Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-02-20, 09:55
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Jag brukar behandla butiksanställda som jag själv vill bli behandlad och kan inte påminna mig när jag inte blev trevligt bemött sist.
Det gör jag med.. men det är inte alltid det funkar dock!!..

Nog kan även butiksanställda och andra ha en dålig dag, att även de pratar i telefon när man passerar kassan har jag också varit med om!

Men för det mesta är de trevliga och glada, precis som jag!..
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-02-20, 15:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Exakt håller med, inte alls ovanligt att de i kassan har ett nonchalant beteende, tex en del knappt hälsar!



Det har jag varit med om i Grekland, flera gånger. Som turist tycker jag att jag kan förvänta mig en hälsningsfras men det behöver inte vara dagens största leende i och för sig.




/Hasse
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-02-20, 15:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det har jag varit med om i Grekland, flera gånger. Som turist tycker jag att jag kan förvänta mig en hälsningsfras men det behöver inte vara dagens största leende i och för sig.
/Hasse
Mer än en gång har jag gått ut från grekiska affärer där expediter stått med mobilen istället för att expediera och även om de ser att man efter nån eller några minuter börjar gå mot dörren bryr de sig inte....

Lissi
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-02-20, 15:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Mer än en gång har jag gått ut från grekiska affärer där expediter stått med mobilen istället för att expediera och även om de ser att man efter nån eller några minuter börjar gå mot dörren bryr de sig inte....

Lissi
Detta har jag också upplevt ett flertal tillfällen i Grekland, inte alls ovanligt!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-02-21, 03:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Detta vill jag minnas att vi har avhandlat i någon tidigare tråd.

Visst är det så att man särskilt i Grekland, men ganska ofta även i Spanien känner sig som att stå med mössan i handen när man kommer till kassan. Om kassören har någon annan (kollega eller lokal kund) att konversera med så blir man behandlad som luft.

Jag älskar både Grekland och Spanien, men bemötandet i deras butiker är definitivt inte anledningen till att jag återvänder dit gång på gång. Men det får man väl ta. Det finns uppsidor och nersidor med allt.

Masse
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-02-21, 08:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Visst är det så att man särskilt i Grekland, men ganska ofta även i Spanien känner sig som att stå med mössan i handen när man kommer till kassan. Om kassören har någon annan (kollega eller lokal kund) att konversera med så blir man behandlad som luft.

Masse
Ja men Masse vi har bara missuppfattat deras uppgift Expeditens uppgift är nog mer att vakta affären än att serva kunder.... Vi kommer och stör dem! Vi får tänka på det! Expediterna har kanske inte insett att det finns ett samband mellan intäkter och lönsamhet. .De har redan så usel lön, kanske svart, så de gitter inte anstränga sig....

Lissi
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-02-21, 09:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Fast om man känner så, är det väl bättre att fundera lite över sig själv, hur man själv agerar och uppfattas. En grekisk kund kommer ofta in i affären, hälsar ordentligt, småpratar och håller konversationen igång. Medan vi är vana vid att anonymt glida in och vill helst bara vara ifred när vi handlar. Vi uppfattas förmodligen som skitbuttra. Vårt beteende att dessutom vandra runt i prylbutiker, lyfta på varenda grej, inget köpa och sedan bara gå igen är förmodligen i högsta grad ogrekiskt.

Att det inte är lika lätt för oss beror nog också delvis på en språkbarriär - men den går ju åt båda hållen. Greker som inte känner sig stensäkra på engelska är kanske helt enkelt blyga. Det kanske är det som ibland ligger bakom det vi uppfattar som nonchalans. Men många gånger går det läget att bryta bara man är lite översvallande, med engelska, kroppsspråk eller vad tusan som helst. En uttråkad tjej i en matbutik på Amorgos började hälsa glatt varje gång efter den dag jag pekat på hennes sandaler och sagt att Åh, de där har jag också, visst är de jättesköna och bra skor?
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-02-21, 10:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Inkfish....såg Du inte gubbarna

Jag är antagligen min vana trogen JÄVLIGT oartig överallt i Grekland

Det var ett lite raljerande inlägg..... fast kanske mer ett dåligt skämt
Självklart är inte alla så oartiga....men de finns faktiskt, hur mycket man än gillar Grekland och PRECIS som i Sverige..

Lissi
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-02-21, 10:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Det är klart att jag såg dina smileys. Fast de tar inte riktigt bort udden i det du skriver. Du ser något som du beskriver på det där sättet.Och det är då jag tänker att man i såna situationer alltid har större nytta av att reflektera över sig själv istället för den andre. Om inte annat kan man faktiskt ofta ändra på den andres uppförande genom att först ändra på sitt eget. Typ att försöka vara lite översvallande mot en "sur" expedit.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2015-02-21, 11:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Om inte annat kan man faktiskt ofta ändra på den andres uppförande genom att först ändra på sitt eget. Typ att försöka vara lite översvallande mot en "sur" expedit.
Lite svårt att få kontakt med en som pratar i mobiltelefon och faktiskt ser att man står med en vara i ena handen och plånbok i andra och ändå fortsätter att prata, MEN eftersom jag inte vet vad de pratar om (kanske varuleverans?) så har jag ju rätt att lämna varan och gå...Jag har ju semester och kan lätt vänta med köpet... och jag är INTE oartig mot någon, blir oftast väldigt väl bemött av expediter, de jag får kontakt med ....Det är ingen stor grej för mig men det är tydligen en sån vecka nu att det mesta missförstås här på forumet, inte bara i denna tråd Snart närmar sig alla resor och då blir alla på bättre humör Det senare är ett skämt....

Lissi
Svara med citat
  #51  
Gammal 2015-02-21, 11:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Om jag argumenterar betyder det inte att jag har missförstått dig. Det tror jag inte att jag har, du uttrycker dig väl. Men jag kan ju ha synpunkter ändå.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2015-02-21, 11:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Som Inkfish skriver, om att prata lite med de anställda, det har jag funnit är väldigt lätt för det mesta, men jag kan förstås språket. Det är ingen som tycker att det är konstigt, och det var nytt för mig i början , att man kunde göra annat än ta varor till kassan, betala och gå ut. Särskilt på mindre ställen gör lite personligare sätt stor skillnad. Det är därför jag nästan handlar allt på samma supermarket, för de har alltid ett vänligt ord och ser mig som kund.

Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...
Svara med citat
  #53  
Gammal 2015-02-21, 12:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...
....
Svara med citat
  #54  
Gammal 2015-02-21, 12:50
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...
Men här är i alla fall några med SmartFån och som sitter på ett liiitet berg...


/kimmen
Svara med citat
  #55  
Gammal 2015-02-21, 17:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Grabbarna på berget...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
S

Men hörni, vi har visst slirat långt ifrån grabbarna på berget...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT