Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-16, 14:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Vägarna på västra Milos

...lär ju vara mindre bra, men HUR mindre bra är de?
Kan man ta sig fram med en vanlig liten bil eller är det jeep som gäller?

Om man hyr bil på Milos en dag, var ska man passa på att fara?


Dagsutflykt till Kimolos, funkar det? Går det någon sen båt tillbaka så att man kan äta middag på K?

Senast redigerad av Elisabet den 2007-06-16 klockan 15:00.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-17, 12:28
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Hei Elisabet

Veiene på vestre Milos vet jeg ingenting om, vi leide ikke bil da vi var der.

Vi bodde 3 dager i Adamas og 3 i Plaka og kombinerte vandring/buss og taxi
Det beste rådet j e g kan gi deg er å ta båtturen Milos rundt så tidlig som mulig når du kommer dit.
Det er en fantastisk tur, da ser du de forskjellige områdene/strendene ( lettere å vite hvilke du vil prioitere senere i ferien)
Denne turen går til Kimolos og, det er lunsjstopp der 2-3timer
Vi brukte det meste av tiden i Chora, fant et sted vi ville bo, og reiste tilbake til Kimolos
Det er mye å se på Milos, det er nok andre i forumet som er bedre kjent enn meg og kan gi deg tips, men Sarakiniko er et "must".
Vi tok buss nesten fram til Apollonia og vandret tilbake fra Papafragos og videre bukt for bukt til vi kom til Sarakiniko, det anbefaler jeg
Vandringen n e d fra Plaka (via katakombene og stedet de fant Afrodite)
til KLIMA var også fin, tilbake gikk vi via Tripiti, Milos er ei spesiell og flott øy
Kari
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-17, 15:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Det kanske inte är så många som varit på västra Milos då uthyrningsfirmorna strängeligen förbjuder att köra där samt väldigt tydligt förklarar att inga försäkringar gäller om någonting händer på dessa vägar. De vägar, stigar? (jag vet inte vilken kvalitet de håller) som är inritade på de kartor jag såg var väldigt smala streck, om det kan vara till någon hjälp?

// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-17, 16:04
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vi bodde 3 dager i Adamas og 3 i Plaka og kombinerte vandring/buss og taxi
De flesta verkar bo o Adamas, var tycker du det var trevligast att bo?
Om någon i sällskapet "lider av lasten" att simma på morgonen, kan man bo i Plaka då? Det är väl en bit till vattnet därifrån?

Citat:
Sarakiniko er et "must". Vi tok buss nesten fram til Apollonia og vandret tilbake fra Papafragos og videre bukt for bukt til vi kom til Sarakiniko, det anbefaler jeg
Tack för tipset! Hur långt blev det ungefär?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det kanske inte är så många som varit på västra Milos då uthyrningsfirmorna strängeligen förbjuder att köra där samt väldigt tydligt förklarar att inga försäkringar gäller om någonting händer på dessa vägar. De vägar, stigar? (jag vet inte vilken kvalitet de håller) som är inritade på de kartor jag såg var väldigt smala streck, om det kan vara till någon hjälp?
Det låter ju defintivit som en fingervisning Fast på kartan som jag nyss köpte finns det flera vägar som kallas "Unsurfaced road of good quality" (och grusvägar är jag inte precis ovan vid.. ) och dessutom finns det två gröna vägar, dvs "Scenic route" och då blir man ju väldigt sugen..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-17, 19:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

[quote=Elisabet;94127]De flesta verkar bo o Adamas, var tycker du det var trevligast att bo?
Om någon i sällskapet "lider av lasten" att simma på morgonen, kan man bo i Plaka då? Det är väl en bit till vattnet därifrån?

Tack för tipset! Hur långt blev det ungefär?quote]

Når man liker et morgenbad er nok ikke Plaka det beste sted å bo nei
Den lettest tilgjengelige stranda er kanskje Plathiena, vakker vandring dit, men det er nok ca 3km...

Avstanden fra Filakopi/Papafragos til Sarakiniko er k a n s k j e ca 8 km
Når man går langs strendene, tar et bad her og der, er det vanskelig å bedømme avstand, men det ingen lang vandring. - tror nok du bruker å gå m y e lenger

Kari
- som gjerne vil besøke Milos igjen, det er 7 år siden vi var der
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-01, 12:59
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Körde i år bil till stränderna Triades ( 3 st) som inte är så välbesökta men vackra. Inte bästa vägen nej men det gick! Tog dock en stund att ta sig dit då man inte kan köra så fort på gropvägarna som ledde dit. Blev aldirg förbjudna av ngt uthyrningsföretag att köra på västra sidan. Har aldrig blivit det hittills.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-01, 13:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Tack pianilss; det var precis vad jag ville höra!!

Kan du vara snäll och berätta mer om hur man tar sig dit och hur det är där.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-02, 16:44
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Vi bor alltid i Adamas och så även i år. Åkte vägen förbi flygplatsen, campingstranden (achivadomlimni) och vidare mot Agia marina. Därefter mot Ralaki (tror jag) och så följde vi bara de små skyltarna mot Triades. De är 3 stränder som ligger tillsammans och är ganska folktomma vilket vi tycker är skönt. Det var en mycket liten väg dit och sista biten tog nog 35 minuter bara den med mycket skumpande men vi åkte med en liten Hundai med många skador på. Dem dokumenterade vi noggrannt med digitalkameran ifall ngn skulle få för sig att det var vi som gjort detta. Ett bra tips!
Fick även tips om stranden Empourio men dit hann vi aldrig.
Jag och även resten av familjen älskar dock mest stranden Firiplaka. Det finns ingen vackrare i Grekland tror jag......Ingen buss går dit men hyr man bil är det busenkelt eller så åker man taxi och avtalar tid med taxin för hämtning. Gå även ned till Tsigrado om ni har starka ben. Det är en helvetisk klättring i år men det går! Gå åtminstone dit från Firiplaka och titta på utsikten! Och naturligtvis paradstranden Paleochora! Så vacker! Och vilket vatten! Missa inte heller Papafragas (buss går dit) eller "hålet" som vi kallar det. Häftigt ställe där man kan simma in i nästa grotta! Och är ni i Adamas så ät på To Spitiko som ligger en bit från hamnen precis bredvid hotell Tilemachos. Snett emot stora supermarketen (inte den vid busshållplatsen - det finns en till) .Fantastisk mat och urtrevlig personal!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-08-02, 17:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Tack, tack!!! Jättebra att få höra vilka platser ni gillar bäst! Tack igen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-08-03, 08:47
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Vägarna på västra Milos

Glömde en sak! Om ni hyr bil...kör till Mandraki som är en fantastisk liten hamn att se på. Åk även till Klima som är en liten fiskeby. Gå ner till hamnen/stranden och gå bland fiskenäten och de fantastiskt vackra små husen i olika färger. Vi brukar ta oss dit varje år och då artigt hälsa på alla fiskarna med fruar som sitter utanför sina hus på kvällarna. Ett jasas eller kalispera uppskattas alltid! Och jag tycker det är viktigt att vara artig när man går bland deras hus. Ovanför hamnen (och dt är även dit ni kommer när ni kör) ligger hotell Panorama som även är en restaurant. Åk dit och ät vid solnedgången. Dem har bra mat men ingen större meny. Det dem har det har dem! Gå ut o titta i köket! Kan rekommendera deras grillade räkor och även moussaka samt omelett. En underbar känsla att sitta där uppe på berget och se solen gå ned och verkligen äta grekiskt. Och då menar jag verkligen grekiskt. När ngt är finished som är det det...Usch vad jag längtar tillbaka.........................
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT