Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-09, 14:39
Nenne Nenne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 5
Standard Tips på rutt i Dodekaneserna?

Har tidigare rest runt i Kykladerna under 3 resp 2 veckor. Vill förstås till Grekland igen, men pröva nya öar. Vilken ö är bäst att boka flygstol till, med tanke på färjetrafikens turer- Kos, Samos, Rhodos? Hur ser din favoritrutt i Dodekaneserna ut? Eller ska vi hålla oss till Syros, Naxos, Koufonissi, Amorgos - kan det egentligen finnas något bättre?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-09, 20:02
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Tips på rutt i Dodekaneserna?

Citat:
Ursprungligen postat av Nenne
Eller ska vi hålla oss till Syros, Naxos, Koufonissi, Amorgos - kan det egentligen finnas något bättre?


Kanske inte bättre, men lika bra Vi flyger till Kos denna gång, i början av juni, och luffar sedan norrut för att flyga hem från Samos. Vi har alltså köpt One Way med Apollo och har nära tre veckor till vårt förfogande.
Även vi föll pöadask för Syros Naxos är en klar favorit sedan många år Jag TROR det är 3 år sedan som vi besökte Fourni som vi varmt kan rekomendera Samos har väldigt mycket att erbjuda, både vad gäller berg, dalar, "gulliga" byar och stränder. Fast då det gäller stränder kan nog ingen ö tävla med Naxos
Hoppas att Ni finner något bra, vad ni är väljer.
Birgitta med drygt 90 dagar kvar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-09, 21:49
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Tips på rutt i Dodekaneserna?

Hej Brige! Du skrev att ingen ö kan tävla mot Naxos stränder men det kan Fastlandet.
På nordvästra Greklands kust har vi underbara stränder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Loutsa, Valtos , Mourtos osv.
Fortfarande väldigt lite turister som jag tycker är en stor fördel!!

Så res inte bara runt på öar. Prova fastlandet också. vidga era vyer.

Agapi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-15, 07:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tips på rutt i Dodekaneserna?

Citat:
Ursprungligen postat av Nenne
Har tidigare rest runt i Kykladerna under 3 resp 2 veckor. Vill förstås till Grekland igen, men pröva nya öar. Vilken ö är bäst att boka flygstol till, med tanke på färjetrafikens turer- Kos, Samos, Rhodos? Hur ser din favoritrutt i Dodekaneserna ut? Eller ska vi hålla oss till Syros, Naxos, Koufonissi, Amorgos - kan det egentligen finnas något bättre?
För två år sedan flög jag till Samos och luffade mig ner till Rhodos varifrån jag flög hem. Då var jag ute i tre veckor. En helt perfekt resa. Så försök du hitta en enkel biljett till Samos och en enkel från Rhodos så får du ett perfekt upplägg. Kolla med Apollo.

Om inte så tycker jag att Samos är att föredra framför Kos och Rhodos. Från Samos är det nära till trevliga öar som Fourni och Ikaria. Plus att Samos i sig har hur mycket som helst att erbjuda.

Janne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-15, 08:50
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 765
Standard Sv: Tips på rutt i Dodekaneserna?

Vi flyr til Kos og da har du muligheter for Lipsi, som er et vidunderlig sted. Videre kan du dra innom Patmos for der å komme videre til Agathonisi.

Se våre hjemmesider med linker som ligger inne på Kalimera på resmål A-Z. Går til A for Agathonisi. Der kan du lese om Lipsi og Fourni også.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-15, 19:24
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Tips på rutt i Dodekaneserna?

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi
På nordvästra Greklands kust har vi underbara stränder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Loutsa, Valtos , Mourtos osv.
Fortfarande väldigt lite turister som jag tycker är en stor fördel!!
Så res inte bara runt på öar. Prova fastlandet också. vidga era vyer.

Agapi
Ja, men nu BOR jag ju på fastlandet, med havet precis framför balkongen Jag är mer förtjust i öar helt enkelt, ju mindre desto bättre Redan som litet barn var jag facsinerad av hav, kustlandskap och just öar. Men, någon gång kanske vi besöker grekiska fastlandet också. Jag har faktiskt bott i Loutraki nära Korintkanalen en gång för mycket länge sedan. Jag var även på rundresa den gången, över en dag bara, till bl.a. Delphi som jag gärna besöker igen.
Tack ändå för tipsen Om/när det blir aktuellt med en resa till fastlandet återkommer jag gärna, om det är OK
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-01, 17:59
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Tips på rutt i Dodekaneserna?

Hej!

Jag förstår dig fullständigt. Men det är bara så att de flesta föredrag öar (de flesta resor hittills har mest varit till öar, fastlandet har kommit på senare år)och jag vill att de ska prova på att resa lite på fastlandet också så att de kan komma närmare " Grekland".

Men jag håller med dig att öarna är otroligt vackra.
Men återkom gärna!

mvh
Agapi

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Ja, men nu BOR jag ju på fastlandet, med havet precis framför balkongen Jag är mer förtjust i öar helt enkelt, ju mindre desto bättre Redan som litet barn var jag facsinerad av hav, kustlandskap och just öar. Men, någon gång kanske vi besöker grekiska fastlandet också. Jag har faktiskt bott i Loutraki nära Korintkanalen en gång för mycket länge sedan. Jag var även på rundresa den gången, över en dag bara, till bl.a. Delphi som jag gärna besöker igen.
Tack ändå för tipsen Om/när det blir aktuellt med en resa till fastlandet återkommer jag gärna, om det är OK
Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT