Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-29, 21:08
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Symi och Tilos

Försöker att krångla in årets greklandsresa mellan skola, sommarjobb och fan&hans mormor. Detta har lett till att det är få datum som är möjliga och därmed också få resmål. När jag nu söker på resor hos apollo ser resor till Symi och Tilos ut att ligga bra i tiden. Det verkar dessutom vara öar i min smak. Men det jag oroar mig för är att resan stjäl för mycket tid när vi bara ska åka en vecka. I apollos katalog står "flyget landar på Rhodos och därefter åker man båt från Mandrakihamnen till Tilos, en resa som tar mellan 1,5 och 2 timmar. väntetid mellan flyg- och båtresa samt övernattning kan förekomma".

Nu undrar jag om de här 2 timmarna brukar kunna dra ut på tiden..? Brukar man behöva övernatta? Det känns lite jobbigt om alltför mycket tid går bort i resande när man bara ska vara borta en vecka.

jag blir också glad för era åsikter om dessa öar!

//Tassen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-30, 11:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Symi och Tilos

Vad det handlar om är troligen att du riskerar en övernattning på Rodos på utresan, om ditt plan landar efter att sista båten gått till Symi eller Tilos.

Symi och Tilos är två helt olika öar sinsemellan.

Symi är lite större - Symi stad, Yialos, är betydligt större än byn Livadia på Tilos. Symi har mer folkliv och fart, inte minst beroende på alla dagsturister från Rodos som väller in varje förmiddag. Då är det TRÅNGT, fast oftast ser man till att vara nån annanstans än vid hamnen när de kommer. Exempelvis kan man ha tagit en badbåt ut till nån av öns fina vikar.

Tilos är LITET, lugnt, behändigt. Inte alls så många tavernor och kaféer som i Yialos på Symi. Utflykterna gör man med moppe, buss eller till fots - Tilos är en populär ö bland vandrare.

Symis starkaste sida är att de sammanhängande byarna Yialos och Chorio är en bedövande skönhetsupplevelse.

Hade jag bara en vecka på mig hade jag dock valt Tilos. Just för att där är så litet och behändigt. Man kan åka hem efter en vecka och ändå känna att man hann med det man ville göra, man har inte varit stressad över allt man riskerar missa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-30, 18:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Symi och Tilos

Analysen helt riktig. Ska man göra Symi, ja då förmenas fjorton dagar vara lagom. Att i hast stressa över denna mångfacetterade grekiska pärla, det vore mer än synd.

I avvaktan på Symibesöket kan den hågade ta en liten titt på några bilder från Symi vi togo i höstas vid vårt senaste besök på ön.

länk http://www.sendpix.com/albums/05033007/tdqw1j2lug/

Arne och Birgitta

Med nu strax över femtio dagar kvar till vårens resa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-30, 19:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Symi och Tilos

Vi var på Tilos förra året och transporten från Rhodos till Tilos gick kanonfint och SNABBT, men då kom vi på dan med flyget.

I år ska vi till Symi och då Apollo redan ändrat flyget en gång från morgonavgång från Sturup till eftermiddags avgång så kan det nog bli en övernattning i Rhodos stad. men eftersom vi ska vara 2 veckor så gör det inget, det kan tvärtom vara kul med en kväll på Rhodos.

Tilos är en JÄTTEFIN ö och vi var där 14 dagar och bodde fint i Eristos Bay, vilket ligger avsides, men inte en sekund ångrade vi det valet av "bostadsort" Det var ju fotbolls-EM och bytavernan var packad varje kväll med folk framför storbildsTV:n! Livadi var lättillgängligt med buss/taxi/och scooter
HA en fin semester!

Lissi-80 dagar från Symi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT