Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-14, 18:07
Olymbitis Olymbitis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 1
Standard Karpathos eller Tilos

Halloj,
man är i valet och kvalet. I många år har vi åkt till Kárpathos, och främst då till Ólymbos och Diafáni. Trivs, men vi känner ju till det mesta redan och ... nu börjar vi fundera på om man inte skulle kunna pröva på en annan ö någon gång. Folk vi känner rekommenderar bl a Tílos. Men tänk om man blir besviken. Är det någon som har varit på båda öarna och som kan jämföra? Tacksam för alla synpunkter!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-14, 19:02
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Karpathos eller Tilos

Har inte varit på varken Karpathos (utom på flygplatsen vid en mellanlandning) eller Tilos men tycker absolut att ni ska våga prova något nytt! Personligen har jag åkt till nya platser varje sommar även om vi trivts på den/de platserna vi varit på året innan. Är väl helt enkelt för nyfiken och vill uppleva nya saker!

Med tiden har vi dock blivit väl medvetna om vad som karaktäriserar de platser där vi trivs och letar därför efter platser som stämmer in på dessa kriterier. Mitt råd är därför: läs på om de platser du är nyfiken på och bilda dig en uppfattning om vilken typ av ställe det är och om de verkar passaer.

Smultron
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-15, 01:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Karpathos eller Tilos

Tilos och Karpathos går inte att jämföra. Och Olymbos går nog knappt att jämföra med nåt annat i hela ö-världen.

Tilos är pyttelitet. Hamnbyn Livadia är en liten sömnig by med en hel del turism - fast varsam sådan. Ö-borna har haft vett på att begränsa turismen, de vill inte ha några stora hotellbyggen och en massa krimskramsbutiker.

De flesta besökare på Tilos (iaf i september då jag varit där) är medelålders engelska par, stammisar som älskar sitt Tilos och är ett försynt och vandrande folk.

Man vandrar eller tar sig runt med moppe men har betat sig igenom det mesta rätt snart. Där finns i princip bara en bebodd by förutom Livadia, Megalo Chorio. Så finns där ett kloster och elefantgrottan.

Livadia är alltså betydligt lugnare än Pigadia på Karpathos, som är MYCKET större och med mycket fler turister.

Olymbos vågar jag dock inte jämföra med, för mig är den byn unik och spelar i en egen division.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT