Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-04-01, 14:20
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra mars 2024

Ingenting speciellt händer här, säger hustrun! Bara ett pizzaparty, en födelsedagsfest, en karneval och två nationaldagar denna månad. Födelsedagsfesten stod hon själv för på taverna Oasis i byn (där vi under vintern varit varje tisdagskväll). Vi var 19 personer från 9 olika länder. (10 om man räknar in Jämtland, som samma dag hade sin nationaldag). Det var naturligtvis trevligt. Speciellt kul blev det efter ”Ja må hon leva”, då jag föreslog att gästerna skulle sjunga sina inhemska gratulationssånger. Då fick vi höra hyllningar på engelska, grekiska, flamländska, tyska, albanska och franska. Det var bara norska (förkylning) och pakistanska sånger, som vi inte fick höra. Hur många språk är det på era fester?

Nationaldagarna fick passera utan aktiviteter. Vi är för gamla för det jamtska nationsfirandet, det Grekiska har vi upplevt varje år och fira kunde vi göra tillräckligt under karnevalen i Ierápetra, där man i alla åldrar klär ut sig (och om man vill), kan känna sig helt anonym och släppa loss i den kakofoniska yran. Även där faller vi för åldersstrecket och för oljuden. En timme räcker. Vi nöjde oss med att vara åskådare. Två personer dök upp och hälsade på oss och vi vet ännu inte vilka det var. Bra maskering!

Flera av våra grannar flyttar. Ett äldre grekiskt par har tvingats bort, trots att de ville bo kvar. Hyresvärden gör omflyttningar i huset med 4 lägenheter och verkar tro på högre inkomster med sommarturister i de lägenheter som har utsikt. Georgios (i Pelagia och Georgios hus) tar sina 2 respektingivande hundar och drar till Makrígialos. Det känns tråkigt, när de nära kontakterna försvinner. Optimisten i mig säger: nya kommer.

”I can drive” har blivit Ylvas nya favoritsång i stället för Jerrys ”I can jive”. Hon har under månaden tagit 7 trafiklektioner (repmånad) och är nu i full beredskap inför framtiden. Hon behöver fräscha upp körvanan efter flera års passagerande. På egen hand har hon också varit ute på flera turer. En gång till Makrígialos med avfärd kl. 15, men då hon inte hade återvänt kl. 17.45, hann jag bli väldigt orolig. Jag trodde nagelmålning bara tog 30 minuter.
Under körlektionerna brukar hennes bilskollärare göra korstecknet, när de passerar kyrkor, har hon berättat. ”Det kan jag lätt förstå, när det är du som kör”, sa jag och lever fortfarande.

Om du ser den stora grekiska bokstaven S dvs.  sigma på bakrutan på en bil, betyder det att föraren är en ungdom mellan 17 och 18 år som är under körkortsutbildning. Ta dig i akt! Det kanske borde finnas ett tecken för repeterande också? N finns ju redan för nybörjare.

Turistsäsongen startade i liten omfattning i mitten av mars. TUI genomförde de första charterflygen den 26:e till Kreta och Rhodos. 2023 var ett fantastiskt år för kryssningar i grekiska vatten. Totalt anlöpte 5 230 fartyg till hamnarna med över 7 miljoner passagerare. Pireus med 1,5 miljon var populäraste hamn följt av Santoríni och Mykonos.

Elkostnaden blev för oss 137 € för den passerade kallaste perioden. Det måste ha varit varmt! Ja, den gångna vintern var den varmast registrerade någonsin, 1-2 grader varmare på Kreta och 2,5-3 grader varmare i norra Grekland jämfört med det normala. Jag fick en värmejacka i present, men behövde bara använda den 2 ggr. Enligt Climatebook.gr slogs det nio klimat-rekord i Grekland under 2023. Det var det varmaste och torraste året på tre decennier, hade de högsta vattentemperaturerna sedan 1991, de största landområdena som förstörts av eld, Aten upplevde 300 timmar i följd med över 30 grader m.m. Månaden slutade med värmebölja. I Chaniá var det 32,5 grader den 27:e. Det tidigare rekordet var 30,1 från 2010 för mars månad. Månaden har varit underbar, med många sköna dagar på altanen. Nederbörden har varit
6,4 mm. Trots den ringa nederbörden har det varit enormt blomrikt, men vi förvånas!

Massiva immigrationsströmmar från Gaza når Gávdos. Flyktingarna anländer till en isolerad strand och de fåtaliga 70-80 åldriga innevånarna skall försöka ta hand om dem. Ön har en polis och ingen är anställd för att klara de uppkomna problemen. Ni anar kaoset när c:a
800 nyanlända dyker upp under en period av tre månader.

Den kretensiska medellivslängden ligger på 81,7 år och totalt i Grekland 79,2 år. Kretensarnas högre värde tros bero på kost, fysisk aktivitet, social sammanhållning och ren miljö (luft och vatten).

Inte bara i Sverige sker våld i hemmen. Under 2023 skedde 551 arresteringar pga. detta på Kreta. För droger arresterades dryga 1 000 personer under samma tid. 600 kg hasch, 8,7 kg kokain och 1,2 kg heroin beslagtogs.

Minimilönen höjs i Grekland fr.o.m. 27:e mars till 830 € brutto dvs. 705 € netto. Men under sista månadsveckan har det varit turbulens i riksdagen. Då Mitsotákis var på statsbesök i Kanada, krävde oppositionen nyval efter en tidningsartikel den 24:e i tidningen ”Víma”, angående tågkatastrofen för ett år sedan. Regeringen anklagas för att ha manipulerat de ljudband, som spelades in mellan tågledarna, för att kunna skylla enbart på mänskliga misstag. Regeringen skyllde förstås på, att den förra regeringen inget gjort under sin period. Misstroendeförklaringen avslogs med 159-141. Sex månader till nästa försök för misstroende.
Lokala protester mot regeringen har det varit i vårt område Lasíthi vid en samling den 28:e i Selinári. Det var stor uppslutning från hela kommunen och även folk från Sitía deltog. Man ställer krav på att det ska finnas personal och att drift och underhåll ska fungera på alla områdets sjukhus. Det har skett en stor försämring av det nationella hälsosystemet med övergång till dyr privat sjukvård.

Hoppas Påsken varit Glad och att ni haft något att fira, kanske Jesus! Vi väntar på nästa som garanteras firas STORT om en dryg månad.

Det bästa om livet på Kreta
Det ville du gärna att veta
Men om jag ger dit tips
Då försvinner det vips
Så bäst att du själv får det leta.

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-04-01, 15:40
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 191
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Stort tack, Jannis, för ännu ett innehållsrikt månadsbrev! Så roligt att läsa
Det är kul att köra bil i Grekland så: heja Ylva!
Personligen tycker jag nog att greker i gemen är bättre bilförare än svenskar, åtminstone om man jämför med dem som kör i Stockholm. Grekerna har ju upptäckt att bilar är utrustade med blinkers och använder den också!! Till skillnad mot stockholmare i alla fall......
Catlady
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-04-01, 15:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Användningen av blinkers stämmer inte här kring Ierapetra. Greker i allmänhet är egoister, då de sitter i bilar. "Rätta er efter mig" och jag svänger nu!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-04-01, 18:42
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 191
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Användningen av blinkers stämmer inte här kring Ierapetra. Greker i allmänhet är egoister, då de sitter i bilar. "Rätta er efter mig" och jag svänger nu!
/ Jannis
Då skulle du prova att köra i Stockholm..... här tror de flesta att de är ensamma på vägen.... Totalt hänsynslösa!!
Har, under alla år och mil på vägarna (och det är många, med hänsyn taget till pandemi-uppehållet, 36 år) i Grekland (både på öarna och på fastlandet) kommit till slutsatsen att jag hellre kör i Athen än i Stockholm! Tycker att de vi mött på vägarna, med få undantag (men de finns förstås) varit hänsynsfulla. Kanske eftersom vi släpper förbi de som kör fortare och dessutom så tydligt är turister i hyrbil??
Nå, vet inte, men det är min upplevelse i alla fall
Catlady

Senast redigerad av Catlady den 2024-04-01 klockan 19:15.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-04-01, 21:47
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Tack för denna fina rapport! Mycket att begrunda.

Detta om flyktingar till Gavdos kände jag inte till. Och bara en polis i området... På svt: s hemsida stod det följdaktligen detta idag:

Ett 70-tal migranter har påträffats i
en träbåt på Medelhavet av Greklands
kustbevakning och transporterats till
ön Kreta.

Båten med 73 män och en kvinna ombord
hittades 46 kilometer söder om den
grekiska ön Gavdos på söndagskvällen.

Gavdos och Kretas södra kustlinje har
sett en ökning av antalet migranter de
senaste månaderna.

Enligt kustbevakningen har de i flera
fall korsat Medelhavet från hamnstaden
Tobruk i nordöstra Libyen efter att ha
betalat upp till 5 000 dollar/person.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-04-03, 04:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Flyktingar från Gaza till Gavdos var nytt även för mig. men å andra sidan så upplever jag att "nyheterna" är inskränkta. Om man vill ha en mångsidigare bild måste man nog vara aktiv och söka själv på olika håll.

Lite skrämmande med vintervärmen. Jag tänker ju på olivträden förstås, men hela naturen behöver ju det vatten som vintern kan tillföra. Men för en gästande turist kan det ju kännas trevligt förstås.

Tack för rapport och nyheter, alltid lika intressant!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-04-03, 12:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Tack för trevlig rapport Jannis!
Så kul initiativ med Grattis-sång på olika språk!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-04-03, 13:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

I bakrutan på den bil jag brukar åka i när jag befinner mig i Hudiksvall syns denna dekal:





Birgitta, som tackar så mycket för trevlig och rolig läsning!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-04-03, 13:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Tack snälla för en mycket intressant månadsläsning!

The Guardian skrev en intressant artikel om Gavdos och migranterna för några dagar sedan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-04-04, 12:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra mars 2024

Idag på torsdagen tog kustbevakningen in 37 migranter utanför Gavdos och transporterade dem till Paliochora enl. Ekatimreini.com.
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT