Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-10-12, 00:19
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Rökförbudet

Kom hem från Rhodos för en vecka sedan där jag blev glad över att se rök-förbud-skylten - vid 6 av frukostborden, resterande 16 hade askkoppar.
Det första jag varje morgon gjorde var att dra fram förbudsskylten som av någon anledning alltid hamnade lite bakom, och innan jag ställde ner thékoppen flytta undan en full askkopp.
Eftersom grekerna älskar sin tv - kan de leva utan den - blev vi varje morgon serverade rykande färska nyheter. Ett av inslagen visade hur poliser gör stickprov på resturanger, och hörde att böterna är mycket höga.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-05-02, 22:19
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: Rökförbudet

Hvordan fungerer røykeloven i Hellas nå i 2011 ?
Går det an for folk som røyker å få lov til å ta en røyk på steder m kaffe eller øl/vin?
- og på matsteder få lov å ta røyk til kaffen etter måltidet?
jeg håpet det skulle bli som det var i Norge før siste innskjerping - at man kunne
røyke i en del av lokalet og det var gode avtrekk (de fleste steder).
Tilogmed min ikkerøykende datter syntes det fungerte bedre enn at halvparten av vennene må gå ut på fortau og røyke.
Eller må vi forferdelige gamle nordmenn holde oss hjemme - dra på vår egen hytte -
greit nok om sommeren, men kroppen min trenger varme, så oktober/november er det bedre på sydlige trakter.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-05-03, 06:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rökförbudet

Ja berätta gärna ni som redan kommit hem. Inomhus måste det väl ändå vara fritt från rökare eller är det bara önsketänkande?

Eva
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-05-03, 09:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rökförbudet

Hei Fernanda

Jeg tror det kommer an på stedet. Selv kan jeg bare svare for Athen og Nafplio. I Athen overholdes røykeforbudet = ingen røyking inne på spisesteder, barer, kafeer etc.
Men i Nafplio er det motsatt. Det røykes over alt på barer og kafeer og i de fleste restaurantene, selv om noen av de sistnevnte har egne "røykeavdelinger".

Jeg spurte et par grekere i Nafplio hvorfor det var slik, og fikk som svar av den ene at det var fordi "alle" i Nafplio kjente minst én i politiet (inkludert eiere av utsteder), slik at det ville være umulig å holde en slik lov i hevd.

Den andre sa at det var så harde tider i Hellas, at hvis folk ikke fikk røyke når de gikk ut ville ingen gå ut lengre, for alle har minst en røyker i sin familie eller parea. Mange utesteder ville dermed måtte stenge - og politi og politikere i Nafplio var smarte nok til å forstå at det ikke ville være bra for byen.

Han kan ha rett. I den måneden røykeloven halvhjertet ble forsøkt håndhevet i Nafplio, var det bare de stedene som tillot røyking som hadde gjester. De andre sto tomme.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-05-03, 09:27
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Rökförbudet

Min erfarenhet från Kreta är att Grekerna håller på att bli ett friluftsfolk. Det sitter ute och äter ,dricker kaffe, i alla väder. De som röker vill säga.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-05-03, 13:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Rökförbudet

Erfarenheter från senaste resan, som vi nyligen kommit hem från visar att man får röka på dom flesta ställen- men inte alla. Det var ju i lågsäsong och ofta är personalen på tavernorna själva rökare.

Vi gjorde så att vi la fram rökverken, (cigaretter och pipa) på bordet. Kom dom fram med en askkopp rökte vi, i annat fall gick vi ut och rökte när andan föll på.

Men jag tror att om man kommer i högsäsong håller man på rökförbudet.

I Pireus däremot var vi på två etablissimang och på bägge ställena fick vi gå ut och röka.

Birgitta, tyvärr rökare.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-05-04, 18:37
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Rökförbudet

OM det blir en koll åker du också dit, det spelar ingen roll och stället ställer fram askkopp eller inte.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-05-04, 18:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rökförbudet

När vi var på Tinos så var det övervägande rökfritt på de tavernor vi var på. Även i byar som Pirgos, Krokos mfl. På de flesta ställena satt det rökförbudsskyltar på väggarna inomhus. Undantag: Zeuki i Tinos stad samt det lilla kafeneion/ouzeriastället en halvtrappa ner en bit in på den lilla smala gränd där man går till Malamatenia från "tingeltangelgatan" (Varför lär jag mej aldrig namnet på den gatan?)
Jätteskönt för oss ickerökare om det blir rökfritt inne.
På Zeuki var maten jättegod, men när 4 storrökare vid bordet bredvid sitter och bolmar och det inte är väder för utesittning för oss barnfamiljer så BLIR man störd! Rökarna i detta fallet borde nog gått ut för att visa hänsyn då det var små barn vid alla borden.

Lissi - som hoppas på efterlevnad av förbudet.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-05-05, 00:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi gjorde så att vi la fram rökverken, (cigaretter och pipa) på bordet. Kom dom fram med en askkopp rökte vi, i annat fall gick vi ut och rökte när andan föll på.
Precis så funkar det! Askkoppen är då ofta en hög burk med lite vatten i botten. En ny uppfinning här i Grekland skulle jag tro.

Japp...rökare får också betala dyrt om det kommer en kontrollant, inte bara tavernaägaren!

Yanna
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-05-05, 00:34
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Precis så funkar det! Askkoppen är då ofta en hög burk med lite vatten i botten. En ny uppfinning här i Grekland skulle jag tro. Japp...rökare får också betala dyrt om det kommer en kontrollant, inte bara tavernaägaren! Yanna
En blomvas, kaffekopp eller dylikt oskyldigt har också fungerat. Så vitt jag hört är böterna €50-€500 för besökare och €600-€1200 för näringsidkaren. Bötesbeloppen bestäms utifrån huruvida rökaren påverkar sin omgivning och hur många gånger han/hon bötfällts. Just nu diskuterar vi ett påstått "rökförbud" i egen bil. Jag hävdar på tjurigt svenskt manér att man INTE kan bötfälla personer som röker med barn i bilen, eftersom insidan på egen bil är privat domän. Har Sverige infört böter för de som röker i bilen när de färdas med barn? Fan tro att Grekland på något sätt skulle vara tuffare än Sverige...

För ytterligare information kan nämnas att ett flertal barer och restauranger i Chania har infört totalt rökförbud. Sen räknas det även på antal sittplatser och vilken typ av gäster man har. Om flertalet gäster röker, eller enbart ett fåtal befinner sig i lokalen, ses det mellan fingrarna i större utsträckning. På ex Steki, mitt favorithak, är lokalen uppdelad i två delar avskiljda med en vägg. Eftersom toaletten befinner sig i den större delen och köket i den mindre får vi oftast röka i den senare.

//Kikh

//Kikh
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-05-05, 00:44
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Rökförbudet

Kickie, det mesta funkar för den som vill röka...jag har tex haft askkoppen bakom en gardin o inte haft ciggen på bordet...allt går med lite samarbete!
Men både rökaren o ägaren tar risken att bli bötfälld. Jag har inte sett en enda kontrollant men många säger att de blivit besökta av dylika.

Böter för den som röker i en bil med barn är hårdast, du blir dessutom av med körkortet!

Yanna
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-05-05, 01:00
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
...Böter för den som röker i en bil med barn är hårdast, du blir dessutom av med körkortet! Yanna
Det låter som en skröna i mina öron. I bil färdas barnen en kort stund, men i hemmen...? Blir bostadsinnehavaren fängslad eller halshuggen?
Jag är själv storrökare men rökte aldrig inne, i bilen, eller ens under tiden jag planerade graviditet och ammade - men det får finnas gränser för "storebrors" ingripande. Jag säger som förr, sunt förnuft och en aning eftertanke borde hjälpa. Inte fan sätter jag mig och röker vid ett bord med allergiker eller barn - Jag går ut och bolmar, med vinglaset i handen

//Kikh
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-05-05, 01:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Det låter som en skröna i mina öron. I bil färdas barnen en kort stund, men i hemmen...? Blir bostadsinnehavaren fängslad eller halshuggen?

//Kikh
Så är iaf en nya rökförbudslagen vare sig man gillar den eller inte, men samtidigt så efterlevs inte mycket av den...som vi redan konstaterat...

Yanna
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-05-05, 01:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Inte fan sätter jag mig och röker vid ett bord med allergiker eller barn - Jag går ut och bolmar, med vinglaset i handen

//Kikh
Du o jag är från Sverige...greker tänker inte som vi!
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-05-05, 01:34
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Så är iaf en nya rökförbudslagen vare sig man gillar den eller inte, men samtidigt så efterlevs inte mycket av den...som vi redan konstaterat...

Yanna

Samma sa Kostas the Greek. Och jag garvade Sen när skulle Sverige, eller USA ha slappare regler än Grekland beträffande rökning?
Vad säger farbror Polisen?
-You smoke in car with child! -You pay ticket!
-Write here!
- You drink and can't sign? Swedish ise?
- Come write tomorrow and pay ticket!
...


Vi som bor här har svårt att tro på det, grekerna tror på det med struntar i vilket. Kan någon tala om vid vilken ålder barn slutar vara barn? Mina kommer alltid att vara mina ungar!

//Kikh
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-05-05, 13:15
Vincet Vincet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Rökförbudet

Firade i år påsken på Pilionhalvön i byn Zagorá och det röktes på restauranger och kaffér och även ägare och serveringspersonal rökte helt vilt. Det tar längre att genomföra detta i små byar där stamgästerna skulle protestera vilt men på turistorter tror jag det fungerar bättre. Åker till Parga 4/6 och får då se hur efterlevnaden är. Röker själv pipa och då går jag ut och njuter av detta. Gjorde så även under min vistelse i Zagorá.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-05-05, 20:58
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Kan någon tala om vid vilken ålder barn slutar vara barn? Mina kommer alltid att vara mina ungar!

//Kikh
Enligt den nya röklagen mister man körkortet om man röker i en bil där barn under 12 år åker med. Det är faktiskt sant att lagen är skriven så, men kanske inte många greker vet om det.

Yanna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT