Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-07-25, 13:34
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Att slå sina barn...

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Hoppas verkligen präktiga kimmen att du nästa gång i Grekland och ser barnaga lägger dig i, men det är svenskar för fega att göra? eller hur? eller varför gjorde du ingenting?
Ja, jag kanske är för feg. Jag är kanske inte lika fantastiskt modig som du.
Jag gjorde ingenting för att jag inte visste vad jag skulle göra. Vad skulle du gjort??


Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Skall du nu behöva leva med den här upplevelsen resten av ditt liv, stackare.
Nej, det behöver jag inte. Jag har sett mer bråk, slagsmål och misshandel än vad du tror.


/kimmen
  #22  
Gammal 2010-07-25, 13:37
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Att slå sina barn...

Skall man lägga band på sina känslor om ett barn far illa?

VEM i H.....e har sagt att man skall göra det? Citera mig inte och påstå något sådant precis som om det förknippas med mina åsikter! Jag har inga sådana åsikter, det här är helt sjukt. Jag är nog den förste av er alla som skulle anmäla eller blanda mig i gatuvåld eller annat, jag tror ni är för fega för detta "stor i orden, liten i handling" vilket den som förfasade sig och inte ingrep har visat.

Gå in på ett grekiskt board och ge uttryck för era åsikter om att grekiska barn far illa för att de får en dask eller örfil. Det skulle vara intressant att se vilket mottagande era åsikter får, de kanske inte är lika lätta att sätta sig på som någon som "borde" vara svensk i sina tankegångar.



Lycka till!
  #23  
Gammal 2010-07-25, 13:42
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Att slå sina barn...

Har Du barn själv ?
  #24  
Gammal 2010-07-25, 13:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Att slå sina barn...

MarieLou, läs igenom vad du själv skriver...du pratar emot dig själv hela tiden.
  #25  
Gammal 2010-07-25, 13:46
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Att slå sina barn...

Anledningen till att jag startade den här tråden var inte att jag "förfasade" mig, utan för att jag undrade om det är tillåtet/vanligt/accepterat att slå sina barn. Det har jag fått svar på.

/kimmen
  #26  
Gammal 2010-07-25, 14:00
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Att slå sina barn...

Du Kimmen, det är det jag menar, vad skulle du egentligen ha gjort? Jag menar inget illa i min diskussion. Många här är dock stora i orden och små i handling. Du undrade vad jag skulle ha gjort? jag har lagt mig i (inom familjen) och blivit tillrättavisad, jag är svensk och borde inte lägga mig i, försök så får du se! Det jag skriver är inte bara taget utifrån luften. Jag hade inte lagt mig i den episoden du bevittnade och det har inget med mod eller brist på empati att göra. Ingen skall behöva lägga band på sina känslor, men vi kan inte bara rusa fram och påstå saker som att greker "misshandlar" sina barn för att de får en örfil. Jag är emot misshandel och våld, ingen skall påstå något annat. Jag skiter fullständigt i hur jag har framställt mig, ni får tycka vad ni vill. Tål ni inte att höra mina åsikter, kanske ni skulle pröva med ett par grekers, eller ett par arabers!

TAck för mig!
  #27  
Gammal 2010-07-25, 14:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Att slå sina barn...

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
. Många här är dock stora i orden och små i handling.

men vi kan inte bara rusa fram och påstå saker som att greker "misshandlar" sina barn för att de får en örfil.
Hur vet du att vi är "små i handling" Jag har ett yrke som kräver att jag reagerar och agerar.

Men du skriver ju klart och tydligt här att en örfil inte är misshandel enligt dig
  #28  
Gammal 2010-07-25, 14:40
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Att slå sina barn...

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Hur vet du att vi är "små i handling" Jag har ett yrke som kräver att jag reagerar och agerar.

Men du skriver ju klart och tydligt här att en örfil inte är misshandel enligt dig
Tänker inte fortsätta den här diskussionen, tänker inte ens läsa mer. Jag avsåg inte att skriva en följetång om detta.

Vi diskuterar Grekland, eller är det där du agerar?

Här i Sverige har vi förbud mot barnaga det behöver vi inte ens diskutera.

Är örfil misshandel? Jag har inte ens påstått att det är rätt i Grekland, vad jag påtalade var de kulturella skillnaderna i uppfostran och att en örfil inte behöver betyda att greker misshandlar sina barn.
Som sagt, mina svägerskor daskar sina barn och jag har inte sett att de far illa, de växer upp till härliga grekiska barn trots en eller annan dask/örfil. Svenskar har alltid en tendens till att överdriva allting.

Det är väl det som vi diskuterade, en örfil eller en dask? eller var det misshandel och våld vi diskuterade? jag tror inte att vi ligger på samma nivå i diskussionen.
  #29  
Gammal 2010-07-25, 14:47
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Att slå sina barn...

[quote=Marielou;214941Det är väl det som vi diskuterade, en örfil eller en dask? eller var det misshandel och våld vi diskuterade? jag tror inte att vi ligger på samma nivå i diskussionen.[/quote]

Nej, vi ligger nog inte på samma nivå alls...
Enligt mig är örfil/dask lika med misshandel/våld.
Som jag skrev tidigare så har även Grekland en lagstiftning från 2006 där barnaga är förbjudet...
  #30  
Gammal 2010-08-24, 20:09
spartacuss avatar
spartacus spartacus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Olika
Inlägg: 53
Standard Sv: Att slå sina barn...

Jag fick stryk när jag var liten. Men stryk menar jag inte hänsynslös misshandel, utan helt enkelt en tillrättanvisning. Jag blev varken kriminell eller misshandlar folk, inte heller har jag psykiska problem. Jag fick värre slag på mig när jag tränade kampsport eller spelade fotboll.
De gångerna min far agade mig hade han fog för iaf i mina ögon. Jag var en sk ζωηρο παιδη, eller som min pappa kallade mig καρνιβαλος
  #31  
Gammal 2010-08-24, 23:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Att slå sina barn...

Bara grejen är föräldrar som slår sina barn sedan överröser dem med kärlek och presenter, så inser de väl innerst inne att de har gjort fel.

/Netwolf
  #32  
Gammal 2010-09-15, 22:24
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Att slå sina barn...

Vad jag har forstatt sa har barnagan borjat avta lite i Grekland. T.ex de flesta som ar i 30-arsaldern (som jag traffat) sager att de blev slagna som barn men att "det var pa den tiden det" och att de flesta inte tanker sla sina egna barn nar de far. Min man som ar 35 blev slagen nar han var barn men hans syster tex som ar mycket yngre, runt 20, blev inte slagen nar hon vaxte upp. Da hade uppfostringsmetoderna andrats lite.
  #33  
Gammal 2010-09-24, 11:33
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Att slå sina barn...

Jag blev verkligen beklämd senast vi var i Grekland, över hur flera grekiska föräldrar behandlade sina barn. Jag såg flera exempel på föräldrar som satt och läste sina tidningar eller tittade på teve, och då barnen kom fram för att säga något fick de en örfil eller blev bortsläpade till andra sidan bordet, dragna i håret. Barnen hade på inget sätt betett sig illa. Det här var små barn. 2-5 år gamla. På en långtråkig färgetur.

Mina egna 5-åringar frågade med tårar i ögonen "varför gjorde mamman så?".

Det här handlade inte om barn som gjorde bus och fick en örfil för det. Det värsta var den lille pojken i 3-års åldern, som gick fram till sin mamma när hon läste en tidning, fick en örfil och sedan kissade på sig. Jag misstänker att det var det han vill säga till sin mamma. När han kissat på sig började pappan gapa och skrika och så fick pojken ytterligare en örfil för att byxorna var blöta.
  #34  
Gammal 2010-09-24, 11:52
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Att slå sina barn...

Den båtresan var ingen vidare inledning på semestern. Fick verkligen magont. Det värsta var att dom var inte ensamma att bete sig som svin mot sina barn. Vid bordet bredvid blev en två-åring släpad i håret när han reste sig ur sin stol (där han suttit i ca 20 minuter) och gick fram till föräldrarna. Släpad i håret tillbaka till stolen och sedan bryskt nedtryckt i stolen igen. Den lille skrutten grät hejdlöst, ingen tröstade.
Det var då mina egna barn tårögda frågade varför mamman gjorde så.
  #35  
Gammal 2010-09-24, 11:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Att slå sina barn...

Men fy så hemskt! Det är jag glad att jag aldrig har sett, jag hade blivit skogstokig. Stackars ungar
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT