Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Alonissos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-01-18, 13:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Glyfa beach i Steni Vali

Det forna fiskeläget Steni Vala är min favoritby på Alonissos, mycket tack vare de gemytliga tavernorna som ligger längs vattnet. Här råder oftast ett vilsamt lugn, längs kajen trängs fiskebåtar med segelbåtar, ibland sitter några fiskare och knyter nät eller rensar fisk, byns maskot-ankor vankar kvackande omkring och tigger bröd.



Min favorittaverna Fanari ligger näst längst ut på piren: suveränt läge, nära vattnet, bra mat, goda öl och supertrevliga ägare. Följer man stigen som börjar vid tavernan når man strax fram till en lång och naturskön strand som heter Glyfa, och det är den du ser på bilden ovan.

Fler bilder från Steni Vala och Glyfa beach finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-01-19, 05:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Glyfa beach i Steni Vali

Väldigt gemytligt ställe, Steni Vala. Gjorde ett kort stopp där när vi var på utflyktsbåt från Skopelos. Jag fick en bra känsla av Alonissos överhuvudtaget även om vi bara var där snabbt. Besökte även huvudbyn Patitri och hade ett badstopp någonstans som jag inte vet var det var. Håller på att läsa Lawrence Durrells bok "The Greek Islands". Han tyckte att Alonissos var inget att skriva om. Skopelos tyckte han var inget vidare heller, men det gick att tillbringa en eftermiddag i Skopelos stad. Och det trivsammaste stället var Agnondas (och trevligt är det ju). Boken utkom första gången 1978 så det var ju ett tag sen. Väldigt intressant bok, tiderna är annorlunda idag och mycket har hänt på öarna. En del kanske till det positiva hållet, men mycket också till det negativa.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT