Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-04, 23:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Greske barn

[IMG][/IMG]

Denne lå i twitter-feeden min i går. Jeg vet ikke hvor den er hentet fra, men la oss gå ut fra at tallene er riktige. Jeg ser tallene slik at Norge har færrest barn under fattigdomsgrensen, jeg antar Sverige ikke ligger langt etter. Men over 40 prosent av greske barn lever under fattigdomsgrensen. Hvis du orker, tenk over hva det betyr for disse barna.

Ingen andre i-land har flere barn som lever i fattigdom enn Hellas. Det er også det landet de fleste av oss her inne drar til minst en gang i året, og jeg tviler på at særlig mange av oss lever under fattigdomsgrensen.

Mange av oss legger mange penger igjen i Hellas på våre ferier og langtidsopphold. Det er flott! Kanskje er det også på tide (for de som gjør det: ) å slutte med å prute på hotellprisen, bo på All Inclusive, bli opprørte over økte matpriser på greske supermarked eller ta med matvarer og solkremer fra våre hjemland. Hellas gir oss så mye, la oss gi litt ekstra tilbake!

Det er iallfall mitt, kanskje naive, nyttårsønske. Er dere med?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-05, 00:16
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Greske barn

Det skär i hjärtat!
Barnen, de finaste och mest oskyldiga till världens elände, drabbas alltid hårdast.
Och det är en tragedi oavsett var i världen det sker. Om du känner till seriösa hjälporganisationer som är verksamma i Grekland Admirala, så tipsa gärna om dem eller om det finns någonstans vi kan vända oss på plats i Grekland för att ta reda på hur vi kan hjälpa direkt där (på fler sätt än de du nämner ovan då menar jag). Någon av Nordens Kyrkor kanske har någon form av biståndsarbete i Grekland eller ngn annan svensk/norsk/finsk/dansk hjälporganisation?

Senast redigerad av Thira den 2015-01-05 klockan 00:23.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-05, 01:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Greske barn

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Denne lå i twitter-feeden min i går. Jeg vet ikke hvor den er hentet fra, men la oss gå ut fra at tallene er riktige. Jeg ser tallene slik at Norge har færrest barn under fattigdomsgrensen, jeg antar Sverige ikke ligger langt etter. Men over 40 prosent av greske barn lever under fattigdomsgrensen. Hvis du orker, tenk over hva det betyr for disse barna.

Ingen andre i-land har flere barn som lever i fattigdom enn Hellas. Det er også det landet de fleste av oss her inne drar til minst en gang i året, og jeg tviler på at særlig mange av oss lever under fattigdomsgrensen.

Mange av oss legger mange penger igjen i Hellas på våre ferier og langtidsopphold. Det er flott! Kanskje er det også på tide (for de som gjør det: ) å slutte med å prute på hotellprisen, bo på All Inclusive, bli opprørte over økte matpriser på greske supermarked eller ta med matvarer og solkremer fra våre hjemland. Hellas gir oss så mye, la oss gi litt ekstra tilbake!

Det er iallfall mitt, kanskje naive, nyttårsønske. Er dere med?
Såg nu att diagrammet ovan är taget från Washington Post som baserar uppgifterna i det på UNICEFS rapport: ”Innocenti Report Card 12, Children of the Recession" om barnfattigdom i världen.
Enligt den har barnfattigdomen ökat med över 50 % i Grekland sedan 2008. Så ledsamt nog så stämmer diagrammet.

http://www.unicef.org/media/media_76447.html

Kollade runt lite mer och såg att bl.a SOS Barnbyar hjälper till i Grekland.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-05, 06:52
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Greske barn

Citat:
Hellas gir oss så mye, la oss gi litt ekstra tilbake!

Yes!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-05, 07:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greske barn

SOS barnebyer har fire barnebyer i Hellas, og man kan donere enkeltbeløp eller bli fadder til en (eller flere) av disse byene.*http://www.sos-childrensvillages.org.../europe/greece
For å gjøre det henvender man seg til SOS barnebyer i sitt eget hjemland, jeg kontaktet altså SOS barnebyer i Norge og sa jeg ville gi penger til en av barnebyene i Hellas. Kjempeenkelt!*

Organisasjonen to hamogelo tou pediou, Barnets smil, er en stor, landsomfattende organisasjon som arbeider for barn, siden deres er dessverre bare på gresk:*http://www.hamogelo.gr , facebook:*https://www.facebook.com/hamogelo.org , les om organisasjonen her:*http://greece.greekreporter.com/2014...ldren-in-2013/
Arbeidet deres retter seg særlig mot syke barn og barn som har det vondt hjemme.

Den norske forening i Athen støtter Kivotos tou Kosmou, Verdens ark, en kristen organisasjon i Athen som hjelper fattige. Les alt om arbeidet deres her, nede på siden står det forklart hvordan du hjelper:*http://vikingnytt.blogspot.gr/2012/0...ss-hjelpe.html
Her på facebook: https://www.facebook.com/groups/327331713978659/

Og som nevnt i første innlegg: hjelp er også å ikke snu på skillingen når vi er i Hellas. I tillegg har noen matbutikker egne bokser ved utgangen hvor man kan legge mat som deretter deles ut til de som trenger det. Mange byer (tror jeg) har egne lokaler hvor man kan donere mat, toalettsaker og andre nødvendige produkter - det koster så lite for oss, men betyr så mye.

Edit: det er iskaldt i Hellas nå, og vi vet at mange ikke har råd til å varme opp husene sine. Hjertet mitt blør med tanke på alle de uskyldige barna som fryser og er sultne. Ingen kan hjelpe alle, men vi kan alle hjelpe litt!

Senast redigerad av Admirala den 2015-01-05 klockan 08:09.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-05, 11:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Greske barn

Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-05, 14:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Greske barn

Tack Admirala.
Jag ska ringa svenska kyrkan i Aten och kolla vad de gör för att hjälpa.
Tänk om vi alla här på Kalimera (de som vill naturligtvis) kunde hjälpas åt och samla ihop pengar till exempelvis SOS barnbyar i Grekland eller skicka kläder? (om det behövs) eller samla ihop kläder och skicka ned på något sätt. Skulle det vara alldeles omöjligt det tro?

Vi har ju folk här på Kalimera som bor i Grekland som kanske kan hjälpa till att ta emot och transpoertera vidare så någon organisation kan få dem.


Något måste vi väl kunna hjälpa till med mer än bara sitta här på våra varma och relativt välgödda rumpor?
Förutom, så klart, dina tips om att inte åka AI osv. Det är naturligtvis det allra minsta vi kan göra, banne mig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-05, 15:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greske barn

Att skicka kläder är ingen bra lösning. Bättre att ge pengar till organisationerna som kan handla på plats det som bäst behövs. Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-05, 15:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greske barn

Så fint at du engasjerer deg, Thira

Dersom det nytter å samle inn penger via Kalimera, så gjerne for meg, men da må uansett Janne på banen. Denne tråden er jo ikke akkurat kommentert så mye, men det kan jo hende viljen til å hjelpe finnes likevel
(Det var ikke et spark til noen, altså!)

Det er som nevnt enkelt å donere penger via f.eks SOS barnebyer.

Mange byer, virker det som, har som sagt et lokale de samler inn mat og andre nødvendigheter. Mange på Kalimera har jo "sin" greske by eller øy, det går jo an å kontakte folk man kjenner der og høre om det finnes et slikt lokale, og enten sende ned f.eks. varme klær, eller levere ting neste gang man er på plass.

Svenske Kenneth Duell, som nå bor i Göteborg men før bodde på Kreta, har jobbet mye med dette på Kreta. Tror kanskje ikke han finnes på Kalimera, men han har en facebookside, Galen i Grekland, som han kan nås via: https://www.facebook.com/groups/293304850731455/
Han og mange andre i gruppen donerer penger, mat og klær, og vil kunne si mer om hvordan det kan gjøres. Han kan også nås via bloggen sin: http://galenigrekland.se

Eva, enig i at det nok er best med penger, samtidig må ikke det forhindre folk i å gi på den måten de er mest komfortable med. Selv skulle jeg ønske jeg hadde tatt med ullundertøy til barn før jeg reiste nedover, for det får man knappest tak i her, og enhver nordmann vet at det er det eneste som hjelper når det er så kaldt som nå. Og mat samles altså inn, og kommer sterkt til nytte.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-05, 16:59
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Greske barn

Vi er sikkert mange som vil hjelpe, det er hjerteskjærende å lese om barn som lider, at de greske barna har fått det s å mye verre siden 2008 har vi vel forstått/visst - selv om vi ikke har sett det statisktisk bevist tidligere.

Vi bruker å legge mat i disse kassene til "vanskeligstilte" der vi ser dem, og vi pruter ikke.., men det blir jo et forsvinnende lite bidrag, i fht behovet....

Det føltes derfor veldig godt å gi TV serien "ØYA" i julegave i år.

- jeg kjøpte 4 stk, en til meg selv, og tre til å gi bort, og støttet derved et barnehjem i Athen med 800 kroner

Linken, nisi@grekofil.org , fant jeg her i Forumet, TAKK

Serien er fantastisk, ANBEFALES, (den er tekstet på norsk)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-05, 17:19
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Greske barn

Det där med underställ och kläder som skyddar mot regn och kyla är ju en bra grej som vi skulle kunna skicka härifrån t.ex. Men i övrigt, jo jag håller med er. Pengar är bäst även i långa loppet eftersom organisationerna handlar i Grekland och detta, i längden, även gynnar landets ekonomi som helhet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-05, 17:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Greske barn

[QUOTE=kari;350783]
Citat:
Vi er sikkert mange som vil hjelpe, det er hjerteskjærende å lese om barn som lider, at de greske barna har fått det s å mye verre siden 2008 har vi vel forstått/visst - selv om vi ikke har sett det statisktisk bevist tidligere.
Självklart är det så Kari, men har vi alla fått ändan ur för att hjälpa dem.


Citat:
Vi bruker å legge mat i disse kassene til "vanskeligstilte" der vi ser dem, og vi pruter ikke.., men det blir jo et forsvinnende lite bidrag, i fht behovet....

Det føltes derfor veldig godt å gi TV serien "ØYA" i julegave i år.

- jeg kjøpte 4 stk, en til meg selv, og tre til å gi bort, og støttet derved et barnehjem i Athen med 800 kroner
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-01-05, 19:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greske barn

ALT hjelper, hvor lite eller stort bidraget er, det viktigste er jo å gjøre NOE! Det er endel forslag i tråden til hvordan vi kan hjelpe allerede, håper enda flere kommer med gode ideer - og aller helst bidrar i en eller annen form!

Kanskje ikke så kjekt å tenke på en metaforisk slange i (ferie)paradiset, samtidig forsvinner jo ikke fattigdommen av seg selv. Takk så mye til dere som engasjerer dere!

PS: og kanskje kjøpe ullundertøy til barn nå som det er salg, og ta det med så flere greske barn iallfall holder seg varme neste vinter?

Senast redigerad av Admirala den 2015-01-05 klockan 19:09.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT