Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-28, 22:13
hakan hakan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 1
Standard Grekland slutet av oktober

Hej!

Vi är en familj med 2 barn på 11 och 13 år som skall flyga till Aten i en dryg vecka i slutet av oktober.

Vi hartidigare somrar ö-luffat, men nu när vi skall vara borta en så kort tid funderar vi på att hyra en bil istället.

Ett par frågor:
1. Hur är öarna den tiden på året? Är något öppet?
2. Några tips på bra ställen på fastlandet?

Vi är väldigt öppna för att få höra vad ni där ute tycker

Mvh

Håkan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-29, 11:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland slutet av oktober

Jag skulle rekommendera en vecka med bil på Peloponessos!!! Fantastiska byar, natur och "öppna" städer och byar som lever året om!! Någon dag i Aten är ju inte heller fel.
Vi åkte en sådan resa en tidig vår och hyrde bil från flygplatsen som lämnades där också vid hemfärd. Bilhyra är billigt OFF-SEASON.
Vi anlitade Thrifty minns jag och allt klaffade jättebra!

Ett annat alternativ om ni inte vill till Peloponessos är Evia, lätt att ta sig till från flygplatsen med bil via Chalkida som har broförbindelse med fastlandet.

Själv åker jag 23-30 okt till Tinos en otroligt vacker levande ö med en stad och med byar som lever året om. Bra förbindelser från Rafina. (Då hyr ni förstås lämpligast bil på Tinos.) Båtresa Rafina-Tinos 2-4 tim beroende på typ av färja.
Men Peloponessos är mitt spontana förslag....

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-29, 13:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Grekland slutet av oktober

Citat:
Ursprungligen postat av hakan Visa inlägg
Hur är öarna den tiden på året? Är något öppet?
På de större öarna är mycket fortfarande öppet, på de mindre börjar det bli ödsligt. Jag skulle valt Kreta om jag vore ni. Vi har bilat runt hela Kreta i oktober och då var det mesta öppet, och vädret var helt perfekt, vi hade två dagar med regn på fyra veckor. Kunde sitta ute och äta utan att frysa nästan varje kväll.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-29, 13:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekland slutet av oktober

Jag hller med Lissi, Peleponnesos är jättefint och inte dominerat av turismen, så till vida att folk lever sitt vardagsliv året om. Många jordbruk och annat relaterat till matproduktion.
Fastlandet i stort är iget dåligt alternativ heller. Det finns otroligt fina bergstrakter norröver , områden som inte många "utlänningar" kommer åt att besöka om man åker charter och mest vill sola och bada.

Färjepriserna har dessutom blivit väldigt höga om man har bil, om detta spelar roll i er planenring kan ni göra mycket roligt för pengarna ni sparar!

Jag skulle köra en rundtur via Korint-Napflion-Pylos-Patra-nya bron Rio-Antirio och sen en stor tur norröver och åter till Aten!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-29, 17:06
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 39
Standard Sv: Grekland slutet av oktober

Mange steder på øyene er stengt når en kommer så langt ut på året, men på Peloponnes er det levende (!) - i nesten alle små (og store) byer. Det kommer av at det ikke er så mange turiser der, og livet må gå sin gang,
- året igjennom.
Mange flotte steder å besøke, enten du vil leie bil eller ikke. Det er enkelt å ta seg fram dit. Gode busser går fra busstasjonen i Athen til nesten alle større steder, - og der det ikke er direktebusser er det godt om muligheter for overganger/kombinasjoner.
Du må imidlertid regne med at det kan komme noen regnbyger så sent på året, men når bygen er over vil solen varme deg igjen. Det tryggeste vil derfor være i de sydlige områdene av halvøya.

Badetemperaturen skal du ikke bekymre deg for! I fjor badet jeg i Messinian Bay til jeg dro hjem i midten av november, - og det var over 20 grader i havet hver dag!
Jeg har badet der i julen, men da ble ikke svømmeturen så lang, - men det var faktisk 18 grader i Messinian Bay juleaften 2007!
Det er mange somre vi ikke har så høy temperatur i sjøen i Nord-Norge!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT