare/tar nya tag med gamla ord. Samma gamla bilder och min hjärna går på tomgång. Går Kalimera på tomgång?
Visst älskar vi att gnälla över det olydiga och obstruerande barnet. Vi vuxna.
  #26  
Gammal 2011-10-09, 09:59
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Grekiska krisen

Om din hjärna går på tomgång varför vill du visa det här ?

Senast redigerad av jan c den 2011-10-09 klockan 10:00. Anledning: glömt ord
  #27  
Gammal 2011-10-09, 10:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Hemkommen efter en resa finner jag att såpan om Greklands ofullkomligheter rullar vidare/tar nya tag med gamla ord. Samma gamla bilder och min hjärna går på tomgång. Går Kalimera på tomgång?
Visst älskar vi att gnälla över det olydiga och obstruerande barnet. Vi vuxna.
Tja, har du nåt nytt att tillföra, så är du välkommen. Detta är ett forum, där vi diskuterar Grekland.

/Netwolf
  #28  
Gammal 2011-10-09, 11:52
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det grekiska skattesystemet fungerar inte. Den svarta sektorn är enorm och enligt beräkningar är upp till 80 % svartarbete ex inom flera privata branscher. De offentlig anställda som strejkar nu betalar däremot skatt.
Mentaliteten att skattepengarna bara går till de styrande är förödande och gör att det inte finns pengar till sjukvård äldreomsorg etc. Vi kommer att få se många välutbildade grekiska läkare i Sverige de närmaste åren.
Naturligtvis ligger ett stort ansvar på de styrande i landet men även den vanlige greken har en skyldighet att bidra till det gemensamma och den grekiska mentaliten behöver genomgå en mycket stor förändring om landet ska komma på fötter igen.

Eva
Nu finns inte ens svartjobb att hitta så är läget, många gästarbetare åker hem till sina egna länder. När det gäller skolorna så har eleverna i gymnasiet inte fått sina böcker för det finns inga pengar, de får tryckta stenciler som föräldrarna får betala 600 euro för.


Monica
  #29  
Gammal 2011-10-09, 12:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Nu finns inte ens svartjobb att hitta så är läget, många gästarbetare åker hem till sina egna länder. När det gäller skolorna så har eleverna i gymnasiet inte fått sina böcker för det finns inga pengar, de får tryckta stenciler som föräldrarna får betala 600 euro för.


Monica
Det är väldigt tragiskt det som sker i landet nu. Hörde om stencilerna tidigare i veckan och att många lärare avskedas.

På Kreta fanns det tidigare i sommar massor av gästarbetare. Dottern till en av mina bekanta jobbade där och ingen på hennes arbetsplats betalade skatt. Tror att turismen har klarat sig bättre på öar med charterturister eftersom fler letat sig till charterns trygghet. Sen verkar ju ryssarna stå för en stor del av ökningen inom turistnäringen. Där finns många nyrika som vill åka till andra länder. Kommande år kommer turismen att bli ändå viktigare för landet men då måste situationen med ständigt återkommande strejker upphöra.

Eva
  #30  
Gammal 2011-10-09, 15:00
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Nu finns inte ens svartjobb att hitta så är läget, många gästarbetare åker hem till sina egna länder. När det gäller skolorna så har eleverna i gymnasiet inte fått sina böcker för det finns inga pengar, de får tryckta stenciler som föräldrarna får betala 600 euro för.


Monica
Hva kan man egentlig forvente når man ikke vil bidra med inntekter til den greske stat og gjør "hva som helst" for å slippe?
  #31  
Gammal 2011-10-09, 15:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Jag sitter och kämpar med att förstå en artikel om vilka restriktioner, nya skattetabeller och annat som ska genomföras . Grekiskan är inte alltid lätt att översätta. När jag lyckats ska den finnas att läsa på min blogg.
  #32  
Gammal 2011-10-09, 19:52
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Naturligtvis ligger ett stort ansvar på de styrande i landet men även den vanlige greken har en skyldighet att bidra till det gemensamma och den grekiska mentaliten behöver genomgå en mycket stor förändring om landet ska komma på fötter igen.

Så rätt, så rätt! Men den vanliga greken har lite svårt att förstå det!!

Yvonne
  #33  
Gammal 2011-10-10, 10:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Så rätt, så rätt! Men den vanliga greken har lite svårt att förstå det!!

Yvonne
Yvonne det inlägg av Jan du hänvisar till var ett citat av mig där han inte markerat det som citat så om det är något han står för vet jag inte.

Här kommer ytterligar en trist nyhet. Den som vill fördjupa sig i ämnet kan läsa artikeln i Lancet som det hänvisas till.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=483595

Eva
  #34  
Gammal 2011-10-10, 23:26
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Naturligtvis ligger ett stort ansvar på de styrande i landet men även den vanlige greken har en skyldighet att bidra till det gemensamma och den grekiska mentaliten behöver genomgå en mycket stor förändring om landet ska komma på fötter igen.

Eva
Ja och hur ska det gå till avsätta alla bef, politiker och starta på nytt ? En stor fråga som jag inte har ett svar på .Har du ?[/quote]
Jo jag markerade citat men det vart lite tokigt ,ber om ursäkt för detta . Jo jag håller med .men som du ser är jag frågande hur det ska kunna genomföras
  #35  
Gammal 2011-10-11, 04:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Grekiska krisen

Vad som ska hända med Grekland i fortsättningen är den stora frågan. EU och IMF har ju på den senaste tiden bara skjutit upp på alla beslut. Ruvar de månne på något annat än stödpaket på stödpaket? Man tycker ju att de måste göra det. De första bankerna har ju redan fallit och det är väl ganska klart att vi snart har en bankkris i Europa. Sen är det bara frågan on hur allvarlig krisen kommer att bli. Konsumtionen har i alla fall redan påverkats på grund av att folk har blivit försiktiga så vi drabbas alla vare sig vi bor i Grekland eller övriga Europa. Men vad ska grekerna göra. Alltid när man frågar "folket på gatan" så skyller de allt på politikerna. De är skurkar, tar själv alla pengar, inget ger de folket osv. Hur de har tänkt gå framåt med den mentaliteten vet jag inte. Det finns för all del orsak att skylla på politikerna, men som många gånger sagts här på forumet så är nog inte folket på gatan oskyldigt heller. Men hur ska de framåt härifrån? Man skulle tro att det skulle finnas en bra grogrund för helt nya politiska partier, finns det såna? Det är ju trots allt grekerna själv som måste bygga om landet på nytt och då måste man göra annat också än bara strejka och väsnas på gatan. Tycker synd om ungdomarna i Grekland och förresten synd om ungdomarna i övriga Europa också, gäller också för mitt hemland Finland. Det är ingen bra värld vi håller på att lämna dem. Och tänk så bra den kunde vara om vi inte trott att man kan skuldsätta sig hur som helst. För att inte tala om allt onödigt krig och elände i världen. Men nä, nu spårar jag ju ut snart....

/ Anne
  #36  
Gammal 2011-10-11, 07:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Anne, tro förall del inte att alla människor skyller på alla andra. Senast igår, hos frissan, blev det en ganska livlig diskussion om just detta. Men man känner sig lurad- det blev för tjugu år sen mycket lättare att ta lån till konsumtion, något som varit helt främmande för vanligt folk. Ny bil, nya möbler...ja alla vet vad jag menar. Plastkortet var inte alls vanligt eller populärt eller något man litat på. Telefonräkningen var hårdbevakad, ingen hade mobil eller dator.
- Så skulle man bli västeurope´ så gott som totalt och snabbt...
  #37  
Gammal 2011-10-11, 07:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Anne, tro förall del inte att alla människor skyller på alla andra. Senast igår, hos frissan, blev det en ganska livlig diskussion om just detta. Men man känner sig lurad- det blev för tjugu år sen mycket lättare att ta lån till konsumtion, något som varit helt främmande för vanligt folk. Ny bil, nya möbler...ja alla vet vad jag menar. Plastkortet var inte alls vanligt eller populärt eller något man litat på. Telefonräkningen var hårdbevakad, ingen hade mobil eller dator.
- Så skulle man bli västeurope´ så gott som totalt och snabbt...
Att man känner sig lurad att ta lån och krediter som man inte klarar av går väl inte att skylla på någon annan. Knappast på västeuropa heller här är vi många som släpar och sliter varje dag och visserligen sitter lönen på ett plastkort men kronorna är intjänade. De allra flesta av oss vet vi att våra lån måste betalas av och att det är vi själva som måste göra det. Vare sig det gäller statens skulder eller familjens. Hur kunder det bli så här egentligen?

Som någon skrev i en annan tråd är det inte bara Grekland som drabbas utan hela Europa påverkas genom den bankkris som kommer att skölja över oss.

Redan varslar små företag i norrland som gick mycket bra för några månader sedan och framtiden är oviss.

Idag kom siffror på att turismen ökat med 12 % i Grekland. Förklaringen löd att det berodde på avbokningarna till Egypten och Tunisien samt att fler ryssar och kineser reser till Grekland. Nästa år är skrivet i framtiden.

Eva
  #38  
Gammal 2011-10-11, 08:02
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Grekiska krisen

Grekerna skall göra något själv, och inte veta att "pappa betalar" (EU alltså). Dem kör själv sitt land hela tiden djupare o. djupare i gropen. Unga bildade människor flyr ut från landet. Dem kör ner också turismen, flygledarsnas strejk försenade flyger till o. från landet nu i veckoslut 20 timmar. Det är många som litar på grekerna.
  #39  
Gammal 2011-10-11, 08:13
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Att man känner sig lurad att ta lån och krediter som man inte klarar av går väl inte att skylla på någon annan. Knappast på västeuropa heller här är vi många som släpar och sliter varje dag och visserligen sitter lönen på ett plastkort men kronorna är intjänade. De allra flesta av oss vet vi att våra lån måste betalas av och att det är vi själva som måste göra det. Vare sig det gäller statens skulder eller familjens. Hur kunder det bli så här egentligen?
Eva
TACK Eva!
Det är just så. Jag har inte vågat att klaga här, men på MÅNGA många år har jag inte kunnat KONSUMERA. För bolånets skull (som jag betalar ännu efter döden , men som jag själv har valt!) har jag verkligen som pensionerad inga pengar för konsumption, inte alltid ens för mat och har bara drömt om en resa till Grekland i år. Vi har tre barn som studerar och jag är verkligen rädd för hur dom ska hitta arbete!! Så många unga är arbetslösa.
Men stopp nu !
Vi alla här på forumet älskar säkert Grekland och grekiska folk och hoppas verkligen att landet kan räddas på något överraskande sätt! Hur går det, har jag ingen aning om .
  #40  
Gammal 2011-10-11, 11:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

- Så skulle man bli västeurope´ så gott som totalt och snabbt...[/quote]

Jag citerar mig själv, kanske NÅGON uppfattar ironin...

Efter ett liv i Sverige med lån på hus och ingen vidare bra ekonomi vet jag precis hur det är att betala räkningar och knappt ha tillräckligt. ÄNDÅ hade vi förmånliga studielån och arbetslöshetskassa och sjukpenning och fri skolgång åt barnen och föräldrapenning dessutom, och hemtjänst åt föräldrarna...så i Sverige var det inte så dramatiskt illa ändå.

Jag menar att den stora "allmänheten" i Grekland blev rejält lurad att ta lån-förmånliga räntor i begynnelsen- och man sneglade, nej glodde avundsjukt på alla fina bilar och hus och badrum och TV-apparater och resor och båtar och telefoner och universitetsstudier och allt annat som förknippades med västeruropeiskt/amerikanskt/ australiskt liv. Inte minst turisterna som kom år efter år och strödde pengar omkring sig, med flygplan och husbilar och kryssningsbåtar. Jag till exempel, som hade lång och betald semester fast mitt yrke inte alls var högavlönat, visst var det fint att kunna åka så ofta till värmen...

Den stora "allmänheten" i Grekland har levat under torftiga förhållanden långt in i nutid, och ingen jag har mött har sett det som självklart att man skulle ha västeuropéisk levnadsstandard. -Jag har förstått att många av er som älskar Grekland vill tillbaka till den där enklare tiden, med små gummor i svart och åsnor och fårhjordar.- Men ett land kan inte göra turisterna till lags med att leva som klichéer, som i ett hembygdsmuseum...

Chansen att skaffa sig allt det där gick via lån, som generöst ströddes ut av bankerna. Det är det jag menar med att man blev lurad.

Allt genast...att det var ohållbart och idiotiskt vet vi ju med all önskvärd tydlighet nu.

Det är bara en del av hela problemet, men underskatta inte vanligt folks syn på saken. Alla vettiga man pratar med vet att alla har del i felkalkylerna.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT