Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2012-06-16, 21:22
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Detta börjar bli så intresant så vi borde kunna utse dej till Kalimeras egen Stoltenberg sen måste vi ha in Anders borg så kan vi starta ett nytt parti i Grekland ho ho ho
  #222  
Gammal 2012-06-16, 22:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Detta börjar bli så intresant så vi borde kunna utse dej till Kalimeras egen Stoltenberg sen måste vi ha in Anders borg så kan vi starta ett nytt parti i Grekland ho ho ho
Slett ikke dårlig å komme i samme klasse som Stoltenberg. Kanskje Hellas hadde hatt behov for en som ham. Så om mouche er 'Kalimeras Stoltenberg', sier denne nordmannen og sosialdemokraten (statsminister og økonom) dette:

http://e24.no/slik-mener-stoltenberg...779?view=print

Ellers, ad merking av Euro. Har nå i min lommebok diverse lapper med N, V, S, E, X, U, mens Y-ene fra Nordea ble i gjen i Hellas. Tilfeldig, det var
5-euroer og veldig praktisk ved småkjøp.
  #223  
Gammal 2012-06-16, 22:36
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Om du hade rösträtt i Grekland.

Jag skulle har vilja ta tillfallet i akt och bara forklara lite dilemmat som grekerna star for imorgon, ett dilemma som inte alls vad jag sett har tagits upp i utlandsk media och pa sa satt gor att de som bor utanfor Grekland far svart att se "hela bilden" av vad som hander i Grekland idag.

Det skrivs ju ofta om att det som grekerna gar efter nar de valjer parti nu imorgon ar vilka partier som ar for atstramningarna och fortsatt samarbete med EU och vilka partier som ar emot atstramningarna och ett eventuellt uttrade ur EU. Och det stammer, sa ar det. Men en annan MYCKET viktig faktor som ar orsaken till varfor manga greker inte vill rosta pa de tva traditionella partierna Nea Dimokratia och Pasok ar att det ar de partierna som har lett Grekland till den situationen som Grekland befinner sig i idag. Det ar politikerna i just dessa partierna som har varit med i oandliga skandaler dar de stoppat stora summor i egen ficka, de har anstallt alldeles for manga manniskor i den offentliga sektorn, de har inte tagit itu med nagra som helst problem som Grekland har under alla dessa ar som skattefusk, battre skolor etc etc. De har tagit lan efter lan utan att dela nagon som helst information om detta med den grekiska befolkningen. Med andra ord under alla dessa ar har de inte tagit nagot som helst ansvar, de har inte gjort sitt jobb helt enkelt. Och sen har de tagit ut loner och formaner som politiker i andra lander bara kunnat dromma om.

Sa da kan man kanske forsta, att pga allt det har, sa har grekerna i stort forlorat sitt fortroende for dessa politiker. De vill ha nya poliltiker som de kan lita pa. Som kan bygga upp landet igen. Som kan fa ordning pa systemet och som bryr sig om sitt land och inte bara sig sjalva.

Nu kanner manga greker att de har en chans att forandra. Syriza gick bra i forra valet, inte bara for att de ar emot atstramningarna som manga greker anser inte leder nanvart (marknaden har stannat helt pga hojda skatter och mindre loner, inga forsok till tillvaxt finns med i programmet), utan kanske allra mest skulle jag vilja saga for att detta parti aldrig varit vid makten och darfor aldrig tagit del i nagot av det jag skrev ovan. Och det ar just det som manga greker anser att Grekland behover just nu : nya politiker som folket kan lita pa och som kan ta itu med alla problem fran grunden.

Sa det som sker nu ar : A ena sidan sa vill manga greker rosta pa Syriza eller andra partier forutom de tva traditionella pga att de vill fa bort korrupta politiker. A andra sidan sager EU i skarp ton till grekerna att rosta pa en av de tva traditionella eftersom de stodjer overenskommelsen. Sa det lite absurda om jag far saga ar att i princip sa sager nu EU till grekerna att rosta pa alla de korrupta politikerna som forde Grekland till den nuvarande situationen.

Jag vet inte om jag kommer rosta imorgon da det ar alldeles for svart for mig att valja. Men om jag rostar sa kommer det inte vara pa varken Nea Dimokratia eller Pasok. Det behovs nya politiker i Grekland som folket kan ha fortroende for. Och det tror jag ar mycket viktigt for Greklands framtid aven om det kan betyda ett uttrade ur EU. Jag ar saker pa att om man lyckas skramma grekerna till att rosta pa de traditionella partierna sa kommer regeringen falla inom tre manader igen just for att grekerna inte har nat fortroende for dem.
  #224  
Gammal 2012-06-16, 22:55
nilo nilo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 17
Standard Sv: Om du hade rösträtt i Grekland.

Det Syriza vill vinna valet är på enkla slogans; höjda löner, sänkta skatter, nollställa lånen o.s.v. Men inte ett ord HUR man skall finansiera detta i situationen som är nu. Sen har jag full förståelse för att man inte har lust att lägga sin röst på de "gamla" politikerna. De har ju medverkat till dagens situation?
  #225  
Gammal 2012-06-16, 23:55
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Om du hade rösträtt i Grekland.

Ja Nilo jag haller med dig om Syriza (aven fast jag tycker det finns partier som ar annu extremare an detta parti, da Syriza bara vill omforhandla avtalet med EU och Trojka, inte helt riva upp det och ga ur EU). Det ar darfor som jag nog inte kommer rosta imorgon som sagt, jag vet inte om Syriza ar svaret direkt.

Mitt inlagg var mer ett forsok att beskriva lite vad som sker i det grekiska samhallet just nu, att forsoka att ge en fullare bild av hur grekerna tanker och hur de tanker nar de rostar. Sen far ju var och en ha sin egen asikt om vad som ar ratt av grekerna att rosta pa och vad som ar fel. Men det ar alltid viktigt att ha all fakta.
  #226  
Gammal 2012-06-17, 00:33
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Om du hade rösträtt i Grekland.

Med förbehåll att jag är mycket dåligt insatt i sakfrågorna. Jag reagerar på att 70-80% av grekerna vill vara kvar i €urosamarbetet. Får känslan av att man inte röstar så i parlamentet pga åtstramningar? Hur var det med kakan å russinen? Gyllene gryning får en gyllene gryning? Skrämmande!
  #227  
Gammal 2012-06-17, 07:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Om du hade rösträtt i Grekland.

Louisas analys tycker jag är mycket bra. Däremot är jag inte så säker på att det blir bättre politiker bara för att de är nya. Risken är uppenbar att de inte heller är så kunniga i det ( motbjudande ) politiska rävspelet.
Något annat har tillkommit: idag är det mycket svårare att driva igenon politiska beslut "i smyg" eftersom allt, ALLT som beslutas ska gå via "Diavgeia", en datorsida där samtliga beslut som tas, även på lokalnivå, ska redovisas. Journalister är på hugget och letar efter oegentligheter. Jurister och annat lagfolk har blivit rejält omruskade. Man har satt åt en hel del stora skattesmitare och fler står på tur. Kommunernas utgifter granskas med lupp av personer utsedda av regeringen.

Men en tanker stoppas inte alldeles tvärt. Samma med offentliga organ. Gamla kontrakt går inte att riva upp hur som helst.

Min tro är att det behövs kunnigt folk, oavsett partifärg, och folk som har omvärldens förtroende. Tsipras är ung och talför, men kan han hantera en regering och ett folk som blivit så luttrat?

Nu ska vi strax gå och rösta, fina skorna på.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT