Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-11, 19:59
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Bland heroinister

Ikväll har jag råkat ut för heroinister ! - Det är inte första gången. Jag känner väl till dem i Chania. - Jag sade åt dem att stoppa injiceringen. "Ni kan inte stå här och injicera ! " . Och jag sade till dem att jag kommer att anmäla detta direkt till polisen. Och jag sprang i parken 1866 och omkring, och naturligtvis var det ingen polis där just då, fast jag sett många ingripanden mot papperslösa immigranter här den senaste tiden.
Jag skulle med bussen hem, och jag fann dessa killar och en väldigt nergången kvinna i samtal , och det gällde förstås heroinet, och dom började slåss, det var lustigt att det var bara var en väldigt nerdankad heroinist-kvinna mot alla andra.
men sedan kom min buss , och jag är hemma , men tänker att så här får det inte gå till. Narkotikan är den värsta samhällsboven, oavsett ekonomiska kriser !
  #2  
Gammal 2013-05-12, 09:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bland heroinister

Inte roligt. Mig förundrar det att någon överhuvud taget börjar med droger. INGEN idag , från småskoleåldern och uppåt, är ovetande om riskerna . På sextiotalet kunde man möta många som tyckte det var spännande med hasch till exempel, lite världsvant och tufft. Jag hade några kompisar som gick in i dimman då. Men idag?
  #3  
Gammal 2013-05-12, 09:38
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
.... och dom började slåss, det var lustigt att det var bara var en väldigt nerdankad heroinist-kvinna mot alla andra.
Lustigt?
  #4  
Gammal 2013-05-12, 09:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Bland heroinister

Tyvärr så kommer det nya namn på skiten hela tiden. GHB, GBL osv. Ungdomar luras att tro att "detta är inget knark", utan bara ett partytillskott, eller nåt. Som att det vore helt ofarligt.

Men en sak borde alla veta. ALLA tunga drogmissbrukare har börjat, med "ofarliga" droger.

/Netwolf
  #5  
Gammal 2013-05-12, 09:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bland heroinister

Alle kjenner til farene ved narkotika i dag. Alle kjenner også til farene ved røyking, ved å drikke mye alkohol, ved å spise usunn mat og bli sterkt overvektig, ved ikke å trimme.
Folk gjør feil. Det er, dessverre, den menneskelige natur. Mennesker er vi likevel, selv heronistene.
  #6  
Gammal 2013-05-12, 09:56
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Inte roligt. Mig förundrar det att någon överhuvud taget börjar med droger. INGEN idag , från småskoleåldern och uppåt, är ovetande om riskerna . På sextiotalet kunde man möta många som tyckte det var spännande med hasch till exempel, lite världsvant och tufft. Jag hade några kompisar som gick in i dimman då. Men idag?
Och ändå gick ett svenskt politiskt ungdomsförbund så sent som igår ut och krävde legalisering av cannabis..... Jag blir rent förtvivlad.
  #7  
Gammal 2013-05-12, 10:14
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Bland heroinister

Jag tror inte det är så enkelt att det räcker med att man i dagens samhälle är upplyst och vet alla faror. För det händer ju inte MIG, jag har kontroll! Jag kan sluta när jag vill med knarket.Samma med rökning; min farfar blev 90 och var storrökare! Så då kan JAG också röka utan att dö i förtid. Jag är inte alkoholist , det är ju dom som sitter på parkbänkarna i stan. JAG dricker ju bara fina viner!Osv osv!!! Precis som Admirala säger är vi trots detta människor allihopa.
  #8  
Gammal 2013-05-12, 10:33
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

... ALLA tunga drogmissbrukare har börjat, med "ofarliga" droger.
Og alle alkoholikere begyndte med modermælk...
  #9  
Gammal 2013-05-12, 10:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag tror inte det är så enkelt att det räcker med att man i dagens samhälle är upplyst och vet alla faror. För det händer ju inte MIG, jag har kontroll! Jag kan sluta när jag vill med knarket.Samma med rökning; min farfar blev 90 och var storrökare! Så då kan JAG också röka utan att dö i förtid. Jag är inte alkoholist , det är ju dom som sitter på parkbänkarna i stan. JAG dricker ju bara fina viner!Osv osv!!! Precis som Admirala säger är vi trots detta människor allihopa.
Og ikke bare gjelder det rusmidler. Det skjer aldri meg-tanken gjelder på så mange områder i livene våre. Folk vet at ubeskyttet sex kan gi Hiv/AIDS, likevel har folk ubeskyttet sex, for bare få år siden en sykdom med garantert dødelig utfall. Folk vet at bilbelte redder liv, faktisk kunne ca 50 prosent av dødsfallene i trafikken vært unngått om alle brukte belte, likevel kjører folk uten belte. Og så videre.

  #10  
Gammal 2013-05-12, 10:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Lustigt?
Jag tar för givet att Stefan brukar ordet i negativ bemärkelse, som engelskans "funny" kan användas om något underligt/udda. Det är ett väldigt vanligt uttrycksätt i mina hemtrakter.

Stefan är redan i blåsväder för sitt tidigare inlägg där han "vädrade någons skitiga byk" öppet istället för att som de flesta andra Kreta-Svenskar bara skvallra i smyg - så jag hoppas verkligen inte att Stefan tar illa upp och slutar reflektera över sin nya omvärld!

//Kikh
  #11  
Gammal 2013-05-12, 11:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Lustigt?
Nu hann Kiki i och för sig före med en förklaring om språkligt missförstånd.
Jag uppfattar också, som Kiki, "lustig" i den här förbindelsen som "funny" på engelska, eller "märkligt, konstigt" osv.

På danska kunde vi ha valt att säga att det var "pudsigt". Kanske har ni det ordet på norska?
  #12  
Gammal 2013-05-12, 11:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bland heroinister

Kikh og Marianne, takk for oppklaringen. Pussig bruker vi på norsk også.

Jeg synes uansett det er feil å kalle en slosskamp hvor en kvinne må kjempe mot "alle andre" pussig. Ville dere brukt det om det gjaldt en ikke-narkoman kvinne? Kanskje jeg fremdeles misforstår noe her, men jeg synes foreløpig bare synd på denne kvinnen.

Kikh: Jeg har også fått mange negative og voldsomme reaksjoner på det jeg har skrevet i mitt blogghjørne. Sånn er det når man stikker hodet fram. Men denne tråden synes jeg vi driver en saklig debatt i, slik har det ikke alltid vært i mine tråder
  #13  
Gammal 2013-05-12, 11:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Bland heroinister

Minns att jag läst flera liknande "sociala betraktelser" från dig Lugna Gatan.
Tycker det är intressant att du tar upp så relevanta ämnen.
Hur vackra och fantastiska våra resmål än ter sig för oss turister, så finns alltid denna aspekt (sociala problem, utanförskap etc.) med i bilden någonstans i bakgrunden. Varje plats har sina problem likväl som sina fantastiska vyer, sitt vackra hav etc. Och det skadar inte att vi turister får även den aspekten av de resmål vi väljer. Så tack för dina betraktelser.
Ingen väljer att bli drogmissbrukare. Och även om vi vet att det kan leda till ett missbruk så ter sig ett glas vin ack så gott.
Lika lite tror jag en tonåring (för det är ju ofta där missbruk startar fast då med lättare droger typ hasch etc) själv kan inse konsekvenserna av sitt handlande då han/hon röker sin första marijuana eller sin första joint. Vissa har lättare att trilla in i ett missbruk än andra osv.
Det viktiga är att vi vuxna finns där som stöd och någon slags förebilder (en får göre så gott en kan)
  #14  
Gammal 2013-05-12, 11:30
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Kikh og Marianne, takk for oppklaringen. Pussig bruker vi på norsk også.

Jeg synes uansett det er feil å kalle en slosskamp hvor en kvinne må kjempe mot "alle andre" pussig. Ville dere brukt det om det gjaldt en ikke-narkoman kvinne? Kanskje jeg fremdeles misforstår noe her...
Då hade nog jag skrivit/användt jävla lustigt - som pappa brukar säga.

//Kikh
  #15  
Gammal 2013-05-12, 11:41
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Lustigt?
Den som kan bäst kan förklara vad han menade är förstås lugnagatan själv, men personligen uppfattade jag att han använde ordet "lustigt" i betydelsen "konstigt" dvs "merkeligt" på norska. Danskans "pudsig" tycker jag har en lite för positiv ton i det här fallet.
  #16  
Gammal 2013-05-12, 11:45
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Bland heroinister

Tror att vi förstår vad Lugnagatan pratar om....varför ska vi då haka upp oss på språket?
  #17  
Gammal 2013-05-12, 18:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Og alle alkoholikere begyndte med modermælk...
Nope! De tog flaskan direkt
Sorry, kunde inte låta bli.

/Netwolf
  #18  
Gammal 2013-05-12, 23:02
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bland heroinister

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nope! De tog flaskan direkt
Sorry, kunde inte låta bli.

/Netwolf



Jag bet mig i tummen för att inte vara först med den!

//Kikh
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT